Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Plötsligt extremt burkigt ljud på datorn

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Plötsligt extremt burkigt ljud på datorn

Hej!

Har fått ett plötsligt problem med extremt burkigt ljud på datorn och vet inte vad det beror på trots nära två timmars felsökande och googlande. Jag vet inte om detta kan betyda något men jag skulle testa att sätta in nya, extra, RAM i datorn jag fått av en kompis. Datorn tog inte minnena och startade inte. Jag tog ut dem, datorn funkade igen men nu fick jag problem med no signal till mina monitors. Efter en normal fix på detta satte datorn igång igen och jag hade inga problem med någonting den närmaste timmen. Sedan mitt i ett game av CODs nya Warzone slog det till och ljudet blev extremt burkigt, från absolut ingenstans. Nämner detta eftersom jag inte vet om ljudet kan ha blivit påverkat av moderkortet som av någon anledning...bränts av fullkomligt eller något.

Jag har felsökt och uppdaterat allt jag kunnat felsöka och uppdatera. Det enda jag hittar var att Teamspeak sade "vi hittar inte rätt output så vi använder oss av en annan" eller liknande, utan någon vidare information. Detta får mig att tro att ljudet inte är helt bränt utan att det är någon inställning det handlar om. Klickade för "mono to center speaker" istället för "mono to stereo2 i TS options. Det lät bättre. Däremot kvarstår ju samma problem på hela datorn. Testat med musik, olika spel, youtube och alla ljud låter fullkomligt burkiga och annorlunda. Kollat felsökningar, updates, EQs på headset, Realtek... Har ingen aning om vad det kan gälla.

Är det någon som kan ha en aning om vad som kan ha hänt? Känns som att EQn har återställts men det har den bevisligen inte. Varför låter allt som att datorn blivit nedkukad i 30l vatten och någon försöker prata i en burktelefon? Detta gör mig fullkomligt galen.

Tack på förhand iallafall,
MVH
Stiftfanskap

Trädvy Permalänk
Brons i quiz
Registrerad
Jan 2012

Ljudkretsen sitter på moderkortet så det kan vara ett tecken på att moderkortet är delvis döende. Du kan köpa ett ljudkort så slipper du byta ut hela moderkortet om resten av datorn fungerar.

Citera om du vill ha svar!
8600K 4,1 GHz @ 1,03V Ghost S1
Instagram