Vad behövs för att köra Skype, Microsoft Teams och Zoom på ett bra sätt?

Permalänk
Medlem

Vad behövs för att köra Skype, Microsoft Teams och Zoom på ett bra sätt?

I Coronatider så jobbar jag hemma. Även möte med privat anknytning körs med "Skype-tjänster". De som jag använder är Skype, Teams och Zoom. Skype använder jag bara med vänner.

Jag vet inte om jag gör fel för ofta klagar mottagaren att bilden fryser eller att mitt tal är fördröjt.
Min bärbara dator är inköpt 2017 och jag kör med datorns mick och kamera.
Är det jag som gör fel eller har jag missat någon inställning?
Eller behöver jag en extern kamera med mikrofon?

Lite off-topoic: Jag har haft möte med två personer som ser ut att titta på mig, men som inte tittar in i datorns kamera.
Jag frågade den ene hur hon gjorde och hon sa att hon hade satt datorn så att dennes kamera var i ögonhöjd.
Är det verkligen möjligt? Jag provade själv, men det såg inte ut som jag tittade in i kameran.

Permalänk
Medlem

Vi har börjat köra med digitala möten nu under dessa tiden och senast idag märkte jag att en konsult hade problem med att dennas Teams frös visa stunder och att det blev fördröjning. Vet dock inte vad detta beror på, men det är lite störande.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Du kan absolut använda laptopens kamera (inte så viktigt, mer att kunna se varandra för att det ska kännas mer personligt).
Mikrofon kan vara bra att ha hörlurar med mic då laptops oftast har kassa mikrofoner.

Teams har haft problem senaste dagarna så det kan vara lite sådär med funktionen särskilt nu när det är många fler som använder det samtidigt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Annars skulle jag väl mer se till att ditt wifi hemma är okej. Eller köra med kabel.
headset med mic är ofta mycket bättre för att slippa eko, även en sund mute-kultur är viktigt. Webkamera är lite skit samma anser jag, använd vad datorn har. Så vidare jag inte har kundmöten så bryr jag mig en inte om hur kameran ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Teams har haft problem senaste dagarna så det kan vara lite sådär med funktionen särskilt nu när det är många fler som använder det samtidigt.

Teams var för mig oanvändbart igår, de enda svaren jag fick var "Det gick inte att skicka" Idag funkar det bättre!

On topic: Jag räknar med att du har bra mottagning om du kör trådlöst?

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

De flesta konferanstjänster är överbelasted till och från just nu, kommer säkert bli bättre vad det lider, de som kan skalar nog upp sin infrastruktur nu, fördel för de som kör molnbaserat som kan göra det lite snabbare och utan att binda massa kapital.

Jag gillar puck, typ jabra speak, blir mer som att sitta i ett rum tillsammans.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Kan bero på flera orsaker. Sitter du uppkopplad med en företagsdator som oftast ansluts till företagets nätverk via någon form av säker VPN anslutning för all datatrafik så kan detta påverka en hel del.

Tänk alla dina kollegor som också jobbar hemifrån som samtliga ansluter mot en och samma VPN punkt med all deras datatrafik - må det vara Skype/Teams, Youtube, SVT Play, SR eller annat som kopplar upp sig mot samma knytpunkt, därefter vidare in i ditt företags interna nät, vidare ut mot internet och in igen mot samma knytpunkt och vidare till din dator via samma säkra VPN tunnel.

Sedan vet du dessutom aldrig vilka bekymmer ”molnet” har.

Liknade bekymmer kan ändå uppstå om du kör utanför VPN. Allt är beroende på hur trafiken går i internet och hur systemen mår hos tjänsteleverantörer.

Om det är VPN så har nog många företag i Sverige och andra delar av världen stora belastningar på deras VPN linor.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av museo12:

I Coronatider så jobbar jag hemma. Även möte med privat anknytning körs med "Skype-tjänster". De som jag använder är Skype, Teams och Zoom. Skype använder jag bara med vänner.

Jag vet inte om jag gör fel för ofta klagar mottagaren att bilden fryser eller att mitt tal är fördröjt.
Min bärbara dator är inköpt 2017 och jag kör med datorns mick och kamera.
Är det jag som gör fel eller har jag missat någon inställning?
Eller behöver jag en extern kamera med mikrofon?

Lite off-topoic: Jag har haft möte med två personer som ser ut att titta på mig, men som inte tittar in i datorns kamera.
Jag frågade den ene hur hon gjorde och hon sa att hon hade satt datorn så att dennes kamera var i ögonhöjd.
Är det verkligen möjligt? Jag provade själv, men det såg inte ut som jag tittade in i kameran.

som det sagts innan då är det separat mick/headset som gäller, även modell som följer med mobiler i lådan är ofta ljusår bättre än den inbyggda på laptops.

sen att det fryser och du har fördröjning på ljud kan säkert vara för att programmet i sig används av så otroligt mycket mer folk över hela världen just nu att tjänsterna blir överbelastade, iallafall när det kommer till Teams.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Rekordmedlem

Nätverkskabel är en bra sak för då kan man stänga av wifi så att saker flyter på mycket bättre oavset vad det handlar om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den som inte har riktig mikrofon får inte prata på mitt jobb. Mycket bra regel.

Teams är generellt bättre kvalitet vid videosamtal än Skype.

Att det laggar kan bero på dålig uppkoppling, för slö dator (video konferens är tungt) dller att Teams servrarna är överbelastade

Permalänk
Medlem

Till er som har erfarenhet av både Teams och Zoom - vilket skulle ni rekommendera (på Mac)?

// Christian

Permalänk
Medlem

Jag använder Skype for Business och Teams flera gånger varje arbetsdag. Generellt suger båda tjänsterna vad gäller kvalitet, det får man tyvärr lära sig leva med om det är det som erbjuds på arbetsplatsen. Man kan inte göra mycket åt det själv, det är ofta tjänsten som är kass, men mina tips är:

1) Välj om möjligt Teams framför Skype for Business (generellt bättre kvalitet)

2) Kör trådat nät, inte wifi (tyvärr gillar inte kollegorna om man tar möte i kontorlandskapet, men det är ju ett mindre problem nu i Corona-tider)

3) Stäng av kameran och be alla andra att göra detsamma, det sparar bandbredd. Skärmdelning är ju så klart en nödvändighet, låt bandbredden användas till det och till tal.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...