SweClockers för datorer får bredare design

Permalänk
Medlem

Har aldrig tänkt så mycket på bredden men nu när det kommit på tapeten känns det snarare som designen blivit smalare. Men kanske är någon bugg eller jag som bara måste starta om webbläsaren.

Edit. Skärmupplösningen är 3440x1440/2 (halva skärmen)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns en anledning till att papperstidningar har sina artiklar lagda i kolumner: därför att det är lättare att läsa kortare rader.
Artikeltext är heller inte jättestor. Typsnitt i artiklar, ingress och rubriker är också anpassade till varandra: man ändrar inte en utan att ändra på allihop tillsammans. Om jag zoomar ut till 90% så blir artikel och kommentars-text OK, men det mesta annat har blivit för smått.

Skärmaspekt, skärmstorlek, skärmupplösning (som faktiskt mäts i PPI, inte i pixlar !!) och storlek på webläsarfönstret är olika saker. Man kan inte härleda någon av dem från de andra.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte väl att texten hade blivit lite större, tyvärr måste jag fortfarande zooma till 150% för att få bort marginalerna, det sliter mer på scroll-knappen att gå igenom en sida.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Ser väl ok ut för närvarande... Men jag vill ändå lyfta ett varningens finger....:

NHW fick för sig att göra om sin sajt till ett betydligt mer bloggliknande upplägg för kanske 5 år sedan. Interfacet blev platt, "touchvänligt", och det lilla som fick plats på skärmen var inte ordentligt inramat på ett organisatoriskt sätt. Det fanns ingen tydlig struktur för att nå det man ville, och allt kändes så sjukt "beta".

...Över förloppet av en månad förlorade dom därefter kanske 80% av sina läsare, vilket inte minst syntes på deras nyhetskommentarer där det gick från kanske 5-20 kommentarer per nyhetsartikel, till 0-3.

Ni kanske har offrat en spalt på högerkanten nu, men tänk er för så ni inte även offrar den andra, och gör om sajten till en platt blogg.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Klorixx:

Tja, det är ju ändå jag som har uppmuntrat till det så. Min filosofi är om vi utvecklar kvalitativ kod och genomför tester så spelar det ingen roll vilken dag vi lanserar på. Så kan man verkligen ta välförtjänt helg när man släppt lite nya goa funktioner

Det är nog varenda utvecklare på jordens filosofi.
Likförbannat finns det ett hav av memes om att man inte deployar på en fredag av en anledning...
Håller tummarna för er skull!

Permalänk
Medlem

Jahapp, då var det dags för SweClockers att ändra textstorleken också. Nu ser 90% zoom bra ut så när som på att bilderna blir fel. Även om min primära skärm är 3440x1440 så kör min laptop fortfarande 1920x1080 och det är ganska många sidor numera som behöver zoomas om för att se vettiga ut på den mindre skärmen.

Alltså jag köper ju skärmar med högre upplösning för att få mer arbetsyta, om alla program och webbsidor fortsätter försöka fylla ut det extra utrymmet får man börja köra med skrivbordsskaling snart...

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

1080 pleb här ;p
Mycket trevligt med lite bredare design.
Överväg gjärna att låta användaren välja om det ska vara responsiv design eller ej med en inställning för kontot.

Som MarcusHuddinge skrev. Hoppas den responsiva designen inte förstör sidan bara. Har sett många sidor som blir helt fucked upp när man ändrar storleken på webbläsaren.
Sitter man på desktop och ändrar fönsterstorleken så vill man inte att sidan ska ändra design. Den kanske inte måste vara helt fast i designen, kanske bli lite mer eller mindre luftig, men inte flytta runt på element och ändra design totalt.

Kan inte förstå varför det inte har kommit en bra standard för detta.
Detta finns ju redan;

<link rel="stylesheet" media="print" href="print.css" />

Så varför finns det inte ett sätt att välja ett css dokument utifrån om det är på desktop eller om det är på tablet/mobil. En inställning i webbläsaren skulle också fungera.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, är det inte kolumnen som på förstasidan innehåller "Guider"-länkar, "Bubblare i galleriet" med mera som skulle vara borta? Den är kvar för mig efter en "hard reload" åtminstone.

Visst ändrade ni forumet nyligen också, så det är lite vertikalt tomrum mellan varje inlägg? Bättre innan på det i mina ögon -- ingen jätteskillnad, men det är ändå störande att många sidor går mot att minska innehållsdensiteten de senaste åren.

Edit: Jaså, den skulle inte bort på förstasidan.
Det är dock buggigt här och var -- kolla t ex in denna artikel. Bildtext-ramen går långt utanför själva bilden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tycker ni är fega. Mer bredd åt folket!

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande på tok för smalt.
514 PX används till det jag är här för - resten är "skräp".

När den "nya" designen infördes för ett antal år sen protesterade jag.
Vill jag ha bred text så ska jag kunna få det - vill jag ha smalare text så minskar jag fönsterstorleken.
Eftersom man från sweclockers sida inte ville ge oss en sådan möjlighet så löste jag det själv genom ett plugin till Chrome och sen dess har jag alltid bytt ut Sweclockers CSS mot en bättre.

Min CSS ger mig den bredd jag vill och som bonus så vart sweclockers 100% reklamfritt (skickar helt enkelt de CSS elementen till långt utanför synbar yta).

Min förhoppning är att vi nu kan få en vettig bredd på sidan plus reklam så att alla vinner på det

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Ser ingen skillnad. Fortfarande högerspalt i artiklar och smal design överallt.

Visa signatur

i9 9900k, RTX 3080

Permalänk
Medlem

@Gurt: Suck, HALVA skärmbredden är oanvänd. Hopplöst omodern och tråkig design.

Visa signatur

i9 9900k, RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem

Ni som har hängt på SweClockers länge vet att siten i det stora är oförändrad sedan många år tillbaka. Att genomföra förändringar är inte lätt och vi tar det i små steg, försöker hitta en balans mellan "modern webbdesign" och SweClockers identitet. Sedan är det upp till var och en vad man föredrar.

Besöker jag andra forum och hemsidor så hittar jag väldigt få som använder mer än halva skärmbredden.

Vi uppskattar all form av konstruktiv feedback

Permalänk

Huvudinnehållet hade jag gärna haft centrerat. Känns som att man läser allt med vänsterögat ibland.

Ökad bredd är iaf uppskattat det också!

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Medlem

Tycker det blev betydligt jobbigare att läsa nu. Bredare meningar tappar jag helt fokus på.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Det känns fortfarande som att den är mest designad för mobiltelefoner.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Eftersom man från sweclockers sida inte ville ge oss en sådan möjlighet så löste jag det själv genom ett plugin till Chrome och sen dess har jag alltid bytt ut Sweclockers CSS mot en bättre.

Min CSS ger mig den bredd jag vill och som bonus så vart sweclockers 100% reklamfritt (skickar helt enkelt de CSS elementen till långt utanför synbar yta).

Min förhoppning är att vi nu kan få en vettig bredd på sidan plus reklam så att alla vinner på det

vilken plugin?

Permalänk
Medlem

@hejsann:

måste leta. Byggde just om datorn från en 2405S med W7 till en R3600 och W10 så jag har inte ens chrome installerat

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurt:

Besöker jag andra forum och hemsidor så hittar jag väldigt få som använder mer än halva skärmbredden.

Du får ursäkta men att andra gör det dåligt är inte ett skäl för att göra det dåligt själv utan snarare tvärtom - gör det bättre och vinn besökare på siten

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag upplever en markant storleksskillnad på typsnitten vilket gör det ganska jobbigt på 25" (2560x1440). Tror att jag körde 125% tidigare men nu blir inläggstexten gigantisk. Drar jag ned det till 110% så är inläggstexten lagom men då har jag svårt att urskilja vad forumtrådarna heter under t.ex. aktiva trådar. Märkte inte av samma problem tidigare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mats42:

Du får ursäkta men att andra gör det dåligt är inte ett skäl för att göra det dåligt själv utan snarare tvärtom - gör det bättre och vinn besökare på siten

Nä såklart, att andra inte gör det är inte ett skäl att göra det "dåligt själv". Det var heller inte min mening att skylla på det utan visa att det kanske inte är så vanligt som många får det att låta som. Jag tror inte att det nödvändigtvis är bättre att använda allt utrymme bara för att det finns där, för vissa.

Permalänk
Medlem

Hmm, hade jag inte läst om förändringen hade jag nog inte märkt det alls.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

@Gurt:

Det bästa är ju att ge användarna valfrihet. Men att sätta en maxbredd hårt i CSS och tvinga på den på alla - det är i mina ögon den absolut sämsta lösningen

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415