Permalänk
Medlem

Extremt lagg med telia i destiny 2

Hejsan!

Har telia som ISP och har bredband 30 paketet. Och jag har stött på lite problem nu när jag har börjar spela destiny 2.
Det är så att när man spelar spelet får jag en fruktansvärt hög ping som kan vara över 1300 ping. Och grejen är den att jag har en kompis som bor ett stenkast från mig som använder bredband2 och han har inget lagg alls!

Jag har försökt att öppna portar och dra ner på brandväggar osv och gjort en massa research på hur man minskar ping osv men inget har hjälpt. Tänkte också uppdatera firmwaren på routern men det verkar inte som att man inte kan göra det på egen hand. Så nu har jag bestämt mig för att vända mig hit för expert hjälp.
Jag har alltså en technicolor TG799 V2 gateway från telia.
Värt att nämna är att jag har en öppen NAT i spelet och en speedtest på bredbandskollen visar en ping på 40 till en server i göteborg.
Har också pingat routern för att se hur anslutningen är mellan datorn och routern och där mätte jag upp fördröjningen till endast 1 ping.

Detta måste väl vara ett problem hos telia? Tror jag såg någon annan tråd på detta om man googlade på problemet men den tråden fick aldrig något svar. Det hade varit skönt om telia hade sin tekniska support via chatt som dem hade för ett par år sedan iallafall så att man slipper sitta i telefon kö osv.

Hoppas någon kunnig kan lösa detta

Permalänk
Medlem

låter ju lite märkligt, test byt DNS till 1.1.1.1 eller dyl, dock rimligen borde telias DNS:er skicka dig till samma ip nuffror, har du något annat onlinespel du kan testa med.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Famaffe:

Hejsan!

Har telia som ISP och har bredband 30 paketet. Och jag har stött på lite problem nu när jag har börjar spela destiny 2.
Det är så att när man spelar spelet får jag en fruktansvärt hög ping som kan vara över 1300 ping. Och grejen är den att jag har en kompis som bor ett stenkast från mig som använder bredband2 och han har inget lagg alls!

Jag har försökt att öppna portar och dra ner på brandväggar osv och gjort en massa research på hur man minskar ping osv men inget har hjälpt. Tänkte också uppdatera firmwaren på routern men det verkar inte som att man inte kan göra det på egen hand. Så nu har jag bestämt mig för att vända mig hit för expert hjälp.
Jag har alltså en technicolor TG799 V2 gateway från telia.
Värt att nämna är att jag har en öppen NAT i spelet och en speedtest på bredbandskollen visar en ping på 40 till en server i göteborg.
Har också pingat routern för att se hur anslutningen är mellan datorn och routern och där mätte jag upp fördröjningen till endast 1 ping.

Detta måste väl vara ett problem hos telia? Tror jag såg någon annan tråd på detta om man googlade på problemet men den tråden fick aldrig något svar. Det hade varit skönt om telia hade sin tekniska support via chatt som dem hade för ett par år sedan iallafall så att man slipper sitta i telefon kö osv.

Hoppas någon kunnig kan lösa detta

Både ja och mina föräldrar har en technicolor TG799 V2 gateway och ingen av oss har varit med om sämre skit. Den kan inte driva 3 sonos högtalare via wifi om till exempel en laptop står och går med spel på. Wifi räckte inte överallt i en lägenhet och man kunde inte tanka ner spel via steam utan onödiga begränsningarz Våra stängde av nätet till och från efter ett halvår och min far hade mer krångel efter det då jag bytte till en asus router och han en netgear efter mycket om och men.. Köp en annan router och stoppa den andra i kartongen, usch och fy för skiten 👿

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Famaffe:

Hejsan!
Har telia som ISP och har bredband 30 paketet. jag har en kompis som bor ett stenkast från mig som använder bredband2 och han har inget lagg alls!

Hej hej. Bredband 30 är adsl, dvs det använder kopparnätet för telefoni för datatrafiken.
Bredband2 har vad jag vet inte några dsl alternativ utan din vän är uppkopplad med fiber.
I dag satsar man inget på kopparnäten och det är knappt så att man reparerar dem om det skulle behövas, blir de riktigt dåliga så tar man i stället bort dem.
Jag tror alltså inte att det är nått större fel på din uppkoppling utan den är helt enkelt inte bättre och skulle den vara dålig så kommer inte Telia att göra allt för mycket för att reparera kopparnätet om det skulle behövas nått större typ att byta en ledning.
Det är snarare så att du i praktiken börjar märka varför det är dags satt gå över till en fiberbaserad anslutning i stället för att hålla kvar vid dsl teknik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

har du hög ping i ALLA onlinespel eller enbart destiny?

sen för övrigt vad gäller internet genom telejacket så kan man ofta be operatören stänga av / sänka felkorrigering / "interleaving" , kan sänka ping rätt drastiskt men kan också introducera paketförlust / packet loss i värsta fall, i så fall kan man höja/slå på interleave på lägsta nivå och försöka hitta en balans,

jag hade vDSL 12/9 mbit genom telejacket för många år sen via bredbandsbolaget, fick inte under 50ms i ping inom Sverige ens oavsett server och spel, kontaktade BBB support via mail och undrade om de kunde göra något åt pingen,

och dom testade att stänga av interleaving/felkorrigering om jag minns rätt och efter det hade jag under ~10 ms i ping på de servrar jag i Sverige jag tidigare hade ~50 ms på, helt utan paketförlust så i mitt fall gick det hur bra som helst och var absolut värt det!

har jobbat på teknisk support och secondline support på en del olika internetleverantörer och har själv varit inne och meckat med detta på en del ADSL uppkopplingar och hjälpt kunder med att stänga av/sänka interleave och så vidare och det har i de flesta fallen alltid sänkt pingen helt utan negativa bieffekter, så försök kolla upp det i alla fall!

tror inte detta har med dina pingspikar på 1300ms att göra och det låter som något annat problem, förhoppningsvis spelar du inte på wifi utan med nätverkskabel när du spelar för att utesluta det som en orsak, sen är det alltid att rekommendera för lägsta och stabilaste svarstider såklart, dvs att inte spela via wifi.

lycka till i alla fall !

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

låter ju lite märkligt, test byt DNS till 1.1.1.1 eller dyl, dock rimligen borde telias DNS:er skicka dig till samma ip nuffror, har du något annat onlinespel du kan testa med.?

Kopplade upp mig på 4G på telefonen och löste allt lagg. ADSL är verkligen skräp

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_1986:

har du hög ping i ALLA onlinespel eller enbart destiny?

sen för övrigt vad gäller internet genom telejacket så kan man ofta be operatören stänga av / sänka felkorrigering / "interleaving" , kan sänka ping rätt drastiskt men kan också introducera paketförlust / packet loss i värsta fall, i så fall kan man höja/slå på interleave på lägsta nivå och försöka hitta en balans,

jag hade vDSL 12/9 mbit genom telejacket för många år sen via bredbandsbolaget, fick inte under 50ms i ping inom Sverige ens oavsett server och spel, kontaktade BBB support via mail och undrade om de kunde göra något åt pingen,

och dom testade att stänga av interleaving/felkorrigering om jag minns rätt och efter det hade jag under ~10 ms i ping på de servrar jag i Sverige jag tidigare hade ~50 ms på, helt utan paketförlust så i mitt fall gick det hur bra som helst och var absolut värt det!

har jobbat på teknisk support och secondline support på en del olika internetleverantörer och har själv varit inne och meckat med detta på en del ADSL uppkopplingar och hjälpt kunder med att stänga av/sänka interleave och så vidare och det har i de flesta fallen alltid sänkt pingen helt utan negativa bieffekter, så försök kolla upp det i alla fall!

tror inte detta har med dina pingspikar på 1300ms att göra och det låter som något annat problem, förhoppningsvis spelar du inte på wifi utan med nätverkskabel när du spelar för att utesluta det som en orsak, sen är det alltid att rekommendera för lägsta och stabilaste svarstider såklart, dvs att inte spela via wifi.

lycka till i alla fall !

Provade med att köra på 4G via telefonen. Då löstes alla mina problem. Kanske är värt att skaffa mobilt bredband?

Permalänk
Skrivet av Famaffe:

Provade med att köra på 4G via telefonen. Då löstes alla mina problem. Kanske är värt att skaffa mobilt bredband?

well, mobilt bredband är definitivt inte bättre för onlinespel än en fast uppkoppling via telejacket skulle jag vilja säga i alla fall, bara för att dina 1300ms pingspikar försvann när du bytte till 4G så vill jag påstå att det inte betyder att 4G är bättre för onlinespel bara för det låter mer som något inte fungerar som det ska med din ena anslutning dvs den via telejacket, för dom pingspikarna är inte normala om man kör med nätverkskabel iaf..

får utesluta och felsöka lite om du verkligen vill veta var felet är, jämför din ping i destiny med båda anslutningar men kör med nätverkskabel från modemet/routern till datorn, dvs på anslutningen som går via telejacket, kör inte med wifi där så du kan utesluta att det är det som spökar och ger dig 1300ms pingspikar, sen är det ju bra att veta om du får dessa pingspikar i *alla* onlinespel eller bara destiny osv, så vet du om problemet är någonstans i trafikens väg mellan destinys servrar och din operatör som du har via telejacket, eller om felet är hemma hos dig så att säga..

mobilt bredband kan dock fungera helt OK idag om du har bra signal där du bor osv, och inte har något annat val, men hade aldrig föredragit det framför en fast uppkoppling om låg och stabil ping är det viktigaste för mig,

hade själv först ADSL och sen VDSL via telejacket för några år sedan tills vi fick fiber installerat i bostadsrätten som jag använder idag, fungerade hur bra som helst med både ADSL och VDSL i typ 5-6 år eller hur länge jag hade det, hade lite lägre ping än vad jag har med fiber idag till och med, efter att jag bad min leverantör stänga av interleave/felkorrigering när jag körde via telejacket, som jag nämnde i tidigare inlägg, men helt upp till dig hur du vill göra såklart

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060