Tråden om PlayStation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Det verkar vara någon allmän brist på PS Store gift cards, jag köpte via Zupergift men dom har inte kunnat leverera än.

Tycker ärligt talat det är skitkonstigt. Hur fasen säljer man slut på en digital kod? Känns ju bara som en dålig bortförklaring och att dem inte vill att för många får en bra rabatt. Att det dessutom går att köpa koder som sen företaget inte har backning för gör ju det hela än mer oseriöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Någon som stackat ett par år Plus nu? Överväger men osäker. Har 1500 i plånkan från Gifted och har inget att köpa för tillfället. De kör ju lägre priser på plus ibland men oftast kan man inte stacka dem men de kan man just nu.

En nackdel med det om du har Essential och ser något spel på Extra eller Premium som du vill ha, är ju att du måste köpa uppgradering av ditt abonnemang värt motsvarande ytterligare ett år.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gifted gav mig precis en swish på 400 kr refund för ett presentkort som dom ej hade någon kod till. En minut senare kom ytterligare 400 kr swish. Hade bara ett presentkort som inte gick att lösa in... Någon annan som dom klantat sig med också?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Rykte om december PS+ essential

Permalänk
Medlem

Äntligen! Mass effect (är ingen ps5 version men kör i 60 fps till ps5 va?)

Och biomutant:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Äntligen! Mass effect (är ingen ps5 version men kör i 60 fps till ps5 va?)

Vad jag minns var det inte någon vidare version om det nu inte patchats.
Xbox 120fps, medan PS5 har framedrops i 60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Äntligen! Mass effect (är ingen ps5 version men kör i 60 fps till ps5 va?)

Och biomutant:)

Vet inte vad Mass effect kör i på PS5.

Biomutant ser jag fram emot.

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Allra snack om fps etc upplösning etc. Har nu typ bästa setup man kan ha. Lg c1 vrr etc.
Spelar nya gow. För det första ser inte det minsta skillnad mellan de olika performance mode. Rent grafiskt. Då man måste in i menyn för att byta.
Sen tittar jag på snö och annat som rör sig för att se skillnad på 30vs60fps, ser ingen skillnad där heller. Men har aldrig varit brydd om sådant. Klagar man för att klaga eller ser ni faktiskt så stor skillnad för att det är en så stor snackis? Tips på saker jag ska göra i spelet för att faktiskt se skillnaden och varför folk avskyr 30fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmiq:

Allra snack om fps etc upplösning etc. Har nu typ bästa setup man kan ha. Lg c1 vrr etc.
Spelar nya gow. För det första ser inte det minsta skillnad mellan de olika performance mode. Rent grafiskt. Då man måste in i menyn för att byta.
Sen tittar jag på snö och annat som rör sig för att se skillnad på 30vs60fps, ser ingen skillnad där heller. Men har aldrig varit brydd om sådant. Klagar man för att klaga eller ser ni faktiskt så stor skillnad för att det är en så stor snackis? Tips på saker jag ska göra i spelet för att faktiskt se skillnaden och varför folk avskyr 30fps

Jag blir lätt illamående av 30fps men har vänner som inte tänker på det. Så högst individuellt verkar det som, var glad över att du inte märker av det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmiq:

Allra snack om fps etc upplösning etc. Har nu typ bästa setup man kan ha. Lg c1 vrr etc.
Spelar nya gow. För det första ser inte det minsta skillnad mellan de olika performance mode. Rent grafiskt. Då man måste in i menyn för att byta.
Sen tittar jag på snö och annat som rör sig för att se skillnad på 30vs60fps, ser ingen skillnad där heller. Men har aldrig varit brydd om sådant. Klagar man för att klaga eller ser ni faktiskt så stor skillnad för att det är en så stor snackis? Tips på saker jag ska göra i spelet för att faktiskt se skillnaden och varför folk avskyr 30fps

Du menar att du inte känner av att 30 fps känns "segt"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmiq:

Allra snack om fps etc upplösning etc. Har nu typ bästa setup man kan ha. Lg c1 vrr etc.
Spelar nya gow. För det första ser inte det minsta skillnad mellan de olika performance mode. Rent grafiskt. Då man måste in i menyn för att byta.
Sen tittar jag på snö och annat som rör sig för att se skillnad på 30vs60fps, ser ingen skillnad där heller. Men har aldrig varit brydd om sådant. Klagar man för att klaga eller ser ni faktiskt så stor skillnad för att det är en så stor snackis? Tips på saker jag ska göra i spelet för att faktiskt se skillnaden och varför folk avskyr 30fps

Jag ser heller ingen större skillnad rent grafiskt mellan performance och quality men 60fps kontra 30fps går inte ens att jämföra det är som natt och dag och har man väl börjat spela i 60fps så känns 30 fps extremt hackigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Du menar att du inte känner av att 30 fps känns "segt"?

Nej men första gången jag testat 60fps. Får väl spela ett tag. Den byta till 30 så kanske jag märker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Jag ser heller ingen större skillnad rent grafiskt mellan performance och quality men 60fps kontra 30fps går inte ens att jämföra det är som natt och dag och har man väl börjat spela i 60fps så känns 30 fps extremt hackigt

Nej googlade lite och är en no brainer tydligen att välja performance. Vad skulle man säga att de är för upplösning i detta spel? 2k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmiq:

Allra snack om fps etc upplösning etc. Har nu typ bästa setup man kan ha. Lg c1 vrr etc.
Spelar nya gow. För det första ser inte det minsta skillnad mellan de olika performance mode. Rent grafiskt. Då man måste in i menyn för att byta.
Sen tittar jag på snö och annat som rör sig för att se skillnad på 30vs60fps, ser ingen skillnad där heller. Men har aldrig varit brydd om sådant. Klagar man för att klaga eller ser ni faktiskt så stor skillnad för att det är en så stor snackis? Tips på saker jag ska göra i spelet för att faktiskt se skillnaden och varför folk avskyr 30fps

Det är standard idag att välja performance framför quality. Jag skulle säga att det är rätt extremt stor skillnad och hoppas verkligen att nästan alla spel får 60FPS läge,, även om de skulle köras i FullHD(1080P) istället för 4K. Ställer du lägena jämter varandra så känns 30FPS som sirap och spelen behöver sänka svårighetgraden för responsiva knapptryck. Man skapar då ofta längre animationer för att det ska bli svårare att märka någon skillnad. Är typ nästan fusk att spela vissa PS4 spel som portats med 60FPS läge till PS5 till och med.

Jag tolerar 30, men 60 känns bra, över det är också väldigt nice.
Överklockade min PC monitor från 60 upp till 72Hz och till och med där kändes det väldigt stor skillnad.

30FPS måste dö, kanske är ok kompromiss för bärbara spel till Steam deck för att få tillräcklig prestanda eller batteritid, jag ser dock hellre 40Hz läge eller liknande som det har börjat experimenterats med.

Permalänk
Skrivet av Jimmiq:

Allra snack om fps etc upplösning etc. Har nu typ bästa setup man kan ha. Lg c1 vrr etc.
Spelar nya gow. För det första ser inte det minsta skillnad mellan de olika performance mode. Rent grafiskt. Då man måste in i menyn för att byta.
Sen tittar jag på snö och annat som rör sig för att se skillnad på 30vs60fps, ser ingen skillnad där heller. Men har aldrig varit brydd om sådant. Klagar man för att klaga eller ser ni faktiskt så stor skillnad för att det är en så stor snackis? Tips på saker jag ska göra i spelet för att faktiskt se skillnaden och varför folk avskyr 30fps

60 fps flyter på bättre/mer smooth, sen kan det även påverka om inputs "äts upp" eller ej, prova valfritt spel och "speedrunna" lite så kan du märka brister i kontrollen vid lägre fps" jag tryckte ju men ingenting hände" dessutom. Att det ska märkas i kontrollen kräver dock att det är ett ganska snabbt kontrollerat spel så det inte känns slött från början.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag försökte handla på blackweek psplus 1 år, satt å försökte tills jag blev temp bannad 24h, men står även att det ej går att länka paypal konto, satt i 2 timmar å försökte med detta, tillslut så efter att ha raderat mitt paypalkonto och gjort om allt 2 gånger gick det igenom, men drygt som fan var det.

Visa signatur

Okunning och vill lära mig, Hjälp! ;)

Permalänk
Medlem

Kan man gissa på att det har med att kortbetalningar i Europa ska använda autentisering.
Och att Nordea faktiskt kräver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmiq:

Allra snack om fps etc upplösning etc. Har nu typ bästa setup man kan ha. Lg c1 vrr etc.
Spelar nya gow. För det första ser inte det minsta skillnad mellan de olika performance mode. Rent grafiskt. Då man måste in i menyn för att byta.
Sen tittar jag på snö och annat som rör sig för att se skillnad på 30vs60fps, ser ingen skillnad där heller. Men har aldrig varit brydd om sådant. Klagar man för att klaga eller ser ni faktiskt så stor skillnad för att det är en så stor snackis? Tips på saker jag ska göra i spelet för att faktiskt se skillnaden och varför folk avskyr 30fps

Väldigt liten skillnad är det. Lite mer popin i performance läget är det enda jag ser som direkt negativt men det är bara i direkt jämförelse jag märker av det. Annars har du ju högre upplösning i panoreringar med 60 frames istället för 30 eller 40 plus interpolering.

Tror en del vill leva på känslan att maximera grafiken och så fastnar de i 30 fps läget för de accepterar bildflytet. Gow går faktiskt lira i 30 fps det är så stabilt men ja 60 fps läget med så liten skillnad är en nobrainer. 40 fps läget var klart bättre men långt ifrån 60 ändå.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Så klart att smaken är som som… men märker man inte skillnad i flytet mellan 30 & 60 fps så är nog något fel i inställningarna/utrustningen.
Däremot tycker jag inte att det är jätte stor skillnad mellan 60 & 120. Men som sagt, smaken är som …

Permalänk
Medlem

Jag märker enorm skillnad på 30fps jämfört med 60fps och rejäl skillnad mellan 60fps och 120fps (jag är van med 120fps sedan många år tillbaka på PC). På konsol tycker jag dock att 60fps räcker gott och väl, speciellt när man spelar med kontroll.

30fps, däremot, är helt ospelbart i mina ögon och om ett spel inte har ett performance-läge med 60fps (mindre drops är okej iom VRR) så spelar jag det helt enkelt inte.

Sony och Microsoft borde sätta som krav att alla spel måste ha ett performance-läge för Playstation 5 och Xbox Series X (S behöver inte). Detta, förstås, utöver det kvalitets-läge som körs i 30fps med allt ögongodis igång.

Sony och deras egna studios ligger ju i framkant här. Microsofts egna spel ligger också bra till, men saknar det 40fps-läge som Sony har i sina spel. Mer valmöjlighet till folket!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Rätt fin sweetspot med 40fps på 120-skärm. I övrigt så beror det på vilket spel om jag väljer mellan 30/60fps.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmiq:

Allra snack om fps etc upplösning etc. Har nu typ bästa setup man kan ha. Lg c1 vrr etc.
Spelar nya gow. För det första ser inte det minsta skillnad mellan de olika performance mode. Rent grafiskt. Då man måste in i menyn för att byta.
Sen tittar jag på snö och annat som rör sig för att se skillnad på 30vs60fps, ser ingen skillnad där heller. Men har aldrig varit brydd om sådant. Klagar man för att klaga eller ser ni faktiskt så stor skillnad för att det är en så stor snackis? Tips på saker jag ska göra i spelet för att faktiskt se skillnaden och varför folk avskyr 30fps

Panorera kameran är det lättaste sättet att se skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Rätt fin sweetspot med 40fps på 120-skärm. I övrigt så beror det på vilket spel om jag väljer mellan 30/60fps.

Tycker att YcBcr är sämre än RGB, vilket man får offra i en 120 Hz signal.

Permalänk

Jag har nu köpt en PS5a åt en person som man kan kalla för lite av en "teknikalfabet". Jag kommer snart få ps5an och åka direkt till han utan att testa före. Har ni några tips på saker som jag borde tänka på att köpa till konsolen? Som laddstation eller något, eller ingår egentligen allt man behöver och om man vill köpa spel eller annat så kan man göra det online på konsolen?

Jag tycker själv min fråga är dum, men jag har köpt så mycket åt andra och när man är där så tänker man på varför köpte jag inte detta tillbehöret? -När jag första gången tar ur ps5an och testar har jag över 20mil till närmsta butik som säljer ps5 saker. Och jag träffar han igen om ca 1år.

Sedan tror jag att de blir precis samma sak som med Appletv jag köpte åt honom, han vägrade använda den (för komplicerad/krånglig) och han köpte en ny androidtv och jag fick överta Appletv.
Detta leder till att jag funderar på att köpa PSN Voucher kort etc, men det kan man väl köpa online digitalt?
https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/playstation-sto...