24pins kontakt på moderkort, funkar enbart med 20pin kontakt

Permalänk
Medlem

24pins kontakt på moderkort, funkar enbart med 20pin kontakt

Har idag uppdaterat datorn lite.
Men när ja skulle starta den så hände inget, lyste lite från moderkortet men gick inte få igång den. Kollade genom alla kablar och så, innan jag kom på att på förra moderkortet så nyttjade jag inte sista adaptern på 24pin kontakten.. så tog lös den även nu, och då började det fungera.
Min fundering då är ju varför den betedde sig så, samt om det är någon fara att köra bara med 20pin?

Moderkortet är ett Asus ROG z390 och nätaggregat ett Bequiet 850.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Standarden ATX, gällande ström till moderkort, reviderades till 24-pin från den mycket äldre 20-pin.

Jag minns inte vad de extra 4 matar, men iom att en 20-pin fortfarande går in i en sockel för 24-pin så är skador osannolika (ansvariga bakom standard-ändringar tänker naturligtvis till...).

Så... det enda som lär kunna hända om man envisas med att plugga in en 20-pin, är att moderkortet inte kickar igång.

"But don't take my word for it !"
Om du vill "gå till botten med det" så finns all info+data, till exempel på PinOuts : 20 pin MOLEX

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Standarden ATX, gällande ström till moderkort, reviderades till 24-pin från den mycket äldre 20-pin.

Jag minns inte vad de extra 4 matar, men iom att en 20-pin fortfarande går in i en sockel för 24-pin så är skador osannolika (ansvariga bakom standard-ändringar tänker naturligtvis till...).

Så... det enda som lär kunna hända om man envisas med att plugga in en 20-pin, är att moderkortet inte kickar igång.

"But don't take my word for it !"
Om du vill "gå till botten med det" så finns all info+data, till exempel på PinOuts : 20 pin MOLEX

Problemet för mig blir ju att jag inte kan köra med 24pin, för då startar det inte, jag får ta bort den lilla 4 pins "adaptern".
Så frågan är ju varför det blir så?

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Kan vara en defekt nätdel?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

gissar på att den lilla extra 4 pins kontakten är skadad på ngt sätt så att jord kommer åt + eller dylikt...borde gå att se

20 + 4 pin ska liksom klicka i varandra med en liten "kant i kant"

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Kan vara en defekt nätdel?

Ja jo så kan det ju förvisso vara, för det funkade inte på förra moderkortet heller, och då var det nytt, synd jag inte tänkte på det då :S

Skrivet av Tea42BBS:

gissar på att den lilla extra 4 pins kontakten är skadad på ngt sätt så att jord kommer åt + eller dylikt...borde gå att se

20 + 4 pin ska liksom klicka i varandra med en liten "kant i kant"

Med vänlig hälsning Lazze

Kan fort vara, jag kollade extra noga så att dom "klickade" i varandra, så det tror jag inte är felet, hellre då att det blir någon kortis.

Mvh Linus

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Låter som att det är någonting konstigt med nätaggregatet eller kontakten på nätaggregatet om du även körde 20-pin på ditt förra moderkort.

Om du bara har ett grafikkort går det bra med enbart 20-pin. Den huvudsakliga fördelen med de 4 extra stiften är att ett av dem är 12 V vilket dubblar strömmen som kan dras på den linan från ~10 A till ~20 A. Om du enbart har ett grafikkort drar det upp till omkring 7 A vilket lämnar 3 A för fläktar med mera--mer än tillräckligt i de flesta fall. Om du däremot kör flera grafikkort eller andra expansionskort bör du absolut se till att använda hela 24-pinnen för att undvika att kontakten/kabeln smälter eller i värsta fall fattar eld.

Permalänk
Medlem

Är det rätt 4-pinnars kontakt du använder? Många moderkort och nätaggregat har ju en extra 4-pin (eller 8-pin) kontakt för strömhungriga byggen. Den 4-pins kontakten är inte likadan som de extra 4 pinnarna på en 24-pin ATX kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Är det rätt 4-pinnars kontakt du använder? Många moderkort och nätaggregat har ju en extra 4-pin (eller 8-pin) kontakt för strömhungriga byggen. Den 4-pins kontakten är inte likadan som de extra 4 pinnarna på en 24-pin ATX kontakt.

Det förutsätter jag, då den sitter ihop med den ordinarie 20pin, och splittar sista cm bara. Så rätt säker att jag använder rätt

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC