AMD lanserar Ryzen 4000 "Renoir" – upp till 8 kärnor och 4,4 GHz

Permalänk

Är bara intresserad av en 14" 4600U/4600H under 8k. Väntat alldeles för länge nu...

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Icte,
Det var lite tappa hakan-reaktion när jag såg siffrorna för Renoirs toppmodell. Förhoppningsvis återspeglas detta i övriga SKU:er i serien.
Riktig skräll!

Precis! AMD har gjort riktigt bra ifrån sig och rört om i laptop-grytan markant!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Icte:

Precis! AMD har gjort riktigt bra ifrån sig och rört om i laptop-grytan markant!

Nu väntar jag bara på att det ska levereras USB 4 eller Thunderbolt för att kunna köra extern grafikkort på AMD! Sedan blir det nog en migrering. (Vill inte ha interngrafik).

Alternativt om det kommer någon roligare integrerad grafik längre fram från AMD.

Drömmen skulle vara samma CPU-del som i en 4600U 6/12 kärnor/trådar på 15W i litet format. Alternativt en 4800U. Dessa då kombinerad med större integrerad grafik. Problemet blir troligen minnet, DDR4 har helt enkelt inte bandbredden som krävs för fet iGPU. HBM/HBM2 löser nog detta dock.

Hades Canyon med 20/24 CU och HBM var dock jäkligt nice om något energihungrig (och varm).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Under 10kkr är tyvärr inte möjligt utan att offra chassi, skärm eller batteritid.

Ehm, batteri kostar nästan ingenting. Skärmen kanske blir klurigt att sätta in den absolut bästa på marknaden men en bra IPS panel borde väl inte vara så svårt att trycka in. Chassi ja inget som är dunderdyrt att fixa ett av god kvalitet kolla xiaomi och andra märken som har billiga datorer i god förpackning.

Permalänk
Medlem

Fråga om latenser eftersom cashe minnet blev fördubblat för att minska effekten av latens vid designen de kör med kärnor i modul & en styrkrets i mitten (därav att AMD har så mycket casheminne) Hur står det till med denna saken?
Hur & varför är/finns det inga uppgifter om latens?
Hur påverkar detta vid tex när man kör tex cubase / ljudkort där latens e viktigare än hastighet & antal kärnor ?

Som jag förstod detta vid lanseringstillfället av ryzen så var detta nackdelen med hoplimmade kretsar därav en markant ökning av casheminne för att motverka detta.
MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag ogillar starkt om att klumpa ihop allt cacheminne i en siffra, det säger ingenting. Samtliga modeller med 6 och 8 kärnor har 512 KB L2-cacheminne vardera och 8 MB som delas. Så Ryzen 7 4800U har totalt 12 MB (ska man vara petig räknar vi inte in L1-nivå här), men uppdelat är det 8 MB L3 och 8 x 512 KB L2.

Att du ser olika siffror överallt beror sannolikt på hur olika skribenter väljer att kommunicera mängden cacheminne. På SweClockers sväljer vi alltid att redovisa mängden L3-cacheminne separat. Andra följer AMD:s exempel och redovisar en klumpsumma.

Vad menar du med "i en sådan maskin"?

Men en sån maskin, menar jag en ganska tunn maskin, såsom 4800U nog är menat till.

Hoppas på liknande priser här hemma:

https://www.amazon.com/Gaming-TUF506IV-AS76-Ryzen-Windows-Not...

8/16 cpu, 2060, 144hz skärm, 1 tb pcie ssd, 16gb 3200 ram för 12500 plus moms.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Fråga om latenser eftersom cashe minnet blev fördubblat för att minska effekten av latens vid designen de kör med kärnor i modul & en styrkrets i mitten (därav att AMD har så mycket casheminne) Hur står det till med denna saken?
Hur & varför är/finns det inga uppgifter om latens?
Hur påverkar detta vid tex när man kör tex cubase / ljudkort där latens e viktigare än hastighet & antal kärnor ?

Som jag förstod detta vid lanseringstillfället av ryzen så var detta nackdelen med hoplimmade kretsar därav en markant ökning av casheminne för att motverka detta.
MVH Arne

Har för mig att antingen Hardware Unboxed eller Jarrod's Tech hade siffror på latency i sina recensioner på tuben. Latencer var något högre än intel om jag inte minns fel? Du får kolla själv.

glhf!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

Ehm, batteri kostar nästan ingenting. Skärmen kanske blir klurigt att sätta in den absolut bästa på marknaden men en bra IPS panel borde väl inte vara så svårt att trycka in. Chassi ja inget som är dunderdyrt att fixa ett av god kvalitet kolla xiaomi och andra märken som har billiga datorer i god förpackning.

Man kan spara in 300 kr på batteri, går man för allt plast chassi, 500-1000 kr, IPS panel (120 Hz 1080p) går ju för runt 2000 kr, så billig TN 60 hz hittar man väl för 1000 kr. Då har man 2300 kr extra att köpa bättre hårdvara.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

För att få använda HS-serien måste tillverkare leva upp till vissa krav AMD satt. Ett av dessa är just profilen som ska vara under 20 millimeter, samtidigt som batteritiden ska vara "över 10 timmar" vid videouppspelning. Processorerna måste även paras ihop med strömsnåla grafikkort, som AMD:s egna eller Nvidias energioptimerade modeller med suffixet Max-Q.

Är verkligen nödvändigt med ett grafikkort? HS-serien borde fungera utmärkt i lättare workstation-laptops och mera grafik-prestanda är ju sällan nödvändigt för att kompilera kod, köra VMs eller liknande. Eller är HS-serien förbehållen gaming-laptops?

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av marcusOCZ:

Men en sån maskin, menar jag en ganska tunn maskin, såsom 4800U nog är menat till.

Hoppas på liknande priser här hemma:

https://www.amazon.com/Gaming-TUF506IV-AS76-Ryzen-Windows-Not...

8/16 cpu, 2060, 144hz skärm, 1 tb pcie ssd, 16gb 3200 ram för 12500 plus moms.

Jadu, det beror ju helt och hållet på datordesignen vilket grafikkort en Ryzen 7 4800U kan paras ihop med. Ett kraftfullare grafikkort kräver bättre kylning, som både lägger på vikt och gör en dator tjockare. Om jag ska höfta något skulle jag säga att gränsen går som högst vid ett Geforce GTX 1650 Ti eller Radeon RX 5500M och då helst med nedskruvade strömbudgetar, men det finns inte heller någonting som säger att en tillverkare skulle kunna trycka in en fetare lösning än så.

Skrivet av houze:

Är verkligen nödvändigt med ett grafikkort? HS-serien borde fungera utmärkt i lättare workstation-laptops och mera grafik-prestanda är ju sällan nödvändigt för att kompilera kod, köra VMs eller liknande. Eller är HS-serien förbehållen gaming-laptops?

Bra fråga! När AMD talar om HS-serien är det genomgående slimmade och förhållandevis lätt speldatorer som nämns. Min gissning är därför att så är fallet. AMD menar också själva att den integrerade grafikdelen i H-/HS-processorerna knappt kommer nyttjas då partnertillverkare i så gott som alla fall valt att para dessa med grafikkort.

Här är också värt att nämna att bärbara speldatorer alltmer tar över rollen som "mobila workstations". Det är en trend inte alla uppskattar, men det är dit marknaden rör sig. Den positiva sidan av det myntet enligt mig är att det också gör att allt fler modeller släpps med mer sober design och utan rymdskeppsdetaljer.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Summa summarum så presterar en 4900HS samma som 9800HK vid half effekt. Och att 4900HS med mindre kylning slår en 9800HK med industrikylning. Ganska sjukt alltså.

Men hur är det med Ice Lake eller vad den heter? Den drar väl mycket mycket mindre?

Fan, jag har fortfarande inte köpt aktier i AMD och jag vill ha en sådan här!

AMD IS BACK, BABY!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Korrekt! Priser på processorer är en omöjliga att kommunicera utåt och därför väljer AMD att inte göra det. ... i praktiken sätts dessa individuellt mot tillverkare och det är därför ingen som i praktiken betalar "fullpris". ...

Framför allt säljs ju processorerna inte till slutkund!
Slutkunden köper inte en processor, utan en dator som bland annat innehåller en processor. Priset på datorn beror till mycket stor del på vad detta andra är.

Permalänk
Avstängd

För första gången på många år är utbudet på laptops i pris prestanda tillbaka. jag hade gärna tagit en 4900u, 16Gb DDR4, 500Gb SSD i en 17 tums format utan dedikerat grafikkort kort för runt 10 000kr. fast man kanske ska vänta till nästa generation med DDR5 eller 3d stackad HBM minne då kanske vi har midrange grafik i CPUn.

Men det AMD har gjort här är en slakt av vad intel kan ge i hela deras segment och nvidias instegs modeller av grafikkort är nu meningslösa.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Olle P:

Framför allt säljs ju processorerna inte till slutkund!
Slutkunden köper inte en processor, utan en dator som bland annat innehåller en processor. Priset på datorn beror till mycket stor del på vad detta andra är.

Ja, det är ju underförstått.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Vilket märke kommer ha de här AMD modellerna till försäljning och vad kommer en sådan laptop då att kosta. Mins förra, där det snackades mycket, däremot väldigt få i butik. I och de tider vi lever i är ju frågan när blir de lanserade för den breda massan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Fråga om latenser eftersom cashe minnet blev fördubblat för att minska effekten av latens vid designen de kör med kärnor i modul & en styrkrets i mitten (därav att AMD har så mycket casheminne) Hur står det till med denna saken?
Hur & varför är/finns det inga uppgifter om latens?
Hur påverkar detta vid tex när man kör tex cubase / ljudkort där latens e viktigare än hastighet & antal kärnor ?

Som jag förstod detta vid lanseringstillfället av ryzen så var detta nackdelen med hoplimmade kretsar därav en markant ökning av casheminne för att motverka detta.
MVH Arne

Ryzen 4000 "Renoir" är en monolitisk krets.

https://www.anandtech.com/show/15624/amd-details-renoir-the-r...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Man kan spara in 300 kr på batteri, går man för allt plast chassi, 500-1000 kr, IPS panel (120 Hz 1080p) går ju för runt 2000 kr, så billig TN 60 hz hittar man väl för 1000 kr. Då har man 2300 kr extra att köpa bättre hårdvara.

Spara in 300kr på batteri? Det finns inga bärbara som har batterier som kostar mer än 300kr att produsera det kan du vara ganska så säker på

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

Spara in 300kr på batteri? Det finns inga bärbara som har batterier som kostar mer än 300kr att produsera det kan du vara ganska så säker på

Rå priset på lithium per 10 Wh är ju runt 100kr, så jodå, det finns.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Rå priset på lithium per 10 Wh är ju runt 100kr, så jodå, det finns.

Då skulle ingen tesla kosta under en miljon. Tror minsta model 3 har väl 60 000Wh vilket enligt dig är 600 000kr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backsten:

Kul med konkurrens. Vad ska Intel hitta på nu då. Spännande år i år.

Intel har ju en ny generation som har bättre IPC än "Skylake" varianterna. "Problemet" är att de har låg klockfrekvens.

Ice lake heter den 3.9GHz max freqvens

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Då skulle ingen tesla kosta under en miljon. Tror minsta model 3 har väl 60 000Wh vilket enligt dig är 600 000kr...

Tesla massproducerar själva, här ska mellanhänder ha sin del...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Tesla massproducerar själva, här ska mellanhänder ha sin del...

Du sa rå-priset på litium

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Rå priset på lithium per 10 Wh är ju runt 100kr, så jodå, det finns.

Kollade just och fan i helvette vad lithium priset har gått upp senaste åren!

Men kilopriset ligger på under 500kr kilot.

Man får ut ca. 12wh per gram.

Altså 50 öre för 12wh, inga 100kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Tesla massproducerar själva, här ska mellanhänder ha sin del...

Till skillnad från exempelvis Samsung??

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Kollade just och fan i helvette vad lithium priset har gått upp senaste åren!

Men kilopriset ligger på under 500kr kilot.

Man får ut ca. 12wh per gram.

Altså 50 öre för 12wh, inga 100kr.

Priset på batterier ligger runt 150$/kWh, vilket skulle ge ca 15 kr för 10Wh.
https://cleantechnica.com/2019/12/04/powering-the-ev-revoluti...

Permalänk
Medlem

När får vi se denna i en macbook pro tro ?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av moire:

När får vi se denna i en macbook pro tro ?

Gissar på aldrig, Inte förrän stöd för USB4 finns på chipen som har specen för thunderbolt 3 integrerad. Det är nog först då vi lär se AMD på bred front i vanliga plain boring företagslaptops.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chibariku:

Priset på batterier ligger runt 150$/kWh, vilket skulle ge ca 15 kr för 10Wh.
https://cleantechnica.com/2019/12/04/powering-the-ev-revoluti...

Nu pratade Esseboy om priset på lithium och inte vad folk väljer att sälja batterier för.

Och det hela började i och med att jag påstod att det är omöjligt att spara 300kr på att minska batteriet då i princip inga laptop batterier kostar över 300kr att producera.

Permalänk
Medlem

@anon56869: vilket jag bara ville förtydliga med vad färdiga batterier kostar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SpaceMan:

Till skillnad från exempelvis Samsung??

Nej. Dell, Asus, Lenovo, Acer and so on. Samsung har liten del i laptopmarknaden...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...