ASUS TUF GAMING X570-PLUS något att ha?

Permalänk

ASUS TUF GAMING X570-PLUS något att ha?

Har varit sugen på att uppgradera min dator ett tag nu. Sitter på i7 4790k idag och är inne på 3900x alt, 3700x. Mest sugen på 3900x trots att jag eventuellt skulle klara mig på 3700x, men eftersom jag klarat mig så länge på denna så vill jag klara mig länge på nästa uppgradering också och inte vara dumsnål som man ofta tidigare varit.

Ram siktar jag på 3600Mhz med CL16, eftersom det tydligen ska ge bästa möjliga prestanda.

Men jag har kört fast helt på val av moderkort.

Jag vill ha något som kommer vara stabilt med 3900x och har försökt läsa mig fram och titta recensioner. Jag vill inte lägga multum på ett moderkort, så jag har tittat på de mellan 2000 och 2600kr.

Av recensioner att döma skall ASUS TUF GAMING X570-PLUS ha ett av de bästa VRM'en i prisklassen. Men placeringen av fläkten till chipset, på framförallt asus billigare X570 kort, är riktigt dum som hamnar under de flesta grafikkort (har ett GTX1070)

Finns folk med erfarenhet av detta? Ställer det till problem eller fungerar det trots placeringen?

Var inne lite inne på detta moderkort av skälet att de just nu är nersatt i pris och finns i lager hos inet.

Av bilder att döma ser det ut som att många moderkort har dum placering av just den fläkten.

Edit: Jag skulle kanske ha lagt denna i köpråd istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupaBeast:

Har varit sugen på att uppgradera min dator ett tag nu. Sitter på i7 4790k idag och är inne på 3900x alt, 3700x. Mest sugen på 3900x trots att jag eventuellt skulle klara mig på 3700x, men eftersom jag klarat mig så länge på denna så vill jag klara mig länge på nästa uppgradering också och inte vara dumsnål som man ofta tidigare varit.

Ram siktar jag på 3600Mhz med CL16, eftersom det tydligen ska ge bästa möjliga prestanda.

Men jag har kört fast helt på val av moderkort.

Jag vill ha något som kommer vara stabilt med 3900x och har försökt läsa mig fram och titta recensioner. Jag vill inte lägga multum på ett moderkort, så jag har tittat på de mellan 2000 och 2600kr.

Av recensioner att döma skall ASUS TUF GAMING X570-PLUS ha ett av de bästa VRM'en i prisklassen. Men placeringen av fläkten till chipset, på framförallt asus billigare X570 kort, är riktigt dum som hamnar under de flesta grafikkort (har ett GTX1070)

Finns folk med erfarenhet av detta? Ställer det till problem eller fungerar det trots placeringen?

Var inne lite inne på detta moderkort av skälet att de just nu är nersatt i pris och finns i lager hos inet.

Av bilder att döma ser det ut som att många moderkort har dum placering av just den fläkten.

Edit: Jag skulle kanske ha lagt denna i köpråd istället...

Jag har ett Asus prime x570, med lika dålig fläktplacering, men den går knappt igång (har då aldrig hört den), så det är lugnt. Är aldrig över 50c enligt Asus programvara.

Har iof meshify c så har bra luftflöde men tror dom flesta klarar sig.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk

@Linus82: Har ett define r6, så luftflödet bör ju vara okej. Är det någon dyrare modell av prime du har? Som jag fattat det hela har de dyrare ofta mycket bättre fläktkurvor än dessa instegsmodeller.

Rent tekniskt sett bör väl iofs. recentionerna jag sett påvisat om placeringen av fläkten ställer till större problem när ett grafikkort sitter placerat i översta porten.

Permalänk
Medlem

Jag har ett ASUS TUF Gaming X-570 Plus WiFi och är supernöjd. Har aldrig hört den lilla fläkten, hade faktiskt glömt bort att den fanns. Men jag kör endast en R5 3600 så den är inte så krävande.

Kör också minnen på 3600 med cl16 och har ett RX580.

Hittar du till bra pris är det bara att köpa.

Permalänk

Jag gjorde så att jag beställde ovanstående, fast valde att köra på 3700x.

Jag var bra sugen på 3900x då den känns aningen mer framtidssäker. Men jag kunde inte helt enkelt se det försvarbart att lägga de pengarna extra för den, eftersom jag inte utför något direkt processortungt på datorn.

Nu behöver jag bara se om jag kan få fram kvitto på min NH-D15 så man kan beställa fäste till AM4.