Stationär för Programmering samt spel. 20k ink skärm samt WiFi

Permalänk
Medlem

Stationär för Programmering samt spel. 20k ink skärm samt WiFi

Förra gången jag byggde ihop mig en dator var när i5 2500k var nytt. Då fick jag utmärkt hjälp och support här med att tänka på att många minnen tog i olika kylare och så. Dessa detaljer älskar jag med dessa forum och nu är det dags för ett nytt. Denna dator är såld och jag behöver allt nytt. Min gräns är nog 20 000kr. Helst under om det inte är så stor skillnad mot det jag tittar på.

Jag har börjat programmera och även börjat spela lite igen. I dagsläget främst LOL men lite CS också. Dock vill jag endå att systemet ska klara nya spel som vänskapsgänget hela tiden utforskar som ex nya Cod - Whatever. Längre fram kommer en 3D skrivare inhandlas och då kommer även CAD på lekman-nivå vara aktuellt.

Jag kan bygga ihop datorn själv och det gör mig inget att handla från flera hemsidor. Windowsnyckel löser jag själv även det.
Jag har aldrig sysslat med överklockning så därför söker jag nått bra från start där väldigt lite handpåläggning ska på i efterhand.

Då vi kan sitta två personer i samma rum och båda inte har headset på sig så prioriteras även ljudnivån lite. Därför tänkte jag att köra på Noctuas stora kylare så den går lite lägre varv.

Jag vill inte ha vattenkylt. Bra luftkylare verkar fortfarande prestera klanderfritt.

Jag vill ha en skärm med högre uppdateringsfrekvens. Idag sitter jag med en Dell U2515H där jag tycker att färder och skärpa är kanon men jag kan tänka mig 1080p också. Skärmen ska inte vara större än 27" för vanans skull. Curved eller inte spelar ingen roll. Skärmen är rätt viktig då det något man endå stirrar i. Minst 144 Hz. Tittat på Asus ROG Swift PG279Q samt LG UltraGear 27GL850. Jag ska erkänna att jag helst köper en skärm under 5000 men har förstått att bra skärmar har gått upp i pris. (Nu var ju inte 2515h billig heller)

Idag har jag tittat ut ett paket som bygger på 3700x då dessa lämpar sig mer för flertrådigt vilket programmering faller under. Eller har jag fel här? Jag har förstått att 9700k är bättre för spel men prion ligger inte där. Jag är inte en person som räknar alla fps utan vill bara ha ett bra flyt.

Datorn kommer anslutas med WiFi mot internet och det vore skönt med det inbyggt men hur bra är dessa chip kontra ett bra pci-e Asus?

Här kommer en lista på delar jag tittat ut och priser för stunden från olika butiker.

Chassi NZXT h510i Inet 900kr (Har bra tidigare erfarenheter. Kan dock tänka mig ett mindre chassi. Fönster är
ett plus men inget måste)
MSI B450 Inet 1400kr (Verkar populärt samt rekommenderas av många)
Ryzen 7 3700X Netonnet 3500kr (Känns bra med 8 kärnor för mina datorer har jag kvar länge)
Seasonic GX 750w Netonnet 1200kr (Har alltid tagit lite i överkant men tar gärna förslag på billigare om det är bra
saker.)
Noctua nh d15 Elgiganten 880kr (Har förstått att detta är en tyst sak och det älskar jag)
Samsung 970 EVO m2 512 GB Dustin 1400kr (Gång på gång läser man hur Samsungs SSD rekommenderas, dags att testa,eller?)
Asus RTX2060 Super CDON 5200kr (Läst kommentarer att Nvidia brukar fungera bättre för CAD, i övrig spelar det
ingen roll. Stämmer inte detta så går det bra med AMD alternativ)
Kingston HyperX Fury 16GB 3600 MHz Webhallen 1100kr (LTT nämner, ska man ha bra utan att jobba med inställningar så
rekommenderas detta)

Jag har precis börjat grotta mig i detta och kommer inte handla det på studs. Men vill ha komponenter färdiga när det väl blir dags. Dyker det upp ett riktigt bra pris på något så kommer jag slå till och låta det stå tills bygget blir av.

Tack på förhand!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

AOC 27" Q27G2U VA QHD 144 Hz är prisvärd 27", 1440p, 144Hz, Freesync men inte IPS.

Inte exakt samma modell, men liknande paneler på alla.

AOC 27" Q27G
Skrivet av RossoRed:

MSI B450 Inet 1400kr (Verkar populärt samt rekommenderas av många)

MSI B450 TOMAHAWK MAX?
MSI B450 GAMING PLUS MAX har samma VRM (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot och förlorar bara en USB Type-C port för 200 kronor mindre.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Du skriver att skärmen har Freesync men jag antar att det inte alls spelar med Nvidias kort. Nu när jag lägger en bra summa pengar på allt undrar jag om man bör ha G sync. Man kan ha i åtanke att jag aldrig haft en skärm med hög uppdateringsfrekvens. Därför vet jag inte vad jag går miste om heller om den inte har G sync.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@RossoRed: Freesync skärmar funkar med GeForce grafikkort numera. Just denna skall funka bra till och med vad jag har hört.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Du har inte tagit med någon kylare i ditt exempel, är det medvetet?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@RossoRed: Inte medvetet. Glömde faktiskt den. Blir lätt så på komponentkoll när den göms där nere. Tror jag gjort för många listor idag, haha. Men listan var främst för att visa skärmen, billigare RTX 2060 Super och moderkortet. Samt att göra det enklare och snabbare för andra att komma med förslag då de kan klona den eller läsa om komponenterna.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Jag förstår. Kollar lite och ser att SSD'n verkar ju vara kanon! Skärmen kanske inte imponerar ännu men jag får kolla runt mer där. Nämns att ljusstyrkan är låg och i rummet jag sitter är det väl upplyst om dagarna. Efter att ha kollat på lite video och annat märker jag att UH d15 är overkill i mitt fall. Kommer gå på Noctua U14S så den inte stör ram platserna och verkar i sann Noctua anda mer än kapabel till mitt bygge. Sänker även nätaggregatet lite för det behövs inte effekten som det tidigare valet var på.

Hade velat ha dubbla displayport kanske på grafikkortet men priset på valt grafikkort är svårslaget just nu. Får se vad som händer till köp.

Tack för hjälpen! Uppskattas

https://komponentkoll.se/bygg/MEhpA

Permalänk
Medlem

Det blir nog att beställa lite delar imorgon då rädslan för att saker försvinner i rask takt börjar kännas.
Någon sista synpunkt på mina val ?

Valde en LG display som har fått bra testresultat. Gillar IPS också ska erkännas.
Uppade lagringen till 1TB så jag slipper tänka på alla spel som kommer där de kan ta 50 - 100 gb.
Sen sist men inte minst moderkortet. Valde ett med inbyggt WiFi då jag måste ha WiFi och känner att jag inte vill ha usb nätverkskort eller ett dyrt pci-e. Är det dumt och borde jag välja pci-e istället ? Routern hemma är en Airport Extreme.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@RossoRed: Om du skall ha WiFi ser det bra ut förutsatt att du orkar beställa från Komplett, Webhallen, (NetOnNet,) Dustin & Elektronikwebben/Inet.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RossoRed:

Det blir nog att beställa lite delar imorgon då rädslan för att saker försvinner i rask takt börjar kännas.
Någon sista synpunkt på mina val ?

Valde en LG display som har fått bra testresultat. Gillar IPS också ska erkännas.
Uppade lagringen till 1TB så jag slipper tänka på alla spel som kommer där de kan ta 50 - 100 gb.
Sen sist men inte minst moderkortet. Valde ett med inbyggt WiFi då jag måste ha WiFi och känner att jag inte vill ha usb nätverkskort eller ett dyrt pci-e. Är det dumt och borde jag välja pci-e istället ? Routern hemma är en Airport Extreme.

https://komponentkoll.se/bild/MbArR.png

Har ett Asus ROG med WiFi, Har inte haft några som helst problem med det inbyggda. Så jag hade kört så, får du problem går det ju att uppgradera sen.