Microsoft Xbox Series X får specifikationer – åtta kärnor och bättre än RX 5700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Folk är beredda att betala mobiler för 10000kr varannat år förstår inte varför man inte skulle våga göra samma sak för en riktigt bra konsol

En mycket bra poäng. Dessutom så är livslängden på en konsol oftast lite längre än för mobiler.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Jadu, har en kompis som betalade ca 50 000 kr för en dator. Sedan står han med mig vid en korvkiosk och argumenterar emot deras höga pris på en mosbricka. xD

Ha, ha - underbart!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Valet står mellan 7C/7T @ 3,8 GHz eller 7C/14T @ 3,6 GHz. Från Digital Foundry

"we're actually finding that the vast majority of developers - talking with them about the their choices for launch - the vast majority are going to go with the SMT disabled and the higher clock."

Initialt verkar de flesta sikta på 7C/7T @ 3,8 GHz.

Ett designval som Xbox-gänget gjort är att det inte finns några som helst turbo-funktioner eller annan dynamisk skalning av frekvens. Dynamisk frekvensskalning är vettigt i fall som race-to-sleep (bärbara med låg TDP där man optimerar för bra UI respons) och långdragna beräkningar där man endast bryr sig om att minimera total tid (rendering, kompilering etc).

Men frekvensskalning är inte optimalt i ett spel, där vill man ha lägsta möjliga FPS-varians. Så gillar valet att speltillverkarna får välja t.ex. SMT/inte-SMT och det avgör vilken CPU-frekvens man får.

Jag skulle misstänka att många utvecklare kommer att hålla med i mycket av vad du säger (dock kommer de säkert lösa det finfint för PS5 ändå).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/