Permalänk
Inaktiv

Bahnhofs router blockerar uplay

Har inte så bra koll på såna här nätverksgrejer. Men har en Huawei DG8245W2-10 från Bahnhof och den blockerar åtkomsten till ubisoft.
Testade att köra nätverkskabeln från vägen direkt i datorn och då fungerar det.
Vad kan det vara för inställningar att göra som tar bort blocken till Ubisoft? Detta blev för några veckor sen.

Permalänk
Medlem

Vad händer, det kanske kan ge någon indikation om vad som är fel?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Vad händer, det kanske kan ge någon indikation om vad som är fel?

Kan inte ansluta till uplay och inte till ubisofts websidor heller.

Websidorna ger meddelandet ERR_CONNECTION_TIMED_OUT

Permalänk
Medlem

https://downdetector.com/status/uplay/map/ Störningar? enligt några där så har de samma problem som du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Har inte så bra koll på såna här nätverksgrejer. Men har en Huawei DG8245W2-10 från Bahnhof och den blockerar åtkomsten till ubisoft.
Testade att köra nätverkskabeln från vägen direkt i datorn och då fungerar det.
Vad kan det vara för inställningar att göra som tar bort blocken till Ubisoft? Detta blev för några veckor sen.

Har det fungerat tidigare eller är det första gången du använder denna router? - Kan vara tjänsterna det är strul med.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hardy:

https://downdetector.com/status/uplay/map/ Störningar? enligt några där så har de samma problem som du.

Som sagt fungerar det utan routern.

Skrivet av Nucky:

Har det fungerat tidigare eller är det första gången du använder denna router? - Kan vara tjänsterna det är strul med.

Det har fungerat tidigare. Dom senaste veckorna det strulat.

Permalänk
Medlem

Låter som dns problem

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hansar:

Låter som dns problem

Kanske? Hittar inte var man ändrar DNS dock.

tracert till uplay.ubisoft.com

Permalänk
Medlem

Kör samma router. Hade tidigare en R7800 och den var ljusår bättre på allt i princip. Men var tvungen att använda DG8245W2-10 på grund av vissa nya tjänster från Bahnhof.

DNS kan vara problemet men det fungerar ju tydligen då du kopplar sladden direkt. Men testa det först för säkerhets skull. Logga in på routern 192.168.1.1 --> användarnamn ska vara admin och lösenord ska finnas på din kundspec från Bahnhof.

DNS
. Advanced Configuration --> LAN Configuration --> DHCP Server Configuration --> Primary & Secondary DNS server kan du test likt nedan. Det är Google DNS servrar.

- 8.8.8.8
- 8.8.4.4

Om ovan inte fungerar kika på UPnP.
Vet att tjänster som Uplay förväntar sig att det ska vara öppet. Annars måste man börja pilla med att tillåta portar och liknande. Notera att UPnP inte anses vare säkert nog. Du kan läsa mer om det om du kör en simpel Google sökning.

Advanced Configuration --> Application --> UPnP Function. Kolla om den är aktiverad. Om inte, prova med att aktivera det och testa Uplay igen. Skulle inte förvåna mig om det redan är aktiverat.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Har inte så bra koll på såna här nätverksgrejer. Men har en Huawei DG8245W2-10 från Bahnhof och den blockerar åtkomsten till ubisoft.
Testade att köra nätverkskabeln från vägen direkt i datorn och då fungerar det.
Vad kan det vara för inställningar att göra som tar bort blocken till Ubisoft? Detta blev för några veckor sen.

Kontakt 010-510 00 00

Öppettider kundservice
Tillfälliga öppettider:
På grund av rådande situation har vår kundservice för privatpersoner tillfälligt ändrade öppettider.

Telefon: måndag till fredag 08–17
Chatt: måndag till fredag 08–18, helger 10–14:30

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv

* //mod bort *

Skrivet av Nucky:

Kör samma router. Hade tidigare en R7800 och den var ljusår bättre på allt i princip. Men var tvungen att använda DG8245W2-10 på grund av vissa nya tjänster från Bahnhof.

