Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Youtube sänker videokvaliteten i Europa

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

Youtube sänker videokvaliteten i Europa

Efter Netflix följer Youtube EU:s uppmaning och sänker förvald upplösning från High Definition till Standard Definition.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Var väl ganska väntat att Youtube skulle följa efter. Inget företag vill vara "de som inte verkat bry sig" när det finns andra som tar täten och föregår med gott exempel. Det skulle nog straffa sig i längden och få obehagliga efterverkningar för de som bara låtsades att inget hade hänt, så detta är ett helt rätt och förståeligt beslut tycker jag.

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook. Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Apr 2012

Är det här vi ska rage:a och skriva hur stor tv vi har samt vilken uppkoppling vi minsann sitter på och hur mycket allt kostat? 😉

On topic: Tycker det är vettigt att en prioritering av trafik görs om det finns ett behov. Jag utgår från att det mesta av materialet jag vill stream:a finns kvar om några månader...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sv
Registrerad
Apr 2002

Först tio tusentals döda, och sen det här!?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Det är väl bra för Europa, men onödigt för Sverige. Hur är det i resten av världen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungälv
Registrerad
Mar 2011

det är såklart det sänker. det är ju vinst för bandbredden. pengar att få in. hadde dom blivit förfrågade att höja kvaliten så hadde vi inte hört ett pys. det råkar vara vin vin för dom denna gången.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2008

Laddade hem Assassins Creed: Origins igår på kvällen, maxade min lina på 1Gbit. Nu betyder det så klart inget i sammanhanget, men det skulle vara roligt att se statistik från svenska ISP, hur det ser ut inom Sverige.

Speldator - Skärm: Acer Predator XB271HU/Dell U2713HM Chassi: Fractal Define C Moderkort: Asus Prime Z370-A CPU: 8700K Kylning: Noctua NH-D15S GPU: EVGA 1080 Ti SC2 RAM: Corsair Vengeance 16GB 3200Mhz PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung 840 Pro 512GB/850 EVO 512GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Gratis PR samt sänkta kostnader. Netflix och Youtube tackar och tar emot, såklart.

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2002
Skrivet av Mel:

Först tio tusentals döda, och sen det här!?

Ja nu drabbas bitraten också. Det blir visst bara värre och värre. :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Nioreh83:

Gratis PR samt sänkta kostnader. Netflix och Youtube tackar och tar emot, såklart.

Japp de firar med champagne. Och så kan ingen skylla på dom de bara hänvisar EU sa till oss och vi kan inte göra något.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Vart är själva flaskhalsen egentligen?
EU har väl generellt sett bättre linor än USA?

Det mer logiska vore väl att sätta upp servrar i fler länder så att trafiken inte behöver gå lika långt och belasta lika hårt 🤔

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Resonligt antar jag, har ju ändå addon som ändrar till den kvalitet jag vill ha direkt ändå så spelar mindre roll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007

Kan inte YouTube bara slopa all reklam, tillfälligt, det borde ju i princip minska 1/3 av bandbredden som används!

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 16.04 LTS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002

Positivt att valet för HD finns kvar, jämfört med Netflix som stryper.
Så svårt är det inte att ändra i YouTube

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Jag tycker ändå YouTube gör bättre än Netflix, för hos Youtube kan du själv välja HD men att videorna startas i SD till skillnad från Netflix. Det innebär ju att man kan få HD hos YouTube, men att man själv måste aktivera det

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: Asus Maximus VI Hero CPU: Intel Core i5-4670K @ 3.4GHz Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 16GB 1600MHz SSD: Intel 520 SSD 180GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Lenovo ThinkPad T460. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Nioreh83:

Exakt, och vi ska betala samma såklart. Briljant, Netflix lär ha en fin q1 rapport där dom sänkt kostnader och ökad mängden subscribers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cybertomheten
Registrerad
Jan 2002

Det är ju helt OK om de sänker kvalitén när det är kunden som får betala. Hade varit Youtube/netflix som fått stå för kostnaden hade det aldrig hänt!

Det fina är ju att det är bra reklam för Youtube/Netflix för de ser ut som the "Good Guys" när de faktiskt inte är de i detta fallet.

Jag kan ju också vara generös med att dela ut dina pengar.

r_wateralpha 1

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
i bestens inre
Registrerad
Jul 2001

Varför gör regeringen ingenting??

Alla ska ha rätt till massproducerad förströelse i hög upplösning. Tillsätt en haverikommision, direktsänd en svekdebatt och lagstifta därefter om grundläggande dataflödeshastighet för digitala videodistributionstjänster.

Mitt europa bygger inga bandbreddsbegränsningar!

Eventuella åsikter som uttrycks är skribentens egna och återspeglar ej Sweclockers officiella synsätt eller ståndpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002

Betvivlar på att dom behöver sänka men grymt smart av dom, mindre kostnader och dom behöver inte smyga med det

För övrigt så kommer dom nog inte höja igen även när krisen är över, gjort är gjort imo

▩ Monitor: ASUS 27" ROG Swift @ 1440p / 165Hz ▩ CPU: Intel i9-9900KS @ 5Ghz ▩ GPU: ASUS 2080 Ti STRIX OC @ 140Mhz+ core / 1000Mhz+ memory ▩ Memory: G.SKill Trident Z Neo 32GB @ 3600MHz ▩ Motherboard: ASUS ROG Maximus XI Hero ▩ SSD: Samsung 860 EVO ▩ PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum ▩ Chassi: Corsair Obsidian 750D ▩ 3Dmark Time Spy: 15 468

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Jag hajar inte riktigt, menar de att alla som har möjligheten att jobba hemifrån istället sitter på Netflix och YouTube hela dagarna?

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jan 2010

Om dom ändå kunde sänka takten på min arbetsplats nu när alla är hemma och fejkar en sjukdom i rädsla 😔

PSU: BeQuiet Dark Power Pro 11 1000w Case: Fractal Design Define S
GPU: Radeon 5700 XT
RAM: Corsair Vengeance LPX 2x16GB
Motherboard: MSI GAMING M7
CPU: i7 6700k @ 5Ghz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Okt 2010

De flesta ser väl Youtube på mobil, platta eller möjligen dator. Det går nog bra med SD, även om det på min stationära dators 4K-skärm ser rätt dassigt ut. Få som ser youtube på 60-tummaren i vardagsrummet antar jag.

MSI Z77MA-S01 i7 2600K@4.2, HD7750 Silent, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, OSX Mojave, Win 10, Linux Mint

HTPC GA-P55-USB3 Core i7 870, HD6670 silent, TV, Samsung SSD, Seagate SSHD, LiteOn iHBS112, Win 10, Linux Mint

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av trickeh2k:

Jag hajar inte riktigt, menar de att alla som har möjligheten att jobba hemifrån istället sitter på Netflix och YouTube hela dagarna?

Nej, men vi som jobbar/går i skola hemifrån måste kunna jobba med våra kollegor via Teams, Zoom, Slack etc etc. Det bereds bandbredd för att dessa kanaler, som är viktigare än nöjessurf (enligt EU:s ledning), ska fungerar optimalt.

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av trickeh2k:

"Jobbar" hemifrån...

Man undrar om det är för att Youtubes och Netflix egna servers blir överbelastade, eller om de gör det av omtänksamhet för att belastningen på Internet-infrastrukturen allmänt ska bli mindre..

Ryzen 7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200 C14, Asus GTX 1070, 2 TB SSD + 4 TB HDD, Win10
Mitt Ljudmoln

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Elcentralen:

det är såklart det sänker. det är ju vinst för bandbredden. pengar att få in. hadde dom blivit förfrågade att höja kvaliten så hadde vi inte hört ett pys. det råkar vara vin vin för dom denna gången.

Finns ju ingen ekonomisk vinst i att sänka kvalitén. Allt kostar lika mycket att driva ändå.

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av trickeh2k:

Har du missat att man stängt skolorna för miljoner barn/ungdomar i EU? Vad tror du dom gör när man är hemma?

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Hoppas att vi inte får en nyhet om att Twitch sänker kvalitén härnäst

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019

Skillnaden på youtube och netflex är att det på netflex nästan enbart finns nöje. Man kan argumentera för att det nästan bara är nöje på youtube också, men det finns mycket seriöst som programmeringskurser där det kan vara svårt att läsa vad som står när man sänker kvaliten.
-Bra inspelat i 720p är inga problem, men mycket material är dåligt inspelat rent teknisk för många år sedan, det betyder inte att kurserna är så dåliga utan de kan vara de bästa som finns inom ett visst område.

Skrivet av Implor:

Har du missat att man stängt skolorna för miljoner barn/ungdomar i EU? Vad tror du dom gör när man är hemma?

Pluggar den förbannelse, när de ej pluggar så är de ute och springer minst en maraton om dagen. Förutom detta så sitter de och förbereder sin doktorsavhandling redan nu, aldrig fel att planera för långt fram.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidingö
Registrerad
Nov 2007

Vet inte om jag har någon inställning på mitt konto... men jag har fortfarande 1080p eller 1440p som upplösning när jag startar videos på YouTube..

En potatis

Trädvy Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2016

Bara jag som inte märkt någon skillnad? Alla videos laddar in i 1080p som vanligt....

Skrivet av Pirum:

Få som ser youtube på 60-tummaren i vardagsrummet antar jag.

Nej. Chromecast. Mängder med ungdomar ser på YouTube på 60-tummaren i vardagsrummet och ett fåtal på projektorn i biorummet.

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|