Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

World Backup Day – hur säkerhetskopierar du?

Trädvy Permalänk
Relik 📜
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

World Backup Day – hur säkerhetskopierar du?

Idag är det World Backup Day, dagen då vi ska se till att vi säkerhetskopierar.
http://www.worldbackupday.com/en/

Kom därför att tänka på, hur gör du med dina backups? Är det kopiera filer manuellt som på gamla goda tiden, eller kanske bara rakt ut i molnet från telefonen?`

Själv kör jag mycket mot Onedrive. Dels synk automatiskt av bilder från telefonen, dels puttar jag upp backups från datorn dit en gång i veckan. Det sistnämnda inte rakt av dock, utan en repa via Macrium Reflect för att slå ihop till krypterade filer.

Har kört samma upplägg i många år nu, och det fungerar fint. Ett par gånger har jag letat upp gamla filer i backupen, när jag råkat radera eller gjort något dumt. Gått bra varje gång!

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 3600 - Prime B450-Plus - GTX 1080 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 7 - i5-1035G4 - 8 GB DDR4
▪ Konsol -> Nintendo Switch Lite

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Automatiskt mot Google drive och så backar jag det allra viktigaste mot en offsite server några gånger per år, just in case

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Dagligen (nattligen) går backuper på mina privata och företagens datorer till egna servrar. Använder EaseUS ToDo Backup sedan många år.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

Säkerhetskopia? Raid0 hela vägen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Maj 2013

Jag har kopior på de mesta viktiga på mina hårddiskar, som dock sitter i datorn. Så jag skyddar mig själv vid en hårddiskkrasch rätt bra men inte nåt vidare mot randomware. Jag har ingen separat disk liggandes och även när jag hade det var jag för lat för använda Jag funderar dock på att göra en fet kopiering och sen rycka kabeln till en av diskarna som sitter i. Den används så sällan ändå.

Tills vidare har jag Google drive för bilder och annat skoj.

Ryzen R5 3600 | 1060 6GB | Burk-Historik

Trädvy Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Registrerad
Jan 2012

Har onedrive genom plugget som jag laddar upp mina bilder till

Citera om du vill ha svar! | 8600K 4,1 GHz @ 1,03V Ghost S1 | Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2019

Serverfarmen på jobbet: Huvudsakligen Veeam, med backupkopior off-site.

Min primära dator: Time Machine till en Debianserver hemma; dito till USB-disk inpluggad i skärmen på jobbet.

Hemmaservern: Proxmoxbackuper av småmaskinerna och ZFS snapshots av de stora; till separat disk. Rclone av de krypterade proxmoxbackuperna av de viktigaste maskinerna till B2-bucket hos Backblaze.

iDevices: Vanlig icloudbackup.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2017

Hemma: Allt som är viktigt ligger på minst en molntjänst utöver att det ligger på min hårddisk.

Jobbet: Som en del av mina arbetsuppgifter roddar jag en lösning med Veeam Backup and Replication, som backar upp något hundratal virtuella maskiner i en datahall. Säkerhetskopierad data ligger på en raid-array specifikt för backupsyften, och datat kopieras även till en sekundär maskin på vårt kontor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Sep 2011

Säkerhetskopierar egentligen inget från datorn. Foton tar jag med mobilen, och dom hamnar hos Google. Mina mail finns hos Google och Microsoft. Kontakter osv finns hos Google via min Android-telefon.

Jag tänker att om datorn skiter sig så blir jag ledsen, men jag förlorar nog inget jag inte klarar mig utan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Jag ser till att bara säkerhetskopiera det som verkligen behövs, vilket inte blir så mycket. Det underlättar att det görs ofta och ordentligt. I övrigt en blandning av automation och manuella steg. Största svagheten ligger egentligen i Google-kontot.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Jag är väl väldigt gammalmodig då jag säkerhetskopierar helt manuellt till en extern HDD. Har dock inte så mycket personliga filer såsom foton och sånt.

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008

Hemma: Automatisk daglig backup på alla maskiner till min server, som sedan kopieras till backuphårddisk en gång i veckan, varav en förvaras i brandskåp och en annan off-site. Använder ett primitivt men godtagbart skydd mot ransomware, genom att visa specifika filer (som normalt aldrig ändras) scannas efter förändringar precis innan varje daglig backup körs. Om förändring hittas så får jag larm och ingen backup tas.

Jobbet: Automatisk daglig backup till server + backuphårddiskar.

I huvudsak SyncBackSE hemma och Duplicati på jobbet.

3950X, X470, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av str8forthakill:

raid är ingen backup!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Eazy:

raid är ingen backup!

Du inser att han skärmar va, Raid 0 Delar datan på två diskar, pajar en så är det GG och det är gjort för hastighet och inte feltolerans.

Jag kör Raid 5 med SMART+Badblock varje månad + Viktigt data krypteras och går till molnet
Resten förlitar jag mig på Raiden att hålla vid liv, Inte ekonomiskt värt att säkerhetskopiera all media jag har.

CPU: 3600 / NH-U12A
GPU: 2070s ~2050Mhz
RAM: 16GB 3200Mhz

Tips: Akta dig för forum experterna, fråga tillverkaren istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

En fråga till alla backupkunniga... På jobbet (liten firma, inte ens en handfull anställda) kör vi Sharepoint med versionshantering. Jag skulle dock vilja få till någon lokal backup i händelse av att någon drabbas av ransomware, att molnet ligger nere o.s.v. Är en NAS, typ Synology med Office 365-backup rätt väg att gå eller ska man satsa på något helt annat?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Onedrive plus att bilder går till icloud och google också.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012

Bilder, Videos, Google Photos

Viktiga Dokument, Google Drive + undangömt USB minne

Annat? njet.

CPU: Ryzen 7 3700x + Be Quiet! Dark Rock Pro 4 Moderkort: Asus TUF Gaming X570 Plus (Wi-Fi) Minnen: Corsair Vengeance LPX AMD 2x8gb 3200mhz GPU: Asus RX 5700 XT Strix OC SSD: Samsung 970 Evo Plus 1TB Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Fractal Design Define C Windowed Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

Goodsync installerat på datorn som kör tvåvägs-sync med nasen. Kan ställas in så det synkar vid uppstart/nedstängning eller tidsintervall funkar riktigt bra, kan videoredigera lokalt på datorn som går automatiskt till nas:en funkar för den som inte är lika insatt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av hakd:

Du inser att han skärmar va, Raid 0 Delar datan på två diskar, pajar en så är det GG och det är gjort för hastighet och inte feltolerans.

Jag kör Raid 5 med SMART+Badblock varje månad + Viktigt data krypteras och går till molnet
Resten förlitar jag mig på Raiden att hålla vid liv, Inte ekonomiskt värt att säkerhetskopiera all media jag har.

Det finns mindre vetande som kanske tar honom på orden...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004

nada, har inget att ta backup på , bara spel på burken . använder onedrive för lite document bara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

@Eazy:
Exakt, vem behöver säkerhet när man har hastighet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Kör Robocopy script som kopierar över filerna. Inte allt men det jag kan vilja ha kvar om datorn skulle ge upp.
Både till annan disk i datorn och till externa och den datan som jag anser viktigast har jag även på extern disk som är på annan fysisk plats.
Känner att det räcker bra för mig.

Har ju varit med om lite disk haverier genom åren och inte alltid haft backup har ju lärt sig den hårda vägen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
som gud är min närvaro överallt.
Registrerad
Nov 2005

satan att jag blivit dålig på det senaste åren, kör nog en backupp max 1 gång per år av servrar nu.
man lurar sig själv lite när man kör zfs i raid 5/6 med hot spare, att det är lugnt om något händer.
å andra sidan har jag inget som är livsviktigt, dock skulle det vara tråkigt om det försvinner.

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag;-)

main dator: rampage v10, 6950x, Titan xp,64gig ram,intel 950,2x 10gig nic, asus 2k 165hz ips skärm, 900D custom vattenkylning.
main server: Supermicro, amd 6386se 16 trådar, 20TB i raid 6, 64gig ecc ram, 6x 10 gig nic. custom vattenkylning. 1/1gig nätverk via dedikerad fiberlina, router:usg pro4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005

Datorer och telefoner kör backup mot NAS som kör raid1, 2 diskar.
Den kör sedan veckovis backup mot en annan NAS med raid1 som står i ett utrymme i garaget, som är ett skyddsrum.
Så det ska en del till innan man förlorar något.

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 3700X ] [ Asus 2080 Super ROG Strix OC] [ Asus Crosshair VI Hero]
[ 16GB G.Skill FlareX 3600Mhz DDR4 ] [ Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 Pro 256GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win10 x64 Pro ] 12 334p 3DMark TimeSpy [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsör
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av m4gnify:

Säkerhetskopierar egentligen inget från datorn. Foton tar jag med mobilen, och dom hamnar hos Google. Mina mail finns hos Google och Microsoft. Kontakter osv finns hos Google via min Android-telefon.

Jag tänker att om datorn skiter sig så blir jag ledsen, men jag förlorar nog inget jag inte klarar mig utan.

Exakt samma här ! :')

Tack för jag slapp formulera ett eget inlägg

Dator: Louqe Ghost S1 Ash | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 2700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | Noctua NH-L12S Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance | 1x CORSAIR FORCE GT SERIES 90GB | 1x CORSAIR FORCE GT SERIES 120GB | Samsung 970 EVO 500GB M2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2018

Gör backup alldeles för sällan, men mobiltagna fotografier hamnar på en extern HDD som dessvärre sparas lokalt. Brinner det, så brinner allt.

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II | Logitech G403 | SteelSeries QcK - XXL Musmatta | 13TB Lagring| Mitt skrivbord Windows 1909 | ASUS MG279Q | Behöver du hjälp? Egna skriverier

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Säkerhetskopiera??!!

Två separata datorer, Onedrive (bilder och dokument) och numera NAS

Dold text

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 5 3600 | AMD RX 5700 | 64 GB Corsair | https://valid.x86.fr/sztxhr | Seasonic FOCUS Plus 550W Gold.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2018

Synkar allt viktigt (foton mest) automatiskt från hårddisken i datorn till min NAS. NAS i sin tur kör backup till molnet på Azure blob storage en gång i veckan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005

Synology NAS som tar snapshots (versionshantering för att kunna backa i tiden med windows previous versions vid behov) sen kör jag deras cloud-tjänst för geo-sprid kopia av det viktigaste (skydda mot brand i huset). Mac:en kör timemachine mot nas:en.

Sen synkar nas:en en del tvåvägs mot onedrive, mest för att det är smidigare att arbeta/synka mot onedrive på windowsburkarna än mot nas:en.

Dator: Louqe|9700k|2080ti|64GB|1TB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av str8forthakill:

KEK.

Jag brukar sätta upp all viktig data på kylskåpet med kylskåpsmagneter.

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Corsair 900D PSU EVGA G3 850W Cooling XSPC D5 RX480+RX360 Monitor Philips 65PUS6262/12 SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB HDD 1x WDC Red 10TB 1x Red 4TB 1x Black 4TB Audio DENON 2313 | DALI Zensor 7,5,1, Vokal, SUB E-12F