Tråden om PlayStation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

Vet inte om denna fråga hör hemma här men finns det något trevligt trivia pursuit-spel eller liknande frågesportsspel till PS4/PS5 med svenskt språk? Tänkte köra en liten sällskapsspelskväll med sambon.

Testa Knowledge is power, playlinkspel där en mobil/platta är kontrollen. Svenskt språk finns.

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av BlommaNN:

Är PS + något att ha? Alla multiplayer spel kör jag på min XSX. Är det värt ändå för mig att köpa PS+? Har kört igenom alla PS4 spel sen innan(för annars är de PS4 spelen man får spela sjukt bra dock)

Jag använder mig av PS+ för att spara mina sparfiler i molnet. Sen ibland får man ju spel som man inte har spelat ännu

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Ett annat tips är att köpa presentkort på Benify och använda det till ps plus på ps store. Då blir det ca 330 kr för ett år. Köpte 2 år på en gång.

Har gjort samma sak med mina köp på PSN.

Med 30% avdrag på det redan rabatterade priset på PSN's reapriser så blev det 295kr för Last of us part 2, Nhl21 288kr osv.

Permalänk
Medlem

Fråga angående multipla psn-konton. Är det bara att logga in på ett av kontona och ladda ner spel så syns dessa spel på det andra kontot?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk

Tips

Ett tips är att göra ett usa konto, köpte 1 års PS-plus för 260kr för 2 månader sen, köpte en Kod via https://www.allkeyshop.com/blog/

Permalänk
Medlem

Har köpt 12mån PS plus nu via appen. Har inte fått min ps5a än. Skulle vara en hel drös spel med i PS plus nu, last of us, god of war osv osv, men söker jag upp dessa spel så kostar dom. Någon som vet hur jag ska göra?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av K-D][Aramis:

Har köpt 12mån PS plus nu via appen. Har inte fått min ps5a än. Skulle vara en hel drös spel med i PS plus nu, last of us, god of war osv osv, men söker jag upp dessa spel så kostar dom. Någon som vet hur jag ska göra?

Du måste claima dem inuti ps5an. De är nämligen inte tillgängliga för ps4 och tror inte sonys hemsida vet vilken konsol du äger

Permalänk
Skrivet av rumpmas:

Vad är det för skillnad på Arctic 7 2019 och Arctic 7P? Funderar på att köpa 7P men det kanske går lika bra med dessa på rea.

Hade precis samma fundering imorse när jag såg Arctic 7 på rea. Efter lite googlande så verkar det inte vara någon större skillnad och de båda använder samma hårdvara och ljudteknik. Arctic 7 ska tydligen fungera fint på PS5an med deras 3D audio osv.
Steelseries har 7P och 7X för Playstation respektive Xbox, jag tror mest det är någon marketing grej.

Någon får mer än gärna rätta mig om jag har fel så jag kan avboka min order.

Permalänk

I vilket läge spelar folk, fidelity eller performance? Beror det på spel eller kör ni alltid samma läge? Kommer man någonsin kunna gå tillbaka till fidelity mode när man provat performance mode?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avskummet:

Hade precis samma fundering imorse när jag såg Arctic 7 på rea. Efter lite googlande så verkar det inte vara någon större skillnad och de båda använder samma hårdvara och ljudteknik. Arctic 7 ska tydligen fungera fint på PS5an med deras 3D audio osv.
Steelseries har 7P och 7X för Playstation respektive Xbox, jag tror mest det är någon marketing grej.

Någon får mer än gärna rätta mig om jag har fel så jag kan avboka min order.

Enligt Steelseries så funkar även Arctis 7 med 3D Audio på PS5:
https://steelseries.com/blog/playstation-5-ps5-compatible-hea...

Så mest en marketing grej indeed!

/M

Permalänk
Skrivet av nevada:

Ett annat tips är att köpa presentkort på Benify och använda det till ps plus på ps store. Då blir det ca 330 kr för ett år. Köpte 2 år på en gång.

Hur får du det till 330 kr? Testar jag via benify får jag bara 20% rabatt och slutar på 496 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Hur får du det till 330 kr? Testar jag via benify får jag bara 20% rabatt och slutar på 496 kr.

Presentkort för 350 kr där du får 500 kr. Sen kostar ps plus 465 kr.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Skrivet av nevada:

Presentkort för 350 kr där du får 500 kr. Sen kostar ps plus 465 kr.

Hmm... får inte ihop dina siffror. Du får 500 kr för 400 kr (20% rabatt) och inte 350 kr som du skriver. Om du använder dessa 500 för att köpa ett ett år (496 kr och inte 465 som du anger) så blir det typ 400 kr för ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Presentkort för 350 kr där du får 500 kr. Sen kostar ps plus 465 kr.

Har du en länk för den? För jag hittar bara 20% rabatt på wallet vilket ger 400kr kostnad för ett 500kr presentkort.

/M

Permalänk
Skrivet av nevada:

Presentkort för 350 kr där du får 500 kr. Sen kostar ps plus 465 kr.

Hittar man detta på benifys sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Har du en länk för den? För jag hittar bara 20% rabatt på wallet vilket ger 400kr kostnad för ett 500kr presentkort.

/M

https://www.loadcoj.com/products/playstation-wallet-500?link=...

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Hmm... får inte ihop dina siffror. Du får 500 kr för 400 kr (20% rabatt) och inte 350 kr som du skriver. Om du använder dessa 500 för att köpa ett ett år (496 kr och inte 465 som du anger) så blir det typ 400 kr för ett år.

Du köper ps plus via ps store och inte via Benify. Kostar 465 kr där. Presentkort till ps store köper du för 350 kr via Benify.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Skrivet av nevada:

Du köper ps plus via ps store och inte via Benify. Kostar 465 kr där. Presentkort till ps store köper du för 350 kr via Benify.

Tack! Nu fattar jag.

Permalänk

Då hade man ju kunnat köpa spelen digitalt också väsentligt billigare än att köpa på disk.

Jaja. Köpt är köpt. Men i framtiden skall jag ju göra så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Då hade man ju kunnat köpa spelen digitalt också väsentligt billigare än att köpa på disk.

Jaja. Köpt är köpt. Men i framtiden skall jag ju göra så här.

Fast nu går det väl bara att köpa presentkorten några dagar till så sen blir det väl iallafall billigare att köpa på disk. Men det går ju att skapa ett usa-konto och köpa billigare därifrån.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Du måste claima dem inuti ps5an. De är nämligen inte tillgängliga för ps4 och tror inte sonys hemsida vet vilken konsol du äger

Hinner jag claima dom om jag får konsolen om två veckor?

Permalänk
Medlem

Hur resonerar ni kring ps now vs ps plus

är plus mer riktat mot onlinespel men då ingår det nått spel i månaden, stämmer det?

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem
Skrivet av fring:

Hur resonerar ni kring ps now vs ps plus

är plus mer riktat mot onlinespel men då ingår det nått spel i månaden, stämmer det?

Hej!

Som jag förstår det är PS+ möjlighet att spela online, du får exklusiva erbjudanden och ett par gratis spel varje månad.
PS Now är väl möjligheten att streama spel till TV:n utan att det tar upp lagring på enheten? Kräver nog en ganska bra internetuppkoppling. Någon får gärna rätta mig!

Permalänk
Medlem

Någon som testat att föra över sin karriär save till ps5 gällande Fifa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fring:

Hur resonerar ni kring ps now vs ps plus

är plus mer riktat mot onlinespel men då ingår det nått spel i månaden, stämmer det?

PS Plus krävs om man vill spela online. Med PSplus så ingår:

rabatter på utvalda saker i PS Store
2 utvalda spel i månaden till ps4 (ev. ett PS5 spel i månaden utöver detta)
Sparfiler i molnet (skönt vid HDcrash eller flera konsoller i hemmet).

PSNOW är en cloudgaming-tjänst. Du kan spela de spel som finns på din PS4/5. Dessa hostas i på servrar och du spelar över internet.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av K-D][Aramis:

Hinner jag claima dom om jag får konsolen om två veckor?

Det borde du. Hittar inget om etr sista datum på deras sida.

https://www.google.com/amp/s/blog.playstation.com/2020/10/28/...

Permalänk

Fick precis mail om att mitt PS5 finns att hämta hos Webhallen. Det förväntade datumet sa dem var i mitten på December, verkar som att de har fått in leveransen tidigare än förväntat! Överlycklig!

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI RTX 3060TI 8GB | 16GB 3200MHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av K-D][Aramis:

Hinner jag claima dom om jag får konsolen om två veckor?

Ja det tror jag säkert! Ser inget om ett slutdatum på det. Tror sony också vet att det är brist på tillgång så de lär inte stänga av det snart. Skulle jag gissa så tror jag detta kommer finnas även om ett år (kanske med nya eller utbytta spel?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasroos:

I vilket läge spelar folk, fidelity eller performance? Beror det på spel eller kör ni alltid samma läge? Kommer man någonsin kunna gå tillbaka till fidelity mode när man provat performance mode?

Jag använder båda lägena! Kör på performance när jag är i combat och fidelity när jag utforskar värden. Tar typ Bara 2 sekunder att byta läge på tex god of war och tomb raider. Önskar alla spel hade samma valmöjligheter... men på ac valhalla måste spelet ladda om när man skiftar Läge, så då hade jag nog mest kört på performance om det inte går snabbt nog att ladda om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Köpte mig en soundbar nu på Black friday. Någon som har erfarenhet av att köra passthrough på ps5an? Det ska gå med 4K/Hdr enligt spec på soundbaren så antar att det inte ska vara några problem?

Kolla så du får ut 4:2:2 bara. Och inte 4:2:0 som min gör. Så drog PS5 till tvn i stället.