Permalänk
Medlem

YH utbildning med bra rykte?

Hej
Jag jobbar i en bransch hårt utsatt av Corona, tittar därför på lite alternativa karriärer till hösten. Har under några år vid sidan av mitt nuvarande jobb programmerat en hel del på fritiden, först Swift (IOS, och senaste tiden en del JavaScript. React, ExpressJS) Har gjort lite enklare webbappar med backend och databas. Känns därför självklart att spinna vidare på detta i nästa eventuella karriär.

Tittat runt här på forumet ang vilka utbildningar som rekommenderas. Många YH utbildningar bli sågade ser jag? Ni som är i branschen, vad skulle ni rekommendera för väg att gå idag? Är det någon speciell YH som har bättre rykte än andra? Jag är ingen "designertyp", så fokus bör ligga på "backend"/"fullstack" eller liknande, dvs inte någon UI specifik utbildning. Tycker det är kul att programmera.

Alternativet är Högskoleingenjör Datateknik på KTH, men då jag är 30+ känns det som att YH vore det optimala. Vilka YH utbildningar / inriktningar skulle ni rekommendera? Speciellt intresserad av åsikter från folk i branschen, som säkert sett nya utvecklare från diverse skolor?

Mvh

Permalänk
Medlem

@magnusv: Jag kan inte tala från egen erfarenhet men min kusin läste till javascript utvecklare. jan fick jobb på Verisure efterutbildningen. Efter det ville dom att han skulle lära sig Java för att öka hans arbetsförmågor och jag har sett att just Java-utvecklare är det många bolag som söker. Så det är en utbildning riktigt stora jobb möjligheter.

Permalänk
Medlem

Jag tror att de flesta yrkeshögskolor förutom academic works 12-veckors grej (som jag inte anser kan vara fullduglig) är ganska likställda? Utbudet av utbildningar där ska ju styres efter efterfrågan så kör på bara med det som låter roligast!

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |