Permalänk
Medlem

Hur mår du i Corona-pandemin?

Hur mår du i Corona pandemin just nu? Lever som vanligt eller fått oroliga känslor? Är 29 och bor i Stockholm som är drabbat mest.

Jag känner mig faktiskt nedstämd och fått massa pirrande känslor när pandemin nådde Sverige. Har varken lust att jobba eller liknande.

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt uttråkad. Studerar på högskola så det går ju att fortsätta med och ekonomin är inte påverkad. Jag har en helt ok liten lägenhet med bra utsikt och jag har precis ställt i ordning en liten kokvrå. Så det är egentligen inga problem, men jag är så trött på att stanna hemma. Jag vill ut och dricka öl, vandra i solskenet och träffa vänner...
Sen är jag naturligtvis orolig för mina släktingar och samhället som stort.
Vi skrev tentor igår, så det är egentligen inget jag behöver göra fram tills måndag. Men det är svårt att slappna av och njuta av vilan.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Hur mår du i Corona pandemin just nu? Lever som vanligt eller fått oroliga känslor? Är 29 och bor i Stockholm som är drabbat mest.

Jag känner mig faktiskt nedstämd och fått massa pirrande känslor när pandemin nådde Sverige. Har varken lust att jobba eller liknande.

Är inte speciellt orolig för själva sjukdomen. Tänker mer på mor- och farföräldrar i så fall.
Sedan är jag mycket mer orolig för ekonomin och alla företag som kommer få det tufft framöver. Kommer bli en hel del utmaningar i ett par år framåt, men vi klarar oss alltid.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Livet går på som vanligt bor i en mindre stad och på internet är det kaos och ute i staden är det som vanligt, bara biografen och sats som stängt.

Men mitt liv består bara av hemmaliv ändå så jag drabbas inte på samma sätt som de som lever för att leva utomhuslivet.

Jag och sambon går i hustankar och tittat på många hus nu, men nu när man inte vet ifall jobbet kan finnas kvar om några månader så vågar man inte köpa med stora lån, vill hellre ha kvar mina pengar på kontot.

Permalänk
Medlem

Har precis innan utbrottet nådde Sverige blivit av med jobbet.
Så det är ganska tufft.
Känner redan flera människor som är smittade.
Vår fastighetsskötarens fru ligger hemma med feber i nu 5 dygn, och fastighetsskötaren var också krasslig.
Tjejkompisens moster och hennes make ligger på intensivvården på Danderyd.

Det har helt plötsligt blivit högaktuellt. Inte lika abstrakt, utan sjukdomen är faktiskt här.

Börserna rasar och de småpengar jag har haft där har minskat ordentligt.

Nu verkar dessutom mitt grafikkort ha gett upp. Vad fan ska man göra?!

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk

Bor på landet strax norr om Borgholm på Öland, en skyddad ö ute i Östersjön. Här märker vi inte av smittan över huvud taget. Allt förflyter som vanligt. Vad jag vet finns det inte ett enda virusfall på Öland. Förutsatt att inte alla tusentals med storstadsbor, mest Stockholmare och smålänningar som lämnar storstäderna och tar sin tillflyktsort till sina fritidshus här på ön, tar med sig smittan hit till ön. Kanske vore bra om de satte upp en viruskoll på smålandssidan på Ölandsbron.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag ligger hemma med feber, hosta, tryck över bröstet och värk. Har haft det sen i lördags då vi kom hem från alperna...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Livet är typ exakt samma fast jag torkar av händerna på jobbet ibland istället för att köra en hel dag utan att tvätta (sitter i en bil och leverar post, tidningar och paket). Använder även plasthandske på ena handen när jag handlar (till att dra korg/vagn, öppna dörrar och betala).

Annars är livet ganska normalt med lite oro över att flickvännen kanske inte kan flyga hit till påsk. Finns noll bekräftade fall här.

Ärligt verkar typ ingen bry sig utom företagen. Ingen har något skydd när dem handlar. Personal i kassorna tar emot kontanter och sen kliar sig i ansiktet osv. Är fullt med folk utomhus i solen som har det skönt (även jag).

Går man runt på stan här kan man inte tro att det är en pandemi igång.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jobbar hemifrån och är kanske lite försiktigare än vanligt men annars så är allt samma lika för min del.

Jag är glad att jag inte behöver killgissa som våra beslutsfattare. Det som bekymrar mig mest i dagsläget är de långtgående konsekvenserna av alla åtgärder och reaktioner vi ser.

Edit: Kan kanske tillägga att jag inte är ett stort fan av att jobba hemifrån, men under en kortare period så... hittills så väger nog fördelarna upp nackdelarna.

Permalänk
Moderator

sådär just nu. Mådde ganska dåligt de två senaste dagarna, omställningen till distansutbildning kom hårt. Hade precis en fristående kurs och var ganska ensam medan mina vänner läste en annan kurs, hade förväntat mig att få umgås med dem under våren men ser inte ut så. Bor 1 timme från stan där plugget och mina vänner bor. Accepterar idén om distansutbildning sakta men säkert, dagdrömmer att allt är som vanligt igen i maj men som lever får se.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Har precis innan utbrottet nådde Sverige blivit av med jobbet.
Så det är ganska tufft.
Känner redan flera människor som är smittade.
Vår fastighetsskötarens fru ligger hemma med feber i nu 5 dygn, och fastighetsskötaren var också krasslig.
Tjejkompisens moster och hennes make ligger på intensivvården på Danderyd.

Det har helt plötsligt blivit högaktuellt. Inte lika abstrakt, utan sjukdomen är faktiskt här.

Börserna rasar och de småpengar jag har haft där har minskat ordentligt.

Nu verkar dessutom mitt grafikkort ha gett upp. Vad fan ska man göra?!

Ta ut pengarna från börsen och köp ett nytt grafikkort. Pengarna gör mer nytta där, jag lovar...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Fruktansvärt uttråkad. Studerar på högskola så det går ju att fortsätta med och ekonomin är inte påverkad. Jag har en helt ok liten lägenhet med bra utsikt och jag har precis ställt i ordning en liten kokvrå. Så det är egentligen inga problem, men jag är så trött på att stanna hemma. Jag vill ut och dricka öl, vandra i solskenet och träffa vänner...
Sen är jag naturligtvis orolig för mina släktingar och samhället som stort.
Vi skrev tentor igår, så det är egentligen inget jag behöver göra fram tills måndag. Men det är svårt att slappna av och njuta av vilan.

Fast om du och dina vänner är friska så är det väl bara att köpa sig några öl och sätta sig ute i solen? Och är man frisk är det självklart att man kan gå ut och ta en promenad!

Hatkärlek här, tycker det är rätt gött att jobba hemifrån, tar en promenad på morgonen, går till utegymmet, sen sitter jag hemma och jobbar i några timmar, tar en till promenad, sen film, serier och tv-spel. Dock har jag en gravid sambo, vilket blir lite av ett orosmoln, är ju inte direkt kul att bli sjuk och missa förlossningen, eller att det krisar så mycket så att förlossningen/bb blir lidande.

Permalänk
Medlem

Bor i mellanstor stad och jobbar på kontoret som vanligt. Väldigt lugnt och skönt då majoriteten jobbar hemifrån.

Inte speciellt orolig för sjukdomen i sig och tänker att det är nog en tidsfråga innan man själv åker på den, men är inte i riskzonen på något vis och har inte många nära och kära i riskzonen heller.

Mer orolig för ekonomin och hur den kommer påverka arbetssituationen för omgivningen, själv jobbar jag i en bransch som antagligen inte kommer påverkas alls. Sen är det tråkigt med fonder som visar massa rött, men det kommer återhämta sig förr eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Hur mår du i Corona pandemin just nu? Lever som vanligt eller fått oroliga känslor? Är 29 och bor i Stockholm som är drabbat mest.

Jag känner mig faktiskt nedstämd och fått massa pirrande känslor när pandemin nådde Sverige. Har varken lust att jobba eller liknande.

Jag känner igen beskrivningen, för egen del så mår jag iaf bättre av att begränsa hur mycket Covid-19 information jag tar in.
Lätt att man blir smått besatt av all information (säkert också desinformation), allt spekulerande osv som flödar precis hela tiden.
Jag håller mig till att läsa nyheter varje dag (men inte hela dagen!) och sedan skippar jag i princip helt allt spekulerande i sociala medier, forum, osv. Det upplever iaf jag är mer sunt och blir inte lika överväldigande.

WHO har publicerat en rad översiktliga informationsblad till allmänheten som utöver råd om själva sjukdomen även tar upp ämnet "How to cope with stress during 2019-nCoV outbreak".

Specifikt då detta blad: https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/coping-w...
Väldigt enkla grundläggande råd, men jag tror de tål att påpekas för det är lätt att glömma sådant när vardagens rutiner omkullkastats och allt det pratas om är Covid-19.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har en trygg anställning som snarare får mer jobb just nu än tidigare. Har inte tankat bilen så billigt på evigheter och har svårt att se att boräntorna ska upp i närtid, utan snarare ned för att stimulera ekonomin framöver.

Så personligen så mår jag rätt bra och är inte rädd för viruset i sig pga hälsa och ålder. Däremot så är det väl mer mina äldre släktingar man tänker på. Som tur är bor de flesta av dom inte i större städer utan lite mer "isolerat" i inlandet. Man får mer tänka på när man kan tänkas besöka dom igen för att inte riskera deras hälsa.

Ska leva som vanligt i sommar tänkte jag. Mycket bad, snickra på förråd/hönshus, grilla och dricka en öl eller två.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Jag mår dåligt. Tre konserter har ställts in, varav en jag hade sett fram emot att kunna se i sex år. Jag skulle även gå på samtliga med en kvinna jag uppskattar. Jag har fått lov att jobba externt (hemifrån) och jag mår verkligen dåligt av att inte ha socialt umgänge under dagarna. Detta fick jag oftast igenom jobbet, då jag vanligtvis mestadels tränar på fritiden. En stor del av min lön kom från km/restid som nu är strypt. Gymmen är stängda och jag har förlorat mycket av mitt innehav på börsen.
Väldigt egoistiskt av mig, när andra har det betydligt värre och kanske förlorar sina jobb pga detta, men på ett personligt plan har detta påverkat mig negativt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Känns rätt värdelöst just nu, i min tanke hade jag tänkt att jag skulle få tid hemma och städa garaget som aldrig blir gjort.
Nu 1½ vecka senare har jag inte gjort ett spadtag i garaget.
Med två barn hemma 4&6år så är dom uttråkade som bara den.
Världskrig här hemma emellanåt samtidigt som både jag och frugan försöker få något jobb gjort.
Slutar oftast med att jag får ta han om barnen och försöka underhålla dem vilket inte alltid är så lätt.
Känns som rätt prioritering med att frugan får mest jobb eftersom hon jobbar inom kommun och dom planerar för en riktig kris medans mitt jobb är för ett privat företag och drabbar inte samhället på samma sätt.
Men det är svårt att hålla humöret uppe, känner mig som en kass förälder hur man än gör och jag känner mig inte speciellt glad när jag känner att jag försummar både barn och jobb vilket bara blir en ond spiral.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN: Problemet är ju att ingen kan veta om de är sjuka, speciellt när så få unga personer uppvisar symptom. Om jag umgås med mina vänner blir vi alla smittvektorer.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Känner ingen större oro utan är främst förbannad på alla "SENSATIONAL"-rubriker som hela tiden ska måla svart. Stor grej? Absolut, men samhället stannar om alla bara lägger sig ner.

Jag går som vanligt till jobbet men tänker på att inte pilla mig i ansiktet och tvättar händerna mer än vanligt. Precis efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Förstår om oro uppstår men egentligen finns det inget mer man kan göra än vad som redan görs. Att gå runt och oroa sig över saker man inte kan påverka är något jag lärde mig att släppa för flera år sen. Välmåendet stiger betydligt!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat hemifrån i 10+ år så där är det ingen skillnad för mig.

Däremot ska även sambon jobba hemifrån mer eller mindre snart och om skolorna/förskolorna stänger ska alla tre barnen också hänga hemma hela dagarna, då blir det lite stressigare ...

Sedan har man ju gamla föräldrar att oroa sig för, och även att ekonomin ska ta stryk och att jobben ska försvinna.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

@sKRUVARN: Problemet är ju att ingen kan veta om de är sjuka, speciellt när så få unga personer uppvisar symptom. Om jag umgås med mina vänner blir vi alla smittvektorer.

Fast är du inte i riskgrupp eller bor med någon i riskgrupp så är ju det en risk man kan ta. Smittrisken utomhus och hålla lagom avstånd till personer är ju inte enorm direkt.

Detta kommer pågå länge, månader, kanske till och med år. Gäller ju att hitta en lagom nivå på det hela, eller har du tänkt att isolera dig hela den tiden?

Permalänk
Medlem

Mitt liv har egentligen inte förändrats alls än så länge. Brukar ofta vara hemma flera veckor i sträck oavsett. Sitter hemma och jobbar, har ingen familj. Världen förändras framför våra ögon, det är väldigt intressanta tider vi lever i.

Oroar mig främst för sådant jag kan påverka, och det mesta i denna pandemi faller utanför det.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hysterin och tycker staten och media skickar helt fel signaler. Vi borde isolera riskgrupperna och låta resten insjukna i en tillsynes mildare variant av influensan. Att isolera ett helt land är galet och kommer ha förödande konsekvenser för landet.
Samma inställning borde resten av världen ha.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Föredetting

Jag hade redan innan helvetet brakade loss svårigheter att sysselsätta mig själv. Hade ett videoprojekt på en praktikplats att hålla i, men det föll till följd av viruset. Därtill har jag ett deltidsjobb i butik där jag är schemalagd varannan eller var tredje helg, men jag var ganska trött på jobbet sedan tidigare. Dessutom är det där om någonstans man lär man bli smittad, så jag är inte helt sugen på att återvända.

Hade även en månads semester i Taiwan inbokat, men taiwaneserna vill av förklarliga skäl inte ha in fler virusfall, så det sket sig. Det får bli sjuka mängder endurokörning den närmsta månaden, helt enkelt.

Pengamässigt sitter jag åtminstone inte i skiten, tre utbetalningar av studiebidrag och lån innan sommaren plus lite ströjobb vid sidan av gör att jag klarar mig med marginal. Sedan ligger det lite investeringar på börsen, där är det inte riktigt läge att börja paniksälja längre.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Två saker oroar:

1. Att äldre personer riskerar drabbas hårt. Det är ju en del skrämmande bilder från Italien med hög dödlighet för äldre personer (som får sjukdomen). Frågan är hur stor spridning som Corona verkligen får vilket vi inte vet. Samt hur lång tid det dröjer innan vaccin är utvecklat samt tillgängligt.

2 (väldigt tätt efter nr 1). På grund av alla extrema restriktioner och nedstängningar är nu hela jäkla världsekonomin satt i nödbroms läge. Gör man så här en lång tid kommer många miljoner människor världen över förlora sina jobb och i vissa fall även bostad (risk för att bostadsmarknaden kollapsar och många plötsligt sitter på undervärden, att bostaden är värd mindre än lånen), en jäkla massa företag kommer gå i konkurs.

Möjligen kan punkt nr 2 ge ännu allvarligare effekter på samhället samt på familjer än nr 1, det beror på utvecklingen. Detta kan vara lugnet före stormen. Kanske låter jäkligt själviskt men jag har större ångest för punkt nr 2 själv eftersom det kan gå ut över hela jäkla familjen och allt man byggt upp. Man hoppas att politiker och experter har koll på vad de nu gjort samt effekterna för de lär bli j-vligt stora om det ska vara en längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Förstår inte hysterin och tycker staten och media skickar helt fel signaler. Vi borde isolera riskgrupperna och låta resten insjukna i en tillsynes mildare variant av influensan. Att isolera ett helt land är galet och kommer ha förrådande konsekvenser för landet.
Samma inställning borde resten av världen ha.

Håller fullständigt med, och misstänker att det börjar luta åt det hållet när världsekonomin står vid ruinens brant.

Permalänk
Medlem

Jag mår bra, tack som frågar. Lever på resande fot i Thailand just nu. Folket här känns rätt lugna. Försöker skydda mig så gott det går.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hulle:

Jag har jobbat hemifrån i 10+ år så där är det ingen skillnad för mig.

Däremot ska även sambon jobba hemifrån mer eller mindre snart och om skolorna/förskolorna stänger ska alla tre barnen också hänga hemma hela dagarna, då blir det lite stressigare ...

Sedan har man ju gamla föräldrar att oroa sig för, och även att ekonomin ska ta stryk och att jobben ska försvinna.

/hulle.

Det blir jobbigt när familjer kan tvingas sitta hemma, skilsmässor lär bli rekord i år om detta pågår en längre tid. Svårt att jobba om man har barn som är på en hela tiden också.

Vid sådana här tillfällen kanske man ska lätta på reglerna gällande godis/spel/film för kidsen bara för att få lite lugnare vardag

Permalänk
Medlem

Bor i Falun, 4 kända fall i Dalarna med Corona (fram till 2020-03-17), jag mår bra, min sambo mår dåligt andra veckan, men de verkar inte vara Corona, oavsett om hon hade mått bra eller dåligt så hade jag jobbat hemifrån på order av både min arbetsgivare och min uppdragsgivare.

Så jag sitter i karantän hur som hälst även om vi skulle vara friska i hushållet. Jag tillhör även en av riskgrupperna, så jag är inte jätte sugen på att vara ute bland folk, och speciellt inte åka ned till Sthlm.

I Danmark får man tydligen bara gå ut för att handla mat, det är bara mat-butikerna som är öppna säger mina Danska kollegor.

Å iom att min uppdragsgivare är stationerad i Danmark, så har deras regler / rutiner applicerats på mig också fast jag är Svensk.
De vill absolut inte att jag är ute mer än för att handla mat. Till vissdel kan de begära detta av mig då de är formulerat på ett sådant sätt. Och de jag jobbar med / hjälper dem med är kritiskt för inte bara bolaget utan andra instanser också att grejerna är uppe å snurrar, speciellt nu i Corona tider. Så har vi sagt att vi gör som dem ber oss om. å jag tillhör ändå en av risk-grupperna så.

Men Svenskarna som är försiktiga tar ansvar för att våra äldre och risk-grupperna inte skall bli smittade känns ju bortkastat när man läser detta.

Aftonbladet - Äldre vägrar följa råden

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att stödja era lokala favoritresturanger. Dom har det kämpigt nu i Coronatider.

Ironiskt nog så är det betydligt säkrare att gå på resturang just nu än att åka till Willys eller ICA;
Har ni sett hur lite folk där är?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.