Koppla Snes till ny tv

Permalänk
Medlem

Koppla Snes till ny tv

Jag har ett gammalt SNES dom jag skulle vilja koppla till en ny tv. Vad jag förstår så behöver jag en hdmi-scart-konverterare oxh även en snes-rgd-scart-sladd eftersom det saknades. Dessa två verkar finnas i alla möjliga prisklasser.

Har ni förslag på vadjag ska köpa så attdetbliren hyfsad bild. Jag behöver inte perfekt bild och vill intelägga massor pengar men den ska ju vara ok stt spela med.

Permalänk
Medlem

Vad har du för uttag @jenek439?
Ett vanligt SNES har ju en RGB-kabel som lätt går att hitta, om du har dessa portar på din tv (nyare kommer med en "aux"-isch-kabel som går från AUX->RGB-female som går att koppla direkt till din modernare tv med. Om du inte har det kan du nog köpa vilken som helst. De är inte så annorlunda.

Om du har ett Switch finns också SNES-classic emulatorn du kan använda till somliga spel, väldigt begränsat utbud tyvärr.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk

Till gamla konsoler så skulle jag rekommendera att skaffa en gammal tjock-tv
Jag har själv en hemma, väldigt många som kommer hem till mig blir imponerade av att se sådan gammal klenod

Permalänk

Rad2x kabeln, line doubler till 480p, använder sig av Snes RGB signal.

Permalänk
Avstängd

En lösning, som jag körde på, var en begagnad hembioförstärkare som kunde omvandla gamla standarder till HDMI. Den tar emot komponent, komposit och S-video och skickar ut det på HDMI utan problem. Man får dock läsa på lite om den specifika modellen för att säkerställa att den faktiskt omvandlar signalerna, det finns många som har dessa ingångar men som kräver att man använder någon gammal utgång för att få bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jenek439:

Jag har ett gammalt SNES dom jag skulle vilja koppla till en ny tv. Vad jag förstår så behöver jag en hdmi-scart-konverterare oxh även en snes-rgd-scart-sladd eftersom det saknades. Dessa två verkar finnas i alla möjliga prisklasser.

Har ni förslag på vadjag ska köpa så attdetbliren hyfsad bild. Jag behöver inte perfekt bild och vill intelägga massor pengar men den ska ju vara ok stt spela med.

Vad har du för TV? Jag köpte TV 2018 och den har fortfarande komposit vilket är vad SNES använder.