Ofrivilligt svart skärm när jag försöker göra något.

Permalänk
Medlem

Ofrivilligt svart skärm när jag försöker göra något.

Tjena, hoppas någon här vet vad som är fel på min dator då jag behöver den ganska snart nu när allt och alla är självisolerade.

För TRE dagar sedan slocknade min sekundära monitor tillsynes helt slumpmässigt när jag som vanligt spelade på den primära och hade YouTube på den sekundära. Jag lyckades inte få igång den igen utan att stänga av hela datorn och starta den igen, efter detta fungerade allt som vanligt resten av dagen.

För TVÅ dagar sedan slocknade istället bägge skärmar tillsynes helt slumpmässigt när jag gjorde samma sak (Spel + YouTube). Samma problem att det inte gick att få bild utan att stänga av datorn helt först. Fungerade felfritt efter det dock.

För EN dag sedan slocknade bägge skärmarna så fort jag försökte starta något spel, (testade olika spel med olika launchers). YouTube och annat, inkl. VLC etc fungerade som vanligt.

IDAG: imorse dog skärmarna så fort jag startar webbläsaren, men jag kunde gå in i inställningar och andra liknande Windowsprogram utan att något hände.

Efter att jag plockade isär datorn och blåste av samt dubbelkollade att allt sitter fast så har jag nu lyckats få igång datorn till webbläsande åtminstone, men vem vet om det håller. Spelande fungerar dock fortfarande inte.

CPU: Intel i5-9600k ingen överklockning
GPU: AMD Asus HD 7970 DirectCU-II

Permalänk
Medlem

@Militias: Helan namnet och ca ålder (ny, jätte gammal) på nätagget skulle vara intressant att veta.

Kolla också hur du kopplat nätagget till grafikkortet. Används ström adaptrar mm

Om det går så testa att ta bort grafikkortet HELT och koppla skärm till moderkortet. Även om det funkar så kan det vara fel på tex nätagget som inte längre klarar grafikkortet men tester kan hjälpa till att hitta/utesluta andra orsaker.

Edit:
Jag koppas att du också tog bort och satte tillbaka minnen, kablar mm som du kanske misstänkte när du höll på i datorn. Det har fixat konstiga fel i många fall trots att man aldrig hittade orsaken till felet.

Permalänk
Medlem

@panpo98: Corsair RM750X, kanske ett år gammalt.
Jag har tagit bort grafikkortet och kör på CPUns interna nu, allt tycks vara stabilt igen.
Alla kablar och minnen etc är kollade så att de sitter rätt.

Permalänk
Medlem

@Militias: Bra nätagg så den borde vara ok. Vill man vara säkert så låna man nätagg. Grafikkort kan man låna eller testa i en annan dator. Du bör testa att sätta tillbaka grafikkortet om du inte redan har testat att ta bort och sätta tillbaka den.

Man vill också utesluta att det är något i Windows som buggar. Om man bara uppdaterar/installerar över dom gamla så kan orsaken bli kvar nånstans i Windows. Det stora problemet i vissa fall har varit att verkligen få bort allt det gamla.

https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...
Vid problem att få bort gamla grafik drivrutiner så har jag sett folk rekommendera programmet DDU.

Vill man verkligen utesluta allt Windows relaterat så lånar man en disk som man testar att installera om på. Dom andra diskarna kopplar man ur tills DVD/USB har installerat klart. Helt väntar man med att koppla in dom igen tills man vet om felet är kvar.