Permalänk
Medlem

Ny Gaming-pc för 1080p

Hej!

Lite kort bakgrund:
Har spelat mycket på internetcafe (IO) och en del ps4. Spelar allt från diablo 3 till BfV. Gillar även steam-spel av icke AAA spelbolag. Spelar inte för att tävla utan för att det är kul och bra avkoppling.

Är nu sugen på att införskaffa mig en egen gaming pc. Har tyvärr ingenting i gamingväg hemma så måste införskaffa allt, dvs dator, tangentbord, mus, win10 (om man måste?) och monitor.

Tänkte först skaffa gaming-laptop men verkar inte vara så prisvärt/framtidssäkert alls så började kika lite på stationär. Om jag förstått det rätt verkar det billigast (och lättast att anpassa till sina behov) att bygga egen pc (eller låta inet göra jobbet hehe).

Tänkte söka lite råd av er kunniga!

Pris runt 15 000 (men gärna lite mindre för jag måste köpa skärm) men kan givetvis anpassa mig om det ger en märkbar boost i prestandan (framtidsperspektivet). Kommer spela BfV, PUBG och sen är jag sugen på massa steam-spel: Hell let loose bl.a.

Jag har försökt knåpa ihop en egen variant på inet som dom kan bygga ihop om ni inte rekommenderar att bygga själv (aldrig gjort men kan säkert få hjälp av en vän).

Känns som att ryzen 3600 och 5700xt är en bra kombo gällande pris-prestanda. Det jag känner mig väldigt vilsen kring är moderkort, chassi och PSU.

Här är mitt förslag: https://komponentkoll.se/bygg/ArAPw

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du kan byta ut moderkortet till ett MSI Tomahawk MAX och spara in några hundralappar: https://www.inet.se/produkt/1902987/msi-b450-tomahawk-max

Då sitter du på identisk rigg som jag nyligen byggde, med undantag för chassit, PSU och SSD. Och jag spelar AAA-titlar i 1080p utan några problem. BfV flyter fint på ultra exempelvis. Och i och med senaste drivrutinerna verkar blackscreen-problemet med 5700-serien vara löst. Någon mer kunnig får dock rätta mig här.

Som skärm kör jag: https://www.inet.se/produkt/2215703/aoc-24-24g2u-ips-144-hz?u...

Lagerstatus ser lite tråkigt ut på den just nu dock, så beror på hur bråttom du har. Prisvärd skärm annars!

Bygga själv är förövrigt inga större svårigheter!

Permalänk
Medlem

Byt till valfritt grafikkort.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13473226

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@Succinylkolin: Tack för bra svar! Exakt den skärmen har jag tittat på så det blir nog den, får sitta med en 60hz skärm i några veckor. Funkar det moderkortet med 3600mhz minnen? Var det ditt första bygge, tog det långtid? Kanske ska försöka själv men känns bara lite risky om man gör fel? Hur var din upplevelse av att bygga själv?

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Rekommenderar du ej 5700xt? Eller funkar 2060super bättre för 1080? Moderkortet verkade ju mycket billigare, funkar det med 3600minnen? Tack för svar!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

ASRock B450M Pro4 är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM, utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots, stödjer 3600MHz (även om det står 3200MHz (O.C.) som högst på Webhallen) men inte alla lyckas få 3600MHz att köra på den.

ASRock B450M Pro4 VRM kylning (samma som Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4) :

ASRock B450M Pro4
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Bra tips! Så även om det står 3200 så klarar den 3600 alltså, spännande! Hur stor roll spelar psu in? Räcker det m 550 eller är det bra att satsa på ett 650?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av hazukii:

Så även om det står 3200 så klarar den 3600 alltså, spännande!

Har läst att vissa fått det att funka. Många hamnar dock runt 3400MHz. Finns inte heller några färdiga profiler A-XMP profiler över 3200MHz utan man får ställa in minnena själv.

Skrivet av hazukii:

Hur stor roll spelar psu in? Räcker det m 550 eller är det bra att satsa på ett 650?

Så länge den funkar, effekten räcker och du inte överklockar så spelar det ingen roll förutom att en med större effekt kommer vara tystare och dra lite mindre ström då de är som mest effektiva ofta runt 50%.
Dör PSU:n kan den ta hela datorn med sig i värsta fall.
5700XT är ganska så strömtörstig. Jag skulle säga att 650W är lagom.
Seasonic GX650 har 10 års garanti, få ordentliga reviews på den men vi kan nog förvänta oss låga ripple och allmänt bra strömförsörjning från Seasonic.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svar! Så kanske blir lite trixigt att få till 3600? Seasonic verkar bra så kör nog på det! Tycker du resten av builden är godkänd? Finns det nåt billigare chassi som du känner till? (Hur stor roll spelar den?). Tack för alla svar till en snart nybliven datorbyggare!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av hazukii:

Så kanske blir lite trixigt att få till 3600? Tycker du resten av builden är godkänd? Finns det nåt billigare chassi som du känner till? (Hur stor roll spelar den?). Tack för alla svar till en snart nybliven datorbyggare!

Kan bli trixigt. Finns program som kan hjälpa en dock! Men det kanske är lite överkurs...

Custom RAM Speed
Skrivet av hazukii:

Tycker du resten av builden är godkänd?

Kanske skippa X570, annars ser det okej ut.

Skrivet av hazukii:

Finns det nåt billigare chassi som du känner till? (Hur stor roll spelar den?).

Mängder. P300 vill ha en extra fläkt då den bara kommer med den.

Chassit påverkar temperatur, ljudnivå, byggupplevelsen och utseendet.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Tack för svar! Verkar lite trixigt men såg att MSI B450M verkar ha maxminne på 4133 så kanske kör på den (är ju trots allt billigare än x570).

Då ska jag researcha lite billigare chassin så du länkade och skaffa extra fläkt! Återkommer med slutresultatet sen. Tack!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av hazukii:

Då ska jag researcha lite billigare chassin så du länkade och skaffa extra fläkt!

Bara för att förtydliga. Det är bara P300 som behöver en till fläkt. Alla andra jag skickade kommer redan med två.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazukii:

@Succinylkolin: Tack för bra svar! Exakt den skärmen har jag tittat på så det blir nog den, får sitta med en 60hz skärm i några veckor. Funkar det moderkortet med 3600mhz minnen? Var det ditt första bygge, tog det långtid? Kanske ska försöka själv men känns bara lite risky om man gör fel? Hur var din upplevelse av att bygga själv?

Ja, moderkortet fungerar med de minnena. Du aktiverar bara någon typ av överklockning eller liknande i BIOS för att utnyttja den högre hastigheten, inget svårt.
Det var mitt första bygge, hade dock hjälp av en vän. Tog säkert 4-5 timmar men det innefattade en sväng ner på stan för att köpa en kabel som jag insåg behövdes (byggde i ett över 10 år gammalt chassi) och så plockade jag ur moderkortet en gång för att dubbelkolla IO-skölden.

Kolla några videor på Youtube och SweClockers darorbyggarskola så är det inga problem. Alla svar finns i moderkortets manual också. Dubbelkolla saker och ting och använd inte övervåld så kommer det gå bra, det hela var lättare än jag trodde. Och fixa ett ESD-armband!

Permalänk
Medlem

@Succinylkolin: Tack! Du har inspirerat mig, ska testa att bygga själv! La till ESB nu!

Permalänk
Medlem

Tror det kommer landa i det här om inte någon rekommenderar någon bra ändring, chassit är jag lite osäker på men verkade ha ett bra pris, bra reviews och... vitfärg (sambons förslag).

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13474262

Allt på inet, känns smidigare. Blev 600w men gold plus. Är CPU kylaren överflödig? Men är iofs bara 380kr.

Sista fråga, windows 10... behöver man köpa det eller kan man köra oaktiverat men ändå med bibehållen funktion? Finns det något billigt sätt att komma undan här? Helt glömt bort mjukvaran hehe.

Tack för alla svar!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@hazukii: Härligt! Tar inte så lång tid som @Succinylkolin nämner. Guidade en genom sitt första bygge på telefon häromdagen, gick på två timmar. Min flickväns dator gick på under en timme när jag guidade henne.

Skrivet av hazukii:

Allt på inet, känns smidigare.

Skrivet av hazukii:

Sista fråga, windows 10... behöver man köpa det eller kan man köra oaktiverat men ändå med bibehållen funktion? Finns det något billigt sätt att komma undan här? Helt glömt bort mjukvaran hehe.

Köp det på Ebay för 50 kronor ifall du vill kunna byta bakgrundsbild.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@hazukii: Kul!

Här har du en bra video för montering av samma moderkort, GPU och CPU. Går även igenom nedladdning av drivrutiner och överklocking.

https://www.youtube.com/watch?v=gO-V8E9MIBg&feature=youtu.be

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Vad bra att det verkar betydligt smidigare än vad jag tidigare trott!

Blir nog att köpa en OEM nyckel tror jag, tack för svar!

Permalänk
Medlem

@Succinylkolin: Tack för bra länk. Överklockning verkar ju tom smidigt idag!!