Permalänk
Medlem

Stolar till 2 ungdomar

Hej

Det är dags att ungarna får nya stolar att sitta i framför datorerna.
tjejen är 175cm 65kg
killen är 158cm 53kg kille kommer dock börja växa och öka i vikt närmaste året
båda är mycket vältränade så dom är smala i midjan och breda axlar om det spelar roll.

Vilka stolar ger mest komfort och hållbarhet för pengarna? ska man gå på tyg eller skinn/fake skinn? jag sitter i en skinn fåtölj själv men tycker det blir riktigt klabbigt under sommaren.

jag har tittat på:
Arozzi Vernazza,
Noblechairs HERO,
DXRacer Formula F08
Arozzi Milano
och L33T Elite V3 Gaming Stol
finns det någon som är bättre lämpad?

det skiljer mycket i priserna där vissa kostar 1500 medans andra ligger på + 4000kr
är prisskillnaden värt det?

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Nej, dem sitter ändå som hösäckar i allt annat än ergonomiska positioner.
Vi körde på Svive från webhallen, funkar kanon och håller bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Nej, dem sitter ändå som hösäckar i allt annat än ergonomiska positioner.
Vi körde på Svive från webhallen, funkar kanon och håller bra.

nja dom har bra hållning, till skillnad mot mig som verkligen sitter som en hösäck i en recliner

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Alla de stolar du nämner har det typiska "gamer chair"-utseendet och jag har inte suttit i någon själv men jag har hört att de där "vingarna" upptill kan vara ivägen för axlarna, så om dina ungar har breda axlar tänker jag att det blir ett ännu större problem för dem.

Jag ska själv köpa ny stol snart och jag funderar på en Steelcase Gesture eller en Herman Miller Aeron. Båda är dock riktigt dyra, inte direkt en "bang for your buck"-vinnare, men de kommer åtminstone med bra garantier.

Permalänk
Hedersmedlem

Efter att sonen suttit sönder en gamingstol så fick han nyligen en Markus från IKEA. Verkar vara väldigt bra och 10 års garanti.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

+1 för kontorsstolar. De är ju gjorda för att sittas på 8+ timmar, dag efter dag.

Gillar denna mer än Herman Miller Aeron om jag skall vara ärlig:
https://www.ergoff.se/produkter/arbetsstolar/kontorsstolar/er...

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Efter att sonen suttit sönder en gamingstol så fick han nyligen en Markus från IKEA. Verkar vara väldigt bra och 10 års garanti.

vi testade dom men ingen av dom tycke dom var bekväma, (sittdelen blev obekväm efter en stund)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Efter att sonen suttit sönder en gamingstol så fick han nyligen en Markus från IKEA. Verkar vara väldigt bra och 10 års garanti.

Jag sitter på en drygt 10 år gammal Marcus-stol här och nu. Mekaniskt är det inga problem med den. Det som är ett problem är att dynan helt tappat allt motstånd, jag måste ha en eller två kuddar på stolen för att den ska bli typ bekväm, men då hamnar jag lite för högt upp för armstöden. Svank-kudden i nätet har lossnat, fick fästa den med säkerhetsnålar baktill.

Sambon har en Marcus som är 4-5 år gammal, den är fortfarande i fullgott skick.

Jag skulle kunnat köpa en till Marcus eller, om det nu går, få dynan utbytt, men jag har insett att jag vill ha fullt justerbara armstöd och det är svårt att få tag på om man inte köper något riktigt dyrt. Jag har iaf inte hittat något vettigt som kostar under 8k-10k kr.

Skrivet av Jimi84:

+1 för kontorsstolar. De är ju gjorda för att sittas på 8+ timmar, dag efter dag.

Gillar denna mer än Herman Miller Aeron om jag skall vara ärlig:
https://www.ergoff.se/produkter/arbetsstolar/kontorsstolar/er...

Den där såg ju inte så pjåkig ut, ett riktigt bra alternativ och på sätt och vis bättre än Aeron.

Jag lutar nog ändå åt en Steelcase Gesture bl.a. för att jag vill kunna sitta i skräddarsits ibland, och då är Gesture enklast att anpassa så att armstöden inte är i vägen.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@aragon: Begagnade IKEA Volmar!
Många gånger bättre än IKEA Markus, den går ju inte ens att sitta i...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Rekordmedlem

Tycker inte att Markus är särskilt bra ur ergonomisk synpunkt, om man tvunget ska ha nått billigt från Ikea så är i så fall Järvfjället mindre dålig.
Men jag tycker man ska skaffa en begagnad kontorsstol i stället för de är så mycket bättre för kroppen då de ¨år att ställa in efter kroppsmåtten.

Markus är en kontorsfåtölj som är väldigt bred och djup i förhållande till de flesta normalstora och armstöden är dessutom garanterat i vägen om man försöker komma nära skrivbordet och placerade för brett om man vill få stöd av dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

såg denna om man kliver bort från hela gamingstol delen:
https://cdon.se/inredning-och-mobler/clp-kontorsstol-pacific-... någon som testat denna?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

såg denna om man kliver bort från hela gamingstol delen:
https://cdon.se/inredning-och-mobler/clp-kontorsstol-pacific-... någon som testat denna?

Ser ut som en fåtölj på hjul!
Något att odla soffpotatis i kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@aragon: Begagnade IKEA Volmar!
Många gånger bättre än IKEA Markus, den går ju inte ens att sitta i...
https://youtu.be/cdFNKkQ03V8

tack för tipset, dock är jag lite osäker på om stolar utan armstöd är lämpligt när man sitter vid datorn långa tider, jag har själv fått problem med både axlar och armbågar när jag inte hade bra stöd för armarna. (tror åtminstone det var anledningen)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Ser ut som en fåtölj på hjul!
Något att odla soffpotatis i kanske?

tänker dom har en rak hållning idag så lite bakåtlutning borde vara snällt mot diskarna i ryggen.
tror jag beställer 2 och testar med, blir hållningen dålig är det ju bara byta.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Försök få tag på riktiga kontorsstolar istället, typ Kinnarps 6000/8000 eller RH Logic 400, de ligger i en helt annan liga än stolarna som säljs i vanliga möbelbutiker. Det finns en del företag som t.ex. Rekomo eller RP som säljer begagnade kontorsmöbler i bra skick, annars går det säkert att hitta något billigare på t.ex. blocket men i lite mer osäkert skick.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av aragon:

tack för tipset, dock är jag lite osäker på om stolar utan armstöd är lämpligt när man sitter vid datorn långa tider, jag har själv fått problem med både axlar och armbågar när jag inte hade bra stöd för armarna. (tror åtminstone det var anledningen)

Den fanns med armstöd. De flesta begagnade har armstöd.
De allra flesta stolar har alldeles för brett mellan armstöden (till exempel CLP Kontorsstol Pacific) , speciellt för unga, så armstöden blir oanvändbara. På billiga stolar går det inte heller att höja eller sänka och gör att man inte kan sitta ordentligt vid bordet utan att de slår i.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@aragon : Här är verkligen ett område som begagnatmarknaden kan vara bra att utforska.
Kinnarps, Herman Miller och RH Logic i bra skick brukar vara väldigt lätta att finna till fördelaktiga priser.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Den finns med armstöd. De flesta begagnade har armstöd.
De allra flesta stolar har alldeles för brett mellan armstöden (till exempel CLP Kontorsstol Pacific) , speciellt för unga, så armstöden blir oanvändbara. På billiga stolar går det inte heller att höja eller sänka och gör att man inte kan sitta ordentligt vid bordet utan att de slår i.

Hmm, ok. Nu han jag beställa två så vi får testa. Nästa blir nog att gå på ditt förslag om inte dessa blir bra. //tack för tipset

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Vi fick hem stolarna häromdagen, dom passade väldigt bra till ungdomarna och deras skrivbord efter tagit bort en låda, armstöden ligger i nivå och dom sitter så axlarna slappnar av med stöd av armstöden. är man dock smal över axlarna kommer armstöden troligen vara för brett isär.
samt sitter man inte rakt får man troligen inget stöd vid svanken, då behövs nog en kudde, ingen stol för dom med dålig hållning med andra ord, typ mig

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

vi testade dom men ingen av dom tycke dom var bekväma, (sittdelen blev obekväm efter en stund)

Fast nu är ju du föräldern och ska köpa stol till dem så sätt ner foten för deras skull och köp en bättre begagnad kontorsstol! Prismässigt kan de till och med ligga lägre än gamingstolarna och framförallt kommer det vara ljuår mer skonsamt för deras nacke och rygg samt de kommer hålla flera år längre.

Nej man kommer inte utbrista "aaah" när man sätter sig i den men man kommer heller inte känna av stolen öht om den är korrekt inställd. Deras kroppar kommer tacka dig (okej de lät lite weird...).

EDIT: haha ska kanske läsa hela tråden nästa gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Fast nu är ju du föräldern och ska köpa stol till dem så sätt ner foten för deras skull och köp en bättre begagnad kontorsstol! Prismässigt kan de till och med ligga lägre än gamingstolarna och framförallt kommer det vara ljuår mer skonsamt för deras nacke och rygg samt de kommer hålla flera år längre.

Nej man kommer inte utbrista "aaah" när man sätter sig i den men man kommer heller inte känna av stolen öht om den är korrekt inställd. Deras kroppar kommer tacka dig (okej de lät lite weird...).

EDIT: haha ska kanske läsa hela tråden nästa gång

känner igen det där, väldigt ofta man inte orkar läsa utan bara skriver

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Vi fick hem stolarna häromdagen, dom passade väldigt bra till ungdomarna och deras skrivbord efter tagit bort en låda, armstöden ligger i nivå och dom sitter så axlarna slappnar av med stöd av armstöden. är man dock smal över axlarna kommer armstöden troligen vara för brett isär.
samt sitter man inte rakt får man troligen inget stöd vid svanken, då behövs nog en kudde, ingen stol för dom med dålig hållning med andra ord, typ mig

Nu förstår jag att du bara haft dem ett kort tag, men hur känns kvalitén på CLP-stolarna?

Permalänk

Nu har ni ju redan köpt stolar, men jag var själv i samma sits (pun intended) för en tid sedan.
Köpte då begagnade Kinnarps till dem, exakt samma som jag har själv, både hemma och på jobbet.
Överlägsen kvalitet, och för mig som suttit i dem i 20 år tycker jag komforten är överlägsen också.
Tyvärr gick min exfru och köpte de där jäkla gamingstolarna i alla fall, så nu sitter jag med flera Kinnarps över.
Men får hoppas både dina och mina barns nya gamingstolar levererar.

Permalänk
Medlem

@aragon: Jag är 187cm och 58kg. Jag använder denna stol https://www.maxgaming.se/iron-series-1/iron-i166-ng.
Haft den sedan 2014 och har aldrig haft några problem me den. Den är extremt skön och jag kan ställ in den hur jag vill.
Den är verkligen värd pengarna tycker jag!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av t41l:

Nu förstår jag att du bara haft dem ett kort tag, men hur känns kvalitén på CLP-stolarna?

mycket bra, blir nästan lite av en nackdel då ungarna inte har problem att spendera nästan hela dygnet framför skärmen nu.
tidigare fick dom bryta efter en liten stund då stolarna var obekväma att jobba med framför datorn.
Långtidskvaliteten kan jag inte säga så mycket om men dom verkar vara stabila.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Förresten, går stolarna du köpte att låsa i ett eller flera bakåtlutade lägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av t41l:

@aragon: Förresten, går stolarna du köpte att låsa i ett eller flera bakåtlutade lägen?

dom går ställa steglöst bakåt, vet dock inte vad max vinkeln är riktigt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Men bara låsas upprätt, inte i nån mer bakåtlutad vinkel?

Permalänk

ingen som nämnt secretlabs stolar än? fick min för 2 veckorsen, väldigt nöjd! många inställningar,känns solid och stabil. tog typ 5 dagar att få den skickad hem! ( fick tipset av min bror som haft sin stol en längre tid och varit väldigt nöjd med )

kanske lite dyra men kändes som en bra invenstering för rygg å kropp och efter man tröttnat på att sitta sönder normala kontorstolar från tex Jysk,ikea osv.. ( är normalbyggd 182 lång och 85kg~)
https://secretlab.eu/collections
ta en titt iallafall!

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av t41l:

@aragon: Men bara låsas upprätt, inte i nån mer bakåtlutad vinkel?

jo den kan låsas steglöst.
dvs du kan låsa den i vilken vinkel du vill

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.