Permalänk

3 årig Samsung med svarta blaffor

Hej kära vänner.
Jag kollade på Terminator dark fate nu under kvällen (slutet på min karantän).

Samsung 49 tum 6 serien. Exakt tre år gammal.

Mitt under filmen blev ett vertikalt område ca 15 cm brett och från topp till botten svart, eller mycket mörkare än resten av bilden. Kort efter blev bilden normal igen men sedan svart igen.

Teven är köpt för ganska exakt tre år sedan och väl omhändertagen i övrigt. Jag har lagt märke till ett ljusare område i nedre högra jörnet i vrckan också. Detta syns bara på mörka bilder.

Vad tänker ni här?
Kan man reklamera? Tror garantin bara är två år.

Snälla hjälp mig. Är det vara att köpa ny teve som gäller nu?

Mvh
Henrik

ps jag har bild men får inte in den här. Måste jag länka en webadress?

Permalänk
Hedersmedlem

@Vuxendagis

Först och främst välkommen till Sweclockers

Du har ju 3 års reklamationsrätt, men det är kanske för sent nu?

Citat:

Mitt under filmen blev ett vertikalt område ca 15 cm brett och från topp till botten svart, eller mycket mörkare än resten av bilden. Kort efter blev bilden normal igen men sedan svart igen.

Har du testat en annan film/källa? Är det permanent nu?

Citat:

Jag har lagt märke till ett ljusare område i nedre högra jörnet i vrckan också. Detta syns bara på mörka bilder.

Ganska vanligt med clouding, speciellt om man kör med hög ljusstyrka. Är ganska svårt att fota, men du kan ju testa att googla fram bilder på clouding så du kan jämföra.

Citat:

ps jag har bild men får inte in den här. Måste jag länka en webadress?

Japp, se vår guide här.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Du kan ladda upp bilden på exempelvis imgur.com och sedan länka eller infoga den här.

Jag skulle nog testa att kontakta Samsung och se vad de säger. Det kanske visar sig vara något känt fel eller helt enkelt något de kan tänka sig att hantera ändå mot betalning, alternativt ge dig rabatt på en ny TV eller liknande. Det skadar inte att försöka.

Det faktum att bilden ibland är korrekt skulle kunna indikera att själva panelen potentiellt är hel och att felet istället skulle kunna bero på någon av komponenterna som driver den. Det är svårt att säga säkert dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

@Kent:
Tack för välkomnandet! Hade hoppats på roligare anledningar.

Tyvärr köpte jag den enligt kvittot för tre år sedan och numer en vecka sedan. Reklamationen bye bye... Men en TV borde hålla längre än så... Tycker jag!

Det är på vanlig tv, film och PS4.
Just nu i skrivande stund försvann det igen som det gjorde igår. Dvs hela det mörka området är borta. Förmodligen kommer det tillbaka alldeles snart. Kan det vara överhettning?

Jag läste om clouding och det är helt klart det som jag också har. Men inte vad detta gäller. Hoppas ni ser bilden nu?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Vuxendagis: Aj – det ser illa ut. Det är inte clouding utan lysdioder som glappar. De sitter i botten av panelen. Detta går inte reparera under normala omständigheter utan man byter hela panelen vid en reparation. Är det förbi reklamationstiden är det sällan mycket man får gjort. Du kan försöka med att klämma på listen/kanten – ej på panelen och ibland få igång. Finns också exempel på de om har problem de första 10-20 minuterna innan TV:n blivit varm och material värmedvidgats. Då lever man med problemet genom att helt enkelt drar igång TV:n en halvtimme innan man ska titta. Så kör man med den metoden till den dag man köper ny eller tills lysdioderna aldrig vaknar igen.

Permalänk

@Laxpudding:
ok, positivt är ju iaf att du ser vad som är problemet. Det kom helt plötslig igår efter lång tids användande. I morse var det kvar, men glappade bort en stund, i cirka 10 min. Sen kom det tillbaka.

Är det kört även om jag lyckas trycka på rätt ställe? Det känns som att den lösningen endast är tillfällig?

Enligt kvittot köpte jag teven för tre år sedan och åtta dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vuxendagis:

Enligt kvittot köpte jag teven för tre år sedan och åtta dagar.

Kalkylerad livslängd?

Bara fundera på nyinköp då.