Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Tänk om jag gått upp till dig på stan och haft den här konversationen!

Jag: Företaget sparkar ju dig och dina kollegor. Varför ska du ställa upp för dem?!
Du: Va, har jag fått sparken?
Jag: Ja, och jag vet ju att du är finsk också..
Du: Va? Jag är inte finsk...
Jag: Förstår du inte, du har fått sparken och är finsk. Nu är det så att du inte bör ställa upp för ditt företag och riskera livet!
😂😂😂😂😂

Ja hehe nu fick du mig att skratta här i datorstolen

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av alfs:

Systemet säljer handsprit av märket vodka. Det funkar finfint och om man är törstig går det att dricka också.

Hehehe vi hittade nånting som heter absint på kanarieöarna, stöldskyddade flaskor och ungefär 70% alkohol så vi köpte en flaska och provade typ 1 ml och det brände till ganska rejält och lite till så skiten åkte ut i vasken och sen körde vi med Heinecken 5% resten av veckan. Men 70% absint borde ju gå att använda som handsprit? späda ut med lite glycerin kanske?

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfs:

Systemet säljer handsprit av märket vodka. Det funkar finfint och om man är törstig går det att dricka också.

Förstår att du antagligen skämtar, men man vet aldrig. "handspriten" måste tyvärr vara minst 60% för att döda bakterier och virus

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Förstår att du antagligen skämtar, men man vet aldrig. "handspriten" måste tyvärr vara minst 60% för att döda bakterier och virus

Handsprit dödar väl enbart bakterier inte virus.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/meningslost-att-sprita-h...
https://lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2016/03/Vilseledande...

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Dina länkar säger väl inget om att det inte fungerar.
Alkoholen bryter typ ner skalet på virus och bakterier så att dom dör.

Permalänk
Inaktiv

Är man bara hemma hela dagarna finns de ingen vits med handsprit, kör med tvål de räcker, enda gången jag använde handsprit var i mitt gamla jobb där man lagade toa stolar och rensade avlopp.

Permalänk

Jag och frugan mår bra och jobbar på som vanligt i den mån det går, dock får vi inte ha vårt barn på fsk då han hostar och är snuvig som småbarn är i dessa tiden och det medför att jag o frugan knappt ses på dagarna, (jag får jobba eftermiddag och hon förmiddagar typ)
Däremot blir man ju trött på folk som hysteriskt hamstrar och planerar för att gå underjord på obestämd tid och tror sig veta bättre än våra myndigheter om hur man bäst mitigerar effekterna av pandemin på samhällsnivå..

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem

Har viss ångest över det hela måste jag säga. Familjen har hållit sig instängda i lägenheten sedan en vecka tillbaka. (Vore fantastiskt om folk faktiskt lyssnade på WHO istället för att förneka det hela vilket tycks vara ett tema i detta land)
Jag har problem med blodtryck, och grabben har problem med astma, vilket gör att vi bägge ligger i riskgrupp och helt enkelt behöver försöka undvika världen utanför de närmsta månaderna. Samtidigt behöver vi ju på se till att vi får mat och medicin levererat på säkert sätt, samt se till att ekonomin klarar det hela. Även mycket orolig för föräldrarna som även de är riskgrupp pga ålder och sjukdom.

Permalänk
Inaktiv

Bra, slösurfar och tar en kall Mariestad och en ölkorv. Ska ut snart och rasta hunden och besöka en kompis och ta en kvällsöl

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det stämmer inte alls! Var försiktig med att sprida info utan att kolla specifikt.

"The most effective way to protect yourself against the new coronavirus is by frequently cleaning your hands with alcohol-based hand rub or washing them with soap and water."
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-20...

Coronavirus har ett fettbaserat "skal" som löses upp av både tvål och alkohol. (Därtill inaktiverar alkohol viruset på ytterligare sätt.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ja vad ska man säga, jag som en person med Cancer och precis efter cytostatika behandling har manglat immunförsvar.
Är inte direkt orolig då frugan jobbar hemifrån och jag är sjukskriven.
Grabben vill inte gå till förskolan då många av hans kompisar inte är där så han stannar hemma på dagarna.
Hamstrat mat har vi inte gjort annat än veckohandlat färskvaror, Vi har vanligtvis basvaror med lång hållbarhet hemma så som Pasta,Ris 5kg potatis i källaren. inget som hamstrats i dessa tider bara för att läget är som det är.

Visa signatur

Game : FD Meshify S2 Blackout, CPU : Intel Core i7 10700K
MB : ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING, GFX : Asus RTX2070 Strix.
RAM : Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16
Leksaker: Canon 6D, Canon G7X MKII. DJI Mavic Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

Bra, slösurfar och tar en kall Mariestad och en ölkorv. Ska ut snart och rasta hunden och besöka en kompis och ta en kvällsöl

Jaha, så du skriver i annan tråd att du och din familj kan vara drabbad och ändå skall du besöka en polare nu och ta kvällsöl?! Logic much?! Jag menar inte att hacka, men du kan inte gnälla över situationen (i annan tråd) om du själv vidtar åtgärder som kan förvärra det än att hålla det lika eller till och med lindra situationen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem

Tjejen kom på besök från Frankrike för att vara här en vecka, hennes flyg hem blev inställt och ser ut att behöva stanna en vecka till just nu. Klagar inte alls över det.

Hon har däremot blivit sjuk och har hosta. Känns som det skulle kunna vara covid-19. Har meddelat jobbet att hon är sjuk men de verkar inte tycka att det är något problem för mig att jobba så länge jag är frisk. Så på Måndag går jag tillbaka till jobbet vilket känns lite konstigt eftersom jag sannolikt är smittsam även om jag är frisk.

Permalänk
Medlem

Mår fysiskt hur bra som helst. Men har stor oro över eventuell stängning av förskolan. Då jag är ensamstående och ekonomin redan är begränsad så måste jag kunna jobba. Därav skönt besked från regeringen idag att Industrin är med på deras lista över yrkesgrupper som kommer få barnomsorg oavsett.
Men då kommer nästa oro istället, jag kanske inte ens har något jobb snart?
Oron över att bli sjuk är den minsta för min del just nu.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk

Slemhosta snorig så jag jobbar hemma tills jag är symtomfri för säkerhets skull.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meathim:

Ja behöva spendera tid med personen jag valt att gifta mig med, huga mig. Fattar inte hur folk ser på giftermål egentligen.

https://youtu.be/N0vZhz3sN_E?t=170 this is why

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Dina länkar säger väl inget om att det inte fungerar.
Alkoholen bryter typ ner skalet på virus och bakterier så att dom dör.

Skrivet av Thomas:

Nej, det stämmer inte alls! Var försiktig med att sprida info utan att kolla specifikt.

"The most effective way to protect yourself against the new coronavirus is by frequently cleaning your hands with alcohol-based hand rub or washing them with soap and water."
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-20...

Coronavirus har ett fettbaserat "skal" som löses upp av både tvål och alkohol. (Därtill inaktiverar alkohol viruset på ytterligare sätt.)

Det var därför jag skrev "väl" då jag inte var säker så jag tycker inte det är att sprida felaktig information men visst det kan tolkas åt båda hållen.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag hoppas du förstår att du förmodligen har corona? Gå in på https://corona.sll.se/.

Jodå, det har jag förstått. Jag har förlorat luktsinnet också. Jag kan inte ens känna lukten av 10-årig Laphroaig längre, och då är det illa.
Jag googlade lite om detta och det visade sig att två tredjedelar av alla som fått konstaterad Covid-19 i Italien ochså hade fått nedsatt luktsinne. Jag tycker att det talas väldigt lite om detta symptom i media...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Hehehe vi hittade nånting som heter absint på kanarieöarna, stöldskyddade flaskor och ungefär 70% alkohol så vi köpte en flaska och provade typ 1 ml och det brände till ganska rejält och lite till så skiten åkte ut i vasken och sen körde vi med Heinecken 5% resten av veckan. Men 70% absint borde ju gå att använda som handsprit? späda ut med lite glycerin kanske?

Hej, är du där just nu? Hittade ingen handsprit här. Kör med tvål och vatten. Inga andra symptom än förutom lite oro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

De är ju alltid snabba att fylla på där, åk till valfritt storköp i närheten istället och kika...

Tror nog mer på någon ryggradsreaktion, typ... kriget kommer, vad gjorde man under kriget, jo, man bakade nog barkbröd, bäst att jag köper på mig jäst.

Tror nog jag håller mig till Ica stop isåfall, men igår var det faktiskt nästan helt slut på "vanligt" toapapper, de har istället lastat in en massa generic av märket "tork" inklusive stora rullar i stil med vad man har på bensinstationer osv, med en skylt som förklarar hur många vanliga rullar det motsvarar.

Börjar vänja mig vid tanken att jag får delvis avbryta mina ketogena kost tills vidare och faktiskt äta lite kolhydrater :/
Kanske får bli lite brödbakande för mig med.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av alfs:

Hej, är du där just nu? Hittade ingen handsprit här. Kör med tvål och vatten. Inga andra symptom än förutom lite oro.

Näe vi kom hem vid 21-snåret i torsdags (2 dar sen), kör bara med tvål och vatten och inga symptom ännu, lite förkyld under gårdagen men nu verkar det mesta ha gått över.

Men Las Palmas flygplats var ju ett enda kaos avresedagen med folk från hela Europa springandes och knuffandes huller om buller, några i panik eftersom dom vägrades gå ombord.

Har jag blivit smittad så är det mest troliga tillfället på Las Palmas flygplats i torsdags och med en inkubationstid på 2-14 dagar med det mest vanliga 5 dagar så är det väl from nu på tisdag 24/3 och fram till torsdag-fredag 2/4-3/4 april innan man kan andas ut

Men vi är inte oroliga, ingen av oss är i riskgrupperna fast det är klart skulle det bryta ut och man får svårt att andas får man ringa sjukvården.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Vi gör massiva ingrepp i landet nu och i resten av världen, det kommer straffa mängder av bolag och världsekonomin. Lyd hellre 1177 än din chef i detta läge, annars är det ju helt meningslöst. Bättre att vi kör hårt nu, så vi kan lätta på allt igen så snart som möjligt!

Skicka länken till din chef och hänvisa till att du följer riktlinjerna och sjukskriver dig till 48 symptomfria timmar inträffat. Eller arbeta hemifrån om du har möjlighet!

Det går inte resonera med en som inte kan bedöma risker objektivt, skickade info att jag kom från ett högriskland, kaos på flygplatsen vid hemresan med nationaliteter från i princip hela Europa samt länkar till spanska Ministerio de Sanidad med corona-info och antal corona-fall men nej.

Alla i ressällskapet har fått 14d karantän eftersom deras arbetsgivare bedömde att det var för hög risk.

Chefen får ta på sig hela ansvaret om jag oavsiktligt skulle smitta ner hela avdelningen under inkubationstiden.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Avstängd

Just nu underbart, dricker ett par öl i vårsolen.
Givetvis är jag ensam så jag inte blir smittad (är inte sjuk)
Skål

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Har viss ångest över det hela måste jag säga. Familjen har hållit sig instängda i lägenheten sedan en vecka tillbaka. (Vore fantastiskt om folk faktiskt lyssnade på WHO istället för att förneka det hela vilket tycks vara ett tema i detta land)
Jag har problem med blodtryck, och grabben har problem med astma, vilket gör att vi bägge ligger i riskgrupp och helt enkelt behöver försöka undvika världen utanför de närmsta månaderna. Samtidigt behöver vi ju på se till att vi får mat och medicin levererat på säkert sätt, samt se till att ekonomin klarar det hela. Även mycket orolig för föräldrarna som även de är riskgrupp pga ålder och sjukdom.

Hej!

Har själv astma se till att din grabb är välmedicinerad. De verkar inte vara så farligt med astma som man först trodde.

Ta hand om er.

https://astmaoallergiforbundet.se/nyheter/astma-och-allergifo...
https://astmaoallergiforbundet.se/nyheter/hur-ser-andra-lande...

Permalänk
Medlem

Vad ska Stefan säga? Blir det undantagstillstånd? Blir det stängda förskolor för alla som har icke-samhällsviktiga tjänster?

Reseförbud inom Sverige skulle verkligen inte passa så bra, känner jag.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Håller på med läkemedel så jobb finns det gott om och cheferna sliter och drar i mig om övertid hela tiden.
Eftersom mitt jobb anses som samhällsviktig funktion får jag inte vara hemma och spela som ni. Frågan är om jag ens får gå hem om jag känner mig sjuk? Skulle tippa på att vi har 2 till 3 gånger så mkt jobb som vanligt.
Annars rullar livet på som vanligt och alla som köpte papper gjorde det i onödan då alla butiker verkar ha fullt igen 😄
Den enda stora skillnade är att jag satt min mormor som är 86år gammal i hus arrest och hjälper henne med alla inköp och annat, jag har hanskar och trasa över mun.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Känns bara skit just nu.. inte så orolig själv då jag bryr mig faktiskt inte om min egen hälsa längre, svårt när man har en sjukdom o saknar jobb o all ork till nåt.. pratade med syrran som bor i usa/kalifornien där var det typ helt tomt på hyllorna när hon skulle handla mat i en affär.. kan ju inte heller öka besöka henne har varken pengar eller skulle få släppas igenom att åka ens... även om man hade massa pengar skulle man ändå sitta fast.... jävla skit virus

Permalänk
Medlem

Jag mår dåligt av allting som sker just nu. Av olika skäl ser jag alltid det värsta scenariot som kan ske, snarare än det som andra tror ska ske. I min värld är tyvärr det värsta oftast det troliga. Jag blir uppgiven och ledsen av att se hur hyllorna i affärerna är tömda på diverse matvaror. Jag oroar mig för ekonomin i världen, maktskiften i världspolitiken och krig. Jag är rädd, och känner mig oförstådd av mina vänner. Jag känner att min oro går ut över mitt förhållande, jag är inte närvarande med min partner alls, och hon märker hur jag ständigt är i min egna värld. Mina tankar går mellan hur jag ska ta hand om mig och min sambo vid en eventuell kris, hur jag kan hjälpa och ta hand om alla mina vänner. De tomma hyllorna är ett praktexempel på att när krisen kommer är människor inget annat är primitiva däggdjur, men samtidigt vem kan skylla oss för det? Det ger samtidigt upphov till frågan, begår jag ett misstag som inte gör detsamma? Det känns som att jag är i en ständigt konflikt om huruvida jag bör ta hänsyn till mig själv eller alla människors bästa.

Det är en allvarlig form av influensa, men tänk om det var ett riktigt dödligt virus? Det är sannerligen en stark påminnelse till oss alla hur sköra vi är, och vilken sagovärld vi levt i. Jag känner mig så korkad och dum som inte tagit hänsyn till att en sån här situation kan uppstå.

Tyvärr är Flashback det forumet där jag hittar flest som verkar dela min syn. Men samtidigt är jag en självmedveten kille, jag inser hur destruktivt det är för mig att läsa alla domedagsprofeters inlägg. Jag blir alldeles för påverkad av dem. Jag skriver sällan på Sweclockers längre, men kände att jag behövde få min röst hörd någonstans.

Tack till er som tog er tiden att läsa, och tack till alla som försöker göra något för en annan människa. Oavsett om det är att handla för sin äldre granne eller något annat. Den empatiska och altruistiska sidan som människor kan visa rör mig på djupet, finns där något finare i denna destruktiva värld?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Håller fullständigt med, och misstänker att det börjar luta åt det hållet när världsekonomin står vid ruinens brant.

Man kan väl alltid skapa mer pengar p öka inflationen på det sättet?

Permalänk
Medlem

Jag mår själv bra och alla i min familj med.
Bor på landet i ett hus och mig veterligen har inte byn blivit drabbad.
Jag är kanske i någon slags riskgrupp då jag lider av hjärt/kärlsjukdom och är forna rökare.

Kontoret där jag jobbar 30% av min anställning är stängt fram till lunch varje dag för alla utom våran kontorist som är svårt sjuk och med 99% chans kommer att stryka med om hon får detta.
Vi andra får komma in efter lunch men helst jobba hemifrån.
Min andra del är det tänkt att jag skall jobba ute på olika ställen, mest Stockholm. Träffar mycket folk för att jag skall kunna få jobba och utföra jobb.
Märker redan nu av att det börjar bli lungt på jobb fronten.
Förra veckan gick åt att ställa om kontorets IT system så gått jag kunde på kort tid för att alla skulle kunna jobba hemifrån. Denna veckan finns det grejor att göra med. Sedan börjar det nog lugna ner sig.
Mitt största problem i detta är att jag helt enkelt inte ser någon ändå på detta.
Hade någon sagt att detta är borta om 1-2 säg 3 månader om alla stannar hemma så fine.
Det är också lite så jag känner att de flesta människor tror samt det Sverige ledande organ verkar vilja få oss att tro också.
Jag tror inte alls det är så här.
Jag tror snarare att detta är något som kommer att cirkluera runt och runt och runt tills att vi hittar något riktigt vaccin emot det.
Detta betyder att har jag rätt kommer hela jävla Sveriges ekonomi gå totalt käpprätt åt helvete om vi skall isolera oss som motåtgärd.
Mitt arbete kan inte betala mig hur länge som helst för att jag skall sitta hemma eller ha dåligt med arbete. De kommer bli konkurs efter några månader kanske 6 månader som mest. Jag kommer heller inte vara ensam så A-kassa m.m kommer gå totalt åt skogen då det är så många mer än jag som kommer få sluta tidigare än vad mitt företag kan hålla ut.
Känns därför lite som att det ända vi egentligen kan göra är att börja jobba igen.
Även fast vi vet att vi blir sjuka.
De som kommer dö kommer helt enkelt att göra det hur illa det än är och låter. Pensionärer har möjligheten att stanna hemma då de inte behöver försörja sig.
Som jag skrev är jag i en liten riskgrupp, kanske stor? Jag har svärmor och föräldrar som alla är extremrisk grupper. Så jag pratar tills viss del om att utföra saker som skulle kunna drabba mig personligen hårt, riktigt hårt.
Jag känner dock helt enkelt att det är det ända sättet att komma vidare på.
Det kommer kosta människor men frågan är vad som kommer kosta mest i längden.

Jag hoppar så innerligt att jag har fel eller att de hittar ett vaccin eller medicin som hjälper de som blir svårt sjuka.
Att titta på hur det är i Kina nu tex ger jag inte mycket för. Dels för att de har hela andra möjligheter som vi i västvärlden inte har att kontrollera folk. Sedan litar jag inte ett dugg på deras siffror förut eller nu. De kan mycket väl mörka en satans massa.
Det är det som får mig att bli orolig. Ekonomin som kommer efter eller rent av under detta utbrott.