Grafik som poppar fram i spel (kan vara texturer...osäker)

Permalänk

Grafik som poppar fram i spel (kan vara texturer...osäker)

Något är det. Så är det.

Haft min dator i drygt ett år nu. Ryzen 5 1600 i 3.8Ghz. Rullar fint både i appar, spel och tester.
Till detta ett GTX 1070 Dual OC. Mmm. Den som har usel kylning. Men funkar bra i appar och spel - verkar det som.
16 Gb i minne i datorn och 2 X SSD där den ena (Crucial MX500 1tb) lagar spel, bilder, filmer osv.

Saken...den är denna:

I Project Cars 2 samt i Assetto Corsa - ja, lustigt nog båda racingsimmar, så "poppar" liksom de grafiska elementen fram i fjärran längre fram på vägen. Ingen mjuk övergång - utan det liksom verkligen "poppar" fram, dyker upp på ett riktigt osnyggt sätt.

I project cars så såg det ut på detta vis ibland, och ibland så var det mjuk och trevlig övergång. I Project Cars 2 så poppar det hela tiden. Har testat massa olika inställningar, och när jag kommenterar det hela på forum osv, så verkar inte många känna igen sig i poppandet.

Har testat utan OC i både Cpu och Gpu, samt olika energilägen i Win 10. Då jag bara spelar i Full HD i 60Hz, så tycker jag detta är anmärkningsvärt.

Vad tusan kan detta vara? Nu spelar jag inte så mkt spel, men det brukar inte vara något direkt fel i de jag provat. CS:GO kan ha lite microstutter (försvinner om man slår av Vsync) men då tillkommer ju andra kända problem. Men inget poppande!

Nej, har heller inga märkvärdigheter som rullar i bakgrunden. Har dessutom provat att ta bort enklare saker som låg i bakgrunden - som egentligen nog inte ens påverkade.

Har ni några idéer? Börjar tröttna. Vet att AC är ett gammalt spel, men kortet är ju ändå ett 1070 och jag spelar som sagt i Full HD. Project CArs 2 är väl lite mer krävande.

Men saken är denna: Om jag kikar i hur mkt cpu och gpu används så ÄR det inte mycket. Så det känns som det är något annat. Vad vet jag inte..men jag börjar tröttna. =(

Någon ide?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Hej.
Jag tänker mig som i wow med "viewdistance".
Då poppar det upp berg eller träd i fjärran medans jag springer som den är lägre inställd.

Någon sådan grafik inställning i det spelet du spela?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Skrivet av Tawen:

Hej.
Jag tänker mig som i wow med "viewdistance".
Då poppar det upp berg eller träd i fjärran medans jag springer som den är lägre inställd.

Någon sådan grafik inställning i det spelet du spela?

Finns lite olika inställningar men inget sådant. Provar lite allt möjligt i inställningsväg. Samma sak oavsett tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Jaha...ja...jodå. Nej, jag vet inte vad detta är. Fastän spelet körs i 60fps (kollat stats) så känns det inte smooth, som att det är något mikrostutter, fast än mindre... Alltså det känns inte sådär smooth som det ska göra i 60fps (på min 60fps skärm). Vad tusan beror det på? Ska man köra 59.94 i spelsom har det? Nåt är det...ehm...galen!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma