Permalänk

Skräppost

Jag har börjat få en del kreativ skräppost, i detta fall handlar det om låneansökningar. I vanliga fall kan jag enkelt lägga till en regel som håller skräpet borta när det kommer någon ny sort men det här utformat så att det ser ut att vara skickat från en känd aktör, men för en annan känd aktör (dessa är i en helt annan bransch). Och det är väl därför som outlooks normala filter låter detta slinka igenom, förmodar jag.

Kan tillägga att jag är kund hos båda dessa andra företag samt att jag någon gång slentrianmässigt fyllt i en låneansökan på nätet, dock inte i den tjänst som det spammas om. Att den senare informationen har läckt är kanske inte så konstigt p.g.a. oseriösa aktörer, men att den riktige avsändaren samtidigt tycks ha koll på vart jag är kund förstår jag inte. Kan det vara så enkelt att en sida rotat bland ens cookies? Annars har jag svårt att se hur det här egentligen kan ha gått till.

Jag kan ju inte heller blockera avsändaren i det här fallet eftersom jag då inte kommer få mer e-post från aktören/erna där jag är kund... Är det bara att leva med skiten då eller finns det något man kan göra?

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Bör det inte ligga i intresse att nämna detta för dessa aktörer då du är kund hos båda?
Är det spam / avsiktligt skräp?

Finns ingen uppsägning av dessa utskick i mejlet? Det kommer ju från en specifik adress, varför inte bara spärra den avsändaren?

Eller så kan du sätta en regel bara som raderar permanent om det är en återkommande fras som är gemensam mellan alla mejl.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Skrivet av freddyfresh:

Bör det inte ligga i intresse att nämna detta för dessa aktörer då du är kund hos båda?
Är det spam / avsiktligt skräp?

Finns ingen uppsägning av dessa utskick i mejlet? Det kommer ju från en specifik adress, varför inte bara spärra den avsändaren?

Eller så kan du sätta en regel bara som raderar permanent om det är en återkommande fras som är gemensam mellan alla mejl.

Jag vet inte om det är någon idé att nämna det, jag förmodar att e-postsäkerheten fortfarande är ganska låg. För sisådär 20 år sedan skickade jag ibland e-post med falsk avsändare med väldigt enkla medel. Hur det fungerar idag vet jag inte.

Spam eller avsiktligt skräp vet jag inte vad det är för skillnad på, för mig är det samma sak?

Avsändarens adress är dessvärre, vad det ser ut att vara i mejlet när jag klickar på svara, "info@StälletDärJagÄrKund.com". Därför vill jag inte sätta en regel på avsändaren. Det finns en länk för uppsägning av utskick, men den leder till en sida på duckdns.org och jag misstänker därför att jag bara kommer dra på mig mera skit om jag klickar på den länken. Till sist det här med fraser, det blir lite svårt tyvärr. Hade man kunnat ställa in avsändarens namn så hade det inte varit några problem, men av någon dum anledning saknar outlook.com det.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja