Webbläsare har använts för att jailbreaka tidigare Playstation så jag förstår att Sony är försöker undvika det. Ska man vara petig så finns det en webbläsare till PS5 men den används för annat, tex läsa hjälpavsnitt från Sonys hemsida. Har för mig att den kunde användas för tidiga PS5 jailbreaks men kan ha fel.
Gällande mus och tangentbord så är det ändå upp till utvecklarna. Ibland är utvecklare puckon.
Larian har inget stöd för mus och tangentbord på konsol för Balders Gate 3, trots att dom uppenbarligen har det på PC så spelet borde kunna spelas likadant på konsol.
Det spelas förstås bäst med mus och tangentbord, men av någon anledning finns inget stöd för det på konsol. Det är dessutom ett singleplayerspel så det finns absolut ingen anledning till avsaknaden av stöd.
Antingen är Larian riktigt jäkla korkade eller så är det något från Sony som är i vägen.
Stöd för PS5-kontroller finns för övrigt till spelet på PC men inte tangentbord och mus till PS5.
Vem skyller man på?
Jag har hört att BG3 funkar riktigt bra med kontroller. Har en kompis som spelar med kontroller på pc.
Jag tycker nog helldivers 2 och Cyberpunk är värre. Helldivers har crossplay, stöd för både kontroller och mus och tangentbord på pc, men bara kontroller på PS5. Sony låter de som köper deras egna konsoler vara halvt bakbundna i MP. Alltså de ger PC-gamers mer valfrihet. Cyberpunk har stöd för mus och tangentbord på Xbox men inte PS5. Samtidigt har spel, som ingen vettig människa spelar med mus och tangentbord, stöd (Elden Ring och Dark Souls).
Det får mig att fundera över om allt verkligen ligger på utvecklarna. Det är inte ofta jag verkningen vill spela med mus och tangentbord. Men ibland så. Jag hoppas verkligen att Doom the dark ages får stöd. Men det ser mörkt ut. Här är en någorlunda uppdaterad sida med spel som har stöd: https://gamerurge.com/ps5-games-with-keyboard-and-mouse-suppo...