Låsa dators tangentbord vid provskrivning

Permalänk

Låsa dators tangentbord vid provskrivning

Hej.

Jag har ett bekymmer som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med. Är ansvarig för IT-sidan på en förening där man kan avlägga teoriprov. Nu kommer de krav som finns att skärpas så att möjligheten till fusk upphör eller i alla fall försvåras. Kravet som jag har problem med är att datorn ska låsas till en enda hemsida, samt att det ska inte gå att på något sätt öppna en annan websida eller ens öppna något program i datorn, medans detta prov pågår.

Funderade på att koppla bort tangentbordet efter att ha hittat och testat "iexplore -k valfri_hemsida". Men och detta är problemet för mig, tangentbordet måste vara inkopplat då den som skriver provet har möjligheter att lämna kommentarer vid varje fråga.
Hur gör jag för att kunna koppla bort funktionen att starta program och/eller nya flikar i webläsaren utan påverka möjligheten att skriva in text i provet.

Operativsystemet måste vara Windows och det vi använder är win 10 home. Kan uppgraderas till Pro om så måste. För att eventuellt krångla till det för er är det ett önskemål att datorn ska fungera som vanligt när det inte skrivs några prov. Så lösningen får endast påverka just det användarkontot, då datorn används till bland annat ekonomi. I annat fall behöver vi avdela en dator specifikt till detta, vilket vi hoppas går att undvika.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Hej.

Jag har ett bekymmer som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med. Är ansvarig för IT-sidan på en förening där man kan avlägga teoriprov. Nu kommer de krav som finns att skärpas så att möjligheten till fusk upphör eller i alla fall försvåras. Kravet som jag har problem med är att datorn ska låsas till en enda hemsida, samt att det ska inte gå att på något sätt öppna en annan websida eller ens öppna något program i datorn, medans detta prov pågår.

Funderade på att koppla bort tangentbordet efter att ha hittat och testat "iexplore -k valfri_hemsida". Men och detta är problemet för mig, tangentbordet måste vara inkopplat då den som skriver provet har möjligheter att lämna kommentarer vid varje fråga.
Hur gör jag för att kunna koppla bort funktionen att starta program och/eller nya flikar i webläsaren utan påverka möjligheten att skriva in text i provet.

Operativsystemet måste vara Windows och det vi använder är win 10 home. Kan uppgraderas till Pro om så måste. För att eventuellt krångla till det för er är det ett önskemål att datorn ska fungera som vanligt när det inte skrivs några prov. Så lösningen får endast påverka just det användarkontot, då datorn används till bland annat ekonomi. I annat fall behöver vi avdela en dator specifikt till detta, vilket vi hoppas går att undvika.

//Freezer

Låter som du får kolla till någon guide för Windows AD (active directory).
Där kan du ändra i primcip allt och "pusha" ut inställningar till vissa datorer som är anslutna.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Kan man inte sätta ett childlock på webbläsarne och banna allt utom en sida?

Alternativt
Kan sidan köras offline och koppla ur nätverkssladden?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Freezer64Pro: Det finns tjänster som löser detta. Kanske är lättare väg att gå.
Chalmers använder t ex Inspera Assessment.
Trafikverket har säkert ett snarlikt system för sina teoriprov.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Något i stil med detta bör ju fungera annars https://www.enkelteknik.se/blockera-alla-webbsidor-utom-en-eller-nagra-stycken

EDIT: Min lite mer utvecklade tanke nu när jag står vid datorn och kan skriva ordentligt igen.

1. Skapa en vanlig användare på datorn(som alltså inte är administratör)
2. Logga in på den användaren och sätt upp brandväggsregler(länken ovanför) för att göra detta behöver du logga in som admin.
3. Innan provet, logga in på den användaren och den har då bara åtkomst till de sidor du angett.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Kom även på den här, som jag tidigare jobbat med
https://support.mozilla.org/en-US/kb/firefox-enterprise-kiosk-mode

Alltså att köra Firefox i Kioskläge. Detta kombinerat med inställningar för att stänga av typ alt+f4

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är rätt lösning för era prov, men jag använde Digiexam under gymnasiet för några år sedan. Programmet startas med en kod för provet som ska göras, och när provet är igång så går det inte att lämna det (vad jag vet i alla fall, inga kortkommandon som alt/tab, ctrl/alt/del, etc fungerar längre.) Skulle användaren mot förmodan lyckas så låses provet för vidare input tills att läraren manuellt har låst upp vid användarens dator. Kan vara värt att kolla upp?

Permalänk
Medlem

Kan man använda Chromex (https://www.chromex.io), vi använder det i skolan för elever som skriver prov. Låser hela datorn precis som digiexam som skrevs om ovanför här.

Visa signatur

Intel core i7 8700k - ASUS Gtx 1080ti 11GB Strix gaming - Corsair 3000MHz DDR4 16 Gb - EVGA Supernova G2 750w - Fractal Design Define S - Samsung 850 evo 500 Gb - Asus TUF Z370 Plus-Gaming - W10 Home - Asus PG279Q - Mionix Naos 8000 - Gigabite Osmium Aivia (MX Red) - Beyerdynamic dt990 250ohm - Philips Fidelio X2 -Massdrop Minimic - Modmic 4.0 - Odac+O2.

Permalänk
Rekordmedlem

Varför måste det göras online om man bara ska kunna lämna kommentarer om provet och inte svara på det ?
Går det inte att göra det i ett dokument i så fall, typ en pdf där man har rutor man kan skriva kommentaren i ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Varje elev får papper och penna att skriva ner sina kommentarer. Dessa kan matas in i efterhand?

alt. du har ett antal tangentbord. Vill någon skriva en kommentar så räcker de upp handen och tentavakten räcker över ett tangentbord som sedan tas tillbaka när det är klart.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Hur många datorer rör det sig om?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

@Lodisen, @PlogarN97, @DavidtheDoom, @1Z3C0LD, @SeeKer3Million, @Berget73, @mrqaffe, @nanne

Tack för alla svar och det visar sig att lite mer information behövs.
Provet sker på dator via en myndighets hemsida med inloggning. Vilka IP-adresser som behöver godkännas är något som myndigheten inte släpper, då det utvecklas utomlands och hela EU använder samma system.
Myndigheten i fråga är Transportstyrelsen och det berör flygteori, så vi har inga möjligheter till att kunna påverka något utan bara lyda de regler som skickas ut.

Vi har två datorer idag som används, en windows som delas av flera användare, bland annat ekonomi och en ubuntumaskin som måste ändras till windows om den ska kunna användas. Vi har inga servrar så AD är inte att tänka på och vi har Win10Home så Grupp Policy är inte heller något som fungerar, såvida vi inte skaffar Pro.

Jag har en dellösning med webläsare i kioskläge, men hur gör jag för att förhindra högerklick i webläsarfönstret och på så sätt komma åt startknapp etc. Samt att stoppa de knappar på tangentbordet som ger access till startknappen och övriga program samt att starta ny flik i webläsaren. Men fortfarande ha möjlighet att kommentera i provets fönster samt för att kunna stänga ned kioskläget?

Detta utan att påverka de andra användarkonton som finns på nuvarande windowsburk. Om så inte går så kan vi avdela en dator enbart till detta, vilket då kan använda proxy etc.

Att införskaffa tredjepartprogram är en lösning, men vår ekonomi är inte helt bra i nuläget och är något som helst undviks.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Freezer64Pro:

@Lodisen, @PlogarN97, @DavidtheDoom, @1Z3C0LD, @SeeKer3Million, @Berget73, @mrqaffe, @nanne

Tack för alla svar och det visar sig att lite mer information behövs.
Provet sker på dator via en myndighets hemsida med inloggning. Vilka IP-adresser som behöver godkännas är något som myndigheten inte släpper, då det utvecklas utomlands och hela EU använder samma system.
Myndigheten i fråga är Transportstyrelsen och det berör flygteori, så vi har inga möjligheter till att kunna påverka något utan bara lyda de regler som skickas ut.

Vi har två datorer idag som används, en windows som delas av flera användare, bland annat ekonomi och en ubuntumaskin som måste ändras till windows om den ska kunna användas. Vi har inga servrar så AD är inte att tänka på och vi har Win10Home så Grupp Policy är inte heller något som fungerar, såvida vi inte skaffar Pro.

Jag har en dellösning med webläsare i kioskläge, men hur gör jag för att förhindra högerklick i webläsarfönstret och på så sätt komma åt startknapp etc. Samt att stoppa de knappar på tangentbordet som ger access till startknappen och övriga program samt att starta ny flik i webläsaren. Men fortfarande ha möjlighet att kommentera i provets fönster samt för att kunna stänga ned kioskläget?

Detta utan att påverka de andra användarkonton som finns på nuvarande windowsburk. Om så inte går så kan vi avdela en dator enbart till detta, vilket då kan använda proxy etc.

Att införskaffa tredjepartprogram är en lösning, men vår ekonomi är inte helt bra i nuläget och är något som helst undviks.

//Freezer

Det finns program som gör att det krävs lösenord för att inmatning ska fungera men du verkar ändå vilja att man ska kunna scrolla runt på en site men inte skriva nått ? Eller funkar det om man bara kan läsa en "statisk" sida och sedan få lösenordet och på så sätt kunna manövrera datorn ?

https://www.softpedia.com/get/System/System-Miscellaneous/Key...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:

Inloggningen är för att säkerställa att det är rätt elev som skriver provet och är dessutom startsidan för provet. Som kravet är så ska du inte på något sätt kunna starta eller använda något annat än denna sida. (vara spärrad till alla andra webbsidor än PEXO)
https://www.teoriexamination.transportstyrelsen.se/examinatio...

Frågan är hur gör jag det? Då tangentbordet måste vara inkopplat och då kan windowsknappen användas för att starta en annan webbläsare eller bara en ny flik, vilket alltså inte är tillåtet.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Freezer64Pro:

@mrqaffe:

Inloggningen är för att säkerställa att det är rätt elev som skriver provet och är dessutom startsidan för provet. Som kravet är så ska du inte på något sätt kunna starta eller använda något annat än denna sida. (vara spärrad till alla andra webbsidor än PEXO)
https://www.teoriexamination.transportstyrelsen.se/examinatio...

Frågan är hur gör jag det? Då tangentbordet måste vara inkopplat och då kan windowsknappen användas för att starta en annan webbläsare eller bara en ny flik, vilket alltså inte är tillåtet.

//Freezer

Nu börjar det klarna, du behöver ju egentligen inte låsa inmatningen men låsa datorn så den endast kan nå en specifik webbsida.

För att låsa webbläsaren så att den inte kommer åt nått annat än den tillåtna sidan (och det kan göras på flera och lite olika sätt beroende på webbläsaren som ska användas) men typ om det räcker med att kunna ange ett ipnummer så skulle det kanske funka med att peka på en "orimlig" dnsserveradress typ 127.0.0.1 och manuellt redigera hosts filen "C:\windows\system32\drivers\etc\hosts" så att det tillåtna ipt kan nås.

För att strypa datorn till att bara kunna använda ett specifik program så kan du använda kioskläget

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.679698/kor-windows-i-kioskl...
Då kommer man inte åt andra än de program man tillåtit tex en specificerad webbläsare.

Då borde resultatet bli ett låst kioskkonto som bara kan använda en viss sida i en viss webbläsare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeeKer3Million:

Jag vet inte om det är rätt lösning för era prov, men jag använde Digiexam under gymnasiet för några år sedan. Programmet startas med en kod för provet som ska göras, och när provet är igång så går det inte att lämna det (vad jag vet i alla fall, inga kortkommandon som alt/tab, ctrl/alt/del, etc fungerar längre.) Skulle användaren mot förmodan lyckas så låses provet för vidare input tills att läraren manuellt har låst upp vid användarens dator. Kan vara värt att kolla upp?

Körde Digiexam när jag gjorde min PL certifiering nyligt. Funkade förvånansvärt bra.

Permalänk

@mrqaffe:
Tack för svaret.
Det fungerade och det påverkade inte andra konton.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*