Ny Samsung Q70 känner inte igen laptop eller dator via HDMI

Permalänk
Medlem

Ny Samsung Q70 känner inte igen laptop eller dator via HDMI

Hej alla teknikkunniga!
På min gamla TV kunde jag koppla ihop min laptop och dator med TV:n via HDMI-kabel för att överföra både ljud och bild till TV. Detta fungerar inte till min nya Samsung Q70 då den säger "okänd källa på HDMI". Min dators grafikkort ska kunna streama i 4K. På min HDMI-kabel (som är ca 2 år gammal och en Nikabe med "guldkontakter") står "high speed". Den fungerar till min gamla TV.

Någon som vet vad detta kan bero på? Kan HDMI-kabeln vara för dålig fast den är high speed?

Tack på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Yttenman: Säker på att det inte bara är Q70:ns som har ett satans jobbigt gränssnitt? Samsung försöker automatiskt fjärrstyra allt du kopplar till den och då dyker det upp en grafik som täcker hela TV:n där den söker och sedan rapporterar okänd källa. Bilden finns där, den är bara täckt av grafiken och rapporten om okänd källa handlar om att den inte kan fjärrstyra enheten.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Hej! Jag är helt säker på att det inte blir någon bild, har dubbelkollat nu. Samma problem med alla HDMI-portar. Portarna känns inte lösa eller så. Jag har också provat att resetta HDMIportarna (plugga ur alla kablar ut tvn och vänta 10 min). Vet du något mer jag skulle kunna prova själv förutom att köpa ny HDMIkabel?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Yttenman: Ifall du har en fungerande bild på datorn, laptop till exempel. börja med att se ifall Windows ens känner vid att TV:n är inkopplad till att börja med. Testa då att köra 1080p från datorn istället för 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Yttenman: Ifall du har en fungerande bild på datorn, laptop till exempel. börja med att se ifall Windows ens känner vid att TV:n är inkopplad till att börja med. Testa då att köra 1080p från datorn istället för 4K.

Det löste sig genom att göra en fabriksåterställning på TV:n, nu får jag bild på både PC och laptop. Två sista frågor (du verkar så kunnig!) : Det fungerar fint att använda HDMI mellan PC och tv men det blev mer problematiskt med laptopen. På PC:n kan jag välja upplösning under system och TV:ns upplösning anpassar sig efter det när de är sammankopplade. Det fungerar att skicka över videor i 4K 60 HZ. Min laptop däremot (skärmen är 60hz) men tycks bara kunna skicka HDMI i 30hz i 4K och tvn ändrar inte upplösning efter min laptop utan tycks fast i att visa i 4K oavsett vad för upplösning jag sätter på laptopen. Frågorna är följande: 1. Kan jag tvinga tv:n att visa i lägre upplösning än 4k för att få upp hz när jag kopplar via laptop med HDMI? 2. Finns det något bra program man kan avvända för att casta typ avi, mp4-filer osv mellan laptop och TV på samma nätverk för att kringgå vad som verkar vara HDMI-begränsning på min laptop?

Tusen tack för svar och ska inte fråga mer sen på ett tag:P!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Yttenman: Du tvingar inte inte tv:n i en lägre upplösning, utan du skickar en signal med lägre upplösning från datorn, likt 1080p. Många laptops har en strypt HDMI, särskilt om det endast är Intel-grafik, och når endast 4K/30 Hz om högst. Intel föredrar att köra HDMI enligt 2009 års spec. Ifall du har grafikkort från Nvidia eller AMD i laptopen brukar de klara normal HDMI-bandbredd med 18 Gbps för 4K/60.

Det finns tonvis med lösningar för att casta och spela upp film på andra sätt än genom HDMI-sladden. Jag använder inte dessa funktioner själv så har inte fördjupat mig. Du bör kunna köra exempelvis Miracast från Laptopen

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Yttenman: Säker på att det inte bara är Q70:ns som har ett satans jobbigt gränssnitt? Samsung försöker automatiskt fjärrstyra allt du kopplar till den och då dyker det upp en grafik som täcker hela TV:n där den söker och sedan rapporterar okänd källa. Bilden finns där, den är bara täckt av grafiken och rapporten om okänd källa handlar om att den inte kan fjärrstyra enheten.

Just det där har jag reagerat på, ibland spenderar tv:n 5-10 sekunder med att försöka identifiera och namnge källan i stället för att visa mig bilden från källan. Väldigt störande när man håller på att experimentera med datorn och inte vet om man kan räkna med signal eller inte i ett visst läge.

En annan sak som jag märkt är att bildinställningen som tv:n föreslår för pc är väldigt sval, gråblå och lite avlägsen. Så illa är det inte, det är någorlunda behagligt och mycket bättre än den skrikighet som man sett i vissa inställningar. Men ibland känns det lite överdrivet dämpat, lite samma känsla som när bakgrunden ska dimmas till förmån för ett viktigt popup-meddelande som ska framträda ljusare och skarpare utan att något sådant kommer.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yttenman:

Det löste sig genom att göra en fabriksåterställning på TV:n, nu får jag bild på både PC och laptop. Två sista frågor (du verkar så kunnig!) : Det fungerar fint att använda HDMI mellan PC och tv men det blev mer problematiskt med laptopen. På PC:n kan jag välja upplösning under system och TV:ns upplösning anpassar sig efter det när de är sammankopplade. Det fungerar att skicka över videor i 4K 60 HZ. Min laptop däremot (skärmen är 60hz) men tycks bara kunna skicka HDMI i 30hz i 4K och tvn ändrar inte upplösning efter min laptop utan tycks fast i att visa i 4K oavsett vad för upplösning jag sätter på laptopen. Frågorna är följande: 1. Kan jag tvinga tv:n att visa i lägre upplösning än 4k för att få upp hz när jag kopplar via laptop med HDMI? 2. Finns det något bra program man kan avvända för att casta typ avi, mp4-filer osv mellan laptop och TV på samma nätverk för att kringgå vad som verkar vara HDMI-begränsning på min laptop?

Tusen tack för svar och ska inte fråga mer sen på ett tag:P!

Jag har haft lite sådana problem med min dator och Samsung-TV också. Problemet låg i att datorn hade bestämt sig för att skicka 4K oavsett vad jag ställde in för upplösning via den vanliga inställningen. Du kan kolla om det är så för dig genom att ändra upplösningen på den vanliga panelen via högerklick på skrivbordet, sen klickar du på avancerade skärminställningar och ser om upplösningarna där fortfarande är 4K.

Jag löste det genom att lägga till en "egendefinierad" upplösning på 1440p och 120Hz i Radeons inställningar, men det går säkert att göra på flera sätt. Detta fungerade heller inte med den HDMI-kabel jag hade från början utan jag fick byta till en ny, trots att båda var märkta likadant.