Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

"Mildare variant av Influensan".

Är du hög eller?

Vad är det du inte förstår? Om du inte är i riskgruppen upplevs viruset som en mildare variant av influensan, dvs den utgör ingen risk. Om du däremot har någon form av luftvägsinfektion, röker eller har högt blodtryck kan viruset ha förödande konsekvenser. Precis som jag skrev.
Kanske viktigt att påminna oss om att den vanliga influensan dödar runt 200-250 personer årligen i Sverige och ca 300,000 globalt. Inte direkt någon som pratar om det. Vad som gör SARS-CoV-2 så besvärlig är dess effektiva sätt att sprida sig och därmed ökar risker för att nå fler i riskgrupperna.
Över 80% får ingen eller mildare symtom, dvs de personer som är normalt friska med normal fysik och yngre än 65 år. Du får lägre feber och generellt mildare huvudvärk, smärta och värk, halsont och trötthet än vid vanlig influensa.

Din kommentar gör mig upprörd för det är precis sådana som du som sprider okunskap och framför allt oro i samhället. Låt mig gissa - det är du som går och hamstrar toalettpapper för du tror att det ska ta slut - detta trots att vi bor i ett av de skogstätaste länderna i världen med en massiv pappersindustri i förhållande till antal invånare?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Verkar mest vara ängsliga storstadsbor som mår dåligt.
Jobbar som vanligt, märker ingens större skillnad på hur folk beter sig.

Inte så konstigt, ni har naturlig social-distancing samtidigt som vi packas som sillar i bussar, tåg och överallt...,
bo i storstan är ingen picknick!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Lite upp och ned. Hittills har oron för det ekonomiska varit störst, men nu börjar risken för att bli smittad också att öka. O andra sidan har jag varit sjuk förut och överlevt. En del av corona symptomen påminde dessutom om symptom som jag haft tidigare när jag varit sjuk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

@Molotov: Ditt företag har precis sagt "Vi tänker inte ställa upp för er arbetare i kristid", varför sitter du och funderar på att riskera ditt liv för arbetet? Ser att det står att du bor i Finlands, vet inte vad de har gått ut för med för rekommendationer men tvivlar på att de uppmanar, om de ens tillåter, resor till Spanien just nu? Naa, fuck ditt företag säger jag.

Whaaat??

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Dödligheten blir långt högre än 1 % om sjukdomen får härja fritt i riskgrupperna. Vården kollapsar och de allra flesta med svåra symtom dör. Då kan du få en dödlighet på 5-10 %.

Det rent teoretiskt "bästa" alternativet är att "låsa in" riskgrupperna "lufttätt" så viruset har noll chans att komma in, och låta viruset sprida sig fritt bland övriga 80 %. Problemet är att det lär visa sig vara omöjligt att låsa in riskgrupperna (inklusive den vårdpersonal som behövs) i demokratiska länder. Sen kan man säga att den som är i en riskgrupp och vägrar låsa in sig har valt att riskera att dö, men verkligheten är betydligt mer komplex än så.

Ja. Såklart! Tack för bra synpunkt!
Ser man på skillnaderna mellan länderna så diffar det ju enormt mellan de olika länderna. För tidigt att säga för mycket såklart.
Men vidhåller att ett normalt leverne med försiktighetsåtgärder är bäst i mitt tycke. Inte total nerstängning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Undvik gärna att sprida desinformation, det är livsfarligt i dessa tider.

* Dödligheten ligger runt 3-3,5 % baserat på den data vi har i dagsläget.

* Det är ett extremt virulent virus, som sprider sig oerhört lätt. Långt mycket mer än vanlig influensa t.ex.

* Inkubationstiden är längre än vanlig influensa. 2-10 dagar enligt senaste data från WHO, men i flera fall längre än så. Och detta är så klart största utmaningen. Om folk går runt och beter sig som de vore friska, och sen några dagar senare dyker symptomen upp. Då har de alltså redan varit sjuka flera dagar innan och spridit runt det.

Absolut! Men siffrorna varierar väldigt kraftigt från land till land och dag till dag.
Tack för bra inlägg, inte min mening att sprida någon desinformation. Jag tycker dock att man får se det från olika perspektiv, vad går gränsen för vad som.är rimligt. Sedan kanske det kan sticka någon i ögonen såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har du en pålitlig källa på att vanlig influensa brukar döda c:a 1%? Den siffran är 50 gånger högre än vad jag hört för "vanlig" influensa, och fortfarande 10 gånger värre än ett allvarligare utbrott.

Om vi kollar på data från CDC:
https://www.cdc.gov/flu/about/burden/index.html

... så ser vi att siffrorna 2016-2017 låg på 0.13% dödsfall (OBS att det är 0.13% av de med symtom -- omkring 16% med influenza får inga symtom alls). 2015-2016 var det c:a 0.095%. 2014-2015 var det 0.17%.

Om vi räknar om så att vi tar med de som inte har symtom blir siffrorna lite lägre förstås: 2014-2015 blir det då istället för 0.17% döda (av de med symtom) istället 0.14% döda (av alla smittade), och detta var ju den värsta perioden av de tre.

Alltså är corona om det nu stämmer med 0.7% döda i Sverige (bland smittade) c:a 5-10 gånger värre än influensa.

Nej, det har jag inte. Det är en siffra jag har hört florera, kan dock varit i riskgrupperna. Vilket såklart innebär en högre procent.
Ingen tvekan om att det är allvarligt, men vad är egentligen rätt och fel? Skall hela samhället kollapsa pga. Detta? Kanske det ska?kanske inte? Vad är ett liv värt? Vem ska gå först?
Hoppas du förstår vad jag menar! 👍

Permalänk
Medlem

Tur i oturen är jag sjukskriven, så det gör det lite lättare att hålla sig hemma. Värre är det med maten då jag alltid varit en som handlar för dagen. Så man var ju lite sent ute att handla. Inte hjälper det att man lever på minimum.

Men har varit mycket ångest på senaste, ligger i riskgrupp samt även lider till viss del av hypokondri vilket gör det jävligt jobbigt ibland.
Försöker läsa så lite som möjligt, ibland räcker det med att läsa ordet feber så börjar jag bli alldeles varm och får feber känslor. Riktigt drygt är det. Men jag vet ju att det är hypokondrin iom att de går över så fort jag lyckas komma på andra tankar.
Men tänk om man åker på viruset och så tänker jag "äh bara ångest" och det leder till komplikationer...

Väntar på en ordentlig hjärtutredning som jag hoppas visar att alla symptom jag har haft över åren bara är stress/ångest relaterade och att det inte är något värre. Då det går hjärtproblem i släkten samt lite annat tråkigt.

Mycket funderingar över hur det ska gå med släkten med osv.

Fast det som jag mest oroar mig för redan innan vi ens hade utbrott var hur sverige skulle hantera detta. Och det var ju t.o.m värre än vad jag tänkte mig. Sedan skulle halva befolkningen bli smittad så räcker ju inte sjukhusen till, finns inte tillräckligt med andningsapparater osv.

Kina hade ju tur i.a.f att ett stort 3dskrivar företag ställde upp och massproducerade åt dom så de kunde rädda väldigt många.
Så sprider det sig okontrollerat i fortsättningen blir det en mörk period inte bara i ekonomin.

Vi har ju 11 döda redan i stockholm hörde jag igår kväll.

Aja nu ska jag hoppa ur denna tråden då det bara triggar en.

Permalänk
Inaktiv

En sak jag lärt mig sedan jag blev utbränd är att inte älta och gå runt och tänka på saker, försök och lev här och nu, du kan inte påverka vad som hänt eller de som kommer hända till viss del.
Inte så lätt men jag försöker göra de hela tiden, att älta något som hänt eller varit eller vad som ska hända gör inte att man mår bättre, som utbränd är de bland de värsta man kan göra, ju mindre man funderar och tänker och lever här och nu desto bättre mår man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Var jobbar du?

Har tidigare i veckan varit på anställnings intervju som service tekniker där man bland annat ska leverera medicin.

Får besked förhoppningsvis innan helgen om jag får jobbet.

Norge
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Hade tur nog att jag var mitt uppe i ett projekt som involverar mycket individuellt arbete och möten med kollegor i nederländerna, så saker jag kunde ha gjort hemifrån hela tiden- även min sambo gör mest arbete som kan göras hemifrån för tillfället. Känner oron i luften runt äldre människor häromkring, och är lite oroad att mina föräldrar kanske inte tar det hela allvarligt nog.

En polare jobbar som ställningsbyggare, han var avundsjuk att jag kunde jobba hemifrån tills jag beskrev det och han insåg att jag faktiskt jobbade hemifrån, varpå han kände att det lät ju sämst- att få vara hemma men ändå behöva sitta i möten hela dagen

Där jag är (täby) har jag inte sett något av panik-köp av saker, har funnits gott om lager på de butiker jag handlar.

Generellt sätt har detta inte egentligen påverkat mitt liv mer än att gym stängt och vi inte går ut och äter på kvällar som tidigare.

Livet går vidare.

Positiva saker jag har hittat i eländet:

  • Mina två favorit-podcasts Worst Year Ever och Behind The Bastards släpper nu mängder av content då de inte har något annat att göra än att sitta hemma och spela in.

  • Mer tid med sambo då vi båda är hemma hela dagarna

  • Förhoppningsvis öppnar detta folks ögon för hur viktiga saker som sjukvård och politiker/tjänstemän på höga positioner som arbetar för folket snarare än bara för sig själva eller sitt parti är

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Vad är det du inte förstår? Om du inte är i riskgruppen upplevs viruset som en mildare variant av influensan, dvs den utgör ingen risk. Om du däremot har någon form av luftvägsinfektion, röker eller har högt blodtryck kan viruset ha förödande konsekvenser. Precis som jag skrev.
Kanske viktigt att påminna oss om att den vanliga influensan dödar runt 200-250 personer årligen i Sverige och ca 300,000 globalt. Inte direkt någon som pratar om det. Vad som gör SARS-CoV-2 så besvärlig är dess effektiva sätt att sprida sig och därmed ökar risker för att nå fler i riskgrupperna.
Över 80% får ingen eller mildare symtom, dvs de personer som är normalt friska med normal fysik och yngre än 65 år. Du får lägre feber och generellt mildare huvudvärk, smärta och värk, halsont och trötthet än vid vanlig influensa.

Din kommentar gör mig upprörd för det är precis sådana som du som sprider okunskap och framför allt oro i samhället. Låt mig gissa - det är du som går och hamstrar toalettpapper för du tror att det ska ta slut - detta trots att vi bor i ett av de skogstätaste länderna i världen med en massiv pappersindustri i förhållande till antal invånare?

Du har rätt, jag har fel. Länderna i Sydeuropa som just nu har enorma problem med det bluffar antagligen bara. Har de inte hört att det bara är en mild influensa? De kan la vänta tills det spridit sig till hela befolkningen som den vanliga influensan, och SEDAN agera kanske.

Permalänk

Åkte på en djäkla feber i måndags. Hade ont i hals och öron samt ont i varje muskel jag rörde. Hade i stort sett alla symptom listade på folkhälsomyndighetens hemsida med undantag för andningssvårigheter. Febern är mer eller mindre borta nu men jag hostar och snyter mig rätt mycket.

Med lite tur så var det Corona så slipper jag bli smittad av eländet under sommaren.

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Måste quotat helt fel inlägg 😂🤣🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Där jag är (täby) har jag inte sett något av panik-köp av saker, har funnits gått om lager på de butiker jag handlar.

Toapapper har det varit tunt med häromkring också och lycka till att hitta jäst! Alla ska tydligen baka en massa mitt i allt, de som aldrig bakar annars! (det normala är att man måste kolla bäst-före-datumet eftersom åtgången varit så låg att utgången jäst ligger kvar i butikerna...)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Precis tillbaka från kanarieöarna där allt var igenbommat, utegångsförbud och patrullerande poliser på gatorna andra halvan av resan.

Sen var flygplatsen på Gran Canaria helt fullpackad på gränsen till kaos med nervösa turister, +50 plan på startbanan och spansk personal med skyddsutrustning, kändes som total evakuering och det fanns ingen chans att hålla någon typ av säkerhetsavstånd, har jag blivit smittad så var det i så fall där men det får jag se om 5-7 dagar eller så.

Annars ganska lugnt, ingen coronaskräck hos någon men vi är medvetna om att det kan bli riktigt allvarligt om vi har otur så vi håller kontakt hela ressällskapet och kollar ifall någon av oss får några symptom

Nu börjar både jag och sambon bli lite snuviga men snuva var ju inte ett corona symptom utan det var ju hosta och feber. Kollade med chefen och dom kör inte med karantän så det blir nog jobbet på måndag för mig, sambon blev dock satt i karantän 14d efter hemkomst redan innan vi for iväg

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Måste quotat helt fel inlägg 😂🤣🤔

Ja jag fick mig en funderare

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Nu börjar både jag och sambon bli lite snuviga men snuva var ju inte ett corona symptom utan det var ju hosta och feber. Kollade med chefen och dom kör inte med karantän så det blir nog jobbet på måndag för mig, sambon blev dock satt i karantän 14d efter hemkomst redan innan vi for iväg

https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-sto...

"har du något eller några av förkylningssymtomen feber, hosta, snuva eller ont i halsen, ska du stanna hemma och undvika att träffa andra"

"Stanna hemma minst två dagar extra efter att du har blivit symtomfri."

...så försvinner inte snuvan idag så ska du inte till jobbet på måndag!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Toapapper har det varit tunt med häromkring också och lycka till att hitta jäst! Alla ska tydligen baka en massa mitt i allt, de som aldrig bakar annars! (det normala är att man måste kolla bäst-före-datumet eftersom åtgången varit så låg att utgången jäst ligger kvar i butikerna...)

Handlar mest på ICA Stop, där har det möjligen vart lite tommare på toapapper men inte i närheten av slut vad jag sett, kanske haft bra timing med påfyllningen av hyllorna.

Lustigt med just jäst, en alternativ teori är att folk behöver en hobby medan de är hemma och ger sig in på att brygga fulsprit

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-sto...

"har du något eller några av förkylningssymtomen feber, hosta, snuva eller ont i halsen, ska du stanna hemma och undvika att träffa andra"

"Stanna hemma minst två dagar extra efter att du har blivit symtomfri."

...så försvinner inte snuvan idag så ska du inte till jobbet på måndag!

Ok men jag sa ju till chefen att jag var snuvig??? men är det bara snuva utan feber eller hosta/torrhosta på måndag så går jag dit om han inte beordrar mig att stanna hemma.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Ok men jag sa ju till chefen att jag var snuvig??? men är det bara snuva utan feber eller hosta/torrhosta på måndag så går jag dit om han inte beordrar mig att stanna hemma.

Vi gör massiva ingrepp i landet nu och i resten av världen, det kommer straffa mängder av bolag och världsekonomin. Lyd hellre 1177 än din chef i detta läge, annars är det ju helt meningslöst. Bättre att vi kör hårt nu, så vi kan lätta på allt igen så snart som möjligt!

Skicka länken till din chef och hänvisa till att du följer riktlinjerna och sjukskriver dig till 48 symptomfria timmar inträffat. Eller arbeta hemifrån om du har möjlighet!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Handlar mest på ICA Stop, där har det möjligen vart lite tommare på toapapper men inte i närheten av slut vad jag sett, kanske haft bra timing med påfyllningen av hyllorna.

Lustigt med just jäst, en alternativ teori är att folk behöver en hobby medan de är hemma och ger sig in på att brygga fulsprit

De är ju alltid snabba att fylla på där, åk till valfritt storköp i närheten istället och kika...

Tror nog mer på någon ryggradsreaktion, typ... kriget kommer, vad gjorde man under kriget, jo, man bakade nog barkbröd, bäst att jag köper på mig jäst.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Vi gör massiva ingrepp i landet nu och i resten av världen, det kommer straffa mängder av bolag och världsekonomin. Lyd hellre 1177 än din chef i detta läge, annars är det ju helt meningslöst. Bättre att vi kör hårt nu, så vi kan lätta på allt igen så snart som möjligt!

Skicka länken till din chef och hänvisa till att du följer riktlinjerna och sjukskriver dig till 48 symptomfria timmar inträffat. Eller arbeta hemifrån om du har möjlighet!

Kan iofs arbeta hemifrån men inte orkar jag tjafsa med den där svammelpellen har jag tydliga corona symptom feber/hosta kommer jag skicka en varning en halvtimme innan jag åker till jobbet men hör jag inget så åker jag dit.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Inaktiv

Bara fint här, har bunkrat med whiskey om man får ont i halsen.
Toapapper bunkrar jag ej då jag har bide'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Bara fint här, har bunkrat med whiskey om man får ont i halsen.

Me too! (tar dock lite i *förebyggande* syfte nu)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Mår typ som innan, arbetade hemifrån större delen av tiden även innan allt bröt ut så enda skillnaden är att det någon extra dag hemma i veckan nu. Inte orolig för något heller men däremot blir jag irriterad på alla idioter i samhället. Allt från domedagsprofeter som bunkrar årsförbrukningar av toapapper till människor som slickat baren ren på after ski i Italien och sen går till jobbet sjuka för att de tror det är manligt eller något.

Så något mer ilska på människor än normalt men i övrigt bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja jag fick mig en funderare

Tänk om jag gått upp till dig på stan och haft den här konversationen!

Jag: Företaget sparkar ju dig och dina kollegor. Varför ska du ställa upp för dem?!
Du: Va, har jag fått sparken?
Jag: Ja, och jag vet ju att du är finsk också..
Du: Va? Jag är inte finsk...
Jag: Förstår du inte, du har fått sparken och är finsk. Nu är det så att du inte bör ställa upp för ditt företag och riskera livet!
😂😂😂😂😂

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Me too! (tar dock lite i *förebyggande* syfte nu)

@Mindfighter

Det är samma här 👍🙂

Permalänk
Medlem

Systemet säljer handsprit av märket vodka. Det funkar finfint och om man är törstig går det att dricka också.

Permalänk
Medlem

Försöker att inte ta allting så bokstavligt i media kring det här.

När jag spelar så försvinner detta viruset i mina tankar och medvetandet kring situationen, så det är min typ av morfin.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil