Permalänk
Medlem

Bör staten rädda SAS?

I mitt nyhetsflöde är det (som vanligt kanske) mycket rubriker om SAS. Jag vill föra lite diskussion kring SAS och vad ni tycker om situationen

Flygindustrin som helhet påverkas såklart av världsläget idag och SAS är ett flygbolag i mängden. Samtidigt kommer SAS VD till tals i media, och passar på att kritisera regeringen för att staten inte finansierar deras lönekostnader (korttidsarbete). Då resandet minskar och länder stänger sina gränser har SAS nu permitterat 90 % av sina anställda (ca 10 000 personer). Parallellt med detta diskuteras också stödpaket till SAS, möjligen i form av lån utan ränta eller dylikt.

Ägarstrukturen i SAS är att danska och svenska staten äger ungefär 15 % var och resten är mer eller mindre privata intressen. Lönsamheten för bolaget var redan innan coronaviruset tveksam, först med pilotstrejken förra året men även när det är verksamhet som vanligt verkar det inte gå jättebra:

2020-02-26
Flygbolaget SAS resultat redovisar en förlust före skatt på 1.087 miljoner kronor under perioden november till januari, första kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår. Det kan jämföras med förlusten på 576 miljoner kronor motsvarande period i fjol.

Nu till min sketna åsikt:

Jag tycker det är problematiskt med den här formen av statligt ägande. Notera att jag ser mig själv som positiv till statlig ägande av företag som tillgodoser viktigt samhällsfunktioner. Samtidigt anser jag att om staten äger bolag ska de äga och kontrollera bolag fullt ut. Om regeringen tycker att t.ex. ett fungerande flygbolag är strategiskt viktigt, ja, då kan man välja att plöja in lite pengar i verksamheten och det kanske inte är en katastrof om ett företag går lite back för att man har uppdrag som inte måste vara direkt lönsamma på grund av positiva effekter för samhället i stort.

Men i fallet SAS där det ändå ska drivas hands-off, och regeringen knappt kommenterar en pilot-strejk (som är de anställda med bra villkor) som kostar miljontals kronor per timme, och man samtidigt bara är minoritetsägare vad är då poängen?

Om man nu tycker att flygbolag är privata bolag har inte bolagen själva ett ansvar att se till att de håller sig flygande. SAS säger att de har bra likviditet - men det tycks bara stämma så länge de får statligt stöd eller fördelaktiga lån. I media är det dessutom alltid bara snack om SAS men det finns andra bolag som också har inrikesflyg.

Varför inte låta SAS klara sig bäst de kan? Är SAS särskilt viktigt för Sverige eller kan bolaget ersättas av vilket flygbolag som helst? Är flyget en hållbar industri (ekonomiskt då)?

Permalänk
Medlem

SAS har ju varit en dålig affär i många år nu

Kanske finns ett egenintresse att vi ska ha ett eget bolag i kristider, men kolla vad de gör nu så ser man att det inte fungerar (knappast första gången)

Permalänk
Medlem

Nej, låt dom gå i konkurs vi har räddat dom med skattemedel allt för många gånger nu...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kan inte personal från SAS, Hotell, timanställda m.m. som nu förlorar sina jobb snabbt omskolas för att ta hand om Corona sjuka? Jobbtillfällen försvann men nya dök upp.

Om SAS behöver något nödlån från staten tycker jag de kan få ta det.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Bolaget ska inte räddas, däremot kan det eventuellt behövas statliga insatser för att personalen ska klara sig efter konkursen, lönegaranti osv.

Permalänk
Rekordmedlem

Vet inte om man bör rädda SAS om det skulle behövas men såg udda timead reklam.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror inte man skall se det så mycket som ett enskillt bolag.
Det handlar nu om att dämpa landningen för samhället som stort. Om SAS skulle gå under så skulle det drabba många anställda och det skulle skapa svallvågor i deras närhet. Det skulle även påverka bolag som handlar med SAS, bolag som nyttjar SAS till flyg osv osv.

Hade detta varit i "vanliga tider" och SAS behövde hjälp så hade jag nog tyckt att vi inte skulle anstränga oss allt för mycket då deras problem uppenbarligen uteslutande berodde på dålig lönsamhet. Men nu beror krisen till stor del på andra saker och i detta läge handlar det också om att lugna samhälle och marknad. Man kan tycka vad amn vill om det, men det blir priset av en marknadsekonomi. Om tron tappas där så kan det resultera i grymt mycket värrre skador än vad det kostar att hålla bolag flytande och fasaden uppe.
Men, betvivlar att folk vill ha ett samhälle där staten äger och kontrollerar allt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant fråga med många infallsvinklar.

Att ett bolag som SAS går i konkurs kommer ha konsekvenser för ekonomin, och kommer slå hårt mot underleverantörer. Det kommer leda till en högre påfrestning på a-kassor och liknande, och mindre ekonomisk aktivitet från de som är anställda på bolaget. För att inte tala om obetalda skulder till underleverantörer som också har en konsekvens för detta. Att ett bolag så stort som SAS går i konkurs är inte gratis för någon eller bra på något sätt.

Samtidigt är det inte heller gratis att rädda SAS. Pengarna måste komma från någonstans, och även om det är ett lån är risken att man blir tvungen att pumpa in mer pengar som man kanske inte får återbetalda på lång tid.

Frågan är vad som är billigare och bättre? Utan underlag för detta så är det svårt att säga vad som är mindre dåligt att göra. Dessutom så finns här väldigt mycket utrymme för tyckande och olika sätt att räkna, men oavsett är det ju omöjligt att diskutera detta utan någon slags underlag.

Oavsett så tror jag att det bara är en tidsfråga efter att SAS går i konkurs att ett nytt företag dyker upp som tar över deras verksamhet på ett eller annat sätt. Så länge det finns en marknad för de flygrutterna kommer flygen fortsätta att gå. Att det sedan inte står SAS på planen längre är mindre viktigt för de som faktiskt behöver ta sig från A till B.

Jag har aldrig sett SAS som något flygbolag som utmärkt sig. Nu väljer jag inte destination efter vilka flygbolag som flyger dit, utan tvärtom, så det är sällan att jag väljer en flight baserat på flygbolag, utan det blir baserat på tid och pris. De gånger jag flygit med SAS så har jag inte heller blivit särskilt imponerad. Det känns mer som ett lågprisbolag med ombordsförsäljning av mat, med priser som ett mer traditionellt flygbolag. Jag skulle inte sakna SAS.

Med andra ord: Emotionellt bryr jag mig inte om SAS finns kvar eller ej. Jag känner ingen samhörighet med "Skandinavien" som identitet, och flygbolaget i sig sticker inte ut från mängden. Om en mellanlandning är i Köpenhamn eller i Frankfurt, Wien, eller München spelar liksom ingen större roll. Däremot bör SAS räddas om det är billigare än att låta det kursa.

Allt detta ovan gäller oavsett COVID-19. Om något är just nu ett väldigt bra tillfälle att låta ett flygbolag gå i konkurs, eftersom det finns mycket överkapacitet att ta av under en övergångsperiod.

P.S.: Jag tycker dock att det är viktigt att vi med tanke på COVID-19 gör allt vi kan för att stötta företag i allmänhet från att gå omkull. Att även ett bolag av SAS kan ta del av sådan allmänna åtgärder är jag inte emot, men ämnet här är ju riktade åtgärder mot just specifikt SAS.

Permalänk
Medlem

Finns det efterfrågan som kommer givetvis komma nya aktörer som tar SAS plats.

Det finns inget som helst egenvärde i att staten skall äga ett flygbolag. Idag finns det gott om konkurrenter och expanderar de på SAS bekostnad så kommer de behöva piloter och kabinpersonal. Nån stor arbetslöshet kommer det inte att bli men det kanske inte kommer vara lika välbetalt eller lika hög status längre men det kan knappast ses som en sak som hör till statens kärnverksamhet att se till att piloter och kabinpersonal skall jobba för ett bolag med hög status.

Låt det gå i kk precis som man låtit många andra krisbranscher gå omkull (som ändå haft större samhällsnytta som tex varvsnäringen, då hade inte Stockholm behövt frakta en bro från Kina tex).

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

SAS som bolag kanske inte är så lönsamt men fyller en viktig samhällsfunktion. Det kan vara värt kostnaden för staten om det innebär att Sverige blir attraktivt att göra affärer i. Se "Ease of Doing Business index".

Ska man dra det långt så finns det många samhällsfunktioner som separat kostar både landet och individer pengar men i det långa skapar bättre förutsättningar för samhället och individer, föräldraledighet, försäkringskassan mm.

Vilka som är värda att behålla eller avskaffa är en diskussion långt mycket komplicerad än ett gäng användare på ett forum kan lösa varför jag avser att avstå diskutera detta. Av erfarenhet blir det rätt snabbt och ofta inflamerat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Intressant fråga med många infallsvinklar.

Att ett bolag som SAS går i konkurs kommer ha konsekvenser för ekonomin, och kommer slå hårt mot underleverantörer. Det kommer leda till en högre påfrestning på a-kassor och liknande, och mindre ekonomisk aktivitet från de som är anställda på bolaget. För att inte tala om obetalda skulder till underleverantörer som också har en konsekvens för detta. Att ett bolag så stort som SAS går i konkurs är inte gratis för någon eller bra på något sätt.

Samtidigt är det inte heller gratis att rädda SAS. Pengarna måste komma från någonstans, och även om det är ett lån är risken att man blir tvungen att pumpa in mer pengar som man kanske inte får återbetalda på lång tid.

Frågan är vad som är billigare och bättre? Utan underlag för detta så är det svårt att säga vad som är mindre dåligt att göra. Dessutom så finns här väldigt mycket utrymme för tyckande och olika sätt att räkna, men oavsett är det ju omöjligt att diskutera detta utan någon slags underlag.

Oavsett så tror jag att det bara är en tidsfråga efter att SAS går i konkurs att ett nytt företag dyker upp som tar över deras verksamhet på ett eller annat sätt. Så länge det finns en marknad för de flygrutterna kommer flygen fortsätta att gå. Att det sedan inte står SAS på planen längre är mindre viktigt för de som faktiskt behöver ta sig från A till B.

Jag har aldrig sett SAS som något flygbolag som utmärkt sig. Nu väljer jag inte destination efter vilka flygbolag som flyger dit, utan tvärtom, så det är sällan att jag väljer en flight baserat på flygbolag, utan det blir baserat på tid och pris. De gånger jag flygit med SAS så har jag inte heller blivit särskilt imponerad. Det känns mer som ett lågprisbolag med ombordsförsäljning av mat, med priser som ett mer traditionellt flygbolag. Jag skulle inte sakna SAS.

Med andra ord: Emotionellt bryr jag mig inte om SAS finns kvar eller ej. Jag känner ingen samhörighet med "Skandinavien" som identitet, och flygbolaget i sig sticker inte ut från mängden. Om en mellanlandning är i Köpenhamn eller i Frankfurt, Wien, eller München spelar liksom ingen större roll. Däremot bör SAS räddas om det är billigare än att låta det kursa.

Allt detta ovan gäller oavsett COVID-19. Om något är just nu ett väldigt bra tillfälle att låta ett flygbolag gå i konkurs, eftersom det finns mycket överkapacitet att ta av under en övergångsperiod.

P.S.: Jag tycker dock att det är viktigt att vi med tanke på COVID-19 gör allt vi kan för att stötta företag i allmänhet från att gå omkull. Att även ett bolag av SAS kan ta del av sådan allmänna åtgärder är jag inte emot, men ämnet här är ju riktade åtgärder mot just specifikt SAS.

Jag håller med. Man får räkna på vad det skulle kosta staten om dom gick i konkurs, jämfört med vad det kostar att rädda dom (evnetuellt går det kanske inte att rädda dom på lång sikt).

Permalänk
Medlem

På ett sätt så skulle jag inte ha några problem att se dem kursa. På ett annat ligger man ändå ute 7000 på en flygresa som flyttats fram via dem till September. Hoppas att oavsett vad så trillar åtminstone några pengar tillbaka på kontot eller att resan blir av.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Lägg pengarna på att rusta upp och bygga ut järnvägen istället, det ligger mer i tiden. Folk ska inte hålla på och flyga så mycket inom Sverige, och ska man flyga utomlands kan man väl lika gärna göra det med något annat bolag.

Permalänk
Snusfri

Absolut inte, SAS är ett skitbolag och jag hoppas verkligen att dem går under.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

SAS går väl i vinst nu för tiden? "Tåget" hade tuffat vidare om det inte vore för viruset. Att staten tar över sjuklöner tillfälligt skulle jag säga är samma som att rädda SAS. I slutändan är det i princip samma argument för och emot, och troligtvis blir det dyrare för staten att låta SAS gå i konkurs än att rädda det.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Alla negativa har nog inte förstått hur isolerade vi blir i Sverige utan flyget, så utifrån den aspekten hoppas jag verkligen att danska/svenska staten säkerställer bolagets överlevnad. (om vi då förutsätter att även Norwegian konkar, vilka riskerar att bli ett av de första som inte klarar denna situation, de har förlorat otroliga summor på Boeing 737MAX debaclet redan) Sverige är "enormt" stort/avlångt och ska folk verkligen sitta från alla delar av landet och åka tåg ner till t.ex. Frankfurt för att därifrån ta ett flyg ut i världen..., Sverige kommer på nolltid bli ett U-land utan vettiga affärsförbindelser ut i världen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Alla negativa har nog inte förstått hur isolerade vi blir i Sverige utan flyget, så utifrån den aspekten hoppas jag verkligen att danska/svenska staten säkerställer bolagets överlevnad. (om vi då förutsätter att även Norwegian konkar, vilka riskerar att bli ett av de första som inte klarar denna situation, de har förlorat otroliga summor på Boeing 737MAX debaclet redan) Sverige är "enormt" stort/avlångt och ska folk verkligen sitta från alla delar av landet och åka tåg ner till t.ex. Frankfurt för att därifrån ta ett flyg ut i världen..., Sverige kommer på nolltid bli ett U-land utan vettiga affärsförbindelser ut i världen.

Det blir väl snarare så att utländska flygbolag tar över alla flygningar? Vi står ju inte och faller med hela flyget bara för att ett flygbolag i mängden kursar.

Permalänk
Medlem

"Jag är själv inte beroende av SAS så jag hoppas att de ryker"

Permalänk
Medlem

Ja för att tusentals människor ska kunna behålla jobben.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Frågan om SAS blir snart en fråga om regionalpolitik. Det kommer att flyga andra bolag till Stockholm och Göteborg (eftersom de gör det redan idag, i mängder, när de dessutom har SAS att konkurrera med), och garanterat till Köpenhamn vilket gör att skåningarna klarar sig. Men resten av landet då? Norwegian lär konka innan SAS (de var på god väg innan det här viruset) och jag tvivlar på att någon annan bryr sig. Försvinner möjligheten att flyga till många orter norr om Stockholm så blir det ett problem för förtagande där.

Jag är just nu inblandad i en affär där vi skall välja en ny leverantör. Ett av alternativen är från norra Finland. Det var inget problem, för vi kunde flyga dit och diskutera med dem lika lätt som om de låg nere i de mest industrialiserade delarna av Tyskland. Hade det inte funnits möjlighet att flyga dit, hade de inte ens varit med i affären.

Så åk tåg? Jag åker gärna tåg, men då skall det fungera. Frankrike är ett bra exempel på där det gör det - man flyger in till CDG (för övrigt en skitflygplats) och tar tåget direkt därifrån till dit man skall. Ingen Arlanda Express här inte, det är ett vanligt tåg som går direkt dit man skall och inte enbart in till Paris för att byta. Hade vi haft det så, så hade allt varit OK. Det har vi inte. Att bygga upp den järnvägen kostar antagligen mer än att rädda SAS just nu, alldeles förutom att det hade tagit väldigt lång tid att åka längs hela det här avlånga landet.

Så jag kan absolut se skäl att rädda SAS. Rent principiellt tycker jag att det är en konstruktion som inte fungerar - skall det vara statligt ägt med ett uppdrag så skall det inte vara delvis privat, och hela konstruktionen med alla dessa fackföreningar är inte hållbar - men jag kan absolut förstå om man gör det idag. Vi är på väg in i en tuff lågkonjunktur nu (speciellt efter att Danmark stängde gränsen mot alla vetenskapliga råd) och om SAS går under blir det bara än värre.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig statligt ägda flygbolag, men då ska de ju vara 100% statligt/offentligt ägda också. Ska svenska och danska skattebetalare, minoritetsägare, (om än ganska stora sådana) pynta in miljarder för att rädda SAS ska de övriga ägarna lägga in lika mycket.

Jag inser att det är bättre att ge stöd än att köra företag i kaputten och sen behöva betala a-kassa osv, det kan bli dyrare och ineffektivare, men det måste i sådana fall komma med villkor. Ska skattebetalarna rädda ett företag ska ägarna inte kunna plocka ut vinster eller flytta tillgångar hur som helst.

Som jag ser det är det tänkbart att köra SAS i konkurs, plocka upp spillrorna, och sen i huvudsak ägna sig åt någon slags strategiskt flyg som vi behöver av nationellt intresse, men, vi får se, hela flyg- och resebranschen är som sagt helt katastrof i minst ett år framöver.

Jag tyckte för några veckor sedan lite raljant att piloterna väl kunde skola om sig till busschaufförer, men det är tveksamt nu, jag tror många taxichaufförer kommer att hamna i bussarna.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

kursa skiten och köp upp resterna efteråt om man tvunget ska ha ett statligt ägt flygbolag i danmark/sverige. annars skit i det.

på tal om flygningar norr om stockholm. köp upp från något bolag så de flyger trots begränsad lönsamhet...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag kan tänka mig statligt ägda flygbolag, men då ska de ju vara 100% statligt/offentligt ägda också. Ska svenska och danska skattebetalare, minoritetsägare, (om än ganska stora sådana) pynta in miljarder för att rädda SAS ska de övriga ägarna lägga in lika mycket.

Jag inser att det är bättre att ge stöd än att köra företag i kaputten och sen behöva betala a-kassa osv, det kan bli dyrare och ineffektivare, men det måste i sådana fall komma med villkor. Ska skattebetalarna rädda ett företag ska ägarna inte kunna plocka ut vinster eller flytta tillgångar hur som helst.

Som jag ser det är det tänkbart att köra SAS i konkurs, plocka upp spillrorna, och sen i huvudsak ägna sig åt någon slags strategiskt flyg som vi behöver av nationellt intresse, men, vi får se, hela flyg- och resebranschen är som sagt helt katastrof i minst ett år framöver.

Jag tyckte för några veckor sedan lite raljant att piloterna väl kunde skola om sig till busschaufförer, men det är tveksamt nu, jag tror många taxichaufförer kommer att hamna i bussarna.

Jag kan hålla med dig "allt eller inget"-tänket. Jag ser hellre att vi har ett till 100% av staten ägt flygbolag för att tillgodose behovet av inrikesflyg och liknande. Men tanken på att staten skulle behöva kliva in och rädda SAS nu känns helt bisarr.

Vi pratar ändå om ett bolag som trots en skakig ekonomisk historia betalar ut stora summor till sina ägare. Det provocerar mig att SAS sen står och benämner sig som samhällsbärande och som att de bidrar med kritisk infrastruktur - samtidigt som de tigger pengar av staten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

"Jag är själv inte beroende av SAS så jag hoppas att de ryker"

Vi har redan bailat ut SAS flera gånger tidigare, att hålla en förlustaffär vid liv medelst konstgjord andning bara för att behålla jobb är inte en bra idé, bättre riva plåstret så människor kan hitta jobb i företag som går bra.

Permalänk
Medlem

Dels har det gått åt pipan med det företaget ett bra tag nu men vore bra om flera flygbolag konkade, då skulle den idiotiska budgivningen av platser på flygplatsen dras ner ett snäpp eller tio.

Det är som med allt annat där det finns begränsat antal platser så blåses priserna upp i skyarna men verkliga värdet är något helt annat, se till exempel bostäder.

När den artificiella efterfrågan försvinner så kraschar allt.

Många som tycker att de anställda ska få någon specialbehandling om företaget kraschade, varför?

Det är en risk alla tar när man skriver på ett arbetsavtal och det är avtalet/försäkringar som avgör vad man får om positionen försvinner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

SAS som bolag kanske inte är så lönsamt men fyller en viktig samhällsfunktion. Det kan vara värt kostnaden för staten om det innebär att Sverige blir attraktivt att göra affärer i. Se "Ease of Doing Business index".

Ska man dra det långt så finns det många samhällsfunktioner som separat kostar både landet och individer pengar men i det långa skapar bättre förutsättningar för samhället och individer, föräldraledighet, försäkringskassan mm.

Vilka som är värda att behålla eller avskaffa är en diskussion långt mycket komplicerad än ett gäng användare på ett forum kan lösa varför jag avser att avstå diskutera detta. Av erfarenhet blir det rätt snabbt och ofta inflamerat.

Det finns ju dock inget egenvärde i att det ska vara just SAS som står för denna infrastruktur. Om en flyglinje är lönsam så kommer någon annan aktör fylla det gapet istället.

Är en flyglinje i isolation inte kommersiellt lönsam, men staten ändå vill att det ska finnas en förbindelse av regionalpolitiska skäl, så går det att göra som med inrikesflyget - att man subventionerar eller upphandlar dessa.

Vi behöver ju inte hålla ett flygbolag med lönsamhetsmål under armarna för att kunna åstadkomma en fungerande infrastruktur.

Permalänk
Medlem

Kanske ett offtopic, men:

Alla mina resor i tjänst (inom Sverige) har jag flygit med BRA.
Alla mina utrikes resor (privat) togs omhand av charter/Norwegian/KLM.
Har nog aldrig någonsin flygit med SAS, eftersom de har haft i regel en högre prissättning på samma sträcka.
Varför rädda SAS, när de inte erbjuder en konkurrenskraftig produkt?
Darwins lag - den starkaste överlever.
Tyvärr när flygbranschen tar en smäll kommer vissa bolag att konka.
Om SAS konkar - ja trist.
Medellönen för en SAS pilot är 93.000kr
https://www.expressen.se/dinapengar/darfor-strejkar-sas-pilot...

Jätte tråkigt om människor blir miste om sina arbeten, men fan, borde de ha strejkat när man har det så pass bra i en bransch/bolag som går med förluster år efter år?
Först var man girig, nu blir man arbetslös.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Staten ska ge fan i att konkurrera med det privata näringslivet. Donera innehavet i SAS till UNHCR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Staten ska ge fan i att konkurrera med det privata näringslivet. Donera innehavet i SAS till UNHCR.

Menar du då att det privata näringslivet inte ska ta emot BIDRAGEN som nu är på G ..........Jisses....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Kanske ett offtopic, men:

Alla mina resor i tjänst (inom Sverige) har jag flygit med BRA.
Alla mina utrikes resor (privat) togs omhand av charter/Norwegian/KLM.
Har nog aldrig någonsin flygit med SAS, eftersom de har haft i regel en högre prissättning på samma sträcka.
Varför rädda SAS, när de inte erbjuder en konkurrenskraftig produkt?
Darwins lag - den starkaste överlever.
Tyvärr när flygbranschen tar en smäll kommer vissa bolag att konka.
Om SAS konkar - ja trist.
Medellönen för en SAS pilot är 93.000kr
https://www.expressen.se/dinapengar/darfor-strejkar-sas-pilot...

Jätte tråkigt om människor blir miste om sina arbeten, men fan, borde de ha strejkat när man har det så pass bra i en bransch/bolag som går med förluster år efter år?
Först var man girig, nu blir man arbetslös.

Funkar ju att flyga med KLM om man bor i Stockholm. Glöm det om du bor i Kiruna, Luleå, Skellefteå, Umeå, osv. Vill man ut i världen från Luleå så är det antingen Norwegian eller SAS som gäller. Norwegian (som det för övrigt går mycket sämre för än SAS) samarbetar inte med några andra flygbolag så du kan bara resa dit de flyger själva, vilket gör SAS (tillgång till alla rutter i Star Alliance) till det enda alternativet i väldigt många fall.

Sedan måste man ju också tänka på att det är inte bara SAS som drabbas av krisen, utan alla andra flygbolag i hela Europa. Att ett nytt bolag skulle ploppa upp och ersätta SAS på kort tid är otänkbart, med tanke på att de inte kommer att kunna ta resenärer till hela världen direkt - väldigt dåligt för företag norr om Stockholm. Att andra europeiska flygbolag skulle hoppa in är även det optimistiskt att anta. De vill nog inte ta en stor risk mitt under en sådan här kris, förutsatt att de ens har kassa kvar för nyförvärv!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10