Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Håller inte med. En stor del av spelen bygger på svårigheter som ska överstigas med andra medel än Easy Mode. Tycker f.ö. att svårigheterna är överdrivna. Det handlar mkt om att läsa sig spelens mekanik ordentligt. Utvecklarna till Lies of P mesar tycker jag. Demon var brutal, sedan blev spelen enklare, sedan enklare igen, och nu olika settings.

Spela på det nyare ännu svårare läget nu då. Win win!

Skrivet av medbor:

Jag läste tydligen in för mycket… 😝

Haha

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Spel kan ju vara så mycket mer än svårighetsgrader eller spelmekaniker

Är man som jag att man kommer tillbaka till spelet efter 14 dagar och inte längre minns vilken knapp som gör vad eller vilket mönster nästa boss använder för sina attacker. Då är det sjukt tacksamt med enklare svårighetsgrader

Story och andra upplevelser står ofta högre än att ha det nära omöjligt att klara ett spel på mindre än ett år (med min begränsade speltid)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Håller inte med. En stor del av spelen bygger på svårigheter som ska överstigas med andra medel än Easy Mode. Tycker f.ö. att svårigheterna är överdrivna. Det handlar mkt om att läsa sig spelens mekanik ordentligt. Utvecklarna till Lies of P mesar tycker jag. Demon var brutal, sedan blev spelen enklare, sedan enklare igen, och nu olika settings.

Äsch, vad larvig du är. Spel är till för att upplevas av många. Du som har så svårt att spela igenom Returnal (trots att det är ett mycket enklare spel än Lies of P) borde ju kunna hålla med om att du hellre upplever spelet, dess story och allt det har att erbjuda - istället för att du är tvungen att sluta mitt i för att du "är för dålig för spelet". Skäms på dig som inte är tillräckligt bra, liksom.

Nej, låt spelen vara svåra men lägg in fler svårighetsgrader för den som tycker att det är för svårt. Eller för dom som tycker att det är för enkelt.

Mycket bra gjort av Lies of P och det firar jag genom att köpa det till PC trots att jag redan har klarat spelet på Playstation 5.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Ingen som tvingar dig att inte köra på den svårighetsgraden du är van vid. Detta leder till att fler kan spela och ha roligt. Men det är ju så jäkla hemskt, tydligen.

Skrivet av Bozzeta:

Det påverkar knappast dig om någon spelar på easy eller hardcore, lika lite som om någon aktiverar tillgänglighetsfunktioner...
DOOM gör detta riktigt bra, där det går att ställa in en mängd parametrar.

Ja, jag förstår inte heller hela grejen med att olika svårighetslägen skulle förstöra upplevelsen för dom som vill ha en utmaning. Det är väl bättre att fler kan ha kul med spelen. Såna som jag t.ex, som inte bryr mig ett skit om skryträttigheter och inte är masochistiskt lagd. Jag spelar generellt inte spel främst för utmaningens skull, andra aspekter är mycket viktigare för mig. Jag skulle definitivt kunna tänka mig att spela vissa souls-likes om det fanns fler svårighetslägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

PlayStation Stars coming to a close as SIE evaluates new ways to evolve future Loyalty Program efforts
Qualifying Points redeemable until November 2026.
https://blog.playstation.com/2025/05/21/playstation-stars-com...

Ja vad förvånad man blir va? Det var väl för bra för oss lojala spelare. Man ska ju inte ge tillbaka till communityt. Det ska bara tas massa deg.

Permalänk
Medlem

Days of Play nästa vecka.
Inga förhoppningar på större prissänkningar i år heller antagligen.
Ska ni köpa något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Så nu är spelet ospelbart för din del? När dom uppenbarligen kunde justera svårighetsgraden, åt båda hållen. Soulsborne-spelare är verkligen ett släkte för sig.

På ett sätt är de arvtagare till NES-eran. Inget bjäfs! Lär dig castlevania ordentligt! Lär dig landa i Top Gun!

Det är tiden som har ändrats. Inte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Äsch, vad larvig du är. Spel är till för att upplevas av många. Du som har så svårt att spela igenom Returnal (trots att det är ett mycket enklare spel än Lies of P) borde ju kunna hålla med om att du hellre upplever spelet, dess story och allt det har att erbjuda - istället för att du är tvungen att sluta mitt i för att du "är för dålig för spelet". Skäms på dig som inte är tillräckligt bra, liksom.

Nej, låt spelen vara svåra men lägg in fler svårighetsgrader för den som tycker att det är för svårt. Eller för dom som tycker att det är för enkelt.

Mycket bra gjort av Lies of P och det firar jag genom att köpa det till PC trots att jag redan har klarat spelet på Playstation 5.

Returnal klarar jag inte alls av. Men det är inte det som irriterar med det spelet. Har inga problem med att man inte kan ändra svårighet. Jag tycker returnal är mkt svårare än lies of p. För mig är det inte ens nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, jag förstår inte heller hela grejen med att olika svårighetslägen skulle förstöra upplevelsen för dom som vill ha en utmaning. Det är väl bättre att fler kan ha kul med spelen. Såna som jag t.ex, som inte bryr mig ett skit om skryträttigheter och inte är masochistiskt lagd. Jag spelar generellt inte spel främst för utmaningens skull, andra aspekter är mycket viktigare för mig. Jag skulle definitivt kunna tänka mig att spela vissa souls-likes om det fanns fler svårighetslägen.

För mig ökar tillfredsställelsen när man klarar något riktigt svårt. Som sista bossen i Sekiro som kändes helt jävla omöjlig. Svårigheten innebär också att man tvingas att spela mer taktiskt och använda all spelmekanik spelet har att erbjuda. Fromsoft har gjort mkt för att öka standarden på gamers generellt. Det är jag övertyga om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Days of Play nästa vecka.
Inga förhoppningar på större prissänkningar i år heller antagligen.
Ska ni köpa något?

Inte vad jag vet i förväg. Men man vet aldrig. Om det dyker en tillräckligt bra deal så kanske man slår till på nåt.

Skrivet av EdvinR:

För mig ökar tillfredsställelsen när man klarar något riktigt svårt. Som sista bossen i Sekiro som kändes helt jävla omöjlig. Svårigheten innebär också att man tvingas att spela mer taktiskt och använda all spelmekanik spelet har att erbjuda. Fromsoft har gjort mkt för att öka standarden på gamers generellt. Det är jag övertyga om.

Ja, det det är väl tur att vi är olika där, annars skulle alla spel följa samma mall. Själv känner jag ingen direkt tillfredsställelse i att klara en supersvår boss. Jag känner snarare att det är skönt att det är över så att jag kan gå vidare till nästa grej, om en boss är så svår så att man måste nöta samma fight massor med gånger (lägga uppåt timmar på samma boss). Jag känner att jag har slängt bort tid på att göra samma sak om och om igen istället för att göra fler saker i spelet under samma tid. Och som jag skrev i mitt andra inlägg så bryr jag mig inte om skryträtt och dylikt eller att vara en "duktig" gamer. Spel (precis som film, böcker m.m.) är underhållning och ett sätt att koppla av för mig.

Permalänk
Medlem

Läste någon stans om rykten om REAn nästa vecka.
Lite på hårdvara och 30% på PS+ bl.a. Vore bra att toppa upp PS+.
Men inget bekräftat från Sony vad jag sett.

EDIT
https://www.pushsquare.com/news/2025/05/sonys-huge-days-of-pl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Inte vad jag vet i förväg. Men man vet aldrig. Om det dyker en tillräckligt bra deal så kanske man slår till på nåt.
Ja, det det är väl tur att vi är olika där, annars skulle alla spel följa samma mall. Själv känner jag ingen direkt tillfredsställelse i att klara en supersvår boss. Jag känner snarare att det är skönt att det är över så att jag kan gå vidare till nästa grej, om en boss är så svår så att man måste nöta samma fight massor med gånger (lägga uppåt timmar på samma boss). Jag känner att jag har slängt bort tid på att göra samma sak om och om igen istället för att göra fler saker i spelet under samma tid. Och som jag skrev i mitt andra inlägg så bryr jag mig inte om skryträtt och dylikt eller att vara en "duktig" gamer. Spel (precis som film, böcker m.m.) är underhållning och ett sätt att koppla av för mig.

Sorry men jag överdriver ju lite om det här. Tycker dock åtminstone att det finns en liiiten poäng i att utvecklarna vill att man ska lära sig spelen ordentligt istället för att ha olika settings.

Permalänk
Medlem

Bästa och billigare arcade stick som funkar till både PS5 och PC är? Någon som har något tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Läste någon stans om rykten om REAn nästa vecka.
Lite på hårdvara och 30% på PS+ bl.a. Vore bra att toppa upp PS+.
Men inget bekräftat från Sony vad jag sett.

EDIT
https://www.pushsquare.com/news/2025/05/sonys-huge-days-of-pl...

Märkligt, har ju sett 75% rea rätt länge nu som nyss tog väl slut ?

Permalänk
Medlem

REA är det nästan hela tiden på PSN. Den som ryktas komma nu är Days of Play.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

REA är det nästan hela tiden på PSN. Den som ryktas komma nu är Days of Play.

Viket forum ska man hänga på för att veta när det är rea?
Jag som är sporadisk Playstation spelare tänker inte alltid på att kolla upp när det är dags att hoppa på plus

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem

Sonys brukar skriva på sin blog.
https://blog.playstation.com

Push Square skriver också om bl.a. reor.
https://www.pushsquare.com

Jag kör en del sidor (4-5) som via RSS (kör Feedly på iOS) så slipper man surfa runt. 😀

Permalänk
Medlem

Dead Rising (Deluxe Remaster Edition) (Nordic) - PlayStation 5
349 kr
https://www.spelbutiken.se/produkt/dead-rising-deluxe-remaste...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Något för Mono

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

PS+ Essential Juni:

-NBA 2K25
-Alone in the Dark (2024)
-Bomb Rush Cyberfunk
-Destiny 2: The Final Shape

PS+ Extra:
-Another Crab’s Treasure (May 29)
-Skull and Bones (June 2)
-Destiny 2: Legacy Collection (June 4)
-GTA3 (June 10)

Myst/Riven on PS+ Premium (June 5)

Permalänk
Medlem

Days of Play börjar 28 maj (imorgon):

https://blog.playstation.com/2025/05/27/celebrate-days-of-pla...

Rabatt på konsol, spel och tillbehör. Svenska priserna får vi se imorgon.

Permalänk
Medlem

Visst var det så att man inte fick rabatt på PS Plus om man har dagar kvar och vill förlänga? Utan man måste uppgradera till nästa prisklass isåfall? Syftar på days of play rean

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kommer hålla ett öga på detta men kommit ut mängder av snack om missförhållanden inom den studion och att spelet är ordentligt rushat. Verkar finnas anledningar till att Benzies fick kicken från Rockstar. Finns en del i denna tråden: https://x.com/GameRoll_/status/1926754035144536233

Lite från previewen som youtubers och journalister var med på men ej tillåtet att spela in:
https://x.com/SynthPotato/status/1925528143843999907

Och en video:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Visst var det så att man inte fick rabatt på PS Plus om man har dagar kvar och vill förlänga? Utan man måste uppgradera till nästa prisklass isåfall? Syftar på days of play rean

Undrar det också. Förlängde mitt abonnemang vid förra Days of play och tänkte att jag kunde göra det i år igen, men p.g.a. att playstation låg nere tidigare i år så kompenserade Sony detta med 5 extra dagar. Det innebär ju dessvärre att min prenumeration går ut efter att Days of Play slutar. Jag ligger dessutom på den högsta nivån med PlayStation Plus Premium, så jag kan inte uppgradera till något högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Undrar det också. Förlängde mitt abonnemang vid förra Days of play och tänkte att jag kunde göra det i år igen, men p.g.a. att playstation låg nere tidigare i år så kompenserade Sony detta med 5 extra dagar. Det innebär ju dessvärre att min prenumeration går ut efter att Days of Play slutar. Jag ligger dessutom på den högsta nivån med PlayStation Plus Premium, så jag kan inte uppgradera till något högre.

Befinner mig i exakt samma situation. Mitt plus går ut 14:e juni vilket innebär att det är Sonys ”kompensation” som ställer till det för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Befinner mig i exakt samma situation. Mitt plus går ut 14:e juni vilket innebär att det är Sonys ”kompensation” som ställer till det för mig

tror 100% att deras "kompensation" va för att få alla prenumerationer ur spel. Sony skulle aldrig kompensera för att vara snälla.

Permalänk
Medlem

Jag tog upp just detta då det var aktuellt, vill minnas någon hade en bra lösning på det. Gå tillbaka i tråden och kika vet jag