Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

FZ: "Doom Eternal slutar aldrig skava"

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

FZ: "Doom Eternal slutar aldrig skava"

Uppföljaren till hyllade Doom 2016 faller på svagt plattformande och för stort fokus på att jaga ammunition.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

Intressant att AMD-korten presterar så bra (eller Nvidia så dåligt?) i många Vulkan-spel. Detta måste vara första gången jag ser Radeon VII topp 2080 Ti, även inräknat andra spel där Radeon legat bra till. Är det AMD som har kapacitet som är outnyttjad i DX eller Nvidia som underpresterar grovt utanför DX?

Intel i7 9700K - Radeon VII - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tornedalen
Registrerad
Apr 2009
Citat:

Under den korta speltiden som undertecknad hann med så handlade majoriteten av det om att samla in ammunition, som antingen ligger löst ute i världen eller att dräpa fienderna på speciella sätt för att få påfyllning. Det blir väldigt mycket resurshantering och mindre skjuta-på-allt-som-rör-sig som många vill ha i ett Doom-spel.

Precis som 2016 då?

Main: 3900X, X570, 32GB 3200MHz, 1080 TI FE
Laptop: MBP 13" 2020

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005

Är det ett "AMD" spel eller rör det sig om en drivrutin som behöver uppdateras?

|Intel i5 4670K@4.3GHz| |Asus Z97-A| |A-Data 16GB CL9 1600MHz| |ASUS GeForce RTX 2070 Super ROG Strix AD@2040MHz 1590Mhz| |Samsung 860 Evo 1TB| |Samsung 850 Evo 500GB| |Samsung 840 Evo 250GB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 65" C9|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

RX 390! Håller fanan högt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2019

Känns bra att jag bytte upp mig från ett rtx 2070 till ett rx 5700 xt.

Ryzen 7 3800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jun 2010

Tur jag inte är intresserad, annars hade mitt GTX760 känts väldigt gammalt.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av lambdan:

Precis som 2016 då?

Så var det väl verkligen inte? Kötta på tills ammo är slut, använd motorsågen 1-2 gånger, kötta vidare osv. Jag kan inte minnas att jag snålade med ammo och planerade varje skott.

X370 Taichi / R7 1700 @ 3.75 GHz 1.2 V / 48 GB 3200 MHz CL14 / MSI GTX 1070 Gaming, OC / Samsung 960 EVO 500 GB / Corsair RM650x
LG G6 (H870)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Next Gen är AMDs generation.

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av lambdan:

Precis som 2016 då?

Skrivet av Thomas:

Så var det väl verkligen inte? Kötta på tills ammo är slut, använd motorsågen 1-2 gånger, kötta vidare osv. Jag kan inte minnas att jag snålade med ammo och planerade varje skott.

Var även fallet i Doom 2016 om man inte spelade "korrekt". Det är ju ett medvetet val för att även ska vara tvungen att vara i närstid och inte bara springa och skjuta på håll. Vi vet ju inte skribentens spelstil, behöver ju inte betyda att det är värre i detta spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Devil May Cry:

Är det ett "AMD" spel eller rör det sig om en drivrutin som behöver uppdateras?

nVidia har ju släppt sin Doom Eternal drivis, AMD har inte det.

MSI MEG X570 UNIFY| AMD Ryzen 9 3950X| Custom watercooling| Samsung 970 EVO 256 + 512GB M.2 NVMe| G.Skill Trident Z RGB 3600 MHz 16GB @3800 MHz 16-16-16-36 1T| Sapphire Radeon VII @2100 GPU 1200 MEM| LG 34GK950F + LG 34UC88-B| EVGA SuperNOVA 1600 P2 1600W| Lian-Li PC-O11 Dynamic| Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2003

Lol 13000 kr vs 5000 kr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Lite konstigt att det är så krävande gentemot förra spelet. Är det pga de nya "Nightmare" presets? Undra vad skillnaden blir mellan dem och vanlig Ultra?

AMD Ryzen 7 3800X | Gigabyte X570 Aorus Elite | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 Trident Z Neo C | MSI 2080Ti Gaming X Trio | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | EVGA Supernova G2 850W | Fractal Design Define S | Acer X34A | Corsair Strafe RGB MX Silent | Corsair Ironclaw RGB | HyperX Cloud II

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jul 2008

Vad håller nVidia på med? Totalt oacceptabelt att de presterar så dåligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003

Varför pekar båda senaste posterna på framsidan till denna kommentarstråd? Fick n nyss meddelandet att jag inte hade behörighet, men sen kom jag hit.

I vilket fall, kul att se att AMD-korten presterar bra.
ID-Tech motorn har en förmåga att utnyttja systemet på ett bra sätt, de har nog en hel del talang i teamet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008

Varför aldrig någon CO-OP?!

i7-2600k 3,4GHz | Asus Geforce GTX1080 | Corsair Vengeance 16GB | Corsair Force GT 120GB | P8P67 Deluxe | Asus PG348Q 34"

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Mocka:

Lite konstigt att det är så krävande gentemot förra spelet. Är det pga de nya "Nightmare" presets? Undra vad skillnaden blir mellan dem och vanlig Ultra?

Det är ju en ny grafikmotor, och ett 4 år nyare spel.

X370 Taichi / R7 1700 @ 3.75 GHz 1.2 V / 48 GB 3200 MHz CL14 / MSI GTX 1070 Gaming, OC / Samsung 960 EVO 500 GB / Corsair RM650x
LG G6 (H870)

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Kul att se Vega 64 sträcka lite på sig.

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 5 3600 | AMD RX 5700 | 64 GB Corsair | https://valid.x86.fr/sztxhr | Seasonic FOCUS Plus 550W Gold.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002

Synd att PS4-versionen inte har stöd för tangentbord och mus som COD MW PS4 har. Hade köpt det annars.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2015

Hatar just det där att man ska behöva jaga ammunition det gör mig bara stressad speciellt om man kommer till en boss så har man bara några skott kvar.

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010

Tanken om AMD hade haft Big Navi nu, då hade den varit i toppen över RTX 2080 Ti.

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6850K 4.5GHz | 32GB RAM | RTX 2080

Jag blev Sweclockers 147283'e medlem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2009

Jag avskydde hur Doom 2016 uppmuntrade glory kills, så Eternal verkar ha blivit värre än jag befarade. Gillade inte heller hela arena-upplägget.
Jag tyckte inte alls att Doom 2016 var dåligt, men jag är fortfarande bränd på hela det upplägget.

Jag hoppas fortfarande de släpper ett demo för Eternal också, är iaf sugen på att prova hur det fungerar på 700-serien (vilket iofs officiellt inte stödjer).

Hoppas att de så småningom provar att göra ett spel mer likt Doom 1/2.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ghost Town
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av dunis90:

Jag avskydde hur Doom 2016 uppmuntrade glory kills, så Eternal verkar ha blivit värre än jag befarade. Gillade inte heller hela arena-upplägget.
Jag tyckte inte alls att Doom 2016 var dåligt, men jag är fortfarande bränd på hela det upplägget.

Jag hoppas fortfarande de släpper ett demo för Eternal också, är iaf sugen på att prova hur det fungerar på 700-serien (vilket iofs officiellt inte stödjer).

Hoppas att de så småningom provar att göra ett spel mer likt Doom 1/2.

Undrar hur mycket dom hade sålt då i jämfört med Doom 2016
Men jag spelar nog hellre doom 3 än 1-2 idag

3800X 4.6Ghz GTX 1080Ti 32GB 3333Mhz
I7 5960x 4.6Ghz Custom Loop 32GB 3200Mhz RTX 2060
"Retro" i7 975X/ Asus Sabertooth X58 24GB 1600Mhz GTX 480 Sli
Test Bench 6700K/3770K 32GB/i7 920 24GB
Hemma Server HP Compaq 6200 Pro i3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trondheim, Norge
Registrerad
Feb 2005

Vad är grunden till att inte vinterdatorn är med i dessa tester?

Ryzen 1700--GTX 1080--Go XLR--Shure SM7B

9900K@5.2--2X8GB G.Skill Ripjaws 3600 @ 4000 16-16-16-34--Inno3D RTX 2080 Ti AIO--Rog Strix Z390-F--Noctua NH-D15

-----------Twitch-------------

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av lambdan:

Precis som 2016 då?

Nej i 2016 hade man ju hur mycket ammo som helst. Tog det väl slut i ett vapen så kör en gång med motorsågen så är det lugnt.

Ammomanagement i ett sånt röjarspel är definitivt inte positivt enligt mig.

Inget köp för mig.

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av ExcZist:

Undrar hur mycket dom hade sålt då i jämfört med Doom 2016
Men jag spelar nog hellre doom 3 än 1-2 idag

Jag var också en av dem som gillade Doom 3 när det släpptes.

Men jag spelade faktiskt nyligen både Doom 1 och 2, GBA-versionerna på DS, och fann dem faktiskt underhållande än idag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av Starric:

Intressant att AMD-korten presterar så bra (eller Nvidia så dåligt?) i många Vulkan-spel. Detta måste vara första gången jag ser Radeon VII topp 2080 Ti, även inräknat andra spel där Radeon legat bra till. Är det AMD som har kapacitet som är outnyttjad i DX eller Nvidia som underpresterar grovt utanför DX?

AMD presterar nog bra i det här fallet. Har nog iofs ingenting att göra med just Vulkan i det här fallet (men det har någonting att göra med Vulkan). Du kan göra ett lika dåligt presterande spel för AMD med Vulkan som du kan med allt annat.

Vad lågnivå API:erna ger tillgång till är mer kontroll för utvecklaren. Så om du är extremt skicklig kan du få ut mer från hårdvaran. En av de saker med GCN som de ville fixa till RDNA var att av de 64 workitems som finns i en wavefront så var inte alltid alla utnyttjade. Av den anledningen gick de till 32 work-items och kan således få en högre användningsgrad.

Om de nu skulle vara så att utvecklarna optimerar för GCN och ser till så att allt används till högsta grad det kan användas till, så är skillnaden t.ex mellan Vega64 och 5700XT inte så stor som i vanliga fall. 64 är ju 32*2 så finns inga hål i 64, så finns inga hål i 2*32.

Men sanningen är nog att de har profilerat konsolerna, kollat på allt möjligt som de kan lägga in via async compute och så, utnyttja det till max, optimera för det till den största grad som setts någonsin. Kollar man på det relativa avståndet mellan Vega64 och Radeon VII , så är det konstant i 1080p och 1440p, medan i 4k så drar det från. Förmodligen ligger något med mängden minne eller bandbredd bakom det resultatet. De säger i videon att mer minne ska hjälpa draw distance.

Men NVIDIA kan förstås få mer, kanske, med drivers. Jag skulle även dubbelkontrollera med att inte ha OCAT på alls med tanke på att de sa att det kunde sabba async-compute. Jag hade hittat en checkpoint, satt på den interna prestandaverktygen och kollat vad resultaten blir. Står man still så varierar resultaten inte mycket alls. Jag hade även kontrollerat vad minnesanvändningen är.

Men det är förstås en gissning. När jag får tag på spelet kan jag kolla lite djupare.

Skrivet av Devil May Cry:

Är det ett "AMD" spel eller rör det sig om en drivrutin som behöver uppdateras?

Njäääe inte vad jag vet iallafall. Då hade AMD marknadsfört det. Finns något bethesda partnership sedan 2017, men vet ej om det fortfarande gäller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2006

Mest givna köpet vid release på säkert ett decennium. Det här torde vara så nära perfektion man kan komma inom genren.
FZs tramsande om att oj, min ammo tar slut ibland, jag ger spelet en trea känns som ett direkt trollbetyg. Det finns olika svårighetsgrader. Är man en nybörjare i gengren, siktar och reagerar dåligt och långsamt så finns det lägre svårighetsgrader "I'm too young to die" är nivån som kan rekommenderas isåfall.

Att hushålla med ammo och inte bara skjuta hejvilt och missa de flesta skott är en del av utmaningen med spelet och i högsta grad ett aktivt designbeslut för att göra spelet mer utmanande för erfarna spelare från vad jag hört.
De har gjort så att olika vapen och ammo är väldigt olika effektivt mot olika fiender, vilket gör att man måste skifta vapen på ett bra sätt.
Köttar man bara på utan att tänka och wastar ammo med ett vapen som inte är effektivt mot en viss fiendetyp, ja då kommer man att naturligt nog få brist på ammo. Det är meningen.

Namn : Jesper | Ålder : 42 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av JesperT:

Mest givna köpet vid release på säkert ett decennium. Det här torde vara så nära perfektion man kan komma inom genren.
FZs tramsande om att oj, min ammo tar slut ibland, jag ger spelet en trea känns som ett direkt trollbetyg. Det finns olika svårighetsgrader. Är man en nybörjare i gengren, siktar och reagerar dåligt och långsamt så finns det lägre svårighetsgrader "I'm too young to die" är nivån som kan rekommenderas isåfall.

Att hushålla med ammo och inte bara skjuta hejvilt och missa de flesta skott är en del av utmaningen med spelet och i högsta grad ett aktivt designbeslut för att göra spelet mer utmanande för erfarna spelare från vad jag hört.
De har gjort så att olika vapen och ammo är väldigt olika effektivt mot olika fiender, vilket gör att man måste skifta vapen på ett bra sätt.
Köttar man bara på utan att tänka och wastar ammo med ett vapen som inte är effektivt mot en viss fiendetyp, ja då kommer man att naturligt nog få brist på ammo. Det är meningen.

Det han klagar på är framförallt att spelet är gjort så att man ständigt tvingas leta efter svaga fiender för att göra glory kills, som ger mer ammo.
Är man inte såld på det konceptet är det klart att det drar ner helhetsintrycket en hel del.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Okt 2014

Doom Eternal släpps inte "idag" såvitt jag kan se som artikeln säger. Det släpps 20/3 om tre dagar.
Eller?