Klart jag spekulerar. MS har väl börjat prata om detta. Jag tror bara detta är vägen framåt då det händer för mycket just nu. Eller kanske ny konsol oftare. Vi får se. Spelen man gjorde på ps4an med urusel hårdvara va fantastiska. Hoppas på liknande framöver men stegen grafikkort plus mjukvara tar nu för varje generation är stora.
Microsoft har redan ett operativsystem och deras produkter är redan tillgängliga på flertal enheter, vilket de säkert även vill överföra till varumärket Xbox. Tror inte att det kommer lika naturligt och att intresset finns hos Nintendo eller Sony i samma utsträckning.
Det som talar mest för att det skulle bli en ganska drastisk ändring är ifall EU lägger sig i. De kan ge sig på Sony och Nintendo så de blir tvingade att tillåta andra butiker i sina system, innan valet i USA så hade förmodligen även FTC kunnat vara en del i detta, men tror det är mindre chans nu med annat styre. Jag tror även att detta är något Microsoft har förberett sig för och nu även är med och försöker pusha på för att göra det besvärligt för konkurrenterna.
Framstegen har väl rättare sagt varit tvärt om när det kommer till hårdvara än vad du beskriver? Utvecklingen av prestanda i hårdvara har aldrig varit så låg som den är nu. Skulle jag varit Sony så hade jag istället gjort generationen längre den här gången(typ 10 år) och låtit Pro rikta sig till de som har bättre TV-apparater.
Ända sättet för Sony att få till en relativt stor prestanda ökning till PS5 Pro var att försöka få till ett bra skalnings verktyg som i alla fall nu har ganska stora problem samtidigt som priset har eskalerat ganska rejält jämfört med när de senast släppte en pro variant(Pro hade samma lanseringspris som bas konsolen, nu så är den nästan dubbelt så dyr med mycket mindre prestanda lyft). Det är också långt ifrån alla som är bekväma med att få mycket sämre respons tid, speciellt inte när man spelar med andra. Jag tror inte det heller fungerar särskiljt bra i VR.
Det kanske är något de kan bearbeta och förbättra med tiden, men att ha responstid som ligger under vad man skulle fått med 60FPS utan pålägg är det många som vill undvika.
Ska bli intressant nu med när Switch 2 verkar stödja DLSS teknik då många av Nintendos bästa spel mår bäst av responsiv gameplay. Bland annat 2D Mario, Mario Kart och Smash bros körs alltid i 60FPS utan pålägg. Dessa skulle förmodligen inte alls kännas bra om dem fick samma responstid dom vid 30FPS med bild som rullar i 60FPS.