Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Varmilo - är tangentborden lättare i sverige eller pågår falsk marknadsföring?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2010

Varmilo - är tangentborden lättare i sverige eller pågår falsk marknadsföring?

Hej,
Tänkte köpa mig ett varmilo tangentbord för att överleva innelivet lättare, och för att unna mig något som uppmuntrar programmering.

Vad jag har hört så är de väldigt tunga pga sina högkvalitativa komponenter, uppemot 1.9kg för TKL-modeller (Googlar man Varmilo VA88M Weight så kommer säger de 3 första träffarna detta).
I sverige (På exempelvis Inet, Maxgaming, och komplett) så står det enbart 900g.

Hur kommer detta sig? Jag antar att det är samma modeller här i sverige, men varför anger då dessa stora återförsäljare att tangentborden väger 900g, och därmed är i samma viktklass som Corsair, Razer, och andra "Gaming"brands?

De kom rätt nyligen till Inet, vilket gör det ännu mer suspekt. :/

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av RollarN:

Hej,
Tänkte köpa mig ett varmilo tangentbord för att överleva innelivet lättare, och för att unna mig något som uppmuntrar programmering.

Vad jag har hört så är de väldigt tunga pga sina högkvalitativa komponenter, uppemot 1.9kg för TKL-modeller (Googlar man Varmilo VA88M Weight så kommer säger de 3 första träffarna detta).
I sverige (På exempelvis Inet, Maxgaming, och komplett) så står det enbart 900g.

Hur kommer detta sig? Jag antar att det är samma modeller här i sverige, men varför anger då dessa stora återförsäljare att tangentborden väger 900g, och därmed är i samma viktklass som Corsair, Razer, och andra "Gaming"brands?

Varför inte besöka Varmilos produktsida och läsa där så får du förklaringen
Det står där att det väger ungefär 2 kilo MED FÖRPACKNING

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av mrqaffe:

Precis, troligtvis har en 1a ramlat bort. Så 1 916g

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Chibariku:

Precis, troligtvis har en 1a ramlat bort. Så 1 916g

Tror snarare det är vikten för tangentbordet utan förpackning de anger.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Maj 2006

Vet inte hur det är med vikten men jag är sjukt nöjd med mitt fullstora Varmilo med blåa brytare, utan tvekan mitt bästa tangentbord någonsin! 😀

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero * CPU: AMD Ryzen 7 2700X * RAM: 32Gb G.Skill TridentZ RGB 2933Mhz CL14 * PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum * GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC * SSD: Samsung 860 EVO 2 TB * DVD: ASUS DVD-RW * Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart * Skärm: Alienware AW3418DW

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av mrqaffe:

Tror snarare det är vikten för tangentbordet utan förpackning de anger.

1.1 kg kartong och plast skulle vara en rejäl förpackning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av mrqaffe:

1.1 kg kartong vore ju något, men kollar vi på inet med förpackning så står det 1.5kg. :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2014

Nu minns jag inte helt men jag har för mig att det finns modeller med både plast och aluminium som bas. Så det kan ju vara en skillnad där. Det TKL jag har väger iallafall över 1.2 (kunde bara testa med badrumsvåg och subtrahera min vikt så inga exakta siffror). Men det är tungt nog att klubba säl med så

LOUQE Ghost S1 MkII | Corsair SF600 V2 | Asus B450-I | AMD Ryzen 5 2600 | G.Skill Trident Z 3200MHz 16GB | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Noctua NH-L12s | EVGA 1080Ti | Varmilo VA68M | Logitech G502 Proteus | Asus MG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av RollarN:

Hej,

Högkvalitativa komponenter som är tunga? Troligtvis ligger det bara en metallbit I den. 😜

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Maj 2007

Fick hem ett TKL Varmilo från Inet idag, nu har jag ingen våg men det väger då lätt över kilot iaf.
2.4 kg med kartong enligt posten.

Skulle tippa på att det är 1.9 kg stämmer rätt bra.

Det känns bra mycket bättre än mitt gamla ducky shine 3.
Både rent kvalitativt att ta på och att skriva på.

Så beställ om du är sugen, är nog så bra som man kan få utan att gå över till custom.

3700X - MSI 5700 XT