DNS kan vara problemet men det fungerar ju tydligen då du kopplar sladden direkt. Men testa det först för säkerhets skull. Logga in på routern 192.168.1.1 --> användarnamn ska vara admin och lösenord ska finnas på din kundspec från Bahnhof.

DNS
. Advanced Configuration --> LAN Configuration --> DHCP Server Configuration --> Primary & Secondary DNS server kan du test likt nedan. Det är Google DNS servrar.

- 8.8.8.8
- 8.8.4.4

Om ovan inte fungerar kika på UPnP.
Vet att tjänster som Uplay förväntar sig att det ska vara öppet. Annars måste man börja pilla med att tillåta portar och liknande. Notera att UPnP inte anses vare säkert nog. Du kan läsa mer om det om du kör en simpel Google sökning.

Advanced Configuration --> Application --> UPnP Function. Kolla om den är aktiverad. Om inte, prova med att aktivera det och testa Uplay igen. Skulle inte förvåna mig om det redan är aktiverat.

Är INTE aktiverat 🤔 Tack, ska testa detta.

Finns ingen anledning att vara otrevlig när man får ett svar att kontakta kundservice
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Notera att UPnP inte anses vare säkert nog. Du kan läsa mer om det om du kör en simpel Google sökning.

Du menar att det är lika öppet som en vidöppen lagårdsdörr som har tre 25m stora blinkande pilar med texten ÖPPET pekandes mot den, samt en 140dB PA anläggning som skriker för fulla muggar att här är det vidöppet kom in å gör vad ni vill!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backspace:

Kantig?
Hur ska någon här i tråden veta att du pratat med dem redan, det framgår inte ifrån dina informativa inlägg.
Trevlig attityd förresten.

Du som började med attityden. Men vi lämnar detta, det blir bara otrevligt.

Skrivet av grizzly666:

Du menar att det är lika öppet som en vidöppen lagårdsdörr som har tre 25m stora blinkande pilar med texten ÖPPET pekandes mot den, samt en 140dB PA anläggning som skriker för fulla muggar att här är det vidöppet kom in å gör vad ni vill!

Hur så? Läst mycket att det inte är nån fara för hemnätverk, men lär mig gärna nåt nytt (har som sagt väldigt dålig koll på nätverk).

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Du menar att det är lika öppet som en vidöppen lagårdsdörr som har tre 25m stora blinkande pilar med texten ÖPPET pekandes mot den, samt en 140dB PA anläggning som skriker för fulla muggar att här är det vidöppet kom in å gör vad ni vill!

Tack för informationen. TS kanske önskar spela sitt spel i lugn och ro utan domedagsprofetior likt ovan. Han får söka till sig information kring dessa frågor därav påpekade jag att det inte anses vara säkert nog.

Det är svårt att hitta den exakta lösningen vad gäller specifika portar att öppna upp mot Uplay då många verkar ha bekymmer med just Uplay kopplat till routrar som blockerar access.

Tror till och med att Port Forwarding till en specifik maskin (TS PC) är trixigt med hans router. Den är inte användarvänlig direkt.

Så upnp kanske är hans enkla lösning tillsvidare om det ens löser problemen.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla svar hittills.

Testat UPnP och det verkar INTE fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Tack för alla svar hittills.

Testat UPnP och det verkar INTE fungera.

En fråga. Har du samma publika IP adress då du ansluter via routern och sedan ansluter via direkt via kabel?

Kika vilken publik adress du har här --> https://www.whatismyip.com/

Om du har olika IP så kan det tyvärr vara så att du sitter bakom samma publika IP som andra användare ut mot internet då du går via din router, och samma sak direkt via kabel. Har för mig att Bahnhof för många år sedan satte folk på privata IP i deras egna nät och flera bakom samma publika IP. Något åt det hållet var det. Kommer ej ihåg vart jag läste det.

