Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

Avdrag för parkering?

Hej,

Jag har googlat på svaret och hittat men vill höra med någon om jag fattat rätt.

Om jag ska kunna få göra avdrag för parkering till deklarationen så står det på Skatteverkets sida:

Du har kört minst 300 mil i tjänsten och använt bilen i tjänsten under minst 60 dagar men mindre än 160 dagar under året.
Då kan du få avdrag för parkeringskostnader vid arbetsplatsen för de dagar som du faktiskt har använt bilen i tjänsten.

Du har kört minst 300 mil i tjänsten och använt bilen i tjänsten under minst 160 dagar under året.
Då kan du få avdrag för parkeringskostnader vid arbetsplatsen för alla dagar som du har använt bilen för resor mellan din bostad och din arbetsplats, även de dagar du inte använt bilen i tjänsten.

I min situation kör jag bil bara till och från jobbet och inte under tjänsten. Jag betalar en månadsavgift för parkering. Jag får inte dra av det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Aug 2013

Förmodligen inte, Jag har ungefär samma pendlingssituation skillnaden är att jobbet står för parkering och då får jag betala förmånsvärde på parkeringen istället. mvh Fredrik

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Använder du inte bilen i tjänsten så nej. Ganska tydligt

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av dvcorleone:

I min situation kör jag bil bara till och från jobbet och inte under tjänsten. Jag betalar en månadsavgift för parkering. Jag får inte dra av det?

Det står glasklart att det bara gäller när du använder bilen i tjänsten så nej.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Dell U2515H

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.