World Backup Day – hur säkerhetskopierar du?

Permalänk
Relik 📜

World Backup Day – hur säkerhetskopierar du?

Idag är det World Backup Day, dagen då vi ska se till att vi säkerhetskopierar.
http://www.worldbackupday.com/en/

Kom därför att tänka på, hur gör du med dina backups? Är det kopiera filer manuellt som på gamla goda tiden, eller kanske bara rakt ut i molnet från telefonen?`

Själv kör jag mycket mot Onedrive. Dels synk automatiskt av bilder från telefonen, dels puttar jag upp backups från datorn dit en gång i veckan. Det sistnämnda inte rakt av dock, utan en repa via Macrium Reflect för att slå ihop till krypterade filer.

Har kört samma upplägg i många år nu, och det fungerar fint. Ett par gånger har jag letat upp gamla filer i backupen, när jag råkat radera eller gjort något dumt. Gått bra varje gång!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Automatiskt mot Google drive och så backar jag det allra viktigaste mot en offsite server några gånger per år, just in case

Permalänk
Medlem

Dagligen (nattligen) går backuper på mina privata och företagens datorer till egna servrar. Använder EaseUS ToDo Backup sedan många år.

Permalänk
Medlem

Säkerhetskopia? Raid0 hela vägen!

Permalänk
Medlem

Jag har kopior på de mesta viktiga på mina hårddiskar, som dock sitter i datorn. Så jag skyddar mig själv vid en hårddiskkrasch rätt bra men inte nåt vidare mot randomware. Jag har ingen separat disk liggandes och även när jag hade det var jag för lat för använda Jag funderar dock på att göra en fet kopiering och sen rycka kabeln till en av diskarna som sitter i. Den används så sällan ändå.

Tills vidare har jag Google drive för bilder och annat skoj.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Moderator

Har onedrive genom plugget som jag laddar upp mina bilder till

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Serverfarmen på jobbet: Huvudsakligen Veeam, med backupkopior off-site.

Min primära dator: Time Machine till en Debianserver hemma; dito till USB-disk inpluggad i skärmen på jobbet.

Hemmaservern: Proxmoxbackuper av småmaskinerna och ZFS snapshots av de stora; till separat disk. Rclone av de krypterade proxmoxbackuperna av de viktigaste maskinerna till B2-bucket hos Backblaze.

iDevices: Vanlig icloudbackup.

Permalänk
Hedersmedlem

Hemma: Allt som är viktigt ligger på minst en molntjänst utöver att det ligger på min hårddisk.

Jobbet: Som en del av mina arbetsuppgifter roddar jag en lösning med Veeam Backup and Replication, som backar upp något hundratal virtuella maskiner i en datahall. Säkerhetskopierad data ligger på en raid-array specifikt för backupsyften, och datat kopieras även till en sekundär maskin på vårt kontor.

Permalänk
Medlem

Säkerhetskopierar egentligen inget från datorn. Foton tar jag med mobilen, och dom hamnar hos Google. Mina mail finns hos Google och Microsoft. Kontakter osv finns hos Google via min Android-telefon.

Jag tänker att om datorn skiter sig så blir jag ledsen, men jag förlorar nog inget jag inte klarar mig utan.

Permalänk
Medlem

Jag ser till att bara säkerhetskopiera det som verkligen behövs, vilket inte blir så mycket. Det underlättar att det görs ofta och ordentligt. I övrigt en blandning av automation och manuella steg. Största svagheten ligger egentligen i Google-kontot.

Permalänk
Medlem

Jag är väl väldigt gammalmodig då jag säkerhetskopierar helt manuellt till en extern HDD. Har dock inte så mycket personliga filer såsom foton och sånt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Hemma: Automatisk daglig backup på alla maskiner till min server, som sedan kopieras till backuphårddisk en gång i veckan, varav en förvaras i brandskåp och en annan off-site. Använder ett primitivt men godtagbart skydd mot ransomware, genom att visa specifika filer (som normalt aldrig ändras) scannas efter förändringar precis innan varje daglig backup körs. Om förändring hittas så får jag larm och ingen backup tas.

Jobbet: Automatisk daglig backup till server + backuphårddiskar.

I huvudsak SyncBackSE hemma och Duplicati på jobbet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Säkerhetskopia? Raid0 hela vägen!

raid är ingen backup!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

raid är ingen backup!

Du inser att han skärmar va, Raid 0 Delar datan på två diskar, pajar en så är det GG och det är gjort för hastighet och inte feltolerans.

Jag kör Raid 5 med SMART+Badblock varje månad + Viktigt data krypteras och går till molnet
Resten förlitar jag mig på Raiden att hålla vid liv, Inte ekonomiskt värt att säkerhetskopiera all media jag har.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

En fråga till alla backupkunniga... På jobbet (liten firma, inte ens en handfull anställda) kör vi Sharepoint med versionshantering. Jag skulle dock vilja få till någon lokal backup i händelse av att någon drabbas av ransomware, att molnet ligger nere o.s.v. Är en NAS, typ Synology med Office 365-backup rätt väg att gå eller ska man satsa på något helt annat?

Permalänk
Medlem

Onedrive plus att bilder går till icloud och google också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Bilder, Videos, Google Photos

Viktiga Dokument, Google Drive + undangömt USB minne

Annat? njet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Goodsync installerat på datorn som kör tvåvägs-sync med nasen. Kan ställas in så det synkar vid uppstart/nedstängning eller tidsintervall funkar riktigt bra, kan videoredigera lokalt på datorn som går automatiskt till nas:en funkar för den som inte är lika insatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Du inser att han skärmar va, Raid 0 Delar datan på två diskar, pajar en så är det GG och det är gjort för hastighet och inte feltolerans.

Jag kör Raid 5 med SMART+Badblock varje månad + Viktigt data krypteras och går till molnet
Resten förlitar jag mig på Raiden att hålla vid liv, Inte ekonomiskt värt att säkerhetskopiera all media jag har.

Det finns mindre vetande som kanske tar honom på orden...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

nada, har inget att ta backup på , bara spel på burken . använder onedrive för lite document bara.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

@Eazy:
Exakt, vem behöver säkerhet när man har hastighet.

Permalänk
Medlem

Kör Robocopy script som kopierar över filerna. Inte allt men det jag kan vilja ha kvar om datorn skulle ge upp.
Både till annan disk i datorn och till externa och den datan som jag anser viktigast har jag även på extern disk som är på annan fysisk plats.
Känner att det räcker bra för mig.

Har ju varit med om lite disk haverier genom åren och inte alltid haft backup har ju lärt sig den hårda vägen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

satan att jag blivit dålig på det senaste åren, kör nog en backupp max 1 gång per år av servrar nu.
man lurar sig själv lite när man kör zfs i raid 5/6 med hot spare, att det är lugnt om något händer.
å andra sidan har jag inget som är livsviktigt, dock skulle det vara tråkigt om det försvinner.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Datorer och telefoner kör backup mot NAS som kör raid1, 2 diskar.
Den kör sedan veckovis backup mot en annan NAS med raid1 som står i ett utrymme i garaget, som är ett skyddsrum.
Så det ska en del till innan man förlorar något.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Säkerhetskopierar egentligen inget från datorn. Foton tar jag med mobilen, och dom hamnar hos Google. Mina mail finns hos Google och Microsoft. Kontakter osv finns hos Google via min Android-telefon.

Jag tänker att om datorn skiter sig så blir jag ledsen, men jag förlorar nog inget jag inte klarar mig utan.

Exakt samma här ! :')

Tack för jag slapp formulera ett eget inlägg

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Medlem

Gör backup alldeles för sällan, men mobiltagna fotografier hamnar på en extern HDD som dessvärre sparas lokalt. Brinner det, så brinner allt.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Hjälpsam

Säkerhetskopiera??!!

Två separata datorer, Onedrive (bilder och dokument) och numera NAS

Dold text
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Synkar allt viktigt (foton mest) automatiskt från hårddisken i datorn till min NAS. NAS i sin tur kör backup till molnet på Azure blob storage en gång i veckan.

Permalänk
Medlem

Synology NAS som tar snapshots (versionshantering för att kunna backa i tiden med windows previous versions vid behov) sen kör jag deras cloud-tjänst för geo-sprid kopia av det viktigaste (skydda mot brand i huset). Mac:en kör timemachine mot nas:en.

Sen synkar nas:en en del tvåvägs mot onedrive, mest för att det är smidigare att arbeta/synka mot onedrive på windowsburkarna än mot nas:en.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Säkerhetskopia? Raid0 hela vägen!

KEK.

Jag brukar sätta upp all viktig data på kylskåpet med kylskåpsmagneter.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB