Tråden om PlayStation 5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lokander:

@Hartassen Vampyr är "gratis" med psplus denna månaden, just sayin

Jo det vet jag. Men eftersom jag inte äger en playstation och ps5 inte kommit ut än så vad föreslår du att jag ska göra?
Dessutom behöver jag ändå psnow i en månad för dishonored så det gör inget..

Skrivet av tyvar1:

@Hartassen oj! Vilken lista, verkar som du har ett riktig nice år framför dig!

Absolut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Men eftersom jag inte äger en playstation

Man kan köpa spel direkt på webbsidan för ps store.

Permalänk
Medlem

då jag hoppade över PS4 så blir det att plöja igenom måste spelen där och hoppas på att de rullar i 60FPS, sen får vi se vad för exklusiva spel som släpps till PS5 då jag har Game Pass Ultimate på PC som även den är kopplad till TV, så blir blandat PS5/PC beroende på om det är exklusivt eller inte.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Squallie:

Man kan köpa spel direkt på webbsidan för ps store.

Hur hjälper det mig? Han pratar om att vampyr är "gratis" med psplus nu i november. För att "claima" det måste jag ha en ps4 konsol.........

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Hur hjälper det mig? Han pratar om att vampyr är "gratis" med psplus nu i november. För att "claima" det måste jag ha en ps4 konsol.........

Nej.
Bara ett PS-konto, och playstation PLUS.
Och det kan du regga på https://store.playstation.com

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Hur hjälper det mig? Han pratar om att vampyr är "gratis" med psplus nu i november. För att "claima" det måste jag ha en ps4 konsol.........

Vad är det med attityden?
Nej det måste du inte alls ha. Som sagt du kan "köpa" spelet på webbsidan.

Permalänk
Medlem

Det är ju aningen meningslöst att skaffa ps plus nu om man inte har en playstation konsol.

Permalänk
Medlem

@Lonian Tycker jag verkligen inte, om han ska skaffa ps5 och antagligen skaffa plus så småningom, så har han ju Vampyr redan på kontot för 90:- eller vad det nu kostar för en månad istället för fullpris.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stocken:

Nej.
Bara ett PS-konto, och playstation PLUS.
Och det kan du regga på https://store.playstation.com

Jaha, det visste jag inte, antog att man behövde dra ner det till konsolen. Tack för infon!

Skrivet av Squallie:

Vad är det med attityden?
Nej det måste du inte alls ha. Som sagt du kan "köpa" spelet på webbsidan.

"attityden" är väl att jag redan förklarat att vampyr ingår i psnow och att jag ändå behöver ta en månad av det för att spela dishonored och ändå säger folk åt mig att jag ska skaffa en månad av psplus när jag inte ens äger en konsol för att dra ner vampyr till kontot i förväg. Därav alla punkter vilket du anser är "attityd". Jag är tacksam för hjälpen ändå. Tack.

Skrivet av Lonian:

Det är ju aningen meningslöst att skaffa ps plus nu om man inte har en playstation konsol.

Tycker jag med. Särskilt om spelet som finns nu på psplus ändå finns i psnow som jag behöver för andra spel.

Skrivet av lokander:

@Lonian Tycker jag verkligen inte, om han ska skaffa ps5 och antagligen skaffa plus så småningom, så har han ju Vampyr redan på kontot för 90:- eller vad det nu kostar för en månad istället för fullpris.

Ja det hade varit någonting om det var så det låg till. Men som jag förklarat för de andra nu så finns vampyr på psnow och jag behöver inte köpa det för något fullpris. Psnow behöver jag ändå skaffa i nån månad eller två för andra spel.

Blev lite förvirrning här märker jag och jag menade inte att vara otrevlig mot någon.

Permalänk
Medlem

Såg detta nu när jag kollade på Doom Eternal Deluxe edition på PS store:

"När du spelar på PS5 kan det uppstå fel eller oväntat beteende och vissa funktioner som finns på PS4 kan saknas. Om du vill spela det här spelet på PS5-systemet kan du behöva uppdatera systemet till den senaste programvaran. Mer information på Playstation.com/bc."

Såg nu att det här gäller alla eller väldigt många spel på store.

Permalänk
Inaktiv

Krånglar de inte till det med fläkten nu?
Varför inte ha en tempstyrd fläkt istället för en programerad temp kurva per spel.

https://feber.se/spel/ps5-flakten-justeras-via-mjukvaruuppdat...

“Enligt Sony kommer systemet fungera som sådan: Konsolens Accelerated Processing Unit, APU, läser in data om hur mycket kräm ett spel behöver och hur snabbt fläktarna snurrar. Datan kommer i sinom tid delas med Sony som i sin tur kommer använda datan för att optimera fläkthastigheten i PS5, vilket kommer göra att fläktens hastighet kommer baseras på vad som spelas."

Permalänk
Medlem

Fläkten anpassar sig redan utefter temperaturen från flertalet sensorer på moderkortet och APUn. Det de diskuterar i artikeln (Artikel från japanska 4gamer.net- kör googles översättning till engelska för att läsa) är anpassade fläktkurvor för framtida, tungdrivna, spel, som medför mjukare övergångar från lägre till högre varvtal. I vissa spel kan de därmed offra tystheten till fördel för högre varvtal, för att säkerställa att systemet inte överhettar. I normalfallet ska maskinen dock vara tystare än föregående generationer (PS3 och PS4).

Saxat från originalkällan (4gamer.net) via google translate:

"In PS5, in addition to the temperature sensor mounted inside the APU, temperature sensors are also mounted at three locations on the main board, and the fan uses the APU internal temperature and the highest temperature of the three temperature sensors as parameters. It is designed to control the speed.
This fan control parameter is interesting because it also supports updates by online update.

Mr. Otori: Various games will appear in the future, and APU behavior data for each game will be collected. Based on this, there is a plan to proceed with the optimization of fan control.

 It seems that the PS5's thermal design, including the number of revolutions of the air-cooling fan, has a margin with a margin. When a game with a high load continues for a long time, it is possible to increase the rotation amount of the fan and enhance the cooling performance even at the expense of quietness.
"

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

Såg detta nu när jag kollade på Doom Eternal Deluxe edition på PS store:

"När du spelar på PS5 kan det uppstå fel eller oväntat beteende och vissa funktioner som finns på PS4 kan saknas. Om du vill spela det här spelet på PS5-systemet kan du behöva uppdatera systemet till den senaste programvaran. Mer information på Playstation.com/bc."

Såg nu att det här gäller alla eller väldigt många spel på store.

Tror inte det är något att oroa sig för, längre ner på hemsidan på playstation.com/bc kan man se det här:

Begränsningar för bakåtkompatibilitet på PS5

Dela-menyn kan inte visas när du spelar PS4-spel på PS5-konsoler. Du kan ta skärmbilder och andra bilder genom att trycka på knappen Create på den trådlösa DualSense-handkontrollen och visa menyn Skapa. Dessutom kan du använda knappgenvägar till att starta/stoppa videoinspelning eller till att spara skärmbilder enligt anvisningarna nedan:
Tryck en gång på knappen Create (DualSense) eller SHARE (DUALSHOCK4) så visas menyn Skapa
Tryck in knappen Create (DualSense) eller SHARE (DUALSHOCK4) om du vill ta en skärmbild
Tryck två gånger på knappen Create (DualSense) eller SHARE (DUALSHOCK4) för att manuellt starta och stoppa videoinspelning.

HD-kameran kan inte användas med PS4-spel. Anslut en PlayStation Camera via en PlayStation®Camera-adapter.
HDR är automatiskt aktiverat på PS5-konsoler. Om du vill stänga av HDR går du in på Inställningar > Skärm och video > Videoutdata > HDR och väljer SDR.

PS4-funktionen för turneringar kan inte användas på PS5-konsoler.
Live från PlayStation i spel stöds inte på PS5-konsoler.
PS5-konsoler har inte stöd för PS4-appen för en andra skärm eller för medföljande spelappar.

Med andra ord inget gamebreaking precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Såg detta nu när jag kollade på Doom Eternal Deluxe edition på PS store:

"När du spelar på PS5 kan det uppstå fel eller oväntat beteende och vissa funktioner som finns på PS4 kan saknas. Om du vill spela det här spelet på PS5-systemet kan du behöva uppdatera systemet till den senaste programvaran. Mer information på Playstation.com/bc."

Såg nu att det här gäller alla eller väldigt många spel på store.

Inget att oroa sig för, de gick ut med liknande info gällande boost mode på PS4 Pro när det begav sig. De tar bara höjd för det faktum att de inte kör tester av precis varenda liten mikrodetalj i varje PS4-spel på marknaden. De få buggar som kommer uppstå lär förmodligen vara obetydliga : )

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Tror inte det är något att oroa sig för, längre ner på hemsidan på playstation.com/bc kan man se det här:

Begränsningar för bakåtkompatibilitet på PS5

Dela-menyn kan inte visas när du spelar PS4-spel på PS5-konsoler. Du kan ta skärmbilder och andra bilder genom att trycka på knappen Create på den trådlösa DualSense-handkontrollen och visa menyn Skapa. Dessutom kan du använda knappgenvägar till att starta/stoppa videoinspelning eller till att spara skärmbilder enligt anvisningarna nedan:
Tryck en gång på knappen Create (DualSense) eller SHARE (DUALSHOCK4) så visas menyn Skapa
Tryck in knappen Create (DualSense) eller SHARE (DUALSHOCK4) om du vill ta en skärmbild
Tryck två gånger på knappen Create (DualSense) eller SHARE (DUALSHOCK4) för att manuellt starta och stoppa videoinspelning.

HD-kameran kan inte användas med PS4-spel. Anslut en PlayStation Camera via en PlayStation®Camera-adapter.
HDR är automatiskt aktiverat på PS5-konsoler. Om du vill stänga av HDR går du in på Inställningar > Skärm och video > Videoutdata > HDR och väljer SDR.

PS4-funktionen för turneringar kan inte användas på PS5-konsoler.
Live från PlayStation i spel stöds inte på PS5-konsoler.
PS5-konsoler har inte stöd för PS4-appen för en andra skärm eller för medföljande spelappar.

Med andra ord inget gamebreaking precis.

Skrivet av Utopolitan:

Inget att oroa sig för, de gick ut med liknande info gällande boost mode på PS4 Pro när det begav sig. De tar bara höjd för det faktum att de inte kör tester av precis varenda liten mikrodetalj i varje PS4-spel på marknaden. De få buggar som kommer uppstå lär förmodligen vara obetydliga : )

Näe, det är nog ett standardmeddelande eftersom att dom inte hunnit testa allt i alla spel och att det finns få tillfällen där det inte fungerar optimalt.
Det är nog lite därför dem vill att man ska sitta på senaste patchen för att dom kan upptäcka och lösa problem med tiden.

Jag är dock inte orolig, tyckte mer att det var intressant att dom redan nu lägger till ett meddelande för PS5 i PS Store, alltså att dem börjar uppdatera informationen där för PS5 redan och inte väntar tills konsolen finns ute typ.
Ett tecken på att det är på gång helt enkelt

Dem nämner dock bara högre/stabilare FPS i boost mode här, det kanske är det som blir standard.
Högre upplösning som har nämnts kanske blir i utvalda titlar, eftersom att det kan krävas lite arbete för att lägga till det?
Jag hoppas dock på att spel med dynamisk upplösning körs i max FPS med högsta upplösningen, det borde väl inte krävas något extra arbete eftersom att spelet antagligen sänker upplösningen när den inte orkar med automatiskt.

Skrivet av anon298854:

Krånglar de inte till det med fläkten nu?
Varför inte ha en tempstyrd fläkt istället för en programerad temp kurva per spel.

https://feber.se/spel/ps5-flakten-justeras-via-mjukvaruuppdat...

“Enligt Sony kommer systemet fungera som sådan: Konsolens Accelerated Processing Unit, APU, läser in data om hur mycket kräm ett spel behöver och hur snabbt fläktarna snurrar. Datan kommer i sinom tid delas med Sony som i sin tur kommer använda datan för att optimera fläkthastigheten i PS5, vilket kommer göra att fläktens hastighet kommer baseras på vad som spelas."

