Elektronikingenjör praktikplats.

Permalänk
Medlem

Elektronikingenjör praktikplats.

Hej! jag håller på att utbilda mig till elektronikingenjör i göteborg då jag försöker sadla om mig efter 10 år som installationselektriker. Det börjar nu bli dags för att hitta en bra praktikplats, vilket inte är det lättaste. Det finns ju massor av företag att välja bland, det svåra är just att välja. Sedan är det ju såklart inte självklart att man blir antagen just där. Några studiebesök är det troligtvis inte tal om nu. Är det någon här som är verksam inom området och jobbar i göteborg, kanske du vill presentera ditt företag lite?

Personligen vill jag själv gärna jobba med både mjuk och hårdvara. Det är lite därför jag inte har valt en ren "programmeringsutbildning" och vet inte hur flexibla man är i verkligheten, om man får sin roll som man håller alltså antingen jobba med mjukvara eller hårdvara. Jag vill kunna utvecklas i arbetet, det är viktigt för mig.

Det jag helst vill jobba med är inbyggda system. Allt från att ta fram en kravspecifikation till att programmera microprocessorer (helst i något högnivåspråk) till att få systemet ihopkopplat med verkligheten.

Några av de företag som jag kikat på är ÅF/Afri, Dev-Port, Plejd, CEVT. någon som har erfarenhet av dessa?

Mycket av det som finns i göteborg verkar vara knutet till bilindustrin, vilket för sig verkar rätt intressant då jag är fordonsintresserad.

Permalänk
Skrivet av obscure:

Hej! jag håller på att utbilda mig till elektronikingenjör i göteborg då jag försöker sadla om mig efter 10 år som elektronikingenjör. Det börjar nu bli dags för att hitta en bra praktikplats, vilket inte är det lättaste. Det finns ju massor av företag att välja bland, det svåra är just att välja. Sedan är det ju såklart inte självklart att man blir antagen just där. Några studiebesök är det troligtvis inte tal om nu. Är det någon här som är verksam inom området och jobbar i göteborg, kanske du vill presentera ditt företag lite?

Personligen vill jag själv gärna jobba med både mjuk och hårdvara. Det är lite därför jag inte har valt en ren "programmeringsutbildning" och vet inte hur flexibla man är i verkligheten, om man får sin roll som man håller?

Wait, what? 🤔

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Wait, what? 🤔

Hehe, tur någon är duktig på att läsa. nu har jag ändrat. tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av obscure:

Hej! jag håller på att utbilda mig till elektronikingenjör i göteborg då jag försöker sadla om mig efter 10 år som installationselektriker. Det börjar nu bli dags för att hitta en bra praktikplats, vilket inte är det lättaste. Det finns ju massor av företag att välja bland, det svåra är just att välja. Sedan är det ju såklart inte självklart att man blir antagen just där. Några studiebesök är det troligtvis inte tal om nu. Är det någon här som är verksam inom området och jobbar i göteborg, kanske du vill presentera ditt företag lite?

Personligen vill jag själv gärna jobba med både mjuk och hårdvara. Det är lite därför jag inte har valt en ren "programmeringsutbildning" och vet inte hur flexibla man är i verkligheten, om man får sin roll som man håller alltså antingen jobba med mjukvara eller hårdvara.

Jag tror att du skulle kunna få bättre respons om du kan beskriva ännu tydligare vad det är du skulle vilja göra. Nu jobbar jag förvisso med med automation men exakt vad rollen som elektronikingenjör innebär kan säkerligen variera. Troligt är att det finns stort intresse i en person med intresse och kompetens inom både mjuk- och hårdvara. I många fall en stor fördel eller förutsättning. Du kan dock säkert få bättre svar av någon annan.

För egen del är jag i kontakt med ren plc-programmering, c#, vba , Windows och nätverk, standard 24v-komponenter och en del mer specialbyggda elektronikkretsar i en fabrik.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Jag tror att du skulle kunna få bättre respons om du kan beskriva ännu tydligare vad det är du skulle vilja göra. Nu jobbar jag förvisso med med automation men exakt vad rollen som elektronikingenjör innebär kan säkerligen variera. Troligt är att det finns stort intresse i en person med intresse och kompetens inom både mjuk- och hårdvara. I många fall en stor fördel eller förutsättning. Du kan dock säkert få bättre svar av någon annan.

För egen del är jag i kontakt med ren plc-programmering, c#, vba , Windows och nätverk, standard 24v-komponenter och en del mer specialbyggda elektronikkretsar i en fabrik.

tack för feedback. jag har nu utökat det lite. låter som du till viss del håller på med elektronikkonstruktion själv. Jag gick själv en automationsutbildning när det var lågkonjuktur 2008, då var det siemens plcer vi fick lära oss att programmera.

Permalänk
Avstängd

Jobbar på Worley i stenungsund. Vi jobbar för processindustrin, där processen är automatiserad.
Vi har krav på säkerhet och har därför också säkerhetsklassade system också.
Vi behöver både programmerare samt "Instrumentingenjörer", där man designar hårdvaran in till systemen.
Vi jobbar med Honeywell och ABB system.
Vi jobbar som slutkund och får kravspeca, designa, driftta och underhålla systemen.

Hör av dig

Permalänk
Medlem

@Shitpommfrit:
Kanon tack för Svar! Jag ska surfa in på hemsidan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av obscure:

tack för feedback. jag har nu utökat det lite. låter som du till viss del håller på med elektronikkonstruktion själv. Jag gick själv en automationsutbildning när det var lågkonjuktur 2008, då var det siemens plcer vi fick lära oss att programmera.

Jag hade kunnat hålla på mer med det om jag haft kompetensen. Just nu är det andra kollegor som pysslar mer med sådant.

Jag arbetade på Pöyry för tio år sedan med automation i Gävle. Då var det en bra arbetsgivare tyckte jag. Vet inte nu när det blivit Afry, ÅF har man hört ganska mycket dåligt om genom åren, men vi har flera konsulter därifrån som alla är vettiga och verkar trivas.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.