Apple Macbook Air får Intel "Ice Lake" och dubblerad lagring

Permalänk
Melding Plague

Apple Macbook Air får Intel "Ice Lake" och dubblerad lagring

Nu fimpas lagring på 128 GB i Macbook Air, samtidigt som den tionde generationens Core-processorer lovar prestandalyft.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

8GB extra ram +2500kr.

Det blir då en fin enklare dator med i5 för ca 20 000kr som duger åt de flesta som vill ha en 13".
Jag har länge funderat på att skaffa en Apple produkt men jag har ej råd.

Nu är väl de flesta 13# dyra, som ThinkPad X1 Carbon som Apple konkurrerar emot.

Permalänk
Medlem

Nice med en standard fyrkärnors prolle som går i 1.1 ghz, utan HT med 8GB ram för 17 hövdingar.
Tillbaka till 2010 igen. Batteritid vid Idle blir säkert kanon.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Det minst spännande de kunde gjort med MacBook Air

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

8GB extra ram +2500kr.

Det blir då en fin enklare dator med i5 för ca 20 000kr som duger åt de flesta som vill ha en 13".
Jag har länge funderat på att skaffa en Apple produkt men jag har ej råd.

Nu är väl de flesta 13# dyra, som ThinkPad X1 Carbon som Apple konkurrerar emot.

Lustigt. Min numera 5år gamla laptop med 8gb ram kostade 3990:-

Då var i5a skärm o allt annat inkluderat. För 5 år sedan.

Permalänk
Medlem

+7500 SEK för 2TB SSD?
+2500 SEK för 8GB RAM?

Jösses. Folk som köper dessa måste ha en hel del pengar att spendera.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Instegsmodellen skulle vara en jäkligt trevligt jobbdator faktiskt! Ligger pris- och lagringsmässigt som en vanlig HP Elitebook också. Så för tjänstemän på resande fot är det ju en toppenprodukt skulle jag säga.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på hur bärbar en Macbook Air är så är priset inte så jäkla farligt. Det är en jäkla skillnad mot en lågprisdator med liknande specifikation men antagligen både segare och mindre bärbar.

Sen verkar de hålla ganska bra också, sambons MBA mid-2012 duger fortfarande som soffsurfardator och för normalt kontorsarbete och lättare saker i Photoshop. Batteriet är förstås inte som när den var ny men det stör inte i normala fall.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Att de ens erbjuder en modell med i3 är ju ett skämt.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Skrivmaskin

Jag har länge varit inne på att köpa någon Mac-dator bara för att bli lite bekant med Mac OS också, men det faktum att 128 GB varit instegsmodell för både bärbara och Mac Mini har satt stopp. Eventuellt kan det bli en sådan här eller en Mac Mini (som nu också har mer minne i grundutförande) i framtiden, för med 8 GB primärminne och 256 GB lagring är prislappen inte lika smärtsamt hög i min mening

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Att de ens erbjuder en modell med i3 är ju ett skämt.

Varför är det ett skämt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Varför är det ett skämt?

För att här på sweclockers inser vi, till skillnad från resten av patrasket, att man måste ha minst en överklockad 8700k för att kunna surfa och se på youtube. (Observera ironin om den inte är uppenbart.)

Det finns mycket man kan gnälla på när det kommer till Apple, som en ägare av iphone, ipad pro och mbp gör jag det mer än gärna. Men att klaga på att instegsmodellerna har ”dålig” prestanda har jag aldrig förstått mig på. Majoriteten av de som köper en instegsmodell gör troligtvis inget tyngre än att surfa och streama film. Kaaanske att de redigerar några semesterbilder emellanåt. Varför ska man då ha ett prestandamonster?

Något som jag själv börjat gnälla över är hur Apple mer och mer gör det svårare eller rentutav omöjligt för oss kunder att själva byta ut hårdvara. Är det någon som vet ifall man t.ex. kan byta ut ram och ssd på denna? Att inte kunna göra det är troligtvis enda anledningen till att jag i dagsläget inte kommer köpa en ny mbp när min gamla dör. Då den är från 2012 är det nog mest en tidsfråga.

