Switch-spel på svenska, i detta fall Minecraft?

Permalänk
Medlem

Switch-spel på svenska, i detta fall Minecraft?

Ja, jag tillhör ju dem som vill ha spel på svenska om det går, barnen exponeras ändå så mycket för engelska.

Barnen tycker det är extra roligt med spel på svenska, och kul att spela själva utan att behöva fråga.

Och, nu vill de spela Minecraft. Ett spel jag inte själv begriper. De har spelat lite på Wii U, men där tycks spelet vara på engelska även med svenska utgåvan? På PC är det väl även på svenska?

Frågan är : Om jag köper spelet till Nintendo Switch, är det då så att det finns 2 versioner? En äldre och en nyare? Är båda på svenska? Om man ska spela on-line, måste man då ha den nyare versionen? Är inte så van att köpa spel till Switch så tänkte få det rätt här om man köper från Tradera exempelvis.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 6GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja, jag tillhör ju dem som vill ha spel på svenska om det går, barnen exponeras ändå så mycket för engelska.

Barnen tycker det är extra roligt med spel på svenska, och kul att spela själva utan att behöva fråga.

Och, nu vill de spela Minecraft. Ett spel jag inte själv begriper. De har spelat lite på Wii U, men där tycks spelet vara på engelska även med svenska utgåvan? På PC är det väl även på svenska?

Frågan är : Om jag köper spelet till Nintendo Switch, är det då så att det finns 2 versioner? En äldre och en nyare? Är båda på svenska? Om man ska spela on-line, måste man då ha den nyare versionen? Är inte så van att köpa spel till Switch så tänkte få det rätt här om man köper från Tradera exempelvis.

Det finns bara en tillgänglig version av Minecraft för Nintendo Switch (det fanns en äldre, men den är borttagen då Mojang ville skapa en ny för att alla ska kunna spela samma version, oavsett konsol/PC etc).

Den som finns att ladda ner på E-shoppen nu är bara på engelska, svenska finns inte att välja. Om du vill spela online måste du även ha Nintendo Online Membership (vilket inte är så dyrt).

Permalänk
Medlem

Meh, ok, tack för svaret, då blir det inget köp av just Minecraft. Liten vits att betala för en engelsk switch-version när vi redan har en dito på Wii U (tror inte barnen bryr sig om de har senaste versionen eller inte).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 6GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Meh, ok, tack för svaret, då blir det inget köp av just Minecraft. Liten vits att betala för en engelsk switch-version när vi redan har en dito på Wii U (tror inte barnen bryr sig om de har senaste versionen eller inte).

Precis. Wii U-versionen funkar dessutom mycket bättre och är mer stabil än den som finns på Switch, minus att man inte får de senaste uppdateringarna då..

Permalänk
Medlem

Hejsan! Nu är jag lite efter er här, men minecraft på Nintendo switch är faktiskt på svenska. Sedan bedrockversionen av spelet släpptes 2018 har alla minecraft versioner stöd för svenska. Dwt är bara att ändra i inställningarna på spelet