Permalänk

Avdrag för parkering?

Hej,

Jag har googlat på svaret och hittat men vill höra med någon om jag fattat rätt.

Om jag ska kunna få göra avdrag för parkering till deklarationen så står det på Skatteverkets sida:

Du har kört minst 300 mil i tjänsten och använt bilen i tjänsten under minst 60 dagar men mindre än 160 dagar under året.
Då kan du få avdrag för parkeringskostnader vid arbetsplatsen för de dagar som du faktiskt har använt bilen i tjänsten.

Du har kört minst 300 mil i tjänsten och använt bilen i tjänsten under minst 160 dagar under året.
Då kan du få avdrag för parkeringskostnader vid arbetsplatsen för alla dagar som du har använt bilen för resor mellan din bostad och din arbetsplats, även de dagar du inte använt bilen i tjänsten.

I min situation kör jag bil bara till och från jobbet och inte under tjänsten. Jag betalar en månadsavgift för parkering. Jag får inte dra av det?

Permalänk
Medlem

Förmodligen inte, Jag har ungefär samma pendlingssituation skillnaden är att jobbet står för parkering och då får jag betala förmånsvärde på parkeringen istället. mvh Fredrik

Permalänk
Medlem

Använder du inte bilen i tjänsten så nej. Ganska tydligt

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dvcorleone:

I min situation kör jag bil bara till och från jobbet och inte under tjänsten. Jag betalar en månadsavgift för parkering. Jag får inte dra av det?

Det står glasklart att det bara gäller när du använder bilen i tjänsten så nej.