Permalänk

Ja, priset är högt, och jag har själv varit en som klagat på det, men, sen fick jag nytt jobb, vi har ca 2000 anställda och majoriteten har MBAs, några har MBP, och några pc. Vi måste byta ut PC som är 2, max 3 år gamla medans många fortfarande kör på med 2014 MBA och 2013 MBP, och dom hänger med än, så jag har omvärderat min syn på priset. Det är värt det, dom inte bara håller längre, prestandan verkar som räcka längre, antagligen för att macOS är mer anpassad för hårdvaran.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Bestämde mig för att köpa MacBook i somras och jag måste säga att visst Windows dator i samma prisklass piskar på Mac i hästlängden. Men just det här med andrahandsvärde är ju betydligt mycket högre om jag bestämmer mig för att sälja den efter några år.

Sen tycker jag det är riktigt trevligt med MacOS miljön fast även om jag inte riktig är van. Man är ju vuxit upp med Windows. Men har börja jobba mer med MacOS och använder den mer och mer när jag jobbar istället för min Windows dator. Men jag håller med, priset kunde ha varit lägre. Men jag är ändå nöjd med köpet. Trackpad är i min mening helt enkelt bäst.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Skrivet av Trunk:

För att här på sweclockers inser vi, till skillnad från resten av patrasket, att man måste ha minst en överklockad 8700k för att kunna surfa och se på youtube. (Observera ironin om den inte är uppenbart.)

Det finns mycket man kan gnälla på när det kommer till Apple, som en ägare av iphone, ipad pro och mbp gör jag det mer än gärna. Men att klaga på att instegsmodellerna har ”dålig” prestanda har jag aldrig förstått mig på. Majoriteten av de som köper en instegsmodell gör troligtvis inget tyngre än att surfa och streama film. Kaaanske att de redigerar några semesterbilder emellanåt. Varför ska man då ha ett prestandamonster?

Något som jag själv börjat gnälla över är hur Apple mer och mer gör det svårare eller rentutav omöjligt för oss kunder att själva byta ut hårdvara. Är det någon som vet ifall man t.ex. kan byta ut ram och ssd på denna? Att inte kunna göra det är troligtvis enda anledningen till att jag i dagsläget inte kommer köpa en ny mbp när min gamla dör. Då den är från 2012 är det nog mest en tidsfråga.

Prestandamonster. Snarare ibland har det varit att få standardhårdvara och Apple är inte ensam lenevo m.m är likadana.
Det är inget fel med att ha grundkonfigurationen till de som har datorn för det allra enklaste, men så många tillverkare tar hutlöst betalt för vad som idag kan anses vara en ny hyfsad standardformat för enklare bruk.
16GB ram och 500GB ssd har varit ett standardkrav hur länge som helst, "alla tillverkare" av vissa modeller gör likadant och erbjuder detta till extremt högre priser.

Lenevo X1 carbon är en konkurrent. Ja de är ännu dyrare när man uppgraderar: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Instegsmodellen skulle vara en jäkligt trevligt jobbdator faktiskt! Ligger pris- och lagringsmässigt som en vanlig HP Elitebook också. Så för tjänstemän på resande fot är det ju en toppenprodukt skulle jag säga.

Som tjänsteman så NEJ, vi betalar bra många tusenlappar mindre för en elitebook med motsvarande spec, då ingår även 3år on-site next bussiness day support.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av B.Linder:

Som tjänsteman så NEJ, vi betalar bra många tusenlappar mindre för en elitebook med motsvarande spec, då ingår även 3år on-site next bussiness day support.

Som tjänsteman och Chef för IT - jo. Våra 256gb, 8GB RAM EliteBook 830 ligger bra nära prisklass. Då får dem visserligen gen 8 i5 istället. Men ingen av våra användare skulle ha några som helst problem med i3orna i denna.

Same day, On-site service har vi oavsett genom leverantören. Så för oss fungerar det fint.

EDIT: Sen ska det såklart klargöras att det här kan ju skilja sig åt, åt både ena och andra hållet mellan olika organisationer. Som företag betalar vi ju aldrig listpriser på produkterna, dem beror på framförhandlade avtal. Det kan ju såklart vara så att ditt företag omsätter betydligt fler HP produkter än oss, och därmed har mycket bättre priser på dem kontra Apple produkter

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Något som jag själv börjat gnälla över är hur Apple mer och mer gör det svårare eller rentutav omöjligt för oss kunder att själva byta ut hårdvara. Är det någon som vet ifall man t.ex. kan byta ut ram och ssd på denna? Att inte kunna göra det är troligtvis enda anledningen till att jag i dagsläget inte kommer köpa en ny mbp när min gamla dör. Då den är från 2012 är det nog mest en tidsfråga.

Ram + ssd bör vara fastlött. Det gäller iaf för gamla modellen med samma chassi.

Permalänk
Datavetare

De CPU-modeller som matchar klockfrekvenser listade i artikeln är

  • i3-1000G4 (TDP 9W)

  • i5-1030G4 alt. i5-1030G7 satt i "cTDP-up" läge (TDP 12 W)

  • i7-1060G7 i cTDP-up (TDP 12 W)

Givet hur 1065G7 uppför sig i 15 W resp. 25 W (vilket är dess cTDP-up nivå) känns instegsmodellen som klart vettigast kretsen för den här typen av dator. i7 känns helt galen, funderar man på den är nog MBA fel dator.

12 W kan verka lite, men det är trots allt 33 % högre effekt än 9 W. En sak som är lite intressant att notera är hur totalt olika folk verkar uppleva ljudnivån hos nuvarande MBA. Vissa har fått för sig att den är fläktlös (vilket är fel, alla nuvarande MBA har fläkt) medan andra klagar på väldigt högljudd fläkt. Gissar att det väldigt mycket kommer ned till vilken CPU man valt.

i3 varianten lär komma att upplevas som fläktlös, i7 varianten lär nog göra sig påmind betydligt mer. Givet att Apple till slut insett misstaget med butterfly-brytarna kanske jag äntligen kan skaffa en MBA/MBP igen. MacOS är helt OK och Apples har i övrigt fantastisk finish och byggkvalité. För egen del är i3 det självklara valet för en MBA, annars är det en MBP man behöver.

12 W är ändå alldeles för lite för att på något sätt utnyttja G7 iGPU (64 EU varianten), bara kolla hur enorm skillnad det är mellan 1065G7 i 15 W resp. 25 W när både CPU och GPU jobbar samtidigt (t.ex. i spel). G4 (48 EU) lär vara en betydligt bättre match för denna TDP nivå, även den lär bli TDP-begränsad när CPU och GPU jobbar samtidigt.

1.1 GHz kan verka lite som basfrekvens, men det är en nivå man i praktiken bara kommer i närheten av när både CPU+GPU jobbar samtidigt och CPU-delen tuggar AVX-512 (Sunny Cove har stöd för detta). Inte världen mest optimala dator om man kör mycket Matlab, men även om man kommer göra detta så kommer man ligga klart över basfrekvens trots att Matlab är ett exempel på något som kraftigt utnyttjar AVX-512. För i det läget kommer GPU-delen knappt göra något i majoriteten av fallen.

Såg artikeln om Ipad Pro, förhoppningsvis är det primärt för att bana vägen för att framöver kunna flytta över MBA/MBP till Apples egna CPU-design. Sunny Cove är helt OK med sina ~18 % högre IPC över Skylake, men denna dator är ändå klart långsammare än kommande Ipad Pro då det inte skiljer så mycket i klockfrekvens och Apples A13 utför ~60-65 % mer per cykel jämfört med Sunny Cove. Och Ipad Pro klarar sig faktiskt utan fläkt!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Som tjänsteman och Chef för IT - jo. Våra 256gb, 8GB RAM EliteBook 830 ligger bra nära prisklass. Då får dem visserligen gen 8 i5 istället. Men ingen av våra användare skulle ha några som helst problem med i3orna i denna.

Säkerligen inte jobba vid en 13" skärm heller utan att ha en extern skärm..

Nå Apple precis som Lenovo, HP m.m tar skit mycket extra betalt för att man ska få vad som kan anses vara standard hårdvara idag. Det var väl bara förra året som Lenovo P51 för 17 000kr hade en hdd.

Det är detta jag tycker är så tragisk. De som kräver det absolut enklaste har råd med dessa datorer, sedan finns företag som inte betalar 50% i skatt. Men för privatpersoner så blir Apple, Lenevo ThinkPad, HP elitebook m.m ett svindyrt val om man bara sträcker sig för att få medioker hårdvara för dagligt behov.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra uppdatering. Äntligen är tangentbordet fixat. Skall seriöst fundera på en. Hade det inte varit Intel i den hade jag redan beställt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Som sagt, Apples Trackpad är totalt överlägsen allt annat så bara den värt en extra slant om man primärt ska använda den som en bärbar dator och inte "docka" med mus / tangentbord.

Permalänk
Medlem

Kommer sälja som smör i solsken, speciellt bland studenter. i5 med 16GB RAM och 512GB SSD landar på 17400:- inkl. studentrabatt. Hade jag inte varit på jakt efter 32GB RAM hade jag beställt en i5 med 16GB RAM direkt.

Nu väntar man bara på att Macbook Pro 13" (14"?) ska få motsvarande uppdatering med Ice Lake och det nya tangentbordet, lär bli ett solklart köp.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Så länge min MacBook Air "early 2014" rullar på så blir det inte en ny.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

Helt otroligt att detta verkar vara dom första Ice lake laptoparna med Core-Y serien.

9W (och även 12W) borde vara mer lockande bland konsumenter, speciellt i ultraportabla.
Av någon anledning envisas dock tillverkare med U-serien, och ofta kombinerar dom dessutom Ice lake ultrabooks med tex Gf MX250 vilket kan tyckas sjukt när ett av paradnumren med ice lake är bättre effektivitet, vilket raseras med dGPU.

Vill se korrekt konffade Project Athena ultrabooks nu! ..Inga fler half-ass builds.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Du tycker inte att det är värt att satsa på en fyrkärnig processor trots högre TDP? Klart att fläkten kommer gå hårdare om man nyttjar kraften men frågan är om processorn drar så mycket mer vid lättare belastning?

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Delerium:

@Yoshman: Du tycker inte att det är värt att satsa på en fyrkärnig processor trots högre TDP? Klart att fläkten kommer gå hårdare om man nyttjar kraften men frågan är om processorn drar så mycket mer vid lättare belastning?

Man måste naturligtvis fundera på sitt eget användarmönster.

För egen del är de "tunga" saker så pass krävande att det inte på något sätt är realistiskt att köra på en bärbar. Resultatet blir att jag, likt alla som egentligen bara använder webbläsaren, kör lite office, utför sporadisk bildbehandling etc, i praktiken bara nyttjar sådant där responstid för interaktiv användning spelar roll. Sådana laster har i praktiken nära nog noll skalning förbi en enda kärna, vilket medför att man har nytta av max 2-3 trådar där det är kritiskt att den CPU-tråd som hantera UI har så hög kapacitet som möjligt. I sådana lägen kan det faktiskt bli en sämre upplevelse med fler kärnor när man är kraftigt TDP-begränsad, orsaken är att CPU-tråden som hanterar UI kan få sänkt frekvens p.g.a. att för många andra CPU-kärnor är aktiva samtidigt.

Prismässigt är steget inte så stort till i5-varianten (man har i.o.f.s. inte längre valet på 256 GB disk, 512 GB är golvet där). Fast gör man något som faktiskt har relevant nytta av 4C/8T över 2C/4T kanske inte MBA är rätt val, en MBP kan utnyttja 4C rätt mycket bättre då Apple brukar köra med 28 W modeller (15/16" kör med 45 W modeller).

4C/8T med 12 W TDP kan bli lite som Intels HEDT vs vanliga S-serien: en försämring för den stora massan p.g.a. att enkeltrådprestanda tar stryk när man går upp i antal kärnor. När AnandTech testade nya Frost Canyon NUCs (6C/12T med 25 W TDP) var ju den långsammare i många typiska desktop-laster jämfört med Bean Canyon (4C/8T med 28 W TDP). 6C/12T ger mer prestanda i Cinebench och rendering, men för interaktiv användning med lättare bakgrundslast presterar 4C/8T bättre då de latenskritiska CPU-trådarna presterar bättre (p.g.a att frekvensen är TDP-begränsad och därför högre med 4C).

Vet inte hur det ser ut för andra mer krävande laster, men är man programmerare finns ju riktigt bra stöd för att editera och kontrollera saker från en relativt svag bärbar som är konstant uppkopplad mot en betydligt kraftigare maskin. Man har löst de normala problemen med "remote-desktop" med att köra de interaktiva delarna lokalt -> noll lagg, men kompilering, exekvering, debuggande etc körs på en annan maskin. 2C/4T är i ett sådan fall fullt tillräckligt, enda som spelar roll då är "tillräckligt" hög enkeltrådprestanda för att driva UI.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: I det här testet är nya MacBook Air med fyra kärnor betydligt snabbare än 2018-modellen både i enkeltrådade och flertrådade applikationer.

https://sixcolors.com/post/2020/03/2020-macbook-air-review/

Har en maxad MacBook Pro 15" 2015 och är nöjd med den så en ny MacBook Air är inget för mig även om det är kul att de fixat tangentbordet. Gillar inte att de har börjat löda fast komponenterna i de nya modellerna. I min 2015 modell kan man i alla fall byta ut SSDn. I min 2008 modell som jag har liggandes går det även att byta ut RAM-minnet och batteribyte går på några sekunder.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Delerium:

@Yoshman: I det här testet är nya MacBook Air med fyra kärnor betydligt snabbare än 2018-modellen både i enkeltrådade och flertrådade applikationer.

https://sixcolors.com/post/2020/03/2020-macbook-air-review/

Har en maxad MacBook Pro 15" 2015 och är nöjd med den så en ny MacBook Air är inget för mig även om det är kul att de fixat tangentbordet. Gillar inte att de har börjat löda fast komponenterna i de nya modellerna. I min 2015 modell kan man i alla fall byta ut SSDn. I min 2008 modell som jag har liggandes går det även att byta ut RAM-minnet och batteribyte går på några sekunder.

Att 2020 års MBA med Ice Lake (Sunny Cove) är snabbare än 2018 års MBA med Amber Lake (Skylake) är väl rätt väntat? Det förvånande, och faktiskt riktigt positiva, är ju att Intels 10 nm verkar fungera rikrigt bra när man kliver ned under 15 W.

Intel har själva sagt att Sunny Cove ska i genomsnitt vara 18 % snabbare än Skylake vid samma frekvens. Alla tester av bärbara med 15/25 W Ice Lake pekar på att denna siffra är rätt konservativ, vinsten har legat en bra bit över 20 % i t.ex. GB5 som testas i din länk.

I testet du länkar, d.v.s. 9/12 W nivån, verkar ju fördelen för Ice Lake ligga över 30 %. Enligt specifikation är maximal turbo 3,6 GHz i den Skylake CPU man hittar i 2018 års MBA medan den är 3,5 GHz i 2020 års i5. Enkeltrådprestanda i GB5 är hela 33 % högre hos 2020 års modell, men det är just enkeltrådprestanda så har ju absolut ingen relation till att den har 4C, eller hur?

Så att 2020 års MBA är väsentligt snabbare än 2018 är ju primärt en effekt av en klart högre enkeltrådprestanda. Om man får flera kärnor men behåller prestanda per kärna blir vissa saker snabbare, om man ökar enkeltrådprestanda blir allt snabbare.

i3 versionen borde ha precis samma fördel i enkeltrådprestanda och därmed samma fördel i en klar majoritet i alla program. Nu är det svårt att veta om 2020 års i5 ligger på maximal boostfrekvens i GB5, men anta att så är fallet (vilket ger maximal fördel för i5 över i3 i detta fall), då kommer även i3 versionen vara klart snabbare då den har ca 10 % lägre maximal turbo jämfört med i5 modellen.

Din länk illustrerar också min poäng, är smärtsamt uppenbart att CPU-delen får dra ned frekvensen rejält när alla 4 kärnor jobbar. Det trots att man tester just GB5 som specifikt testar race-to-sleep fall, d.v.s. varje test kör relativt kort och man har en kort paus innan nästa omgång (väldigt typiskt för hur CPUn brukar få jobba när man interaktivt sitter med systemet). Skalningen från enkeltrådfallet till all-core-fallet är endast x2,5.

GB5, likt de flesta benchmarks, skalar orealistiskt bra med CPU-kärnor. Kör man fast CPU-frekvens på en 4C/8T modell är förväntad skalning mer än fyra gånger högre prestanda i multitrådfallet jämfört med enkeltrådfallet. Enda förklaringen för 2020 års MBA är att den drar ned CPU-frekvens, något som betyder att om du jobbar interaktivt samtidigt som något händer i bakgrunden så kommer det du har i förgrunden (som är latenskritiskt då du jobbar interaktivt) nu uppföra sig som om CPUn går på runt 2,0 GHz.

i3 modellen kan mycket väl se runt x2,0 (man får ~x2,2 vid konstant CPU-frekvens i GB5 med 2C/4T modeller) skalning i GB5. Självklart kommer det som körs i bakgrunden ta längre tid här, men i många fall är körtiden det man har i bakgrunden inte kritiskt. Det viktiga är att CPUn nu går ~3,0 GHz som då betyder att den interaktiva prestandan hos det du har i förgrunden är bättre på i3 modellen jämfört med i5 modell. Är just detta man ser i vissa fall hos Bean Canyon (4C/8T) vs Frost Canyon (6C/12T). Det händer inte på desktop då 3900X/9900K fixar att hålla enkeltrådprestanda lika eller till och med högre än modellerna med färre kärnor, detta är möjligt då man inte är kraftigt TDP-begränsad.

Uppgradering till i5 är ju inte så dyrt för MBA, men det är inte alls en självklar uppgradering just p.g.a. den väldigt låga TDP. Man måste utvärdera hur man själv typiskt använder dator.

Din länk visar också en annan sak: just MBA är den som skulle vinna klart mest på att gå över till Apples ARM CPU. 2018 års iPad Air kör över 2020 års MBA just i fallet när alla kärnor används, det trots att iPad Air, till skillnad från MBA, är fläktlös.

Resultatet i GB5 är rätt jämförbart mellan olika OS då man specifikt designat testet så att väldigt nära 100 % är oberoende av OS. Multitrådfallet är självklart implicit beroende av OS, ställer man Windows, Linux och MacOS mot varandra finns skillnader men de är relativt små.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Ja det finns många aspekter att ta hänsyn till. ARM-arkitekturen ser helt klart lovande ut. Men om vi nu ser till Ice Lake så verkar i5 modellen prestera bättre än i3 modellen även i enkeltrådade applikationer. I vart fall presterar den bättre i GeekBench 5 enligt detta test.

https://consomac.fr/news-12180-quelles-performances-brutes-po...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.