Tråden om PlayStation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Hur är bakåtkompatibiliteten på fysiska spel? Vet man det? Kan jag köpa tex Resident Evil 3 till Ps4 och köra på femman?

Japp... förutsagt att du köper en PS5 med skivspelare såklart.
Är ett tiotal PS4 spel som inte funkar på PS5 vad vi vet hittills: https://www.playstation.com/sv-se/get-help/help-library/apps-...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

"Hej! De som har förhandsbokat PS5 är beräknade till att få den på release. / Emelie"

Det verkar som alla vi som beställt från netonnet får ett vid release! Citatet är från deras frågor och svar under ps5 diskversionen

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Skrivet av redberg32:

"Hej! De som har förhandsbokat PS5 är beräknade till att få den på release. / Emelie"

Det verkar som alla vi som beställt från netonnet får ett vid release! Citatet är från deras frågor och svar under ps5 diskversionen

Låter lovande fast samtidigt svarar samma person det här på en liknande fråga..
”Hej! Det vet du inte innan den är skickad ifrån oss. Du får nämligen ett mail så fort ordern har lämnat vårt lager. Vi kan inte se din kö plats.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av K-D][Aramis:

Hur är bakåtkompatibiliteten på fysiska spel? Vet man det? Kan jag köpa tex Resident Evil 3 till Ps4 och köra på femman?

De har inte sagt så mycket exakt hur processen kommer att gå till, men sannolikt blir det inte ett dugg annorlunda att köra PS4-spel på PS5 jämfört med att köra dem direkt på PS4. Såvida du inte vill köra ett av de tio spel de specifikt gått ut med att de INTE funkar på PS5, men inget av de spelen var någonting jag någonsin hört talas om förut, så förmodligen är det ingen förlust för dig heller.

Permalänk
Medlem

Jag saknar split-screen spel väldigt mycket som vi körde hela tiden när man var väldigt ung. På PS1 och PS2. Någon som sett några nya spel med splittad skärm? Som t.ex Tony Hawk, Gran Turismo, MotoRacer var förr. Tråkigt att de gått ifrån dessa och det bara är online nuförtiden. Lockar inte mig att spela online utan vill kunna spela med folk irl i samma rum, mer än fifa och nhl. Racing hade varit nice!

Permalänk
Inaktiv

@Calma

Är inte splitscreen/party-spelande mer Nintendos grej nuförtiden? Det har ju varit något de vurmat för ända sedan ur-Mario Kart på SNES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

@Calma

Är inte splitscreen/party-spelande mer Nintendos grej nuförtiden? Det har ju varit något de vurmat för ända sedan ur-Mario Kart på SNES.

Det är väl så. :/

Men jag menar mer seriösa racingspel, inte "party/festspel" även om dessa är kul ibland.

Man hade ju gärna kört formula 1, något motocross spel, något MotoGP spel i split-screen. Saknar det och inget man hittar hos Nintendo heller..

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

"Hej! De som har förhandsbokat PS5 är beräknade till att få den på release. / Emelie"

Det verkar som alla vi som beställt från netonnet får ett vid release! Citatet är från deras frågor och svar under ps5 diskversionen

När tog Netonnet emot beställningar? Varje gång jag har kollat deras sida har det bara gått att välja "bevaka".

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Är svaren där på Netonnets frågor och svar ens officiella? Är ju två olika namn, JakobC och Emelie.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Apologies for writing in English, figured it would make more sense than an awkward google translate.

Has anyone heard anything official from MediaMarkt? Or are we just going off the different product numbers they put up and the red text on their site.

Just trying to figure out how confident you should be of getting one on release if you were in that first batch.

Permalänk
Skrivet av Utopolitan:

När tog Netonnet emot beställningar? Varje gång jag har kollat deras sida har det bara gått att välja "bevaka".

De hade öppet för bokning under några timmar den 17e september.

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Är svaren där på Netonnets frågor och svar ens officiella? Är ju två olika namn, JakobC och Emelie.

Det är väl namnen på två kundtjänstarbetare skulle jag tro.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calma:

Men jag menar mer seriösa racingspel, inte "party/festspel" även om dessa är kul ibland.

Tror antingen att de seriösa spelmakarna ser ner på splitscreen och därför inte vill öppna upp sina seriösa racingspel för den spelformen, och att det därför öppnat dörren för Nintendo att ta över, eller så tvärtom har Nintendos partyspel gjort att partyspel fått splitscreen att få en mer oseriös prägel och seriösa spel därför inte vill ha stöd för det...

Generellt misstänker jag att nätverksspel anses häftigare nuförtiden, där varje spelare sitter med en egen konsoll med egen TV. Sedan, om alla som spelar måste köpa ett eget ex av spelet... *host host harkel*

Dessutom har ju splitscreen inverkan på prestandan, man måste köra separata fysiksimuleringar för alla spelare, mer drawcalls måste skickas till GPUn osv. Det har ju sin inverkan på speciellt den förra (nuvarande) generationen konsoller med sina skruttiga jaguar huvudprocessorer. Sedan påverkar det ju spelbarheten också iom att siktvinkeln förändras till exempel, så det blir mer jobb för programmerare och designers att se till så banorna osv funkar bra även i brevlådeformat. Och de tenderar att inte gilla att få ännu mer jobb lastat på sina axlar.

Permalänk
Medlem

Lite mer information från återförsäljarna:

På frågan om varför Webhallen öppnade för förhandsbokningar så pass tidigt svarar Fredrik Lindblad att det är ett bra sätt för återförsäljaren att avgöra hur stort intresset är och använda det som argument i dialogen med leverantören. Men den här gången verkar det inte ha hjälpt nämnvärt då efterfrågan är så mycket större på marknaden än tilldelningen.

Mediamarkt om butiker:
– Den kommer inte att finnas i varuhusen den 19 november, utan det är förhandsbokning via nätet som gäller och så kommer det att se ut en tid framöver.

https://m3.idg.se/2.1022/1.741005/playstation-5-leveransprobl...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av K-D][Aramis:

Hur är bakåtkompatibiliteten på fysiska spel? Vet man det? Kan jag köpa tex Resident Evil 3 till Ps4 och köra på femman?

När du lägger i spelet i ps5 kommer det att laddas ned spelet från PSStore, men du kan bara spela den om du har disken i konsolen. Men ja, du kommer att kunna RE från din Ps4 på din ps5

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonviiCorleone:

När du lägger i spelet i ps5 kommer det att laddas ned spelet från PSStore, men du kan bara spela den om du har disken i konsolen. Men ja, du kommer att kunna RE från din Ps4 på din ps5

Jasså? Vart står det? Jag läste överallt bara att det skulle funka med både fysiska och digitala ps4. Men står ingenstans att den laddar ner spelet från psstore?

Permalänk
Skrivet av K-D][Aramis:

Jasså? Vart står det? Jag läste överallt bara att det skulle funka med både fysiska och digitala ps4. Men står ingenstans att den laddar ner spelet från psstore?

https://www.pushsquare.com/guides/ps5-backwards-compatibility...

Permalänk
Medlem

Citat från ovanstående länk:
"Yes, physical PS4 game discs will play on PS5. You'll be able to insert physical PS4 game discs into the PS5 and play them, as well as download digital software you've purchased from the PlayStation Store"

Sker alltså ingen automatisk nedladdning från PS Store om du använder skiva

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Skrivet av matt76:

Citat från ovanstående länk:
"Yes, physical PS4 game discs will play on PS5. You'll be able to insert physical PS4 game discs into the PS5 and play them, as well as download digital software you've purchased from the PlayStation Store"

Sker alltså ingen automatisk nedladdning från PS Store om du använder skiva

Exakt, jag kommunicera lite fel där. Det finns vissa spel som kommer att behöva en uppdatering och nedladdning kommer att sker automatisk. Men konsolen kommer att kunna läsa PS4 skivor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

När tog Netonnet emot beställningar? Varje gång jag har kollat deras sida har det bara gått att välja "bevaka".

Den 17e september när det rätta priset kom ut så beställde jag därifrån, efter ja lagt min beställning kunde man bara bevaka.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk

Tror vi att det kan vara värt att hålla ett (konstant) öga på exempelvis Elgiganten och Netonnet för att se om de eventuellt öppnar upp med fler konsoler innan release, en eventuell andra våg av förbeställningar? Eller ska man skita i det och hänga på låset och kolla webshopparna på releasedagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cpt Gingerbeard:

Tror vi att det kan vara värt att hålla ett (konstant) öga på exempelvis Elgiganten och Netonnet för att se om de eventuellt öppnar upp med fler konsoler innan release, en eventuell andra våg av förbeställningar? Eller ska man skita i det och hänga på låset och kolla webshopparna på releasedagen?

Tror inte sannolikheten att de öppnar för nya förbeställningar i närtid är hög tyvärr. Själv lade jag beställning på Webhallen ung i samband med att priset bekräftades, så jag har nog också dragit en riktig nitlott haha. Får se om det ens är i närheten av aktuellt med tilldelning vid påsk, ser ju inte bra ut alltså. Av det man läser får man känslan av att förhållandet efterfrågan/tilldelning är helt urspårat här hos oss.

Med det sagt, jag kommer att fortstätta följa tråden och pejla läget i hopp om att nån butik tar in nåt exemplar. Kanske blir att nattköa... förutspår totalt kaos isf X)

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Tror inte sannolikheten att de öppnar för nya förbeställningar i närtid är hög tyvärr. Själv lade jag beställning på Webhallen ung i samband med att priset bekräftades, så jag har nog också dragit en riktig nitlott haha. Får se om det ens är i närheten av aktuellt med tilldelning vid påsk, ser ju inte bra ut alltså. Av det man läser får man känslan av att förhållandet efterfrågan/tilldelning är helt urspårat här hos oss.

Med det sagt, jag kommer att fortstätta följa tråden och pejla läget i hopp om att nån butik tar in nåt exemplar. Kanske blir att nattköa... förutspår totalt kaos isf X)

Ingen risk för kaos - Butikerna är inte dumma. Ingen vill hamna i pressen i nuläget om att 500 personer stod och trängdes utanför en butik en halv natt för att köpa en spelkonsol, där dessutom majoriteten blev utan...
Blir det någon butik som har konsoler att sälja över disk på release så kommer det att vara extremt uppstyrt, de går ut med hur många konsoler de har och när det väl är så många på plats framför butiken så spärrar de av eller något, tillsammans med tejpade avståndsmarkeringar och grejer...

Dessutom får man ha en till sak i åtanke - Hur känner de som förbokat av samma företag och fått besked att de får vänta uppemot ett halvår på sin konsol att någon annan kan åka dit och få en i näven på release...? Inte heller bra PR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Ingen risk för kaos - Butikerna är inte dumma. Ingen vill hamna i pressen i nuläget om att 500 personer stod och trängdes utanför en butik en halv natt för att köpa en spelkonsol, där dessutom majoriteten blev utan...
Blir det någon butik som har konsoler att sälja över disk på release så kommer det att vara extremt uppstyrt, de går ut med hur många konsoler de har och när det väl är så många på plats framför butiken så spärrar de av eller något, tillsammans med tejpade avståndsmarkeringar och grejer...

Dessutom får man ha en till sak i åtanke - Hur känner de som förbokat av samma företag och fått besked att de får vänta uppemot ett halvår på sin konsol att någon annan kan åka dit och få en i näven på release...? Inte heller bra PR.

Det var detta jag tänkte på, var inte helt tydligt i föregående inlägg. Tror att många som sedan länge stått i kö kommer att lacka ur om några få tursamma ges chansen att "kringgå" kösystemen.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

När PS4 släpptes minns jag att det kom bundles med spel i samband med releasen, det var så jag fick tag på ett ex själv (tror det var Killzone). Dessa gick alltså inte att förboka. Kan man hoppas på något liknande denna gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av YaKoStar:

När PS4 släpptes minns jag att det kom bundles med spel i samband med releasen, det var så jag fick tag på ett ex själv (tror det var Killzone). Dessa gick alltså inte att förboka. Kan man hoppas på något liknande denna gång?

Det var Killzone. Var så jag fick tag i två själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Det var Killzone. Var så jag fick tag i två själv

Ah, kollade min email. Var killzone, köpte via electroworld (som inte finns längre). Är väl helt enkelt att hålla utkik och hoppas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Det var detta jag tänkte på, var inte helt tydligt i föregående inlägg. Tror att många som sedan länge stått i kö kommer att lacka ur om några få tursamma ges chansen att "kringgå" kösystemen.

Fast det är å andra sidan ett väldigt vanligt fenomen att man har fysiska releaser också. Det brukar kunna vara lite av ett jippo där ÅF kan marknadsföra sig och locka kunder till sin butik, ibland har man till och med nattöppet för stora släpp.

Man kan ju då fråga sig vem som har gjort störst "effort", den som klicka på knappen "förboka" 18 månader i förväg, eller den som häckat 12 timmar i regn och 4 grader utanför Elgiganten i ett dött industriområde?

Personligen är jag helt fine med att en viss del av konsollerna är dedikerade till förbokningar online, medans en andel är dedikerad för släpp i butik (á la först till kvarn).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Ingen risk för kaos - Butikerna är inte dumma. Ingen vill hamna i pressen i nuläget om att 500 personer stod och trängdes utanför en butik en halv natt för att köpa en spelkonsol, där dessutom majoriteten blev utan...
Blir det någon butik som har konsoler att sälja över disk på release så kommer det att vara extremt uppstyrt, de går ut med hur många konsoler de har och när det väl är så många på plats framför butiken så spärrar de av eller något, tillsammans med tejpade avståndsmarkeringar och grejer...

Dessutom får man ha en till sak i åtanke - Hur känner de som förbokat av samma företag och fått besked att de får vänta uppemot ett halvår på sin konsol att någon annan kan åka dit och få en i näven på release...? Inte heller bra PR.

Fast Elgiganten har ju inte kunder ståendes i förhansbokningskö utan de har ju bara släppt så många som de säger att de kommer få in väl? Om de mot förmodan får fler än vad de trodde är det ju inte omöjligt att dessa säljs över disk istället. Då lurar ju inte de några kunder. Webhallen däremot, skulle göra väldigt många arga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast det är å andra sidan ett väldigt vanligt fenomen att man har fysiska releaser också. Det brukar kunna vara lite av ett jippo där ÅF kan marknadsföra sig och locka kunder till sin butik, ibland har man till och med nattöppet för stora släpp.

Man kan ju då fråga sig vem som har gjort störst "effort", den som klicka på knappen "förboka" 18 månader i förväg, eller den som häckat 12 timmar i regn och 4 grader utanför Elgiganten i ett dött industriområde?

Personligen är jag helt fine med att en viss del av konsollerna är dedikerade till förbokningar online, medans en andel är dedikerad för släpp i butik (á la först till kvarn).

Absolut, det går att diskutera. Men oavsett så tror jag att det finns en stor risk att många som länge stått i kö skulle se det som en rejäl diss.

Så många releaser verkar bli halvdana eller misslyckade pga dålig tillgång, otydlig eller missledande information, eller annat fiffel. Speciellt nu när hypen och trycket är så ofantligt högt, och det dessutom finns indikationer på att norden har blivit nonchalerade rätt så hårt, är det säkert många som sitter på nålar inför release. Idk, bara hoppas att vi får en konsolrelease utan ramaskri, löpsedlar och ledsna kunder i drivor.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.