Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Starta Tv med hjälp av Cromecast och Xbox

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2020

Starta Tv med hjälp av Cromecast och Xbox

Hej, detta är mitt första inlägg och har forskat runt lite på detta forum tidigare. Har sökt runt lite på nätet men har inte hittat något bra svar. Så därför vänder jag mig till er Sweclockers.

Har nuvarande både en chromecast och en xbox som jag försöker sätta upp med Google assistant för att styra lite olika saker i hemmet. Har försökt att få chromecasten att sätta igång tv:n vilket lyckades men när jag senare satte på så xboxen skulle sätta igång tv:n så togs chromecastens CEC bort (måste använda fjärrkonrollen igen till tvn). Så jag undrar om CEC stödjer inputs ifrån flera olika enheter eller om det bara klarar av en åt gången. Isåfall, vad behövs göras för att kunna få båda enheterna att sätta på tv:n. Om detta fungerar, byter tv:n HDMI ingång automatiskt eller krävs det faktiskt att jag använder fjärrkontrollen ändå?
Skulle vara väldigt tacksam för svar då jag håller på att sätta upp ett smart hem.

Ha det gött.

Ryzen 5 3600 - Gigabyte RTX 2600 - Corsair Vengeance 16 GB - MSI B450 Gaming Pro AC - Cooler Master Hyper 212 EVO Black - Corsair VS650 - Kingston A2000 500 GB - Phanteks Eclipse P300 White - Phanteks Extecion Cables White

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
som gud är min närvaro överallt.
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av OrtMe1ster:

Hej, detta är mitt första inlägg och har forskat runt lite på detta forum tidigare. Har sökt runt lite på nätet men har inte hittat något bra svar. Så därför vänder jag mig till er Sweclockers.

Har nuvarande både en chromecast och en xbox som jag försöker sätta upp med Google assistant för att styra lite olika saker i hemmet. Har försökt att få chromecasten att sätta igång tv:n vilket lyckades men när jag senare satte på så xboxen skulle sätta igång tv:n så togs chromecastens CEC bort (måste använda fjärrkonrollen igen till tvn). Så jag undrar om CEC stödjer inputs ifrån flera olika enheter eller om det bara klarar av en åt gången. Isåfall, vad behövs göras för att kunna få båda enheterna att sätta på tv:n. Om detta fungerar, byter tv:n HDMI ingång automatiskt eller krävs det faktiskt att jag använder fjärrkontrollen ändå?
Skulle vara väldigt tacksam för svar då jag håller på att sätta upp ett smart hem.

Ha det gött.

Jag gav upp att försöka använda hdmi styrningen för att slå på alla enheter eller styra dom, istället satte jag en irblaster ( logitech hub)
nu kan jag starta,stänga av, byta ingång,höja,sänka osv med röststyrning,eller via HA, det finns billigare som har mer funktioner som broadlink säljer tyvärr ville dom inte leka snällt med min AC men dom har även så du kan styra trådlösa saker via dom jag testade dock inte det.

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag;-)

main dator: rampage v10, 6950x, Titan xp,64gig ram,intel 950,2x 10gig nic, asus 2k 165hz ips skärm, 900D custom vattenkylning.
main server: Supermicro, amd 6386se 16 trådar, 20TB i raid 6, 64gig ecc ram, 6x 10 gig nic. custom vattenkylning. 1/1gig nätverk via dedikerad fiberlina, router:usg pro4