Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

lyckas man alls boota en gammal Win10 på en ny CPU/moderkorts-kombo?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010

lyckas man alls boota en gammal Win10 på en ny CPU/moderkorts-kombo?

Hej!
Jag ska flytta min retail-licens av Win7/10 från en Intel/x58-kombo till en Ryzen/X470-dito. Ny hårdisk till det nya Win10. Skulle vilja flytta långsamt, steg för steg, och inte behöva göra en fullständig migration i ett enda svep och aldrig mer kunna se min gamla Win10 installation.

Men... kommer jag alls att kunna boota in i mitt gamla Win10 om jag kopplar in den disken till det nya moderkortet? Att läsa filerna blir inget problem förstås, men att boota in i systemet? Ibland är det lättare att hoppa fram och tillbaka mellan nytt och gammalt när man för över inställningar till det nya systemet.

(Jag installerar linux på den nya också och tänkte att jag kunde låta grub hitta båda Windows-versionerna så att jag lätt kan boota fram och tillbaka.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001

Windows 10 är faktiskt asbra på det här. Jag uppgraderade moderkort,cpu,ram osv och flyttade in disken. Windows10 fattade detta på en gång, gav mig en skärm som sa något i stil med "Oj oj, ny hårdvara, vänta lite", sen funkade allt bara.

i7 7770K @ 4,7 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asus Prime Z270-P. RTX 2080 Super. Kingston KC2000 1TB nvme. AOC AG271QG@165hz 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech K63 wireless. Arctis pro Wireless. Surface Pro 6 (i7, 8GB, 256GB).

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015

Boota blir nästan helt säkert inga problem, hur bra det kommer fungera däremot är helt omöjligt att säga.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Dell U2515H

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2007

Säger som ovan: bara stoppa i och köra i princip garanterat. Kan ju vara smart att avinstallera nvidia drivrutiner om du byter till AMD grafikkort och vice versa, men förutom det är det bara köra. Windows 10 skiter i, kommer ta några minuter extra första starten när den hittar ny hårdvara sen är det bara köra på.

Själv gått från stationär Intel cpu amd grafik, till Intel laptop, till stationär AMD cpu nvidia grafik etc bara funkar med win10.

Om du Vill ha ny disk som du skriver kan du klona den äldre disken till den nya så är det fixat. Ladda ner clonezilla, skriv till usb minne, ha båda diskarna i kopplade, klona från gamla till nya = profit.

Ryzen 1700x @ Corsair 32gb 2666mhz @ 512gb M2 pcie/1Tb && Fuzedrive @ Asus 1070 @ asus mg278 @fractal r5
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 8tb+ ZFS server
c2d e4400 @ 4gb patriot @ 128gb ssd @ pfsense router

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010

Måste säga att jag är klart impad. Det gick hur smidigt som helst! Både Win10 och Debian startade utan problem. Eller rättare sagt Debian fick kernel panic vid första starten men när jag ctrlAltDel:ade och provade igen gick det hur smidigt som helst. Gud vad skönt att slippa hålla på och migrera. Ska köra lite clonezilla i helgen och föra över Win10 till nvme-disken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

@guermantes:

Även om det fungerar så skulle jag ändå rekommendera en ren installation av Windows för att undvika konstiga problem i framtiden.

Det kan även vara så att du har problem redan nu som du inte märker av, t.ex fördröjningar i boottiden med några sekunder, likaså att starta olika program kan gå lite långsammare än det ska göra.

Det är helt upp till dig såklart, men med dagens snabba bredband och datorer tycker jag inte det tar speciellt lång tid att göra en nyinstallation.

Asus ROG Maximus XI Extreme • Intel Core i9 9900K @ 5 GHz All Core • Noctua NH-D15
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB • Asus GeForce GTX 1070 Dual OC
Phanteks Eclipse P600S White • Be Quiet SP E9 CM 580W • Dell UltraSharp U2515H