Tråden om PlayStation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Hur har ni det med trophies? Jagar ni dom eller skiter ni i det?
Själv tycker jag det är rätt skoj med dom och samlar halvaktivt.
Måste dock jobba för att få upp completion, har börjat på alltför många spel och sedan slutat.
https://card.psnprofiles.com/1/Patashnic.png

Brukar ta dem för spel jag verkligen gillar och som inte har online trophies eller väldigt jobbiga/svåra trophies. Så t.ex. GTA V är ett av mina favoritspel men den har online trophies så den platinumen skiter jag i.
Hela PS4 generationen var jag inte mycket av en "trophy hunter" men nu i våras när jag i stort sett bara spelade PS5 blev det några (inte bara PS5 spel):

- Astros Playroom
- Cyberpunk 2077 (ja jag tycker om det spelet! väldigt mycket!)
- Final Fantasy 7 Remake (både PS4 och PS5 eftersom de flyttades över, som ni säkert minns )
- Legendary Edition: Mass Effect 1,2,3 (dock inte själva Mass Effect: Legendary Edition för då måste man klara spelet på svåraste svårighet, men spelen individuellt har jag platinum på)
- Nier:Automata
- Persona 5 Royal
- Ratchet Clank Rift Apart

Det var 10 av mina 16 så vi kan väl lika gärna ta dem 6 jag fick under PS4 generationen också:

- Call of Duty Modern Warfare Remastered (här är ett undantag till min regel att skippa trophies som är för svåra, för klara detta spel och speciellt Mile High Club på Veteran är inte enkelt, men det var som en slags hämnd för när jag o min bror försökte göra det på Xbox360 när spelet var nytt ca 2007 men aldrig lyckades )
- GTA Vice City (PS2)
- GTA San Andreas (PS2)
- Final Fantasy 7 (PS1)
- Modern Warfare 2019 (väldigt enkelt på Veteran förutom sista banan)
- Spider-Man 2018

Förövrigt så har jag fastnat i FFXIV nu på datorn (det finns på PS5 också men föredrar MMORPG's med tangentbord/mus) så min PS5 har dammat ganska mycket på senaste :/

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv

Samlar inte achievements/trophies längre, har inte tid med sånt. Men brukar försöka göra så mycket som möjligt i spel jag gillar.

Under åren har det dock blivit en del:

Playstation sedan PS3: 1948 varav 11 platinum.
Något liknande för Xbox, har inte exakt antal men gamerscore på 56000 ca. (1500 achievements uppskattningsvis)
Steam: 8773 achievements varav 74 perfect games.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Mono:

Hur har ni det med trophies? Jagar ni dom eller skiter ni i det?
Själv tycker jag det är rätt skoj med dom och samlar halvaktivt.
Måste dock jobba för att få upp completion, har börjat på alltför många spel och sedan slutat.
https://card.psnprofiles.com/1/Patashnic.png

Brukar bara samla på trophies i spel som det känns kul att göra det i. Annars skippar jag det helt och väljer att lägga den tiden på nya spel istället

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Hur har ni det med trophies? Jagar ni dom eller skiter ni i det?
Själv tycker jag det är rätt skoj med dom och samlar halvaktivt.
Måste dock jobba för att få upp completion, har börjat på alltför många spel och sedan slutat.
https://card.psnprofiles.com/1/Patashnic.png

Jag brukar bara spela och se vilka trophies som dyker upp. Är det några som känns mer eller mindre enkla att få tag på kan jag spela på ett visst sätt för att uppnå målet. Annars skiter jag i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Hur har ni det med trophies? Jagar ni dom eller skiter ni i det?
Själv tycker jag det är rätt skoj med dom och samlar halvaktivt.
Måste dock jobba för att få upp completion, har börjat på alltför många spel och sedan slutat.
https://card.psnprofiles.com/1/Patashnic.png

Brukar ta platinum i spel jag gillar.

