Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Swish kommer till Huawei App Gallery

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

Swish kommer till Huawei App Gallery

En viktig pusselbit faller på plats när Huaweis egna applikationsbutik App Gallery får betaltjänsten Swish.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019

Switch, BankId, ens busskort, kommande körkortet/id kortet när det kommer. Ja det är väl de appar som den stora skaran kräver. Sedan spotify eller någon konkurrent, men det har de nog löst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Switch, BankId, ens busskort, kommande körkortet/id kortet när det kommer. Ja det är väl de appar som den stora skaran kräver. Sedan spotify eller någon konkurrent, men det har de nog löst.

De appar jag INTE hade klarat mig utan är Spotify, BankID, Swish, DJI GO 4, Cardo Smartset, Xiaomi Home, Lastpass, Microsoft authenticator, Steam authenticator, Hue, Parkster/Qpark, Google home osv osv. Finns en jäkla skara appar som behöver finnas för att jag skulle byta.
Utöver det har jag en hel del "good to have" eller "fun" appar. De kan jag dock leva utan.

I7 8700K, Asus GTX 1080TI, Acer Predator XB270HU 1440p 144hz G-sync och annat smått o gott.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

De appar jag INTE hade klarat mig utan är Spotify, BankID, Swish, DJI GO 4, Cardo Smartset, Xiaomi Home, Lastpass, Microsoft authenticator, Steam authenticator, Hue, Parkster/Qpark, Google home osv osv. Finns en jäkla skara appar som behöver finnas för att jag skulle byta.
Utöver det har jag en hel del "good to have" eller "fun" appar. De kan jag dock leva utan.

Vilka av dem kräver google play services då? Annars är det ju bara att installera via APK.

MSI MEG X570 UNIFY| AMD Ryzen 9 3950X| Custom watercooling| Samsung 970 EVO 256 + 512GB M.2 NVMe| G.Skill Trident Z RGB 3600 MHz 16GB @3800 MHz 16-16-16-36 1T| Sapphire Radeon VII @2100 GPU 1200 MEM| LG 34GK950F + LG 34UC88-B| EVGA SuperNOVA 1600 P2 1600W| Lian-Li PC-O11 Dynamic| Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag kan också rada upp en drös appar. Vissa av dessa appar har under 20 användare men kostar mer i inköp än vad de flesta personers datorer kostar.
Men för den stora skaran så är de jag nämnde en dealbreaker där det inte går med något annat alternativ. Det är också appar av arten folk är rädd för att ladda hem från mer känsliga saker. Visst busskortet är inte så farligt, men jag brukar ladda det för 3st månader varje gång)
Angående DJI GO 4 så klarar jag mig själv fint utan den då jag enbart använder Smart controllern.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Jag tillägger motsvarigheten till android auto för stt kunna använda den stora skärmen i nyare bilar till tex gps-navigering. Aldrig att jag klarar att köra i en större stad utan den funktionen XD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid skogskanten
Registrerad
Mar 2015

Jag har ett par bekanta som satsade på Nokia Lumia ca 2015 och då Windows mobile. I flera år så drogs de med problem att de inte hade tillgång till många av de nya appar som släpptes då hela plattformen dog av. Det är ju inte som säger det blir så för Huaweis store, men det känns ju helt klart mer risky än att köra vidare med googles tjänster. Jag har dock varit ett stort fan av Huawei sedan jag bytte från apple för ca 4 år sedan. Med det sagt så lutar jag nog åt att överge dem, men det ska bli kul att se vad testare och testpiloter upplever.

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 Skylake 6700K @ 4.6 Ghz || Noctua NH-D14 w/ 2x FD Venturi HP-14 Fläktar|| Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|| MSI 1070 Gaming X || NZXT H440 || Supernova G2 850w || W10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jan 2012

Jag kan också rada upp en drös appar. Vissa av dessa appar har under 20 användare men kostar mer i inköp än vad de flesta personers datorer kostar.
Men för den stora skaran så är de jag nämnde en dealbreaker där det inte går med något annat alternativ. Det är också appar av arten folk är rädd för att ladda hem från mer känsliga saker. Visst busskortet är inte så farligt, men jag brukar ladda det för 3st månader varje gång)
Angående DJI GO 4 så klarar jag mig själv fint utan den då jag enbart använder Smart controllern.

Helt rätt det du skriver.
DJI GO 4 behöver jag för att kunna se vad kameran i min Mavic Pro ser. Jag råkar också ibland flyga den något för långt bort utom synhåll. Tyvärr verkar inte smart controllern fungera för min "gamla" modell.

I7 8700K, Asus GTX 1080TI, Acer Predator XB270HU 1440p 144hz G-sync och annat smått o gott.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan
Registrerad
Nov 2004

Jag är intresserad av en lista på appar ni inte kan använda även om ni installerar dess APK.

Det är en deal breaker.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Apr 2003

finns med stöd för bank id ? annars funkar inte Swish

Intel Xeon X5660@4400Mhz@Asus P6T Deluxe socket 1366 Moderkort@12Gb ddr3 1638mhz@MSI Ventus RTX 2060@32 Tums Aoc gaming skärm 144Hz@Razer blackwidow 2016 edition Tangentbord@World Community Grid Folding member

Gamer Dator
[Intel Core i9 10980XE@ ?][Asus Rog Rampage VI Extreme Encore Moderkort][32Gb GSkill RGB 4266Mhz Royal Silver Minnen][Msi RTX 2080 Super][32 Inch AOC Gaming 144hz skärm][29TB Hårddisk][Razer BlackWidow Tangentbord

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017
Skrivet av pytonOrm:

Ja, det gör det - iallafall om man ska tro artikeln.

Trädvy Permalänk
Lyxfällan 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av pytonOrm:

Ja Bank ID finns redan för några befintliga modeller, och det dyker upp för Mate Xs och P40-telefonerna när de släpps i Sverige.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2002

Bra jobbat av Huawei!

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Origin
Registrerad
Aug 2003

Hur kan Swish garantera säkerhet i Huaweis system?

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2013

Swish, now approved by the Chinese governement. Njae vette fan alltså.
Staten litar inte ens fullt ut att bjuda in Huawei i 5G uppköpen men privatpersoners ekonomi är helt OK?

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
65 14
Registrerad
Dec 2001

Hur vet man om BankID kommer fungera om 1-2 år? De gav ju upp på Windows mobile som gjorde alla lumia telefoner värdelösa :<

Samsung 34'' ultrawide curved
Logitech MX master & Logitech g910
Creative SoundBlaster Katana

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

Det är nog definivt inte riskfritt att köpa P40 Pro och kanske inget jag hade lagt ut pengar på om man inte redan har en del kapital i övrigt. Vill man ha något stabilt, mer säkert över tid så bör man nog titta på något annat.

Men det ska bli jäkligt spännande, var riktigt nöjd med P30 Pro när jag hade den och vill gärna testa på P40.
Som med allt annat med Kina så vet man ju aldrig säkerhetsaspekten men känner spontant att man hela tiden bygger upp de värsta tankarna, tilslut blir man ju paranoid.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

Bra att de kommer in mer i deras galleri så Google app stor inte är ensamma på Android sidan.
Skulle vara fint om en oberoende hade hand om apparna som ingen land kan styra över uta de måste vara flera länder om besluten.

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm Benq XR3501 AMVA 35" Curved

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Orici:

På samma sätts om de inte garanterar säkerheten i Android eller iOS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Nagelfar:

Swish, now approved by the Chinese governement. Njae vette fan alltså.
Staten litar inte ens fullt ut att bjuda in Huawei i 5G uppköpen men privatpersoners ekonomi är helt OK?

Ganska troligt att Google får tillstånd att samarbeta med Huawei igen under året. Att svenska staten fått påtryckningar och blivit tvingade att uttala sig negativt om Huawei i mobilnät har ingenting med deras konsumentprodukter att göra, särskilt då vi aldrig införde några sanktioner mot företaget. Operatörer är fria att använda Huawei för den delen, de formella förändringarna förändrar egentligen inget. Nokias och Ericssons kinesiska verksamhet faller under samma lagar om det är dessa man är orolig för, och de har omfattande FoU i fastlandet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2020
Skrivet av Gambit_2K:

Vilka av dem kräver google play services då? Annars är det ju bara att installera via APK.

Problemet med det är ju att man själv behöver ladda ner uppdateringar och att man inte kan göra köp i apparna

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008

Är det någon som känner till ifall denna utveckling att "större" appar blir tillgängliga utan google plays tjänster kommer att hjälpa ifall man vill göra en googlelös telefon? Jag är sjukt intresserad av att börja använda lineageOS eller liknande, men att inte kunna använda Bank-ID eller swish på ett vettigt sätt är en dealbreaker.

Hur löses det här? Deras egna stängda tjänster eller på annat sätt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av cheben:

Är det någon som känner till ifall denna utveckling att "större" appar blir tillgängliga utan google plays tjänster kommer att hjälpa ifall man vill göra en googlelös telefon? Jag är sjukt intresserad av att börja använda lineageOS eller liknande, men att inte kunna använda Bank-ID eller swish på ett vettigt sätt är en dealbreaker.

Hur löses det här? Deras egna stängda tjänster eller på annat sätt?

I detta fallet är den deras egna ersättare till Google Play Services, så något öppet system är det inte tal om. HMS heter det, och jag tror det står för Huawei Mobile Services.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2004

Det låter bra, men har svårt att lita på Kina just nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Orici:

Vilket system kan Swish garantera säkerheten på?

Skrivet av alfs:

Det låter bra, men har svårt att lita på Kina just nu.

Litar du på USA?

Ryzen 2700x (Noctua NH-D15) || Vengeance LPX 16GB 3200MHz @14
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix @2.1/12Ghz
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
860 EVO 500 | 850 EVO 250 | Crucial M500 240 || Acer Predator XB271HUA + BenQ xl2420t

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Bra, klipper gärna alla band med Google.

A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av edvinnn:

I detta fallet är den deras egna ersättare till Google Play Services, så något öppet system är det inte tal om. HMS heter det, och jag tror det står för Huawei Mobile Services.

Damn. Inte oväntat, men lite synd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av Orici:

det kan dom ju knappast, o jag har svårt att se bara för att swish finns i deras system hur ska det hjälpa dom sälja utan googles tjänster? blir nog svårt...

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2004

@frong: Det har jag aldrig gjort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Origin
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av frong:

Vilket system kan Swish garantera säkerheten på?

Litar du på USA?

Jag litar mer på USA än Kina

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"