Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Klart jag spekulerar. MS har väl börjat prata om detta. Jag tror bara detta är vägen framåt då det händer för mycket just nu. Eller kanske ny konsol oftare. Vi får se. Spelen man gjorde på ps4an med urusel hårdvara va fantastiska. Hoppas på liknande framöver men stegen grafikkort plus mjukvara tar nu för varje generation är stora.

Microsoft har redan ett operativsystem och deras produkter är redan tillgängliga på flertal enheter, vilket de säkert även vill överföra till varumärket Xbox. Tror inte att det kommer lika naturligt och att intresset finns hos Nintendo eller Sony i samma utsträckning.
Det som talar mest för att det skulle bli en ganska drastisk ändring är ifall EU lägger sig i. De kan ge sig på Sony och Nintendo så de blir tvingade att tillåta andra butiker i sina system, innan valet i USA så hade förmodligen även FTC kunnat vara en del i detta, men tror det är mindre chans nu med annat styre. Jag tror även att detta är något Microsoft har förberett sig för och nu även är med och försöker pusha på för att göra det besvärligt för konkurrenterna.

Framstegen har väl rättare sagt varit tvärt om när det kommer till hårdvara än vad du beskriver? Utvecklingen av prestanda i hårdvara har aldrig varit så låg som den är nu. Skulle jag varit Sony så hade jag istället gjort generationen längre den här gången(typ 10 år) och låtit Pro rikta sig till de som har bättre TV-apparater.
Ända sättet för Sony att få till en relativt stor prestanda ökning till PS5 Pro var att försöka få till ett bra skalnings verktyg som i alla fall nu har ganska stora problem samtidigt som priset har eskalerat ganska rejält jämfört med när de senast släppte en pro variant(Pro hade samma lanseringspris som bas konsolen, nu så är den nästan dubbelt så dyr med mycket mindre prestanda lyft). Det är också långt ifrån alla som är bekväma med att få mycket sämre respons tid, speciellt inte när man spelar med andra. Jag tror inte det heller fungerar särskiljt bra i VR.
Det kanske är något de kan bearbeta och förbättra med tiden, men att ha responstid som ligger under vad man skulle fått med 60FPS utan pålägg är det många som vill undvika.

Ska bli intressant nu med när Switch 2 verkar stödja DLSS teknik då många av Nintendos bästa spel mår bäst av responsiv gameplay. Bland annat 2D Mario, Mario Kart och Smash bros körs alltid i 60FPS utan pålägg. Dessa skulle förmodligen inte alls kännas bra om dem fick samma responstid dom vid 30FPS med bild som rullar i 60FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ska bli intressant nu med när Switch 2 verkar stödja DLSS teknik då många av Nintendos bästa spel mår bäst av responsiv gameplay. Bland annat 2D Mario, Mario Kart och Smash bros körs alltid i 60FPS utan pålägg. Dessa skulle förmodligen inte alls kännas bra om dem fick samma responstid dom vid 30FPS med bild som rullar i 60FPS.

Om Nintendo börjar köra motorn i alla spel i 30fps bara för att det finns DLSS så är DLSS det sämsta som kunde hända Switch 2, fyfan..

Men har lite förhoppning om att det inte kommer hända eftersom Nintendo har varit bäst av alla på att bry sig om 60fps. (på sämst hårdvara dessutom..)

Permalänk
Medlem

Hur länge ska det vara brist på skivläsarna...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Om Nintendo börjar köra motorn i alla spel i 30fps bara för att det finns DLSS så är DLSS det sämsta som kunde hända Switch 2, fyfan..

Men har lite förhoppning om att det inte kommer hända eftersom Nintendo har varit bäst av alla på att bry sig om 60fps. (på sämst hårdvara dessutom..)

Finns såklart undantag, men vissa av deras studios(om det är det som det beror på) är bra på att prioritera FPS.
Undantagen som jag tänker på är Kirby and the forgotten land, Zelda 3D spelen och Pokémon scarlett/violett(tror jag det var).

Permalänk
Medlem

Känns som jag varit med och drivit en massa sidospår och halvt Offtopicdiskussioner nu ett par dagar som egentligen inte leder till någonting. Alltid kul att diskutera och hade gärna fortsatt. Alla har sina åsikter och egentligen är ingen intresserad utav dom, men ibland drar man iväg på en diskussion som leder lite längre bort från topic än man önskat.
Ber om ursäkt om det blivit för mycket ”skräp” här till er som letar bra prylar till just ”Ps5”

Iaf tillbaka till ämnet lite.

Jag fick en portal i julklapp av frun och tänkte ta den med mig på jobbresa till Köpenhamn.
Jag har inte öppnat några portar osv så jag antar att den inte kommer funka att koppla upp sig mot min ps5 hemma, men vi får se.

Därimot är jag nyfiken på om nån provat Streamingen uppkopplad via mobilen, som i mitt fall på tågresan dit? Funkar det bra?

Och sen tänkte jag även kolla om det funkar på hotellet. Erfarenheter?

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag tycker inte att DLSS är fusk. Om jag skulle köpa pc skulle jag köpa nVidia pga DLSS. I mina ögon ger det markant bättre prestanda per enhet fps. Tyvärr verkar inte uppskalning vara så värst representerad i VR. Det finns kanske tekniska begränsningar.

Gissar att det är pga input lag?

Men Sony kör väl fake frames i PSVR2? 60 till 120?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Gissar att det är pga input lag?

Men Sony kör väl fake frames i PSVR2? 60 till 120?

Reprojection heter det.
Reprojection är tyvärr ingen höjdare på PSVR2 och det är konsensus att 90Hz/FPS är betydligt bättre än 120 reprojection.
Flera utvecklare som släppte 60 reprojection först har gått över och släppt en 90 version utan det istället.

Vet inte om olika är olika känsliga, men jag blir betydligt mer illamående av den sämre responsen som tekniken bidrar till.
Jag har kunnat träna så att det går bättre med, men utan projektion är alltid att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Reprojection heter det.
Reprojection är tyvärr ingen höjdare på PSVR2 och det är konsensus att 90Hz/FPS är betydligt bättre än 120 reprojection.
Flera utvecklare som släppte 60 reprojection först har gått över och släppt en 90 version utan det istället.

Vet inte om olika är olika känsliga, men jag blir betydligt mer illamående av den sämre responsen som tekniken bidrar till.
Jag har kunnat träna så att det går bättre med, men utan projektion är alltid att föredra.

Har inte testat det själv så intressant att höra andras upplevelser. Men ja det kändes ju redan på förhand som att 90 riktiga fps skulle kännas bättre än 60 uppskalat till 120, tänker att tekniken borde varit för dom som inte klarade pressa upp fps till 90 i första hand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Har inte testat det själv så intressant att höra andras upplevelser. Men ja det kändes ju redan på förhand som att 90 riktiga fps skulle kännas bättre än 60 uppskalat till 120, tänker att tekniken borde varit för dom som inte klarade pressa upp fps till 90 i första hand?

Jo precis.

Reprojection och foveated rendering med eyetracking ökade prestanda potentialet ganska rejält.
RE8, GT7 och Horizon är bra exempel på det. I GT7 funkar det ganska ok och spelen ser väldigt snygga ut.

Permalänk
Medlem

Elden Ring Nightreign
Network test will be coming in February, Registration will start from January 10th
https://en.bandainamcoent.eu/elden-ring/elden-ring-nightreign...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tråkigt med förseningar. Har ändå små förhoppningar på detta att det kommer bli nya Odyssey. Men ser lite blekt ut. Hoppas det blir bra.
Efter att man lyssnat på alla gapande ”fans” att Origins - Valhalla inte är RIKtiGa AC så är det märkligt att Mirage floppade stort då detta va vad fansen ville ha? Inte?
Jag älskade Origins - Odyssey. Valhalla va ok. Hoppas detta blir nästa Odyssey som sagt.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jo precis.

Reprojection och foveated rendering med eyetracking ökade prestanda potentialet ganska rejält.
RE8, GT7 och Horizon är bra exempel på det. I GT7 funkar det ganska ok och spelen ser väldigt snygga ut.

Hoppas bara att PS5 Pro ger i skjuts i VR. Fler spel måste uppdateras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Tråkigt med förseningar. Har ändå små förhoppningar på detta att det kommer bli nya Odyssey. Men ser lite blekt ut. Hoppas det blir bra.
Efter att man lyssnat på alla gapande ”fans” att Origins - Valhalla inte är RIKtiGa AC så är det märkligt att Mirage floppade stort då detta va vad fansen ville ha? Inte?
Jag älskade Origins - Odyssey. Valhalla va ok. Hoppas detta blir nästa Odyssey som sagt.

Gamers behandling av Unisoft var den berömda spiken i kistan för mig angående gamlingcommunity. Visst, några dåliga kommentarer av ledande personer inom företaget Absolut!

Men utvecklarna förtjänar inte all skit. Se på alla spel som har kommit ut senaste 10 åren! Det är mycket som har varit bra. Och nu ska företaget gå under på grund av vad idioter i social medier tycker/tänker? På grund av skitstormar?

Jag tycker att både Avatar och Star Wars Outlaws var mkt bättre än ”ryktet”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Gamers behandling av Unisoft var den berömda spiken i kistan för mig angående gamlingcommunity. Visst, några dåliga kommentarer av ledande personer inom företaget Absolut!

Men utvecklarna förtjänar inte all skit. Se på alla spel som har kommit ut senaste 10 åren! Det är mycket som har varit bra. Och nu ska företaget gå under på grund av vad idioter i social medier tycker/tänker? På grund av skitstormar?

Jag tycker att både Avatar och Star Wars Outlaws var mkt bättre än ”ryktet”.

Försöker mig på Outlaw nu. Just nu är det ”ok” för mig.
Oavsett om det är mig i smaken eller ej så behöver jag inte skrika rakt ut eller skälla på dom som gjort det att dom är dumma i huvudet osv. Bara att gå vidare isf.
Mirage skulle tillbaka till rötterna och då visste jag att det inte va för mig för jag tycker dom va rätt tråkiga. Då väntar jag på Shadows istället. Inte svårare än så. Men lite kul att alla som skrek på rpg AC att dom va kassa stämde ju inte direkt upp i kör och hyllade Mirage heller..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Försöker mig på Outlaw nu. Just nu är det ”ok” för mig.
Oavsett om det är mig i smaken eller ej så behöver jag inte skrika rakt ut eller skälla på dom som gjort det att dom är dumma i huvudet osv. Bara att gå vidare isf.
Mirage skulle tillbaka till rötterna och då visste jag att det inte va för mig för jag tycker dom va rätt tråkiga. Då väntar jag på Shadows istället. Inte svårare än så. Men lite kul att alla som skrek på rpg AC att dom va kassa stämde ju inte direkt upp i kör och hyllade Mirage heller..

Outlaws är ”ok plus” för mig. Avatar gillar jag skarpt. Båda spelen tycker jag är roligare att spela än hyllade Stellar Blade.

Permalänk
Medlem

Blev väldigt besviken på Ubisoft när jag hörde att uppföljaren till Immortals Fenyx Rising blev nedlagt.
Tyckte det var ett förbannat bra spel. Roligare än AC och Far Cry som pumpas ut konstant.

Ang. Outlaws så är jag lite småsugen på att spela det men har en galen backlog just nu så jag kan vänta ett tag till med det. Bytte även ner mig från PS Extra till Essential nu för jag hinner inte med att spela, fokus ligger på spel jag faktiskt har på skiva.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Outlaws är ”ok plus” för mig. Avatar gillar jag skarpt. Båda spelen tycker jag är roligare att spela än hyllade Stellar Blade.

Nu är jag bara 6h in på outlaws men det är riktigt bra tycker jag! Betydligt bättre än "ok plus" vilket jag gissar är typ 65-75/100? Tycker den själv är runt 80-85 hittil.

Man fick ändra lite settings för gui bara och någon hotkey

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

FSR4 verkar ju bättre än PSSR.... varför vill Sony använda en sämre lösning?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

https://www.youtube.com/watch?v=RVQnbJb_vjI

FSR4 verkar ju bättre än PSSR.... varför vill Sony använda en sämre lösning?

Av samma anledning som dom använder sitt egna "Tempest 3D" som är helt poänglöst egentligen? Fick Sony bestämma skulle vi fortfarande inte ha stöd för VRR eller 1440p-skärmar på PS5.

Vill poängtera att Sonys egna utvecklare är duktiga på att använda 120Hz med VRR för sina 40fps och upplåsta lägen, men Sony såg uppenbarligen ingen fördel med VRR från början. Det var ju en efterkonstruktion som tog 1,5 år att implementera. Dessutom är det dåligt implementerat än idag och går bara ner till 48hz.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Av samma anledning som dom använder sitt egna "Tempest 3D" som är helt poänglöst egentligen? Fick Sony bestämma skulle vi fortfarande inte ha stöd för VRR eller 1440p-skärmar på PS5.

Vill poängtera att Sonys egna utvecklare är duktiga på att använda 120Hz med VRR för sina 40fps och upplåsta lägen, men Sony såg uppenbarligen ingen fördel med VRR från början. Det var ju en efterkonstruktion som tog 1,5 år att implementera. Dessutom är det dåligt implementerat än idag och går bara ner till 48hz.

Varför går det bara över 48hz? Sämre oled-tv har VRR för över 40hz, bra oled över 20hz. Obegripligt att PS5 har 48hz. Att konsolen är den begränsande faktorn tycker jag är obegripligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Varför går det bara över 48hz? Sämre oled-tv har VRR för över 40hz, bra oled över 20hz. Obegripligt att PS5 har 48hz. Att konsolen är den begränsande faktorn tycker jag är obegripligt.

Det är ett aktivt val av Sony. Sony bryr sig inte om VRR och det var, som sagt, en eftertanke som dom lade till efter 1,5 år av klagomål från användare.

48hz är väl HDMI Adaptive Sync-standarden och Sony brydde sig inte om att göra mer än det absolut minsta nödvändiga för att stödja det. Xbox har ner till 40hz + LFC (low frame rate compensation). Utöver det har Xbox också stöd för Freesync. PS5 (och Pro) har VRR ner till 48hz, ingen LFC (utvecklare får fixa själva) och ingen freesync.

G-Sync på PC går ner till 1hz men då krävs en g-sync modul, vilket inte är så vanligt idag. Det kanske till och med bara är datorskärmar som når så lågt och då är det inte relevant för oss.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Värt nämna också att Sony var sena på VRR även på sina TVs. Kan ju eventuellt vara därför det inte var prio. Eller så bryr dom sig bara inte.

Permalänk
Medlem

Det ovanstående berör det som jag tycker är irriterande med playstation. Det krävs sååå lite av Sony för att förbättra för användare. VRR och 1440p-bildskärm är två exempel. Det finns mer. Varför finns det inte en webbläsare? Varför har så få spel stöd för mus och tangentbord? Varför finns det inte några sociala element i PSVR2? Varför funkar inte PSVR2 mer som metas headset? Jag ser det som en jättenackdel med PSVR2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det ovanstående berör det som jag tycker är irriterande med playstation. Det krävs sååå lite av Sony för att förbättra för användare. VRR och 1440p-bildskärm är två exempel. Det finns mer. Varför finns det inte en webbläsare? Varför har så få spel stöd för mus och tangentbord? Varför finns det inte några sociala element i PSVR2? Varför funkar inte PSVR2 mer som metas headset? Jag ser det som en jättenackdel med PSVR2.

Att de stenhårt följer TV standarder är ibland en nackdel så klart, men allt annat? Surfar aldrig på min konsol men finns det verkligen ingen webbläsare i PS5? Kanske plockat bort eftersom den användes för "attacker" på gamla PlayStation maskiner.
Men mus och tangentbord är ju upp till speltillverkaren att lägga till stöd för. Vad är det för sociala element du vill se? Finns det inga sociala appar/spel? Fanns till gamla PSVR. Och vad är det du vill ska fungera som Meta?

/Viktor

Permalänk
Medlem

Webbläsare har varit ett verktyg att hacka ps-konsoler tidigare så jag förstår om de skiter i en sådan på PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vg132:

Att de stenhårt följer TV standarder är ibland en nackdel så klart, men allt annat? Surfar aldrig på min konsol men finns det verkligen ingen webbläsare i PS5? Kanske plockat bort eftersom den användes för "attacker" på gamla PlayStation maskiner.
Men mus och tangentbord är ju upp till speltillverkaren att lägga till stöd för. Vad är det för sociala element du vill se? Finns det inga sociala appar/spel? Fanns till gamla PSVR. Och vad är det du vill ska fungera som Meta?

/Viktor

Man känner definitivt att de som utvecklar produkten är främst meta med mixed reality, 3d-film etc. Det är ju egentligen upp till utvecklarna. Men med meta får man intrycket att headsetet är mer än spel. Att se på film i ”bio-mode” är fantastiskt. Om mus och tangentbord på PS5: varför har Xbox bättre stöd? Handlar det inte för Sony också om att underlätta för utvecklare? Detta är nog inte en viktig fråga. Men ibland vore det nice att plugga in konsolen i en bildskärm för att spela fps-spel i ”old school-mode”. Webbläsare vill jag definitivt ha. När man sitter ock spelar är det så skönt att ha det om man behöver göra något litet ärende. Säkerhetsrisk? OK? Det låter som ett svepskäl. Det kan i så fall användas mot alla enheter som har webbläsare. Återigen: det är en funktion som finns i Xbox.

Permalänk
Medlem

Kingdom Come Deliverance II ser ut att flyta på bra på PS5 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Man känner definitivt att de som utvecklar produkten är främst meta med mixed reality, 3d-film etc. Det är ju egentligen upp till utvecklarna. Men med meta får man intrycket att headsetet är mer än spel. Att se på film i ”bio-mode” är fantastiskt. Om mus och tangentbord på PS5: varför har Xbox bättre stöd? Handlar det inte för Sony också om att underlätta för utvecklare? Detta är nog inte en viktig fråga. Men ibland vore det nice att plugga in konsolen i en bildskärm för att spela fps-spel i ”old school-mode”. Webbläsare vill jag definitivt ha. När man sitter ock spelar är det så skönt att ha det om man behöver göra något litet ärende. Säkerhetsrisk? OK? Det låter som ett svepskäl. Det kan i så fall användas mot alla enheter som har webbläsare. Återigen: det är en funktion som finns i Xbox.

Webbläsare har använts för att jailbreaka tidigare Playstation så jag förstår att Sony är försöker undvika det. Ska man vara petig så finns det en webbläsare till PS5 men den används för annat, tex läsa hjälpavsnitt från Sonys hemsida. Har för mig att den kunde användas för tidiga PS5 jailbreaks men kan ha fel.

Gällande mus och tangentbord så är det ändå upp till utvecklarna. Ibland är utvecklare puckon.

Larian har inget stöd för mus och tangentbord på konsol för Balders Gate 3, trots att dom uppenbarligen har det på PC så spelet borde kunna spelas likadant på konsol.

Det spelas förstås bäst med mus och tangentbord, men av någon anledning finns inget stöd för det på konsol. Det är dessutom ett singleplayerspel så det finns absolut ingen anledning till avsaknaden av stöd.

Antingen är Larian riktigt jäkla korkade eller så är det något från Sony som är i vägen.

Stöd för PS5-kontroller finns för övrigt till spelet på PC men inte tangentbord och mus till PS5.

Vem skyller man på?

Visa signatur

press nu1mlock