Detta gör ju att om någon av dessa användare bakom samma publika IP gör något dumt så drabbas du med. Men testa ovan och stämmer det att du får olika publika IP så kan du alltid höra av dig till Bahnhof om du kan få en egen publik IP. Alternativt testar du att koppla loss din router över natten och kopplar in igen på morgonen så ser du ifall du får ett nytt ip

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nucky:

En fråga. Har du samma publika IP adress då du ansluter via routern och sedan ansluter via direkt via kabel?

Kika vilken publik adress du har här --> https://www.whatismyip.com/

Om du har olika IP så kan det tyvärr vara så att du sitter bakom samma publika IP som andra användare ut mot internet då du går via din router, och samma sak direkt via kabel. Har för mig att Bahnhof för många år sedan satte folk på privata IP i deras egna nät och flera bakom samma publika IP. Något åt det hållet var det. Kommer ej ihåg vart jag läste det.

Detta gör ju att om någon av dessa användare bakom samma publika IP gör något dumt så drabbas du med. Men testa ovan och stämmer det att du får olika publika IP så kan du alltid höra av dig till Bahnhof om du kan få en egen publik IP. Alternativt testar du att koppla loss din router över natten och kopplar in igen på morgonen så ser du ifall du får ett nytt ip

Hörde av mig till Bahnhof när dom införde detta och bad om en egen IP-adress, vilket jag fick

Permalänk
Medlem

Det kallas CGN adress när man får en icke publik ip adress, klipper in från annan tråd även om det är löst så kan det ju hjälpa nån annan.
Och ett tips om TS byter router/etc.

Skrivet av grizzly666:

När du kollar din ip med whatsmyip/ipchicken/eller nån av dom andra 6969 olika kolla ip sidor får du en ip som börjar på 100.***.***.*** så har du en CGN adress.
Har själv inte behövt be om en publik med telias fiber så vet inte hur man gör där heller om dom ens kör med CGN (gissar på JA dock).

Banhof däremot vet jag kör med CGN då bror fick be om publik ip för några år sedan när han skaffade dom, och sen igen när han handla ny router.
MEN det går att göra online bara surfa in på http://dhcp.bahnhof.net/ logga in o sen tryck aktivera på den enhet som visas är uppkopplad just nu vänta 10min starta om routern.
Skulle det inte funka så kan du gå in här o be dom en manuell ändring.
https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/assistance

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grizzly666:

Det kallas CGN adress när man får en icke publik ip adress, klipper in från annan tråd även om det är löst så kan det ju hjälpa nån annan.
Och ett tips om TS byter router/etc.

Har samma adress när jag kollar på whatismyip och liknande sidor som står i routern, så då borde jag väl ha en public?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Har samma adress när jag kollar på whatismyip och liknande sidor som står i routern, så då borde jag väl ha en public?

Aktiverade du via dhcp bahnhof net?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zyrien:

Aktiverade du via dhcp bahnhof net?

Det med public IP? Näe? Då pratade jag med supporten.
Men jag aktiverade anslutningen där för länge sen?
Eller vad menar du?

Permalänk
Inaktiv

När jag kollar min DNS på http://www.whatsmydnsserver.com/ ser det ut så här. Har ställt in Googles DNS som synes, men varför står det Bahnhof under?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Det med public IP? Näe? Då pratade jag med supporten.
Men jag aktiverade anslutningen där för länge sen?
Eller vad menar du?

Om du får en 100 ip så har du ingen publik ipadress. Du kan beställa en via bahnhofs hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

När jag kollar min DNS på http://www.whatsmydnsserver.com/ ser det ut så här. Har ställt in Googles DNS som synes, men varför står det Bahnhof under?

Om man klickar på "Click here for more information about your results" ser man detta:

The results presented here are sometimes different from what you may expect. It's important to understand why this is and how to interpret the results shown.

Many people configure their computer or router to use a specific DNS server that they prefer (such as Google DNS which is found at 8.8.8.8). The expectation is that the server at 8.8.8.8 provides your DNS services, but that isn't what really happens. If it did, that server would be swamped with requests. Instead, it hands your request off to another server that's part of a large group of servers that it controls. By doing this, no one server will be completely overwhelmed with requests.

The data that's reported here shows the identity of the server that actually processes your requests. You can verify that it's being run by an organization that you trust. We also check the reputation of each server that we report to see if it has been flagged by people for doing questionable things.

This also explains why if you check your DNS server multiple times using this service you'll often receive different IP addresses. This happens because each IP address represents a different server in the "group".

Dold text
Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zyrien:

Om du får en 100 ip så har du ingen publik ipadress. Du kan beställa en via bahnhofs hemsida.

Med det menar du 1xx och inte specifikt 100? Kan ju hända att jag inte hade det längre, minns inte om jag bodde här ens när jag fixade det, och har bytt router typ 2-3 ggr sen dess.

Skrivet av Belzader:

Om man klickar på "Click here for more information about your results" ser man detta:

The results presented here are sometimes different from what you may expect. It's important to understand why this is and how to interpret the results shown.

Many people configure their computer or router to use a specific DNS server that they prefer (such as Google DNS which is found at 8.8.8.8). The expectation is that the server at 8.8.8.8 provides your DNS services, but that isn't what really happens. If it did, that server would be swamped with requests. Instead, it hands your request off to another server that's part of a large group of servers that it controls. By doing this, no one server will be completely overwhelmed with requests.

The data that's reported here shows the identity of the server that actually processes your requests. You can verify that it's being run by an organization that you trust. We also check the reputation of each server that we report to see if it has been flagged by people for doing questionable things.

This also explains why if you check your DNS server multiple times using this service you'll often receive different IP addresses. This happens because each IP address represents a different server in the "group".

Dold text

Jo, men undrade varför det är en från Google och en från Bahnhof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Med det menar du 1xx och inte specifikt 100? Kan ju hända att jag inte hade det längre, minns inte om jag bodde här ens när jag fixade det, och har bytt router typ 2-3 ggr sen dess.

Nej, CGN-adresser ska enligt RFC 6598 och IANA vara inom adressrymden för 100.64.0.0/10.
Andra adressrymder som är reserverade är exempelvis 192.168.0.0/24 som många sitter på innanför sina routrar eller 169.254.0.0/16 som också är lokala adresser (som man bland annat får på en Windows-burk som är konfigurerad för dhcp men inte tilldelas en adress).

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av whisky:

Nej, CGN-adresser ska enligt RFC 6598 och IANA vara inom adressrymden för 100.64.0.0/10.
Andra adressrymder som är reserverade är exempelvis 192.168.0.0/24 som många sitter på innanför sina routrar eller 169.254.0.0/16 som också är lokala adresser (som man bland annat får på en Windows-burk som är konfigurerad för dhcp men inte tilldelas en adress).

Jaha. Då ansökte jag väl om en publik IP när jag redan hade det då, jaja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jo, men undrade varför det är en från Google och en från Bahnhof.

Det har troligtvis med Windows DNS cache att göra prova rensa den genom att köra kommandot ipconfig /flushdns i en kommandprompt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Har du loggat in i routern och kikat på portarna?

These are the ports you need for Uplay PC:
TCP: 443, 14000

443 känns ju orimligt att den inte skulle tillåta trafik, men 14000 kan ju vara blockad.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trickeh2k:

Har du loggat in i routern och kikat på portarna?

These are the ports you need for Uplay PC:
TCP: 443, 14000

443 känns ju orimligt att den inte skulle tillåta trafik, men 14000 kan ju vara blockad.

Är det här man kollar eller vad?