Permalänk
Medlem

Problem med att sova

Hej kära SW!

De är så att jag är vaket allt mellan 24-48 timmar innan jag kan börja sova.

När jag väl somat för jag ut max 5 timmar sömn och jag är ständigt trött.

Jag har bilvit diagnostiserad ,rf PTSD, Ångest SYnddrom och paranoja.

Läkare på VC är helt värdelösa inom detta, dom har skickat remiss till psyket 2017 men jag har inte fåttt en tid ännu där.

Kan vi ge några tips på vad man kan göra om du haft liknande symtom.

MHV
Roin

Permalänk
Medlem

@Avot:
Inget tips på vad du kan göra så sätt.
Men är du medveten om att du kan lämna in en så kallad egen vårdbegäran?

Det går också i vissa län att lämna in en till andra Landsting än ens eget.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avot:

Hej kära SW!

De är så att jag är vaket allt mellan 24-48 timmar innan jag kan börja sova.

När jag väl somat för jag ut max 5 timmar sömn och jag är ständigt trött.

Jag har bilvit diagnostiserad ,rf PTSD, Ångest SYnddrom och paranoja.

Läkare på VC är helt värdelösa inom detta, dom har skickat remiss till psyket 2017 men jag har inte fåttt en tid ännu där.

Kan vi ge några tips på vad man kan göra om du haft liknande symtom.

MHV
Roin

Det finns väl vårdgaranti inom 3månader. Då har du rätt att söka vart som helst och staten får betala.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

Innan du får hjälp med att röna ut varför du inte kan sova, om det är psykiskt eller fysiskt, så skulle jag be min husläkare om sömntabletter, speciellt just då propavan då dessa inte är beroendeframkallande.
Finns säkert någon som kan uttala sig om CDB som säkert skulle kunna ha en effekt.
Propavan har jag medicinerat i perioder och har haft bra resultat.

Dricker du mycket kaffe eller energidrycker eller så?
Har du jobb och rutiner för hur dagarna ska se ut? Det kan också hjälpa, frukost samma tid varje dag, lunch middag likaså och även om du inte är trött, gå och lägga dig samma tid. Även om du inte sover så är vilan minst lika viktig.

I grund och botten gäller det att programmera om kroppen till normal rytm igen.
Eller som min läkare sa för många år sedan: skaffa barn så ska du se att det blir lättare att sova. Och det hade han rätt i. Även om det är mycket ickesovane också

Hör av dig till psykiatrin igen och kolla om de fått remissen, om inte, prata med läkaren.

Och du, krya på dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Innan du får hjälp med att röna ut varför du inte kan sova, om det är psykiskt eller fysiskt, så skulle jag be min husläkare om sömntabletter, speciellt just då propavan då dessa inte är beroendeframkallande.
Finns säkert någon som kan uttala sig om CDB som säkert skulle kunna ha en effekt.
Propavan har jag medicinerat i perioder och har haft bra resultat.

Dricker du mycket kaffe eller energidrycker eller så?
Har du jobb och rutiner för hur dagarna ska se ut? Det kan också hjälpa, frukost samma tid varje dag, lunch middag likaså och även om du inte är trött, gå och lägga dig samma tid. Även om du inte sover så är vilan minst lika viktig.

I grund och botten gäller det att programmera om kroppen till normal rytm igen.
Eller som min läkare sa för många år sedan: skaffa barn så ska du se att det blir lättare att sova. Och det hade han rätt i. Även om det är mycket ickesovane också

Hör av dig till psykiatrin igen och kolla om de fått remissen, om inte, prata med läkaren.

Och du, krya på dig!

Varit sjukskriven sen maj 2017 och varit på Umeå sjukhuset 2 gånger, för sömnen tar jag stil noct och mot mina smärtor och ångest tar jag Lyria

Dricker inte Kaffe etc inte ens alkohol

Permalänk
Medlem

Var försiktig med stilnoct, blir lätt ett missbruk om man tar det varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Det finns väl vårdgaranti inom 3månader. Då har du rätt att söka vart som helst och staten får betala.

Inom psykiatrin är det rätt standard här att det är kötider om 2-3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avot:

Varit sjukskriven sen maj 2017 och varit på Umeå sjukhuset 2 gånger, för sömnen tar jag stil noct och mot mina smärtor och ångest tar jag Lyria

Dricker inte Kaffe etc inte ens alkohol

Har käkat stilnoct i omgångar, ibland under år.
Var som du, oregelbunden sömn men hade också vanföreställningar när jag var vaken.
Bästa är att lägga av med dem om du kan, benso är rena giftet och ska inte brukas under lång tid.
Dessutom är stilnoct ingen sömntablett utan en insomningstablett som verkar i ca 2-3 timmar, sen är det vanligt om man har sömnproblem att man vaknar.
Antar att det är Lyrica du menar, en vanlig biverkning är just sömnlöshet så försök att få den ändrad också.