Skrivet av matt76:

Fläkten anpassar sig redan utefter temperaturen från flertalet sensorer på moderkortet och APUn. Det de diskuterar i artikeln (Artikel från japanska 4gamer.net- kör googles översättning till engelska för att läsa) är anpassade fläktkurvor för framtida, tungdrivna, spel, som medför mjukare övergångar från lägre till högre varvtal. I vissa spel kan de därmed offra tystheten till fördel för högre varvtal, för att säkerställa att systemet inte överhettar. I normalfallet ska maskinen dock vara tystare än föregående generationer (PS3 och PS4).

Saxat från originalkällan (4gamer.net) via google translate:

"In PS5, in addition to the temperature sensor mounted inside the APU, temperature sensors are also mounted at three locations on the main board, and the fan uses the APU internal temperature and the highest temperature of the three temperature sensors as parameters. It is designed to control the speed.
This fan control parameter is interesting because it also supports updates by online update.

Mr. Otori: Various games will appear in the future, and APU behavior data for each game will be collected. Based on this, there is a plan to proceed with the optimization of fan control.

 It seems that the PS5's thermal design, including the number of revolutions of the air-cooling fan, has a margin with a margin. When a game with a high load continues for a long time, it is possible to increase the rotation amount of the fan and enhance the cooling performance even at the expense of quietness.
"

Jag är helt säker på att jag sett något liknande för GPU fläktar, där det skulle komma uppdateringar för fläktprofil/fläktkurva med tiden.
Hittar inget nu och jag tror att det var ca 3 år sen jag läste om det.

I vilket fall så är det nog inget konstigt och det handlar nog bara om att optimera kylningen.
Det kan också hjälpa utvecklingen av hårdvara och mjukvara ifall data relaterat till fläkten hämtas in i stor skala.
Ifall det finns korta sekvenser där hårdvaran sticker upp till en hög temperatur men går ganska snabbt ner igen så kanske inte fläkten behöver hänga med, eftersom att det inte är skadligt att ligga där i korta stunder.
Sen så kanske fläkten vill ligga lite före ifall man kör på automatiskt för att hålla ner temperaturen innan den blir för hög, medans ifall systemet redan har koll på det så "vet den" att det inte kommer bli varmare än vad den ligger på i det läget, man kan alltså ligga närmre smärtgränsen då eftersom att systemet vet om att temperaturen inte kommer bli högre medans automatiskt kontroll vill ha en fast temperatur som man strävar emot och då går på högvarv i onödan.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om Dustin har nämnts tidigare i tråden och huruvida de redan tagit emot förbokningar.. men jag fick ett mail för en liten stund sedan att man nu kunde förboka PS5 - så jag drog till med en bokning hos dem efter besvikelsen hos både webhallen och komplett trots bokningar som gjordes tidigare iår

Någon som vet ifall Dustin tagit bokningar tidigare?

Permalänk
Skrivet av Zeroastic:

Nu vet jag inte om Dustin har nämnts tidigare i tråden och huruvida de redan tagit emot förbokningar.. men jag fick ett mail för en liten stund sedan att man nu kunde förboka PS5 - så jag drog till med en bokning hos dem efter besvikelsen hos både webhallen och komplett trots bokningar som gjordes tidigare iår

Någon som vet ifall Dustin tagit bokningar tidigare?

De skriver ju själva:

VIKTIGT! Förbokningar för release är för tillfället slutsålda. På grund av begränsad tillgänglighet och stor efterfrågan är leveransdatum okänt. Placera gärna Er beställning för att få en plats i kön, då vi jobbar med vår leverantör att få kontinuerliga leveranser och leverera produkten så snart nya enheter finns tillgängliga igen.

Så oklart när de får in de med.

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk

Finns det någon som har ett ps5 över till release? Komplett beräknar att mitt kommer i maj.
Kan ge runt 7-8k

Permalänk
Inaktiv

Den där Capcom-tweeten var ju intressant, såtillvida att PS5 ska ju ha stöd för VRR, så vi borde slippa sådana där hårda avgränsningar mellan 30/60/120 fps.

Nu är det ju i och för sig bara en liten minoritet TVar som har VRR-stöd, så det kan ju vara bra att klarifiera vad man kan förvänta sig på en konventionell TV! Hoppas bara att detta inte är det man är tvingad till, utan att alla PS5-optimerade spel har stöd för VRR om ens TV har det.

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Den där Capcom-tweeten var ju intressant, såtillvida att PS5 ska ju ha stöd för VRR, så vi borde slippa sådana där hårda avgränsningar mellan 30/60/120 fps.

Nu är det ju i och för sig bara en liten minoritet TVar som har VRR-stöd, så det kan ju vara bra att klarifiera vad man kan förvänta sig på en konventionell TV! Hoppas bara att detta inte är det man är tvingad till, utan att alla PS5-optimerade spel har stöd för VRR om ens TV har det.

Min TV har tydligen VRR/freesync men vad fan är det? Fattar fan inte jag googlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glennuendo:

Min TV har tydligen VRR/freesync men vad fan är det? Fattar fan inte jag googlar.

Det motverkar tearing.

Första länken på Google, inte läst själv men bör nog duga som förklaring:
https://www.digitaltrends.com/computing/what-is-freesync/

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Det motverkar tearing.

Första länken på Google, inte läst själv men bör nog duga som förklaring:
https://www.digitaltrends.com/computing/what-is-freesync/

Ah, tack! Såg att PS5 tydligen inte stöder freesync utan bara VRR via hdmi 2.1, så verkar vara skitsamma för min del, har bara hdmi 2.0b och freesync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glennuendo:

Min TV har tydligen VRR/freesync men vad fan är det? Fattar fan inte jag googlar.

Skrivet av BasseBaba:

Det motverkar tearing.

Första länken på Google, inte läst själv men bör nog duga som förklaring:
https://www.digitaltrends.com/computing/what-is-freesync/

Skrivet av glennuendo:

Ah, tack! Såg att PS5 tydligen inte stöder freesync utan bara VRR via hdmi 2.1, så verkar vara skitsamma för min del, har bara hdmi 2.0b och freesync.

Och ger bilden ett jämnare flyt.
Bilden uppdateras inte med fast hastighet och behöver alltså inte passa in i 60 Hz intervallet, hela bildrutor skickas när dom är klara(tearing kan ske ifall ofullständiga frames skickas).

Freesync är väl AMDs version av VRR, så det är samma teknik i botten men att VRR i HDMI 2.1 är en mer öppen standard.

Permalänk
Medlem

Drömmen vore ju om alla spel hade så där många alternativ.

Speciellt 1080p 60fps med RT känns ju mest lockande och tyvärr även minst troligt att utvecklare lägger till. :/

Permalänk
Medlem

Bokade Pulse headset och Demon's Souls igår på webhallen. Tänkte slänga med Assassins Creed också men det fanns inte att boka, lite märkligt.

COD köper jag till PS4 och uppgraderar sen vid release.

Om inte annat får man sitta den 19e och kika på spelet och Pulse headsetet

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Hoppas PS5 får stöd för 1440p med. Men då det inte är en TV-standard håller jag inte andan
Någon här som testat spelat ett PS4'a spel på en 1440p skärm och kan förklara hur det blir? (Ska köpa ny skärm nu till black friday)

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Squallie:

Drömmen vore ju om alla spel hade så där många alternativ.

Speciellt 1080p 60fps med RT känns ju mest lockande och tyvärr även minst troligt att utvecklare lägger till. :/

Verkligen! Perfekta kombinationen av settings!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

Hoppas PS5 får stöd för 1440p med. Men då det inte är en TV-standard håller jag inte andan
Någon här som testat spelat ett PS4'a spel på en 1440p skärm och kan förklara hur det blir? (Ska köpa ny skärm nu till black friday)

Xbox har haft stöd för "PC upplösningar" ända sen åtminstone xbox 360, tycker det är ganska lite begärt av Sony att lägga till faktiskt. Men eftersom dom inte haft det tidigare så känns det ju inte direkt självklart att dom kommer göra det nu.

Men se till att köpa en 1440p skärm som kan ta emot 4K och skalar ner så kan du alltid göra så ifall ps5 inte stödjer 1440p.

Permalänk
Medlem

Varje gång Webhallen skickar ett mail nu och man ser det på sin Apple Watch så håller man ju på att snubbla till tills man läser lite längre och ser att det är ett vanligt nyhetsbrev...

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED