Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2020

Tv via fiber

Har fått en hdbox av min tv leverantör, problemet är att jag har fiber indraget i källaren ,Där routern också står. Däremor atår tvn och boxen en våning upp . Finns det någon lösning så att jag kan få upp fibern trådlöst tilö boxen? Har testat expander men det blev inget bra. Hade även ett par gamla expander aom går via elnätet, fungerade inte heller. Dem är väldigt gamla så kvaliteten på dem kanske spelar någon roll.

Trädvy Permalänk
Moderator, Testpilot
f.d. Dinoman 🦖
Plats
Älmhult
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Linusmullsjo:

Har fått en hdbox av min tv leverantör, problemet är att jag har fiber indraget i källaren ,Där routern också står. Däremor atår tvn och boxen en våning upp . Finns det någon lösning så att jag kan få upp fibern trådlöst tilö boxen? Har testat expander men det blev inget bra. Hade även ett par gamla expander aom går via elnätet, fungerade inte heller. Dem är väldigt gamla så kvaliteten på dem kanske spelar någon roll.

Jag använder mig av Powerline-adaptrar och det har fungerat smärtfritt. Dock måste du testa vilken bandbredd du får eftersom sådana adaptrar är väldigt känsliga för hur elen är dragen och om den måste går igenom olika faser i elcentralen med mera.

Sen en kontrollfråga. Har du säkertställt att du får TV även igenom en nätverkskabel?

Asus Maximus VII Hero - Intel Core i7 4770K @ 4,6Ghz - Corsair H110i - 16GB RAM - ASUS ROG STRIX 1080 Ti @ 2000/12 000MHz - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Iptv brukar distribueras skilt från internet via ett vlan och använda muliticast så dels måste din trådlösa brygga eller powerline-länk kunna hantera multicast vilket många inte gör eller om de kan det så ät funktionen avstängd som förval.
(Det är därför många operatörer erbjuder förkonfigurerade enheter som de vet överför multicasttrafiken)
Dels behöver kanske länken kopplas till "tv-porten" och vilken det är kan skilja beroende på kombinationen av operatörer men det brukar de upplysa om, brukar vara en port på tjänstefördelaren eller operatörens gateway/router som ska användas för tv för att det ska fungera.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.