Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017

Vad betyder "Layer 3 boundaries"?

Jag sitter och översätter ett Powerpointmaterial om WiFi till Svenska. Eller snarare: Gör egna stödanteckningar på Svenska. Meterialet är och får vara Engelskt.

En slide avhandlar i punktform "Does and dont's" över hur man konfigurerar WiFi infrastruktur för att hantera Medicinteknisk utrustning där drop outs inte tolereras.

En av punkterna lyder: "Eliminate or reduce Layer 3 boundaries along the coverage location. Design a single subnet in the coverage area."

Jag tänker så här: Ett enda subnät (eller VLAN) över hela täckningsområdet eliminerar behov av Layer 3 - utrustning (Routrar) eftersom alla är på samma subnät/VLAN. Skapar jag t.ex. två subnät däri blir det en "gräns" (Layer 3 boundary) som kräver en Router för kommunikation.

Eller har någon annan nån smart förklaring? Är jag ute och cyklar nu?

Roger

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av KRWaara:

Jag sitter och översätter ett Powerpointmaterial om WiFi till Svenska. Eller snarare: Gör egna stödanteckningar på Svenska. Meterialet är och får vara Engelskt.

En slide avhandlar i punktform "Does and dont's" över hur man konfigurerar WiFi infrastruktur för att hantera Medicinteknisk utrustning där drop outs inte tolereras.

En av punkterna lyder: "Eliminate or reduce Layer 3 boundaries along the coverage location. Design a single subnet in the coverage area."

Jag tänker så här: Ett enda subnät (eller VLAN) över hela täckningsområdet eliminerar behov av Layer 3 - utrustning (Routrar) eftersom alla är på samma subnät/VLAN. Skapar jag t.ex. två subnät däri blir det en "gräns" (Layer 3 boundary) som kräver en Router för kommunikation.

Eller har någon annan nån smart förklaring? Är jag ute och cyklar nu?

Roger

Jag tycker att det är en bra förklaring.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

Jo du har förstått det rätt. Det handlar egentligen om att switching som sker på Lager 2 är billigare och snabbare är routing som jobbar på lager 3.

Sen vet jag inte om du behöver blanda in VLAN i det hela.
VLAN är ju teknik för att kunna blanda olika olika nät i samma fysiska nät.
Dvs. du har ett lager 2 nät och detta vill du dela in i flera lager 3 nät.
Varje VLAN blir ju med automatik ett eget subnät, om man vill kommunicera mellan dem så måste detta ske på lager 3.

Klient: Intel I7 3820 | ASUS P9X79 Pro | 64GB 1600MHz | Corsair HX 850W | Gigabyte 1080TI | HAF 922 | Crucial 525G | Seagate XT 4TB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Origin
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av Prelatur:

Jo du har förstått det rätt. Det handlar egentligen om att switching som sker på Lager 2 är billigare och snabbare är routing som jobbar på lager 3.

Sen vet jag inte om du behöver blanda in VLAN i det hela.
VLAN är ju teknik för att kunna blanda olika olika nät i samma fysiska nät.
Dvs. du har ett lager 2 nät och detta vill du dela in i flera lager 3 nät.
Varje VLAN blir ju med automatik ett eget subnät, om man vill kommunicera mellan dem så måste detta ske på lager 3.

Det finns ju Lager 3 switchar

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2002

Poängen är att med samma subnät kan klienterna behålla sin IP adress när de byter AP. Och det bidrar till att alla sessioner kan bibehållas. Om enheten får nytt IP så måste alla sessioner kopplas upp på nytt. Annars är din förklaring bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av varget:

Poängen är att med samma subnät kan klienterna behålla sin IP adress när de byter AP. Och det bidrar till att alla sessioner kan bibehållas. Om enheten får nytt IP så måste alla sessioner kopplas upp på nytt. Annars är din förklaring bra.

Bra tänkt. Det kan syfta på att klienten ska kunna behålla samma IP-adress när den roamar mellan accesspunkter. Vilket man ofta har i controlerbaserade lösningar.

När jag läste det första gången tänkte jag mer att man skulle se till att alla klienterna låg på samma subnät för att slippa blanda in routern. För att minska svarstid, komplexitet och högre driftsäkerhet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017

Företaget jag jobbar åt gillar VLAN, och ett VLAN fungerar ju på samma sätt som ett subnät. Hyfsat på samma sätt, i alla fall.. Och kommunikation över olika VLAN eller subnät (egentligen nätverksadresser) kräver Layer 3 - utrustning för att kunna kommunicera.
@varget: Jepp. Tror detta är det allting handlar om. Behålla IP-adress och snabb roaming.

PS Det handlar om trådlös (WiFi) hjärtövervakning.

R