Microsoft Xbox Series X får specifikationer – åtta kärnor och bättre än RX 5700 XT

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Xbox Series X får specifikationer – åtta kärnor och bättre än RX 5700 XT

Inför året lanseringen senare i år går Microsoft ut med specifikationerna för Xbox Series X, som motsvarar en stationär prestandadator.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad trevligt, men jag tror innerst inne väntar vi alla på PS5

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk

Jäklar vilket tryck det var i konsolen, kul!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Ser ut a kunna blir riktigt bra. Om den är bara lite, lite bättre än ett 5700 XT så blir det enligt Sweclockers prestandaindex lika bra som ett GTX 1080. Vilket är det jag har. Och även om det inte är det bästa på marknaden kan jag driva runt ett HP Reverb VR-headset, rimligtvis borde även Xboxen klara av det. Med tanke på att båda projekten är från Microsoft känns det som om de borde kunna implementera stöd för deras WMR-headsets i denna generationen. Om Sony kommer står fast vid att de inte kommer med en ny generation PSVR så hade Microsoft fått en stor fördel genom att bara tillåta gammal teknik att fungera.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Nu kan jag vara med och gissa pris när hårdvaran finns.

16 Gb minne, 1 Tb Pcie 4.0 SSD, Grafik mot 5700XT , HDMI 2.1 med 4K 120 hz stöd.

8000 SEK skulle kännas prisvärt

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Vad trevligt, men jag tror innerst inne väntar vi alla på PS5

Varför? Ser mer fram emot Xboxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Vad trevligt, men jag tror innerst inne väntar vi alla på PS5

Tror vi med stor säkerhet kan säga att de som föredrar Playstation innerst inne väntar på PS5

För min del hade jag tröttnat på konsol fram tills Microsoft började skrytljuga om UWP osv, så det företag som först låter en köpa spelet en gång till båda plattformar (alltså både pc/xbox eller pc/ps5), synka progress 100% smärtfritt mellan dem och ha cross-plattform multiplayer som default kommer få ett köp från mig iallfall. Just nu ser det väl ut som att microsoft är närmare där, givetvis är de mer motiverade då båda plattformarna är deras...

Men köpte Xbox One enbart för Gears of War och Halo, ville köpa PS4 bara för Bloodborne men spelade hos en polare istället till slut. Får vara nog med att köpa konsoler för en eller två titlar för min del.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Nu kan jag vara med och gissa pris när hårdvaran finns.

16 Gb minne, 1 Tb Pcie 4.0 SSD, Grafik mot 5700XT , HDMI 2.1 med 4K 120 hz stöd.

8000 SEK skulle kännas prisvärt

Jag gissar på 6 000 kr. Mer än det så säljer de för få.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Varför? Ser mer fram emot Xboxen.

Varför? Har inte Playstation historiskt sett betydligt fler exlusiva spel, något som talar för att det ändrar sig framöver? Dessutom verkar de ha samma prestanda, PS5 lockar mer.

Permalänk
Medlem

7 - 10k med moms och allt ut till kund är min gissning.
Prestandan är tämligen imponerande men priset avgör om det blir en superhit eller ett dyrt jippo få köper.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Ser ut a kunna blir riktigt bra. Om den är bara lite, lite bättre än ett 5700 XT så blir det enligt Sweclockers prestandaindex lika bra som ett GTX 1080. Vilket är det jag har. Och även om det inte är det bästa på marknaden kan jag driva runt ett HP Reverb VR-headset, rimligtvis borde även Xboxen klara av det. Med tanke på att båda projekten är från Microsoft känns det som om de borde kunna implementera stöd för deras WMR-headsets i denna generationen. Om Sony kommer står fast vid att de inte kommer med en ny generation PSVR så hade Microsoft fått en stor fördel genom att bara tillåta gammal teknik att fungera.

Har jag fel när jag säger att 5700XT är ~25% snabbare än ett GTX1080? I alla fall när jag läser av sweclockers prestandaindex i samtliga upplösningar?
I det fallet så hade konsolens grafikkrets varit bra mycket snabbare än ditt kort

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

7 - 10k med moms och allt ut till kund är min gissning.

De kommer inte ta mer än $599 för det här. Inte en chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Vad trevligt, men jag tror innerst inne väntar vi alla på PS5

Just här på SweC så sitter ju de flesta på en schysst PC och då behöver man ingen Xbox. Så sure. Rent generellt tycker jag dock att Microsoft har hittat en väldigt lovande väg framåt för sin plattform och då menar jag inte bara Series X.

On-topic så ser detta mycket bra ut. Beroende på vad den kostar och hur GPU-priserna ser ut i början av 2021 så kanske det blir billigare att köpa en hel konsol än att byta grafikkort i datorn...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Kommer detta vara adjöss till 30 fps, eller kommer det fortfarande att existera?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Varför? Ser mer fram emot Xboxen.

Har man en Pc så behöver man inte en xbox 🤓

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Varför? Har inte Playstation historiskt sett betydligt fler exlusiva spel, något som talar för att det ändrar sig framöver? Dessutom verkar de ha samma prestanda, PS5 lockar mer.

Bara för att de har fler exklusiva spel innebär det inte automatiskt att dom är bättre.

Kan hålla med om att last of us nog är bland det bästa jag spelat. Men sett till speltimmar utklassar Xbox Playstation. Inte ens sammanlagt kommer Playstations exklusiva titlar upp i samma antal timmar jag lagt på Forza. Så därför har Xbox bättre exklusiva titlar.. eller?

Kan folk inte bara sluta gråta över vem som har bäst exklusiva och låta folk spela det dom vill?

För mig gillar jag Xbox handkontroll mer, deras UI mer, samt lagt mer tid på deras exklusiva. Därför tilltalar Xbox mig mer. Men jag kommer skaffa båda, precis som jag gjorde denna generation

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

@ExcZist: inte playstation heller. Death stranding och Horizon till PC. Och fler lär ju dyka upp

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Whaea:

Kommer detta vara adjöss till 30 fps, eller kommer det fortfarande att existera?

Typ alla konsoler har väl klarat högre uppdateringsfrekvenser. Yes, även innan 3Dtiden

Frågan handlar om hur speltillverkarna väljer att använda hårdvaran. Vill man satsa på mer visuellt ögongodis på bekostnad av uppdateringsfrekvens, eller vill man satsa mer på flyt och hålla nere tineltanglet?
Här finns mer än en vilja. Varje spel har sina utvecklare och utgivare att ta hänsyn till (och speltyp och vad kundskaran förväntar sig).
Så ett entydigt svar på att alla kommer börja agera likadant tror jag blir svårt att styrka. Finns för många viljor i den här beslutsprocessen.

Jag vet inte, men jag har uppfattat det som så att högre uppdateringsfrekvenser har efterfrågats än mer på konsolfronten senaste åren. Kanske kommer det ha genomslag? Väljer kundskaran bort spel som inte rullar i 60fps så lär väl spelutvecklarna anpassa sig. Frågan är väl om säljpitchen inte ändå är starkare med ett grafiskt vackert spel på youtube än att videon rullar i 60fps.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Dessutom verkar de ha samma prestanda, PS5 lockar mer.

Senaste ryktena är väl fortfarande att Ps5 ska ha 9TF? Jämfört med Xbox Series X som har 12TF.

Man hoppas ju att Sony isåfall kan trolla fram ett par TF extra innan lansering..

Permalänk
Medlem

Jag gissar på $750, och då får man något tråkigt spel med på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Kommer detta vara adjöss till 30 fps, eller kommer det fortfarande att existera?

När det listas på detta sättet får man ju upp hoppet....:
Xbox One X: 4K at 30fps - up to 60fps
Xbox Series X: 4K at 60fps - up to 120fps

Samtidigt när det pratas raytracing osv så sjunker hoppet en del igen...

Jag kommer iaf aldrig våga anta att 30fps är helt borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Ser ut a kunna blir riktigt bra. Om den är bara lite, lite bättre än ett 5700 XT så blir det enligt Sweclockers prestandaindex lika bra som ett GTX 1080. Vilket är det jag har. Och även om det inte är det bästa på marknaden kan jag driva runt ett HP Reverb VR-headset, rimligtvis borde även Xboxen klara av det. Med tanke på att båda projekten är från Microsoft känns det som om de borde kunna implementera stöd för deras WMR-headsets i denna generationen. Om Sony kommer står fast vid att de inte kommer med en ny generation PSVR så hade Microsoft fått en stor fördel genom att bara tillåta gammal teknik att fungera.

Inte för att vara sån med dem här jämförelserna säger sällan mycket. En 5700XT i konsol kan dem göra mycket mer än en 5700XT i desktop. Kollar man tex på PS4-pro och vilken CPU/GPU den sitter med och vilken grafik/VR den kan spotta ut så är det väldigt imponerande och inget som skulle gå med samma specs i en dator.

Det beror såklart främst på att utvecklarna inte kan optimera på samma sätt för PC av både ekonomiska och tekniska skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Inte för att vara sån med dem här jämförelserna säger sällan mycket. En 5700XT i konsol kan dem göra mycket mer än en 5700XT i desktop. Kollar man tex på PS4-pro och vilken CPU/GPU den sitter med och vilken grafik/VR den kan spotta ut så är det väldigt imponerande och inget som skulle gå med samma specs i en dator.

Det beror såklart främst på att utvecklarna inte kan optimera på samma sätt för PC av både ekonomiska och tekniska skäl.

Digital Foundry sa väl att ett Gears 5 demo som inte hade hunnit optimeras ordentligt ännu presterade ungefär som på ett GTX 2080.

Permalänk
Medlem

Jag skrev i tråden på FZ om skilnaden i prestanda på CPU-sidan, gör en repost här. Observera att det är ett väldigt grovt exempel på skillnaden i prestanda, det skiljer förstås lite mer än bara klockfrekvens. Samt att spel och Cinebench inte är samma sak. Men oavsett hur grov jämförelse det är så är det en enorm skillnad i prestanda per core.

AMD A4-5000 (1.5GHz Jaguar baserad PC CPU med 4 core) - OBS lägre clock än nuvarande konsolerna
https://www.anandtech.com/show/6974/amd-kabini-review/3
Cinebench v11.5 single tread: 0.39

Ryzen 7 3700X (8 core 4.4GHz boost) - OBS högre boost clock än nya konsolerna)
https://www.anandtech.com/show/14605/the-and-ryzen-3700x-3900...
Cinebench v11.5 single tread: 2.27

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Senaste ryktena är väl fortfarande att Ps5 ska ha 9TF? Jämfört med Xbox Series X som har 12TF.

Man hoppas ju att Sony isåfall kan trolla fram ett par TF extra innan lansering..

Vad jag har läst så ska Sony ha färre CU enheter men vara klockade högre än Xboxen. Dock kommer ju temperaturen vara högre om de kör på färre CUs men högre klockfrekvens. Men de kanske kan kompensera detta med ett bättre kylsystem/större volym.

Väntar fortfarande på vad Sony ska visa.

Permalänk
Medlem

@MeckarN: Oj, jo. Jag bara scrollade ned till första bilden och jämförde raden med tjock text med mitt kort. Det blev låg upplösning och ett vanligt 5700. Min poäng är i alla fall bara stärkt av det. Om mitt 1080 klarar av det högupplöstaste (?) WMR-headsetet så borde nästa Xbox klara av det ännu bättre då.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Ser ut a kunna blir riktigt bra. Om den är bara lite, lite bättre än ett 5700 XT så blir det enligt Sweclockers prestandaindex lika bra som ett GTX 1080.

Alltså, Series X är 2080Super-prestanda. Ge och ta.

Vad får dig att tro att det inte kommer en ny PS VR, btw?

Permalänk
Medlem

@ipac: För att Sony sa för länge sedan att de inte kommer släppa ett PSVR2 samtidigt som PS5 och att den nya konsolen kommer vara kompatibel med nuvarande headsets. De kommer säkert släppa PSVR2 vid något tillfälle, men de har sagt att det kommer senare för att prischocken inte ska vara för stor vid lanseringen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Vad jag har läst så ska Sony ha färre CU enheter men vara klockade högre än Xboxen. Dock kommer ju temperaturen vara högre om de kör på färre CUs men högre klockfrekvens. Men de kanske kan kompensera detta med ett bättre kylsystem/större volym.

Väntar fortfarande på vad Sony ska visa.

Xbox Series X har grafikdelen klockad till 1 825 MHz, så den är ju inte precis blygsamt klockad. Hur mycket rum finns det för att öka frekvensen utan strömförbruknimgen skjuter i höjden, det är svårt att sia om

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@ExcZist: inte playstation heller. Death stranding och Horizon till PC. Och fler lär ju dyka upp

Xbox spelen släpps ju samtidigt på console och PC men det tar ju ofta några år för Playstation spel så vill man spela spelen tidigt så är det ju fortfarande värt att äga en Playstation console. Men det finns inte längre några Xbox Exklusiva spel för dom släpps på PC