Men hatar trophys där du måste nöta orealistiskt mycket.

Permalänk
Medlem

Digital Foundry testar SSD på PS5 i betafirmware.

Kommer ni köpa en m.2 SSD till era enheter, och isf vilken storlek? Själv kommer jag vänta tills priserna börjar sjunka något.
Har fortfarande ca 300GB ledigt och det går hyfsat snabbt att ladda ner spel.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk

Verkar ha tappat bort skruven för stativet som medföljer. Vet någon måtten på skruven och var man skulle kunna hitta en ersättningsskruv?

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI RTX 3060TI 8GB | 16GB 3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av EstoTalangen:

Verkar ha tappat bort skruven för stativet som medföljer. Vet någon måtten på skruven och var skulle kunna hitta en ersättningsskruv?

Äsch, klantigt! De hade ju till och med designat ett särskilt utrymme i stativet för dig att förvara skruven. Men verkar tyvärr inte vara någon direkt standardskruv som kan köpas i bygghandeln. Hittar som bästa alternativ lite olika på ebay, men har ingen egen erfarenhet att beställa därifrån. Annars krävs ju ingen skruv om du ställer konsolen i liggande läge istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EstoTalangen:

Verkar ha tappat bort skruven för stativet som medföljer. Vet någon måtten på skruven och var man skulle kunna hitta en ersättningsskruv?

Tror det är M2 eller M3 på gängorna. Är ju en specialskruv, så är du lite fyndig kanske du kan gå till närmaste järnaffär, hitta den dimensionen. Ta en med så stor skruvskalle du hittar och bygg ev på med brickor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Hur har ni det med trophies? Jagar ni dom eller skiter ni i det?
Själv tycker jag det är rätt skoj med dom och samlar halvaktivt.
Måste dock jobba för att få upp completion, har börjat på alltför många spel och sedan slutat.
https://card.psnprofiles.com/1/Patashnic.png

Jag samlar om jag känner att jag har tid eller att det är lätt att samla eller att spelet är så kul att jag inte har något emot att köra om det flera gånger (vilket krävs ibland). Crash Bandicoot 4 är tex ett sådant spel jag aldrig hade orkat samla trophies på då de är så otroligt svåra, Ratchet & Clank 2016 däremot körde jag gladeligen igenom en gång till bara för att få alla trophies. Konsol har heller aldrig varit min "huvudmaskin" så att säga, lirar egentligen huvudsakligen på PC, så det är möjligt att jag hade samlat mer trophies om jag bara lirat på PS.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

För er som inte äger en ps5 ännu kommer ”elgiganten gaming” ha ett stort drop på instagram om 1h.

Enligt kommentar i tråden från elgiganten så rör det sig om tusentals konsoler. Så nu borde alla få möjlighet att köpa

Uppdaterad info
Permalänk

En snabb fråga. Jag köpte Spiderman Miles Morales på skiva och installerade. Spelade i ca fem minuter men det var inget för mig så jag tänkte sälja det. Räcker det om jag bara avinstallerar spelet från min PS5 så att en eventuell köpare kan spela det eller måste jag fram med lödkolv och stämjärn?

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av jagdgruppe_nord:

En snabb fråga. Jag köpte Spiderman Miles Morales på skiva och installerade. Spelade i ca fem minuter men det var inget för mig så jag tänkte sälja det. Räcker det om jag bara avinstallerar spelet från min PS5 så att en eventuell köpare kan spela det eller måste jag fram med lödkolv och stämjärn?

Du behöver inte ens avinstallera spelet på din PS5a(du kommer självklart inte kunna spela spelet utan skivan dock), spelet kommer fungera utan problem hos nästa ägare

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagdgruppe_nord:

En snabb fråga. Jag köpte Spiderman Miles Morales på skiva och installerade. Spelade i ca fem minuter men det var inget för mig så jag tänkte sälja det. Räcker det om jag bara avinstallerar spelet från min PS5 så att en eventuell köpare kan spela det eller måste jag fram med lödkolv och stämjärn?

Om du löder en prick på 3e spåret innifrån på undersidan av skivan kommer nästa person att kunna använda skivan i sin ps5 sedan.

Men det inte alla vet är att om du istället löder på 15e spåret från utsidan, medans skivan snurrar så du får ett jämnt spår runt hela skivan, så kommer ni båda kunna spela spelet.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Om du löder en prick på 3e spåret innifrån på undersidan av skivan kommer nästa person att kunna använda skivan i sin ps5 sedan.

Men det inte alla vet är att om du istället löder på 15e spåret från utsidan, medans skivan snurrar så du får ett jämnt spår runt hela skivan, så kommer ni båda kunna spela spelet.

Tack! Ska sätta skivan i svarven och värma lödkolven.

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagdgruppe_nord:

En snabb fråga. Jag köpte Spiderman Miles Morales på skiva och installerade. Spelade i ca fem minuter men det var inget för mig så jag tänkte sälja det. Räcker det om jag bara avinstallerar spelet från min PS5 så att en eventuell köpare kan spela det eller måste jag fram med lödkolv och stämjärn?

Skivan kan användas av andra oavsett om du avinstallerar eller ej. Eventuella använda koder är dock förbrukade.

Permalänk
Medlem

Precis köpt en LG CX 65” å lirar på nu! Är det någon som äger en sån tv, som kan dela med sig av sina inställningar? Jag kör just nu på HDTVTest inställningar via deras youtube video. Någon som har något annat?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Bergand:

Precis köpt en LG CX 65” å lirar på nu! Är det någon som äger en sån tv, som kan dela med sig av sina inställningar? Jag kör just nu på HDTVTest inställningar via deras youtube video. Någon som har något annat?

Kollade på båda dessa videos (som du skrev)

Och denna video + sida:
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/cx-oled/settings

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Ghost of Tsushima Director's Cut (PS5) - 650,00 kr - nu 692,40 kr
https://www.amazon.se/PS5-Ghost-Tsushima-Directors-Cut/dp/B09...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Antar att ska man uppgradera från tidigare versionen gäller det att köpa digitalt som upgrade.

Permalänk

Helt galet. Jag köpte ett PS5 i mars som var Dead on arrival. Skickade in den för en utbytesenhet som slarvades bort i frakten. Fick äntligen en ny efter flera månaders väntan men då jag inte orkade vänta på fraktbolagets utredning om försvunna försändelser så köpte en ny till kraftigt överpris av en scalper på Tradera. Igår kom äntligen min ersättnings-PS5a med posten. Köpte en ny tidigare i väntan bara för att kunna spela under våren och sommaren. Så nu sitter jag på två st stycken så jag la ut den gamla på Tradera för 1 krona vid 22-tiden igår. Nu när jag kollar så har den 150 bud och högsta bud på nästan 6000 kronor. Är det fortfarande så svårt att få tag på PS5or? Har aldrig varit med om nåt liknande.

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk
Medlem

Hyfsat pris på bekräftat kompatibel PCIe Gen4 x4 NVMe SSD om ni vill vara förberedda på att kunna utöka det interna lagringsutrymmet när den nya firmwaren släpps skarpt!

WD BLACK SN850 NVMe SSD 1TB - 1690:- SEK via Webhallen och Elgiganten:
https://www.webhallen.com/se/product/326810-WD-Black-SN850-M-...
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5586258

Heatsink är nog inget måste måste men rekommenderas och finns att köpa separat:
https://www.webhallen.com/se/product/309616-EK-M-2-NVMe-Heats...

Permalänk
Medlem

Följer en tråd på ett norskt forum där de tipsar om tillgänglighet och har förhoppningsvis lyckats norpa en ps5 från Elkjöp, std edition för 6k - nu blir det snart en andra playrhrough av LOU2 :heart:

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hyfsat pris på bekräftat kompatibel PCIe Gen4 x4 NVMe SSD om ni vill vara förberedda på att kunna utöka det interna lagringsutrymmet när den nya firmwaren släpps skarpt!

WD BLACK SN850 NVMe SSD 1TB - 1690:- SEK via Webhallen och Elgiganten:
https://www.webhallen.com/se/product/326810-WD-Black-SN850-M-...
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5586258

Heatsink är nog inget måste måste men rekommenderas och finns att köpa separat:
https://www.webhallen.com/se/product/309616-EK-M-2-NVMe-Heats...

Tack för tipset. Kommer nog nöja mig med en sådan faktiskt och pensionera den till min dator när 2 TB blivit billigare. Men det sitter väl redan en heatsink på den?

https://shop.westerndigital.com/products/internal-drives/wd-b...

Edit: nevermind, man är ju blind ibland. Det fanns med och utan heatsink

Förlorar man inte garantin på ssdn om man meckar på en EK heatsink? Tänker på klistermärket osv man får peta bort.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Följer en tråd på ett norskt forum där de tipsar om tillgänglighet och har förhoppningsvis lyckats norpa en ps5 från Elkjöp, std edition för 6k - nu blir det snart en andra playrhrough av LOU2 :heart:

Fan alltså som familjefar har jag inte tid att sitta 24/7 och uppdatera men har missat alla släpp..
Vilket Forum följer du? Bor själv i Norge mot min vilja..

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Fan alltså som familjefar har jag inte tid att sitta 24/7 och uppdatera men har missat alla släpp..
Vilket Forum följer du? Bor själv i Norge mot min vilja..

Diskusjon.no1

Finns nog nån mer tråd än den där folk ibland tipsar, surfa runt lite. Sjukt svårt att öht hitta ett norskt forum som likar swec eller fz.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Vad för skäl finns det att pondera när det gäller att välja mellan att koppla ps5an till en 65 tums Sony 4K-tv i 8000krs-klassen med hdr vs. pc-skärmen 27tums 1440p/165Hz/hdr?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TotalF:

Vad för skäl finns det att pondera när det gäller att välja mellan att koppla ps5an till en 65 tums Sony 4K-tv i 8000krs-klassen med hdr vs. pc-skärmen 27tums 1440p/165Hz/hdr?

Din skärm kommer troligen bara kunna köra max 1080p och max 60 alternativt 120Hz. HDR borde fungera. Endast ett fåtal QHD-skärmar klarar av att ta emot en UHD-signal. Sony vägrar supporta QHD och stödjer heller inte VRR eller något över 120Hz.

Hugget som stucket. Ha en HDMI-kabel från vardera skärm/tv och koppla i och ur beroende på vilken du vill använda för stunden. Utan att veta vad det är för modeller så går inget mer egentligen att säga IMHO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Din skärm kommer troligen bara kunna köra max 1080p och max 60 alternativt 120Hz. HDR borde fungera. Endast ett fåtal QHD-skärmar klarar av att ta emot en UHD-signal. Sony vägrar supporta QHD och stödjer heller inte VRR eller något över 120Hz.

Hugget som stucket. Ha en HDMI-kabel från vardera skärm/tv och koppla i och ur beroende på vilken du vill använda för stunden. Utan att veta vad det är för modeller så går inget mer egentligen att säga IMHO.

Tack Tänkte jag skippar modellnamnen för de är ändå inga highend-pryttlar utan mer mellanklass

Men det jag tar med mig är att, om jag tolkar dig rätt dvs, att skärmen klarar ändå inte kan köra så högupplöst som den är avsedd men jag gissar att tvn ändå kan köra sin 4k. Då borde upplevelsen kanske bli något bättre på tvn?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Hunden lyckades bita sönder det runda stället/"stand:et" som ska sitta under PS5an.. Vart kan man köpa ett nytt?