Permalänk
Avstängd
Skrivet av SleeZy:

Sedan det här med att folk inte tar det på allvar, så håller jag verkligen med.

Allrahelst utomlands, såg igår ett galet klipp som visade folk som har blivit filmade via övervakningskameror hur dom medvetet sprider smittan genom att slicka på alla möjliga produkter i affären. I hissar så har dom spottat på knapparna och spridit ut spottet noga över alla knapparna.
Vissa fall så hade personen jagat andra personen för att springa upp till dom och hosta / spotta dom i ansiktet.
Jag skojjar inte heller det är det värsta.

Påpekade detta för polaren som även nämnde att samma sak hade hänt i iran och tyskland.
Dårar finns det ju gott om, men detta blir man ju nästan konspiratorisk över. Är dom betalda för att smitta så många som möjligt eller vad är felet i huvvet på dom?

Har lust att länka klippet här men sidan är inte speciellt barn eller forum vänlig så jag undviker nog det.
Finns säkert några på youtube med men har inte sökt efter dom. Försöker läsa/titta så lite som möjligt om coronan.

Men just hur kineserna betedde sig chockade mig, helt klart.

Ser att det är fler än jag som har ångest/panikångest som blev än värre utav det här, det jag kan tipsa om där är att helt enkelt inte titta på nyheterna, försök läsa så lite som möjligt om det. Vi kan inte påverka det ändå.

Vad jag gör istället är spelande eller film/serie tittande osv.
Fungerar hyffsat. Men att sitta i trådar som denna kan lätt trigga, så håller mig för det mesta borta härifrån med.
Men iom klippet jag såg igår så ville jag skriva av mig lite igen.

När jag gick på gymnasiet 2006 så läste jag på Aftonbladet att en asteroid skulle träffa jorden och slå ut halva världens befolkning. Misstaget jag gjorde när jag läste var att jag trodde det var på väg att hända redan DÅ när jag läste det. Med ångestfylld och skakande kropp plockade jag upp laptopen och lade in den i mitt skåp. Tog tidigast buss hem och väl hemma ringde jag morsan och sa att vi behövde ta oss härifrån och så norr upp som möjligt - ja, jag trodde att det var NU som asteroiden snart skulle träffa jorden.

Sedan fick morsan komma hemma och lugna mig. Sedan dess slutade jag läsa på Aftonbladet även om det hela från första början var mitt fel med bristande källkritik och läsförmåga. Tydligen var det nyhetstorka så var bara att plocka fram något framtida hot och prata med random "expert" som sa, "Ja, träffar den så blir det en jävla smäll!" som dynamitharry skulle ha sagt. Hursomhelst så har jag aldrig velat Aftonbladet eller Expressen väl sedan den upplevelsen så tar sig smittan dit så får dem iaf inte min empati.

Att sluta läsa samhällsnyheter (läser fortfarande på Sweclockers & FZ) är det bästa jag har gjort. För det mesta får man nödvändig info via andra människor som "tar riskerna" med att läsa samhällsnyheterna. Jag tittar inte ens på rapport eller TV4Nyheterna eller sådant. Finns ingen anlednin riktigt - 99% av det som rapporteras ligger 100% bortom min kontroll att förändra. Varför ens oroa sig över något som du har noll kontroll över?

Som någon psykiatriker sade, "Att försöka kontrollera det som inte går att kontrollera är definitionen av mentalt lidande." (lite Buddha av det hela) Så när du slutar försöka kontrollera (typ genom att oroa dig som att du funderar på vad du ska göra åt saken) det som inte går att kontrollera så släpper du en hel del av ditt mentala lidande så att säga.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Rapport: mår förvisso bra förutom att händerna börjar bli söndertvättade trots att jag använder mild tvål som är framtagen för känsliga händer. Främst knogarna är riktigt torra och runt handlederna. Spolar jag i lite varmare än ljummet vatten så känns det som brännskador på den torra huden där vattnet rinner.

Jag gjorde en klantig sak med att jag råkade träffa med läppen när jag lutade mig in och ner i en kylbox på affären för att nå en Billy Pan-pizza så då fick jag gå med stängda läppar hem och sedan gnugga järnet på dem med samma milda tvål och skölja flera gånger om för att förhoppninsvis inte råkat "svälja" något potentiellt virus eller andra otrevliga mikrokulturer.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

När du säger andfådd menar du att du snabbt fick flås och kände att du inte orkade längre som om konditionen plötsligt var på noll? Vad jag förstått så är "shortness of breath" = "andtäppa" vilket verkar snarare betyda att du upplever en tillfällig "kvävning" för hela andningen fungerar inte. Om det är det sistnämnda så kan det vara något lunginflammationsvirus.

Helt rätt gjort att du gick hem. Du skall endast kontakta sjukvård om du upplever denna "andnöd" när du försöker sova för då är det allvar och då räknas du som "severe/critical case". Annars får du härda ut med febern och huvudvärken som medföljer tills att det blir bättre.

Inte så konditionen var på noll men några snäpp sämre, fick "flåsa" lite efter en uppförsbacke och 2-3 trappor normalt brukar det inte vara några problem.

Ingen huvudvärk och det känns inte som jag har feber, bara lite ont i halsen, ska kolla febertermometern imorgon när jag vaknar.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Om de ekonomiska effekterna är större än påverkan av viruset så anser jag det fantastiskt lyckat.

Själv har jag mått förjävligt, köpte en nyproducerad lägenhet i september förra året med inflyttning om ett par månader. Hade inte helt räknat med en sådan här nedgång och har haft nerver på utsidan i några veckor.

Som tur var fick jag den precis såld.

Valt att bo kvar i min etta i stället, vilket blir perfekt om det blir dåliga tider ett tag.

Nu känns det helt ok, fast oroligt förstås mest för att jag inte vill träffa mina föräldrar båda med flera riskfaktorer utifall att.

På så vis är det ju lyckat, folk dör inte i lika stor utsträckning osv. det är ju alltid bra. Sverige har hållit sig sansade och lyssnat till sina experter och inte som typ Danmark som har stängt gränserna när viruset redan finns i landet vilket deras egna smittskyddsexperter kallar fullkomligt handikappat fast med finare ord (om än lite grötigare också).

Men, att andra länder fullkomligt får spel leder ju till att vi också dras ner i ekonomin. Någon balansgång måste finnas känner jag.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

När jag gick på gymnasiet 2006 så läste jag på Aftonbladet att en asteroid skulle träffa jorden och slå ut halva världens befolkning. Misstaget jag gjorde när jag läste var att jag trodde det var på väg att hända redan DÅ när jag läste det. Med ångestfylld och skakande kropp plockade jag upp laptopen och lade in den i mitt skåp. Tog tidigast buss hem och väl hemma ringde jag morsan och sa att vi behövde ta oss härifrån och så norr upp som möjligt - ja, jag trodde att det var NU som asteroiden snart skulle träffa jorden.

Sedan fick morsan komma hemma och lugna mig. Sedan dess slutade jag läsa på Aftonbladet även om det hela från första början var mitt fel med bristande källkritik och läsförmåga. Tydligen var det nyhetstorka så var bara att plocka fram något framtida hot och prata med random "expert" som sa, "Ja, träffar den så blir det en jävla smäll!" som dynamitharry skulle ha sagt. Hursomhelst så har jag aldrig velat Aftonbladet eller Expressen väl sedan den upplevelsen så tar sig smittan dit så får dem iaf inte min empati.

Att sluta läsa samhällsnyheter (läser fortfarande på Sweclockers & FZ) är det bästa jag har gjort. För det mesta får man nödvändig info via andra människor som "tar riskerna" med att läsa samhällsnyheterna. Jag tittar inte ens på rapport eller TV4Nyheterna eller sådant. Finns ingen anlednin riktigt - 99% av det som rapporteras ligger 100% bortom min kontroll att förändra. Varför ens oroa sig över något som du har noll kontroll över?

Som någon psykiatriker sade, "Att försöka kontrollera det som inte går att kontrollera är definitionen av mentalt lidande." (lite Buddha av det hela) Så när du slutar försöka kontrollera (typ genom att oroa dig som att du funderar på vad du ska göra åt saken) det som inte går att kontrollera så släpper du en hel del av ditt mentala lidande så att säga.

Jag håller med. Nyheter är bara jobbigt att läsa. Håller mig till Sweclockers,Swedroid och FZ. Mer än så behövs inte. Jobbar på som vanligt. Skönt att lönen trillar in snart. Försöker stötta de lokala restaurangerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Sedan det här med att folk inte tar det på allvar, så håller jag verkligen med.

Allrahelst utomlands, såg igår ett galet klipp som visade folk som har blivit filmade via övervakningskameror hur dom medvetet sprider smittan genom att slicka på alla möjliga produkter i affären. I hissar så har dom spottat på knapparna och spridit ut spottet noga över alla knapparna.
Vissa fall så hade personen jagat andra personen för att springa upp till dom och hosta / spotta dom i ansiktet.
Jag skojjar inte heller det är det värsta.

Påpekade detta för polaren som även nämnde att samma sak hade hänt i iran och tyskland.
Dårar finns det ju gott om, men detta blir man ju nästan konspiratorisk över. Är dom betalda för att smitta så många som möjligt eller vad är felet i huvvet på dom?

Har lust att länka klippet här men sidan är inte speciellt barn eller forum vänlig så jag undviker nog det.
Finns säkert några på youtube med men har inte sökt efter dom. Försöker läsa/titta så lite som möjligt om coronan.

Men just hur kineserna betedde sig chockade mig, helt klart.

Ser att det är fler än jag som har ångest/panikångest som blev än värre utav det här, det jag kan tipsa om där är att helt enkelt inte titta på nyheterna, försök läsa så lite som möjligt om det. Vi kan inte påverka det ändå.

Vad jag gör istället är spelande eller film/serie tittande osv.
Fungerar hyffsat. Men att sitta i trådar som denna kan lätt trigga, så håller mig för det mesta borta härifrån med.
Men iom klippet jag såg igår så ville jag skriva av mig lite igen.

Hade det fetmarkerade skett mot mig hade de fått uppsöka vården av mer akuta skäl än ett förkylningsvirus, oavsett om dom var sjuka eller inte

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag berörs överhuvudtaget, är ganska isolerad från folk i vanliga fall ändå. Med spel och film som intresse är det inte ofta man går ut o träffar folk med andra ord. Är väl mest när man ska handla som man får folk nära inpå sig. Är inte heller i riskgruppen.

Permalänk

Slagit hårt ekonomiskt och mår inte särskilt bra av det. Gnager varje dag i huvudet.

Vet jag att pengar inte är hela världen men kämpat hårt för pengarna. Sökt extrajobb så lär inte bli mycket fritid tills detta löst sig.

Lider med alla som förlorar sitt jobb eller har folk i sin närhet som är i riskgruppen för att dö av Covid-19.

Hatet växer mot vårt bidragssamhälle! Bidragstagare blir som vanligt inte drabbade det minsta! INTE DET MINSTA!!!!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Lever livet som vanligt, tvättar händerna oftare. Men går på gymmet som vanligt etc. Men känner mig inte dålig! Hade min sväng av influensan efter Stockholms besök var på Slipknot i globen i feb, men utöver det så rullar det på.

Får se hur det blir med jobbet framöver, sitter som telefonist på ett taxiföretag om nätterna. Där kan man snacka om att ekonomin har tagit stryk av den här pandemin!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Avstängd

Jo tack, jag har troligen Corona-viruset i mig just nu då jag de senaste fyra dygnen har legat med 39-40 graders feber, har hosta samt tycker att det är lite halvjobbigt att få tillräckligt med luft ner till lungorna.

Som grädde på moset jobbar jag ju också på ett hotell och kommer därför troligen inte att ha något jobb att gå till inom kort.

Då har jag förresten inte ens nämnt att jag även har haft turen att inleda året med att få sju översvämningar från badrumsavloppet + en helt separat dold vattenskada i en utav köksväggarna i min bostadsrättslägenhet (som jag planerade att sälja precis innan detta hände) vilket har gjort att jag inte har kunnat bo där sedan i slutet av januari.

Så, ja... Det går bra nu. Man sitter liksom bara och väntar på att få se vilka andra spännande grejer som ska drabba en härnäst.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem

jag mår faktiskt väldigt bra trots att jag kämpar med att komma över min föredetta. Många förlorar sina jobb, men jag landade mitt drömyrke istället, bara den grejen gör mig väldigt uppmuntrad.

Annars lever jag som vanligt, men tvättar händerna oftare och varje gång jag kommer hem efter varit ute. Symptomfri och frisk i övrigt.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

När jag gick på gymnasiet 2006 så läste jag på Aftonbladet att en asteroid skulle träffa jorden och slå ut halva världens befolkning. Misstaget jag gjorde när jag läste var att jag trodde det var på väg att hända redan DÅ när jag läste det. Med ångestfylld och skakande kropp plockade jag upp laptopen och lade in den i mitt skåp. Tog tidigast buss hem och väl hemma ringde jag morsan och sa att vi behövde ta oss härifrån och så norr upp som möjligt - ja, jag trodde att det var NU som asteroiden snart skulle träffa jorden.

"Ta sig upp norr" är ingen bra idé. De är inte direkt farliga i normala fall, men en massa Stockholmare och skåningar i kristider kommer längst ned på listan. Dessutom har alla gjort lumpen medans den fanns. De jävlas man inte med (skulle dock tro den yngre generationen är värdelös). Det lärde man sig snabbt när man gjorde lumpen däruppe

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Jag tycker nyhetsmedia och vissa privatpersoner borde göras delvis ansvariga ekonomiskt för mycket av den kollaps som sker ute i samhället just nu. Jag är för fri press, men samtidigt så är uppvigling faktiskt ett brott.

Viruset är bara en liten del av den, av människan skapade katastrof som tros vänta.

Jakten på klick och likes har gått bortom all oanständighet.

Jag har tillfälligt blockerat mina vänner som delar en massa sensationella nyheter om Covid-19 på Facebook. Sen så har jag börjat bojkotta många nyhetssidor.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Känner mig som vanligt. Har inte varit sjuk alls. Jag är i vanliga fall en singelvarg också som väldigt sällan träffar folk, kanske en orsak att jag klarat mig. Ingen feber när sjukhuset kollade senast (va inlagd för allt för högt diabetesvärde)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag mår bra som vanligt, håller mig informerad om riskerna vilket gör att jag kan ta beslut som jag inte behöver oroa mig för var fel eller ej.
Går ut som vanligt, går till jobbet som vanligt. Hostar någon så håller jag mig en bit ifrån (vilket jag även gjorde innan Corona)
Mina barn går i skolan som vanligt för de har inte stängt skolorna här, de vet om farorna och vet även om hur man undviker dessa till största möjliga mån och är inte heller oroliga.

Ju mer man vet, desto enklare är det att inte bli rädd ärligt talat. Skulle jag undvikit all fakta man fått ifrån övriga världen så skulle jag nog varit väldigt orolig.
Ska jag på operation vill jag veta vad som kan hända i värsta fall.
Gillar inte när man undanhåller saker för att inte skapa panik, det är då man skapar panik i mitt tycke.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Känner mig i princip som vanligt, bor i ett litet samhälle och har ett jobb som inte riskerar att ryka, och spenderar mest tid för mig själv på jobbet och hemma träffar jag bara min sambo. Enda jag är orolig för är min farmor som inte riktigt verkar vilja förstå att hon borde hålla sig hemma.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av AplAy:

När jag gick på gymnasiet 2006 så läste jag på Aftonbladet att en asteroid skulle träffa jorden och slå ut halva världens befolkning. Misstaget jag gjorde när jag läste var att jag trodde det var på väg att hända redan DÅ när jag läste det. Med ångestfylld och skakande kropp plockade jag upp laptopen och lade in den i mitt skåp. Tog tidigast buss hem och väl hemma ringde jag morsan och sa att vi behövde ta oss härifrån och så norr upp som möjligt - ja, jag trodde att det var NU som asteroiden snart skulle träffa jorden.

Sedan fick morsan komma hemma och lugna mig. Sedan dess slutade jag läsa på Aftonbladet även om det hela från första början var mitt fel med bristande källkritik och läsförmåga. Tydligen var det nyhetstorka så var bara att plocka fram något framtida hot och prata med random "expert" som sa, "Ja, träffar den så blir det en jävla smäll!" som dynamitharry skulle ha sagt. Hursomhelst så har jag aldrig velat Aftonbladet eller Expressen väl sedan den upplevelsen så tar sig smittan dit så får dem iaf inte min empati.

Att sluta läsa samhällsnyheter (läser fortfarande på Sweclockers & FZ) är det bästa jag har gjort. För det mesta får man nödvändig info via andra människor som "tar riskerna" med att läsa samhällsnyheterna. Jag tittar inte ens på rapport eller TV4Nyheterna eller sådant. Finns ingen anlednin riktigt - 99% av det som rapporteras ligger 100% bortom min kontroll att förändra. Varför ens oroa sig över något som du har noll kontroll över?

Som någon psykiatriker sade, "Att försöka kontrollera det som inte går att kontrollera är definitionen av mentalt lidande." (lite Buddha av det hela) Så när du slutar försöka kontrollera (typ genom att oroa dig som att du funderar på vad du ska göra åt saken) det som inte går att kontrollera så släpper du en hel del av ditt mentala lidande så att säga.

Go insikt, gillar den skarpt och kan hålla med om mycket där

Är själv ”hemmajobbande” sedan någon vecka tillbaka, till råge med galenskap så har jag förkylning och en släng feber. ingen som vill ta i en med tång i dagens läge..
Har bestämt för mig själv för att ta upp MC åkandet igen efter mer än 20 år av avhållsamhet för andras skull, det känns kul. Beslut som värkt fram under många år men gjorde sig till fullt uttryck just nu.

Ska köpa på mig nåt trevligt åk som kan stilla den genen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu mår jag alla fall bättre. Tror jag hade ångest och oro... Men nu känns det iaf normalt. Hade givetvis varit sämre om jag hade jobbat en brancch där varsel förekommer men branschen jag jobbar förekommer aldrig några varsel. Väldigt tur.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Lorault:

Nu mår jag alla fall bättre. Tror jag hade ångest och oro... Men nu känns det iaf normalt. Hade givetvis varit sämre om jag hade jobbat en brancch där varsel förekommer men branschen jag jobbar förekommer aldrig några varsel. Väldigt tur.

Baserat på gammal kunskap antar jag. Finns nog inte ens de med skattefinansierat jobb som ska säga så idag med trovärdighet.
Vad tror du händer när de som drar in degen inte längre lyckas med det?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trigger:

Baserat på gammal kunskap antar jag. Finns nog inte ens de med skattefinansierat jobb som ska säga så idag med trovärdighet.
Vad tror du händer när de som drar in degen inte längre lyckas med det?

Då blir min killgissning att man tar lån. För om samhällsapparaten stänger ned. Vad tror du händer då? Sverige har ganska låg stadsskuld, 38,8% av BNP. Vi kan låna länge och bedriva expansiv penningpolitik. Italien och Grekland har det lite svårare, 134,8 % resp 181,2% av BNP.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@anon2110:

Lugn.. tror bara inte dessa gamla sanningar gäller just nu. Tycker det är lite naivt med kalkylen att ”varsel brukar inte hända hos oss i våran bransch”

Statsskulden är låg hos oss i svedala. Det ska vi vara glada för just nu. Tyvärr gäller inte det samma hos hushållen där många riskerar arbetslöshet och med alla konsekvenser det kan få med sig.

Men skit i det en stund så ser vi till att ta oss igenom den här apokalypsen..
Köpte pizza på lunchen och bagarn var mäkta glad åt det. Tyvärr så syntes inte ens a-lagarna till på pizzerian idag... Om alla ser till att köra in i kaklet så blir det så bra det kan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beställde pizza igår, pizzabagaren var så glad när frugan hämtade den att en extra dricka fick följa med på köpet eftersom vi valde att stödja lokala företagare. Hade tydligen varit rätt tomt där ett tag nu.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trigger:

@darkshippo:

Lugn.. tror bara inte dessa gamla sanningar gäller just nu. Tycker det är lite naivt med kalkylen att ”varsel brukar inte hända hos oss i våran bransch”

Statsskulden är låg hos oss i svedala. Det ska vi vara glada för just nu. Tyvärr gäller inte det samma hos hushållen där många riskerar arbetslöshet och med alla konsekvenser det kan få med sig.

Men skit i det en stund så ser vi till att ta oss igenom den här apokalypsen..
Köpte pizza på lunchen och bagarn var mäkta glad åt det. Tyvärr så syntes inte ens a-lagarna till på pizzerian idag... Om alla ser till att köra in i kaklet så blir det så bra det kan

Att det blir en tvärnit i ekonomin behöver man inte vara nationalekonom för att förstå. Då gäller det att man har en liten buffert för sämre tider. Plan for the worst and hope for the best. Man kanske till och med får sänka skatterna och ta lån för att finansiera. Väljer att se det positiv istället för att stämma in i domedagskören. Fan det har ju varit så här tidigare och vi kliver alltid ur det starkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Då blir min killgissning att man tar lån. För om samhällsapparaten stänger ned. Vad tror du händer då? Sverige har ganska låg stadsskuld, 38,8% av BNP. Vi kan låna länge och bedriva expansiv penningpolitik. Italien och Grekland har det lite svårare, 134,8 % resp 181,2% av BNP.

Glöm inte att den svenska kronan just nu är rekordsvag mot dollarn... expansiv pengapolitik är ett gift, åtminstone för ett litet skruttland som Sverige. Alltså inte bara teoretiskt utan praktiskt också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olegh:

Glöm inte att den svenska kronan just nu är rekordsvag mot dollarn... expansiv pengapolitik är ett gift, åtminstone för ett litet skruttland som Sverige. Alltså inte bara teoretiskt utan praktiskt också.

Sverige valde stå utanför införandet av Euro och har dragit nytta av valutadopingen under lång tid. Nu när det blir osäkra tider så får vi se baksidan av myntet (no pun intended). Vi kommer aldrig kunna spara oss ur krisen om man inte accepterar reallönesänkingar, men då dyker deflationsspöket upp. Ingen blir vinnare i en lågkonjuktur, alla har något i sin närhet som drabbas.

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Inte så konditionen var på noll men några snäpp sämre, fick "flåsa" lite efter en uppförsbacke och 2-3 trappor normalt brukar det inte vara några problem.

Ingen huvudvärk och det känns inte som jag har feber, bara lite ont i halsen, ska kolla febertermometern imorgon när jag vaknar.

Testade febertermometern under dagen och 38.2 på morgonen sen 37.2 mot lunch och sen lite feber 38.3 igen på em och sen helt ok igen nu på kvällen. Halsen börjar kännas ok bara lite öm nu.

Men jag gör en feberkoll igen under morgondagen och är det ingen feber alls så kör jag 2 symptomfria dagar för säkerhets skull.

Men arbeta hemifrån går bra, som att sitta på jobbet ungefär, har 100mbit fiber och en Asus RT-AC86U, kör jobbgrejerna på trådlösa 5GHz gästnät wifi och hemmaprylarna på dual-band smart connect wifi.

-EDIT-

Nu känner jag mig varm om pannan, lätt feber igen ungefär som när termometern visade 38.2, förhoppningsvis är det borta när jag hoppar i säng.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Inte så bra. Är sjuk just nu. Lyckligtvis bara feber och lätt hosta hittills.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av anon2110:

Att det blir en tvärnit i ekonomin behöver man inte vara nationalekonom för att förstå. Då gäller det att man har en liten buffert för sämre tider. Plan for the worst and hope for the best. Man kanske till och med får sänka skatterna och ta lån för att finansiera. Väljer att se det positiv istället för att stämma in i domedagskören. Fan det har ju varit så här tidigare och vi kliver alltid ur det starkare.

Exakt så

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Testade febertermometern under dagen och 38.2 på morgonen sen 37.2 mot lunch och sen lite feber 38.3 igen på em och sen helt ok igen nu på kvällen. Halsen börjar kännas ok bara lite öm nu.

Men jag gör en feberkoll igen under morgondagen och är det ingen feber alls så kör jag 2 symptomfria dagar för säkerhets skull.

Men arbeta hemifrån går bra, som att sitta på jobbet ungefär, har 100mbit fiber och en Asus RT-AC86U, kör jobbgrejerna på trådlösa 5GHz gästnät wifi och hemmaprylarna på dual-band smart connect wifi.

-EDIT-

Nu känner jag mig varm om pannan, lätt feber igen ungefär som när termometern visade 38.2, förhoppningsvis är det borta när jag hoppar i säng.

Det finns vissa tecken på att man kan fortsätta sprida viruset i flera dagar efter tillfrisknande. Ingen vet säkert, men det är inte omöjligt.

Punkt 2 - Am I still infectious after recovering?

https://www.weforum.org/agenda/2020/03/coronavirus-recovery-w...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JackA:

Det finns vissa tecken på att man kan fortsätta sprida viruset i flera dagar efter tillfrisknande. Ingen vet säkert, men det är inte omöjligt.

Punkt 2 - Am I still infectious after recovering?

https://www.weforum.org/agenda/2020/03/coronavirus-recovery-w...

Per definition är man INTE frisk då. Det ska vara att man har så lite virus kvar i kroppen att ens subjektiva upplevelse av det är tillfrisknad men att man fortfarande kan råka nysa ut det, snora ut det, och i värsta fall andas ut det. Därför rekommenderas 2-3 dagar efter upplevd tillfrisknad för att ge kroppen de extra dagarna att "grovrengöra viruset i näsa, mun och hals".

Det diskuteras nu bland "YouTube-läkare" (det är mer seriöst än det låter dock haha) om prover för antiblodkroppar för att säkerställa en persons tillfrisknande samt tillfälliga immunitet mot viruset. Om personen då uppvisar antiblodkroppar mot detta virus så bör de gå och arbeta genast för att hålla ekonomin levande.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |