Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund/Gbg
Registrerad
Sep 2012

Datorn stänger av sig vid spelande

Tjenna tjenna!
Har fått mig ett litet problem jag inte förstår mig på, datorn dör när jag spelar, ibland efter 5 minuter, ibland efter 45minuter. Du kunde lika gärna dragit ur sladden, så det är inte krash blackscreen alla fläktar går på max eller så. Körde heaven bench i 10 timmar inatt utan problem dock. Gäller datorn i sign, tar tacksamt emot ideer.

Ryzen 5 1600X @3.95 - ASUS ROG Crosshair VI Hero (AC-WIFI) - 2x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Vega 64 REF - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Samsung Galaxy S8+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

Vad har du för nätaggregat? Gammalt? Kan vara att en säkring i det slår ifrån när både processor och grafikkort belastas hårt, vilket inte sker i Heaven, det är mest tungt för GPU. Kollat så alla kablar sitter ordentligt?

Har du kollat temperaturerna? Även om man då brukar få bluescreen eller liknande så kan det också vara överhettning av CPU, typ om kylpastan är gammal och dålig eller om kylaren lossnat lite och har dålig kontakt. Jag skulle främst tro på nätagget, men du ger oss inte så mycket info

Intel i7 9700K - Radeon VII - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund/Gbg
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Starric:

Vad har du för nätaggregat? Gammalt? Kan vara att en säkring i det slår ifrån när både processor och grafikkort belastas hårt, vilket inte sker i Heaven, det är mest tungt för GPU. Kollat så alla kablar sitter ordentligt?

Har du kollat temperaturerna? Även om man då brukar få bluescreen eller liknande så kan det också vara överhettning av CPU, typ om kylpastan är gammal och dålig eller om kylaren lossnat lite och har dålig kontakt. Jag skulle främst tro på nätagget, men du ger oss inte så mycket info

Har ett Corsair RM850i, har ju några år på nacken (5 ungefär) men borde vara okej tänker jag, min D15 håller cpun på 70c ungefär i prime95 (small fft) och runt 50c i spel med en rumstemp på 26-27 grader (varmt som satan av datorerna )

Gpu temp är alltid 85c men det är ju så amd har byggt kortet så det går inte att göra så mycket åt.

Ryzen 5 1600X @3.95 - ASUS ROG Crosshair VI Hero (AC-WIFI) - 2x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Vega 64 REF - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Samsung Galaxy S8+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

@Twidash: Prova kör Prime95 och Heaven samtidigt i fönster bredvid varandra, pallar den med då? Det är i princip det hårdaste man kan pressa nätagget

Intel i7 9700K - Radeon VII - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund/Gbg
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Starric:

@Twidash: Prova kör Prime95 och Heaven samtidigt i fönster bredvid varandra, pallar den med då? Det är i princip det hårdaste man kan pressa nätagget

Första gången jag startade prime nu dog datorn direkt, fast bara blackscreen fläktarna gick fortfarande, startade om och sen gick både heaven och prime tsm utan problem. Mäter ungefär 500w effektåtgång vid full last med båda programmen.

Edit: Fick bsod irql not less or equal

Samsung Galaxy S8+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund/Gbg
Registrerad
Sep 2012

Löst problemet, corsair kör agget som multi-rail ur kartong men man kan ändra till single-rail i iCue och sen fungerade det, OCPn löste ut i multi-rail mode.

Samsung Galaxy S8+